“Negyvenhárom év és valahány nap”
Ember Csaba úgy véli, a pedagógusok megbecsülésének
újabb lendületet kellene adni
2017 szeptembere óta már nem ő
nyitja a kaput, s kapcsolja le éjjel, távozáskor a villanyt a balassagyarmati
Rózsavölgyi Márk Művészeti Iskolában. De azért mindennap benéz… Ahogy a
fővárosban is találkozni vele hetente több alkalommal, hiszen az igazgatói
feladatok nélkül is temérdek a tennivalója. Október elején például az immár hagyományosnak számító, évnyitó konferenciát
rendezték meg az MZTSz-szel, s idén még az alapfokú művészetoktatás
értéktárát is összeállítják. Ember Csaba emellett dalegyletet vezet,
zsűrizik, szaktanácsot ad, s a Magyar Zeneiskolák és Művészeti
Iskolák Szövetségének elnökeként a következő öt esztendőre is akad
terve jócskán. Szóval, nyugdíjasként is fáradhatatlanul tevékenykedik a zenei
nevelésért és a kollégáiért.
- A tennivalói úgy látom, nem csökkentek
jelentősen… Hiszen az MZMSz elnökségét 2022-ig
látja el, s gondolom, maradt más feladat is bőven.
-
Az egyik interjúzó kolléga megkérdezte, hogy ennyi dolog
mellett korábban hogyan jutott időm az iskolára… Tényleg nem unatkozom,
hiszen tagja vagyok a nemzeti tehetségügyi koordinációs fórumnak, a Magyar
Zenei Tanácsban az ellenőrző bizottság elnökeként tevékenykedem,
vezetem a Balassagyarmati Dalegyletet, az ottani kórusalapítvánnyal és a Pro
Musica Balassagyarmatért alapítvánnyal szintén foglalkozom, emellett
rendszeresen járok zsűrizni, s szaktanácsadóként is számítanak a munkámra.
Sok koncertet adunk a kórussal, s az
iskolaszövetségnek ugyancsak komoly feladatai és céljai vannak idén. Most
például az alapfokú művészetoktatás értéktárának
az összeállításán dolgozunk, amelyre nyertünk 40 millió forintot, s a
készülő kiadvány célja az, hogy bemutassa, melyek azok a nemzeti értékek,
amelyeket mindenképpen meg kell őriznünk az alapfokú művészeti
oktatásban. Az anyagban némi iskolatörténet mellett
módszertani összegzés is helyet kap, amelyből kiderül, hogy hol milyen
technikákat alkalmaznak, egy-egy iskola mit tart lényegesnek, megőrzésre
méltónak. Az anyagokat ősszel szeretnénk
összegyűjteni legalább 200 iskolától, mi rendezzük majd egységes formába,
s ezt az értékes tudást összesítő könyvet vagy DVD-t december közepén,
Kodály születésnapján akarjuk megjelentetni. S ehhez egy konferencia is társul
majd. Van emellett egy másik pályázati projektünk is,
a Kodály-évforduló kapcsán éneklő ifjúság koncerteket is rendezünk, ezzel
is van tennivaló jócskán.
- Most is a tanévnyitó konferenciát követően
találkoztunk…
-
A Magyar Zeneművészek és
Tánművészek Szakszervezetésével közösen szerveztük, s ezen a találkozón
arról is szó esett, hogy a jelenlegi helyzetet milyennek látja a minisztérium,
s a Klebelsberg Központ. Akad sok ügy, amelyről beszélnünk kell, ilyen
például az osztályfőnöki pótlék kérdése, vagy a
hangszerkarbantartás, amely hosszú időn keresztül nem történt meg, mert
nem volt rá forrás. Hiába írja elő jogszabály, hogy legyen
hangszerkarbantartó, ha
nincs… Ígéretet kaptunk
arra, hogy a következő évi költségvetésben lesz 3 milliárd forint forrás a
hangszerpark felújítására, felfrissítésére. Közben azonban az
is elhangzott, hogy a Klebelsberg Központ felmérése alapján a rendszerből
hiányzik 17 milliárd forint… Kérdés, hogy erre mi lesz a megoldás. S
természetesen, örülünk, hogy a hangszerek kérdése megoldódni látszik, de ezek
még csak az első lépések. Ahogy továbbra is
engedéllyel taníthatnak nyugdíj után a zenetanárok, de legalább ez a
lehetőség számunkra adott. Azonban még ezzel a kedvezménnyel együtt is
elöregedőben van a zenetanár társadalom. Már látszódik a probléma, hiszen
hiába veszek fel két tanárt, ha közben négyen nyugdíjba mennek, akkor már bajban
vagyunk… Korábban a gitár számított hiányszakmának, most ez a szerint
váltakozik, hogy mikor, milyen instrumentum népszerű. Eközben a
zenetanulás iránti igény növekszik, hiszen miközben csökken a gyereklétszám az általános iskolában, a hangszertanulók száma változatlanul
százezer körül van. Korábban még magasabb is volt, az
utóbbi hat évben azonban ez a létszám stabilizálódott. Sokat tesznek ezért a
zeneiskolák, ahogy sokat számított a Virtuózok műsora is.
- Ahogy hallom, a műsor
életrehívója, Peller Mariann is számít a tanácsaira…
-
Így igaz, nagyon szívesen
együttműködöm velük, kollégáim ott vannak, jó a kapcsolat. Az elején kicsit aggódtam, milyen lesz a sorozat, de
sikerült értéket teremteni, s nagyon jó irányba haladunk. Örülök, mert a műsornak köszönhetően a gyerekek a tv-ben is
látják, gyakorolni kell. Megtanulják, hogy a siker mögött mennyi munka rejlik,
viszont azt is megtapasztalhatják, hogy a kitartás meghozza a gyümölcsét, s
ezek a fiatalok nem tizenöt percig tündökölnek, hanem egy életpályán indulnak
el. Egyébként a Virtuózok zenehallgatásra is ösztönöz, s ez nagyon jó, hiszen a
kíváncsiság rengeteg gyereket vezet el a hangszerekig…
- Ahogy a zeneiskolai pedagógusokkal,
intézményvezetőkkel beszélgetek, folyton azt
hallom, hogy mindenütt túljelentkezés van, várólisták.
-
Így igaz. Szerencsére az állam nem állít létszámkorlátokat, megkapjuk a
támogatást, a gond csak az, hogy nincs tanár… A jelentkezők összetétele
miatt ugyanakkor egyre inkább hiány van például a vonós hangszert tanulókból.
Kérdés, mi lesz így a zenekarokkal.
- Azt tapasztalom, hogy az MZMSz fórumán rendszeresen jelen van,
mindig válaszol az érdeklődő kollégák kérdéseire. Milyennek látják a
jelenlegi helyzetet?
-
Nem eléggé elégedettek a kollégák, és
tulajdonképpen igazuk van… Mert tény, hogy jelentős béremelés történt,
sokan azonban hiányolják az osztályfőnöki
pótlékot, annak egységes megítélését. S persze az is
gondot jelentett, hogy a béremelés nem lett a minimálbérhez rögzítve, vagy egy
inflációt követő számhoz. Mindennek
az a következménye, hogy míg egy zenepedagógus hat év
alapfok után négy évet középfokon tanult, majd következik az
ötéves egyetem, gyakornokként alig lesz több a fizetése, mint egy
középfokú végzettséggel rendelkező minimálbéresnek. A pedagógusok
megbecsülésének - úgy vélem - most újabb lendületet kellene adni. Azért, hogy az, ami indulásnál a tervezetett anyagi elismerés volt,
valóban megjelenjen a fizetésekben is… A rendszerszintű problémák
egyébként lassan rendeződnek. S öröm, hogy remélhetően a hangszerek
kérdése megoldódik, azonban az is gondot jelent, hogy
hiába élünk a XXI. században, az elmúlt tíz évben alig
volt olyan pályázat, amelyekkel technikai eszközöket szerezhettek volna be az
iskolák. Miközben az adminisztrációhoz is szükség
volna modern számítógépekre, arról nem is beszélve, hogy a zenetanításban is
hasznát lehetne venni. Minősítésnél elvárás ezen eszközök
készségszintű használata, ugyanakkor van iskola, ahol összesen egy-két
elavult gép kerül.
- Ezek szerint e téren is akad tennivaló bőven… Milyen
elképzelésekkel kezdett neki a következő elnöki periódusához az MZMSz élén? S hogyan látja az
eddig eltelt két évtizedet?
-
Nagyon sok tervem volt, ennek egy
része valósult meg, részben technikai, részben anyagi
okok miatt. S persze, ne feledkezzünk meg a társadalmi
változásokról sem, amelyek művészetpedagógus vezető kollégáimat
nagyon helyhez kötik. Temérdek olyan típusú tennivalója van az
igazgatóknak, ami miatt nehezebben tudják otthagyni az iskolát. A digitális
kapcsolattartás közben persze lehetséges, de az más,
mint amikor személyesen vált szót valakivel az ember. Ezeket a találkozásokat azonban egyre
nehezebb megszervezni. Valahogy azt szerettem volna
elérni - s bízom benne, hogy el is fogom -, hogy ne csak az iskolák közötti
kapcsolatok alakuljanak, hanem meg tudjunk jelenni, a legjobb értelemben
tömegként - mint magyar művészetoktatás. Az idei
tanév sok fontos jubileumot tartogat, az állami zeneoktatás 65 éves, s emellett
nem szabad csendben elmenni. S éppen ötven esztendeje, hogy a fővárosban -
a decentralizáció jegyében
- minden kerületben lett zeneiskola. Ez szintén fontos évforduló.
Egyébként a most megszűnt megyei fejlesztési tervek helyett azt is meg kell vizsgálnunk, hogy a tankerületek céljai
mennyire valósak, ezeket meg lehet-e valósítani, s ezek hogyan lesznek
összehangolva. Nem szabad ugyanis, hogy a kerületek csak magukkal
törődjenek. Ráadásul lényeges különbségek is akadnak közöttük, attól
függően, hogy az adott kerületben a
művészetoktatást ki mennyire tartja fontosnak… Ha visszatekintek az elmúlt évekre, az mindenképpen előrelépés, hogy
mindenkinek van költségvetése - az állami fenntartásnak köszönhetően - s
abban bízom, hogy jelentősen csiszolódik a rendszer. Szerencsére jó a
párbeszéd az intézményvezetők és a tankerületi
vezetők között. A szövetségnél szintén sok a tennivaló. Sokszor az iskoláknak értelmezési gondokban kell segítenünk, hogy ki
mit taníthat, hány órában, milyen körülmények között. Mostanában egyébként
rendszeresen felvesszük a kapcsolatot a közismeret iskolákkal, intézményekkel,
próbáljuk velük megértetni, a zeneoktatás szintén állami feladattá vált, és
valahogyan be kellene férni annak is a gyerekek napjába. Nagy kérdés, hogyha
megszületnek az iskolaközpontok, és ott a
művészetoktatásnak is helye lesz, akkor hogyan teremtik megy az egyéni
oktatás feltételeit, s mikor lesz ideje a kicsiknek gyakorolni? Arról nem is
beszélve, hogy a továbbképzési rendszer gyakorlatilag összeomlott. Hiába van kötelező
tanárképzés, nincs hozzá anyagi fedezet. A képzések egyre drágábbak, s ezt a
pedagógusok a saját pénzükből egyre kevésbé győzik. Abban bízom, hogy
a következő, 2018-as ciklusban elindul valami érdemleges változás, ugyanis
már hosszú ideje nem volt az iskolákban továbbképzési
keret. Szóval akadnak elképzeléseim… S van is hová fejlődni.
- S Balassagyarmaton mi mindent valósított meg
a tervei közül?
-
Sok apró elképzelést illetően
sikerrel jártam. Szerettem volna teljesen felújíttatni az
iskolát, lett központi fűtésünk is. Sok versenyt elindítottunk, volt
nemzetközi versenyünk fuvola duóból,
négykezes megmérettetés, ezek egyben szakmai
találkozásokat is jelentettek. Nagy szeretettel fogadtunk mindenkit, figyeltünk
egymásra, igyekeztünk megismerni azokat, akik ellátogattak hozzánk. Tanítani
1974-ben kezdtem el, nyugdíjazásomig 43 évet és valahány napot töltöttem az intézményben… Zenei nyári tábort is szerveztünk,
amelyből jövőre már a 32-re készülünk, mert abban továbbra is részt
veszek. Amikor az iskola vezetője lettem,
négyszáz növendékünk volt, ma pedig 900-an járnak hozzánk. Tizenhárom
településen vagyunk jelen. Az életem része mindez, s
nagy öröm, hogy több generációt neveltünk fel, sokan már az unokájukat hozzák a
zeneiskolába azért, mert annak idején ők szerettek idejárni… S amikor
néhány évvel ezelőtt nyugdíjas korba léptem, akkor megkaptam az engedélyt, hogy életem végéig taníthassak. Úgy vélem
azonban, hogy igazgatóként még egy utolsó ciklus elég volt, most már jöjjenek az ifjabbak. Fiatalításra szükség is van, mert idén az iskolánkból
hárman mentünk nyugdíjba, többen babát várnak, így sok kollégát kellett
pótolni. Egyébként a korábbi helyettesem, Csábi István nyerte el az igazgatói posztot, s úgy látom, nagyon jó úton halad.
Persze, szívesen adok tanácsot, hogyha kérnek, de nem hozok már döntéseket. S
nem az elsők között érkezem, és nem éjfélkor
indulok haza - vagy alszom az iskolában, mint ahogy az korábban néhányszor
megesett -, de azért gyakorlatilag mindennap bejárok. Rendezem a sok év alatt
felgyűlt papírjaimat. Van asztalom, s érzem a kollégák szeretét, azt, hogy
szívesen látnak…
Réfi Zsuzsanna