BESZÁMOLÓ A 12. PEVOC-RÓL (PAN EUROPEAN
VOICE CONFERENCE).
Idén
augusztus legvégén és szeptember elején a Belgiumi Gentben rendezték meg a 12.
PEVOC konferenciát. Ez a tudományos találkozó eredetileg az Európai kutatók
seregszemléje volt, de az utóbbi alkalmakkor már világméretűre terjedt. Az
idein is minden földrészről érkeztek a beszéd és énekhang
tudományterületeket átfogó vizsgálatával foglalkozó orvosok, fizikusok,
programtervezők, énekmesterek, karvezetők. A PEVOC mozaikszó
jelentése: Pan European Voice Conference (Összeurópai Hangi értekezlet). A
PEVOC történet 1995-ben indult Londonban. A továbbiakban az alábbi városokban
folytatódott: Regensburg (1997), Utrecht (1999), Stockholm (2001), Graz (2003),
London (2005), Groningen (2007), Drezda (2009), Marseille (2011), Prága (2013),
Firenze (2015). A PEVOC jelenlegi elnöke, Markus Hess orvos professzor
Hamburgból - baloldali képen - és a korábbi elnök, Johan Sundberg fizikus
Stokholmból, a jobboldalin.
|
|
Az idei
helyszín a különleges szépségű Gent, a XVI. században Párizs után Európa
második legnépesebb városa volt. Itt született a Német-Római Császárság
legnagyobb hatalmú uralkodója, V. Károly is. A város egykori nagyságát az
óvárosban található több, nevezete műemlék jelzi.
|
|
Városháza,
óratoronnyal. Gótikus katedrális belső.
A konferencia magyar vonatkozásaiként kiemelném,
hogy Hacki Tamás Regensburgi fül-orr gégész professzor is az alapító atyák
között szerepelt és az óta is tevékeny résztvevője az értekezleteknek.
Gentben is volt szerencsém találkozni, beszélgetni Vele. Itt hívnám fel a
tisztelt olvasó figyelmét, hogy 2013-ban, Foniátria és Társtudományok címmel, ELTE Eötvös Kiadónál megjelent
összefoglaló tanulmánykötet egyik szerzője is Hacki professzor, Hirschberg
Jenő, és Mészáros Mária professzorok mellett. (2013). Hazai
résztvevője és előadója egyedül én voltam az idei konferenciának.
Külön öröm volt számomra, hogy a konferencia megnyitó ünnepségén, Marc Masson
Genti zongoraművész kíséretével a város történetéhez kapcsolódó, Verdi:
Don Carlos című operájából Fülöp király áriáját is elénekelhettem.
A baloldali képen Hacki
Tamás, a jobboldalin Hirschberg Jenő professzor látható. |
|
A konferencia jelmondatai: “Cherishing Cross Fertilizing
Worlds!” “Enjoy the Conference! Enjoy each other!” (Szabad fordításuk:
Kedveljük az egymás számára gyümölcsöző szavakat. Élvezzük a konferenciát
és örüljünk egymásnak!) A jelmondat is arra utal, hogy ötletadó, kölcsönösen
gazdagító alkalom lehet egy ilyen tudományközi, nemzetközi találkozó.
A konferencián 122 kutatási beszámoló, 7 plenáris
előadás, 28 poszter, 12 kerek-asztal beszélgetés, 45 műhely-bemutató
hangzott el. A résztvevők száma meghaladta 200 főt. A helyszín is
nagyon ihlető volt. A Gent-i Egyetem képzőművészeti kara
műemlék épületének előadótermeiben zajlott a találkozó. A tudományos
programot egyéb események is kiegészítették: pl. az Egyetem Zeneművészeti
Karának dísztermében az ún. Miry Concert-en Hendrickje Van Kerckhove dalestében
gyönyörködhettünk. Emlékezetes előadásában Grieg, R. Strauss és Schönberg
dalai hangzottak el.
A továbbiakban számomra szakmailag tanulságos,
érdekes előadások, bemutatók ismertetésével folytatom a beszámolót.
Plenáris előadások:
1. Ingo Titze: „The Science behind
Semi-Occluded Vocal Tract Exercises” címmel (A félig-zárt
toldalékcsővel végzett gyakorlatok tudományos háttere.) Ezen gyakorlatok
története Finnországból indult. Fajtái: dúdolás, ajak és nyelv trilla,
csücsörített magánhangzókhoz társított réshangzós és nazális mássalhangzós
szótagok, csak zártmagánhangzós [ó, ú] skálák és csőbe vagy nádba
történő hangadás. A gyakorlatok lényege, hogy vagy az orrjárat, vagy a
szájüreg részben vagy teljesen zárt. Emiatt a toldalék-cső ellenállása
megnő, és ez visszahat a hangrés működésére is. Ez az egymásra hatás
már nem írható le a „forrás-szűrő” lineáris, hanem csak a
„forrás-szűrő” nem lineáris elmélettel, amely a toldalékcső
visszahatásával is számol. Ezen gyakorlatok segítik a magas F0 elérését. A
hangszalagok rétegei összehangoltabban működnek. A hangszalag mélyrétegei
is rezegnek, amely az ún. kevert hang (mixed voice, voi mixte) megszólaltatását
segíti. Ilyenkor az énekhang regiszterei együtt szólnak. Míg falzett
hangadásnál csak a hangszalag élek rezegnek, addig kevert hangnál a hangszalag
minden rétege – ötrétegű a felépítése – együtt vibrál. Ezen gyakorlatok
szabályozzák a hangszalag lüktetését – időben és hangmagasságban –
csökkentik a hangadáshoz szükséges hangrés alatti nyomást, fokozzák a
hangerőt. A csőbe és nádba történő hangadásnál az eszközök
átmérője sokkal fontosabb, mint a hosszuk. Nagyobb átmérőnél kisebb a
tüdőbeli és a hangrés alatti nyomás és szűkül a hangrés fölötti
gégeüreg keresztmetszete, ami ennek a garatüreg keresztmetszeti méretéhez
viszonyított eltérését fokozva az „énekes-formáns” képzését könnyíti meg.2. Janice Chapman: Primal Sound – The link between vocal technique and Artistry.
(Elsődleges hang. Kapocs énektechnika és művészet között.) Egyik
neves növendéke – James Platt – segítségével az énektechnika minden elemére
kiterjedő – légzés, testtartás, hangindítás, hangcsengetés, szövegejtés –
megoldásokat szemléltetett, amikkel elérhető a gazdaságos, rugalmas,
egészséges hangadás, amely a szabad művészi formálást segítheti. 3. Felix de Yong: The Voice in a Holistic Perspective. (A hang teljes-körű nézőpontból.) Az
emberi hang vizsgálható pusztán fizikai – mechanikai, akusztikai - jelenségként
is, de nyilvánvaló, hogy a személyiség, a lelki és biológiai állapot tükre is.
Kulcs fontos idegi folyamatok megértéséhez is! A hangi problémák teljes
körű, holisztikus megközelítésére mutatott be modellt az előadó. Fel
kell mérni a hangi-beteg személyiségét, képességét az önszabályozásra, a
fizikai és lelki állapotát, társadalmi helyzetét, a hangi terhelését és
teherbírását. Alaposan foglalkozni kell a beteg saját elképzeléseivel a hangi
problémája gyökeréről, jellegéről, panaszairól. Olyan megoldást kell
javasolni, ahol a beteg hangi teherbírása és terhelése egyensúlyba van! 4. Paul Simeon: Of talking Birds and singing Whales. (Beszélő madarak és éneklő bálnák.) A
magasabb rendű gerinces állatoknál található nagy anatómia változatosság a
forrása a nagy hangadási, éneklési eltéréseknek. Használnak hangmentes –
testbeszéd – és hangadásos megoldásokat a kommunikációhoz, Olykor különleges
szervek is kialakulnak az evolúció során: pl. gégezacskó (emlősöknél),
kettős - szegycsonti és mellüregi – légzsák, hosszú, tekervényes
légcső, nyitott nyelőcső alkalmazása rezonátorként (madaraknál)
stb. Egyes madarak képesek két, eltérő hangmagasság megszólaltatására, más
madarak vagy ipari zajok utánzására is. 5.
Klaus Scherer: Voices power or
passion. (Hangok ereje és szenvedélye.) Sok állatfaj használ hangjeleket a
veszély, az élelemforrás jelzésére, a falka közösségi életének szabályozására,
párzási rituálék során stb. Csoportban élő állatoknál hangi,
testmozdulati, arckifejezési „közös nyelv” is kialakul. A hangadás azonban
dinamikus jellege, változtatható paraméterei – ritmus, tempó, hangszín.
hangoltság, minőség, hangerő – miatt nagyobb lehetőségeket
kínál. Feltételezhető, hogy az embernél is evolúciósan a közösség
összetartása, információ csere céljából alakult ki a beszéd és az érzelmek –
harag, szomorúság, vidámság, düh, sérelem - kifejezésére az ének. A
toldalékcső hosszának növelésével mélyíthető az F0, tömörödik a
hangkép. A nagyobb hangerő és mélyebb hangmagasság, sötétebb hangszín
alkalmas a fölény, a dominancia kifejezésére, az akarat érvényesítésére. A hang
akusztikai jellemzőiben – HNR (Felhang és zaj arány), jitter (hangmagassági
izgalom), shimmer (hangerő izgalom), MFDF (Hangképi lecsengési
meredekség), CQ (hangrés zárlati arány) - is kimutathatók a kifejezett érzelmek
miatti eltérések. Az előadó a beszéd és énekhangra új modellt mutatott be,
amellyel a hangadó személyiségére, érzelmeire, szenvedélyeire lehet
következtetni.
|
|
Két emblematikus kutató : baloldali képen
Ingo Titze (USA), a jobboldalin Felix de Yong (Belgium)
Kerekasztal
beszélgetések: A. am Zehnhoff-Dinnesen
és beszélgető partnerei: (RT1) Voice, age, and gender. (Hangi kor és
nem) A kutatók szerint már az anyaméhben megindul a gyermek, hangi
fejlődése a kapott hangi hatásokra. A csecsemő hangi
fejlődésében egyik forduló-pont a 3. hónap, amikor az ösztönös, tagolatlan
hangadás változatosabbá és célzatosabbá válik. A mutálás során óvatos
hanghasználatot javasolnak, hiszen a hangadó szerv elemei méret, működési
és teherbírási változásokon mennek át. Ezen változásokhoz folyamatos
alkalmazkodásra van szükség a hangadáskor. A változó kor (klimax) mindkét nemet
érinti, bár más mértékben és nagy egyéni eltérésekkel. A hormonális változások
miatt a nőknek mélyül, a férfiaknak magasodik a beszédhangja. J. Merill és beszélgető partnerei:
(RT3) Aesthetic concept of the beautiful voice. (A csodaszép hang esztétikai koncepciója.) A “bel
canto” (szép éneklés) kifejezés mögötti tartalom változását fejtegette az
előadó. A XVII. - XIX. századig a „helyes”, „alkalmas” hangadást
jelenthette. A XIX. század elején a legmagasabb technikai képzettségű
énekhangot értettek alatta, amely képes a legváltozatosabb előadásra. A
XIX. század folyamán a „csodaszéptől” a „korrekt” jelzőig változott a
tartalma az olasz énekművészet vélt lehanyatlása miatt. A XX. században e
kifejezés elvesztette komplex tartalmát, és mint elcsépelt, közhelyt
emlegették, tényleges, határozott tartalom nélkül. Az eddigi kutatások is a
hangminőségnél nem a „szépségre”, hanem a hang egészséges használatára,
mozgékonyságára, technikai képzettségére összpontosítottak. Jelen kerekasztal
beszélgetésben különböző szakterületek – beszédkutató, beszédgyógyász,
fiziológus, akusztikus, pszichológus, zenetudós – kereste az operai értelemben
vett „hangszépség” egyezményes fogalmát. Kérdések: mitől szép,
technikailag korrekt, érdekes, megható egy énekhang? Függ-e a
hangminősítés a hallgató képzettségétől, szakértelmétől,
lelkiállapotától stb.? M.Moerman és
mtsai: (RT5) Interpreting inhaling sounds. (A
belégzési hang bemutatása.) Ezen a kerekasztal beszélgetésen az öt előadó
a téma más-más területét elemezte. Egyes emberi kultúrákban is előfordul a
belégzési hangadás. Moerman: a
belégző és kilégző hangadással képzett hang formánsainál az (F0, F1)
között nem találtak eltérést, de az F2, F3 magasabb hangolású. Belégzős
éneklésnél fordított a hangszalagok rezgése, hosszabb a hangrés nyitottsági időszakasza,
szűk a szájnyílás, a nyelv összehúzottabb, tágasabb a garat és
szűkebb a hangrés alatti szakasz, mint a kilégzős éneklésnél. A
képzett énekhang erősebb, de magasabb a zajtartalma. Simoens: részletezte az állatvilágban jelentkező belégzési
hangadásokat. Ez megtalálható a kétéltűeknél, békáknál, varangyoknál
garati légzsákkal), madaraknál (szegycsonti légzsákkal) és egyes
emlősöknél (macska, gepárd, leopárd, hörgéskor és doromboláskor), a szamár
i!á! hangadásakor (i-kilégző, á-belégző hangadási szakasz) is. Vanhecke: az éneklés új
lehetőségeit jelentheti a belégzési éneklés mind csengésben, mind
érzelem-kifejezésben. Ennek technikáját dolgozta ki az előadó. Lehet
hörgést, fémes-tépést, visítást, és intonált éneklést is produkálni így.
Tanulható technikája, és nem károsítja a hangadó szervet. Nagyobb
hangterjedelmen és hosszabb MPT-vel (maximális hangkitartási idő)
működhet. Barbieri: a
horkoláskor is belégzési zajkeltés történik, amit a toldalékcső valamely
keresztmetszetében létrejövő szűkület okoz. A horkolás
veszélyeztetheti a horkoló egészségét, és zavarhatja a környezetét is. A
horkolás és az alvási elégtelenség közti különbséget, ezek mérhetőségét,
kezelhetőségét tárgyalta ez az előadó. Kob: a belégzési énekléssel létrehozott hang akusztikai vizsgálatának
és modellezésének nehézségeit tárgyalta. EVTA
(European Voice
Teachers Association) szekció ülése: (RT10): Voice therapy and
singing pedagogy. (Hanggyógyítás
és hangképzés.) Ezen a megbeszélésen több fontos témát érintettek. A
beszédgyógyászok és az énektanárok együttműködését sürgették, mivel
mindkét hangadási módnál a hanghibák mögött lélektani eredetű okok is
lehetnek. Javasolták, hogy énektanítás előtt a beszédhanggal is
foglalkozzanak, mert a kettő összefügg. Az éneklésnél a technikával
párhuzamosan a személyiséggel is kell foglalkozni, mert e két terület egymást
erősíti. Mindkét szakterület szakembereinek pszichológiai képzést is
javasolnak. Az énekes hallgató színpadtól való félelmének feloldására
pszichológus közreműködésére is szükség lehet. A színpadi megszólalás,
éneklés önbizalom kérdése is, amely a személyiség belső egyensúlyának,
összhangjának a jele. Néhány énektechnikai kérdésre is kitértek. A testtartás
akkor jó, ha nem merev, dermedt, a testen belüli szabad energia-áramlást
lehetővé teszi. A gége környéki izmok masszírozása hasznos lehet, de
szakértelmet igényel. Az intenzív tanulmányok előtti gége-orvosi vizsgálat
hasznos. A hangfaj-kategorizálásnál a hangterjedelem, a hangszín, a
hangcsengés, a hang vivőereje, a hangtest volumene, középfekvése és
teherbírása egyaránt fontos ismérvek. Az alkati adottságok – testmagasság,
testsúly, légcsőhossz – csak tájékoztató jellegűek. Az éneklésnél az
érzetek, az ön és tanár iránti bizalom, és a hangképző szervekkel végzett
műveletek kipróbálása egyaránt fontos. M. Echternach és beszélgető partnerei: (RT11) Vocal Register: current opinions and concepts. (Az énekhang regiszterei: aktuális vélemények és
elképzelések) Közel kétszáz éve folyik erről a témáról vita.
Megállapították, hogy továbbra sincs egyetértés a regiszterek számában,
egyezményes megnevezésében, meghatározásában, elhelyezésében a hangterjedelmen,
a jelenség okának, indokának értelmezésében. A témához szorosan kapcsolódik az
átvezető szakaszok helyének, képzésének problematikája is!
Műhely bemutatók: David M. Howard: (WS1) Using the Vocal tract organ to enhance understanding of voice
acoustics. (A toldalékcső-szerv használata a hang akusztikájának fokozott
megértésére.) 3D-s nyomtatással készült toldalékcső modellt mutattak be,
amelynek alakja, űr-tartalma különböző magánhangzók képzésekor
jelentkező méreteket formál. A modellt egy hangszóróra helyezve lehet kísérletezni.
A hangszóró beállításával lehet a hangmagasságot (F0), a hullámalakot, a vibratot
(lüktetését és kilengését) szabályozni. An
Meussen: (WS3) Singing with your heart and soul. (Éneklés a szíveddel
és lelkeddel.) A bemutató szerint mindenkinek van egy sajátos belső hangja,
éneke. Behunyt szemmel, ellazultan hallgathatjuk ezt. Így az éneklés, mint
spirituális tapasztalat lehetővé teheti, hogy kapcsolatba kerüljünk
magunkkal, másokkal, a „teljességgel”. Az a leg hitelesebb, ha saját
igazságunkból, személyiségünkön átszűrve énekelünk. Ilyenkor az éneklés
saját gyógyításunk eszközévé válhat. A bemutatón a testmozgást, a táncot
kötötte össze az énekléssel az előadó. P. An Meeusen: (WS4) Creative with voice and sound. (Alkotóan kezelni a
hangunk.) Ezen a bemutatón abban igyekeztek a
résztvevőknek segíteni, hogy megismerjék, felfedezzék saját, egyedi, igaz,
belső hangjukat. Tudatosan és alkotó szabadsággal használják azt, és
keressék az önálló és társas zenei, énekesi megszólalás lehetőségeit.
Váljanak újra játékossá, rögtönzésre képessé, gyermekivé. Aki felfedezi saját
hangját, az felszabadultan tud énekelni, és rátalálhat saját dalára is,
amelyben hibázni sem tud. A testmozgás, a tánc, a légzés és a hangadás teljes-körű
összhangjával igyekeznek elérni a saját hang és dal felfedezését, a spirituális
teljesség megragadását. Bemutatott
gyakorlatok: test és végtagok lazítása, laza kilégzés, magamba roskadva
„átölelni a földet”, felszabadult kiáltás-kilégzés, búgás (hosszan, hangosan,
szomorúan), vinnyogás, hanghasználat szélsőséges dinamikai és ízlésbeli
korlátok nélkül, páros hangjáték (egyik személy a karmester a másik az énekes).
Danila Satrango: (WS15) The mix: facing the
passage. A new classification of the voice. (Szembesülés az átvezetéssel. A hangok új
osztályozása.) Az előadó azt emelte ki, hogy gyakori probléma énekeseknél
a regiszterek közti átvezető hangok hibás képzése. Hibalehetőségek:
1. túl mélyre transzponálás. (Emiatt a hang erőltetett, feszített,
felhangszegény lesz.) 2. az átvezető hangok megoldása fejhangokkal. (A
hangok erőtlenné, levegőssé, vékonnyá válnak, és túlzottan
elkülönülnek a középhangoktól.) 3. belting alkalmazása. (Mellhang túlsúllyal
képzett, torkos, nehezített átmenő hangok, amelyek intonálása így
alacsonnyá válik.) Javaslatai: az átvezető hangok megoldása az ún. „great
mix”-el. Ilyenkor minden hangképzésében, fekvéstől függetlenül minden
regiszter részt vesz. Ezzel elérhető még egységesebb, kiegyenlítettebb,
hangerőben, intonációban tökéletesen ellenőrzött megoldása az átvezető
hangoknak. Új regiszter elnevezéseket is javasol. A szakirodalomban egyik
regiszter-felfogás a nőknél négy (mell, közép, fej, fütty) a férfiaknál öt
(hörgő, mell, közép, fej, falzett) különböztet meg. Az előadó három
regiszter elnevezésére ad új megoldást. A mell-regisztert „Low Tonal Zone”
(mély hangszínű szakaszra), a kevert regisztert „Medium Tonal Zone”
(közepes hangszínű szakaszra), a fej-regisztert „High Tonal Zone” (magas
hangszínű szakaszra) javasolta átnevezni. Kevin Wilson: (WS18) The Versatile Singer: Negotiating Technique for Musical Theatre and
Classical Voices. (A sokoldalú énekes: megvitatandó technika zenés színházi
és klasszikus hangok számára.) Mivel a mai énekesektől többféle stílusbeli
jártasságot várnak el, ezért jelen bemutató a különböző stílusokhoz használt
hangrés alatti nyomást, toldalékcső alakváltoztatást, könnyed
hangcsengetést, regiszterkezelést, izmok kezelését és kiegyenlítést mutatta be.
Hagyományos és nem-hagyományos bemelegítő gyakorlatokat és különböző
stílusokhoz – Bellinitől Sondheimig - használható énektechnikákat
ismertettek. Azt emelték ki, hogy bármilyen technikával énekel valaki,
használja azt rugalmasan, mindig melegítsen előzetesen be és igénybevétel
után alkalmazzon levezetést is. Fontosnak ítélik a természetes beszédhangmagasság
megtalálását. Bemutattak könnyed, kiáltó gyakorlatokat is az alábbi angol
szavakon: „Hey”, Why”, „Fat Cat”, „No”. A „twang” (pengetett, fémes hangadás)
hangadást részletesen tárgyalták. Szerintük ez sem terheli a hangrést. Tudatos
zajképzést jelent, az áll és a nyelv lazán tartásával, a mell és fejrezonancia
tudatos fejlesztésével, a garat és nazális rezonancia bekapcsolásával. Fontos a
kiegyenlített légzés és hangindítás. L.Jansen:
(WS20) Using the flow-ball in singing and speech
voice training. (Labda-fújás használata ének- és a beszédhang
gyakorlására.) A „labda-fújós” eszköz használatát mutatták be, és beszámoltak
ezzel kapcsolatos korábbi kutatásokról. Ez a hangképzést segítő eszköz a
részben-zárt toldalékcsöves gyakorlatok családjába tartozik. A szájba vett
csőbe történő légáramoltatás nyomán a cső zárt, szabad vége
előtt a cső palástjának felső részén lévő lyukon át távozik
a levegő. Ezen lyuk fölé kis kosarat illesztettek, amelyben egy
műanyag labdát mozgathat, lebegtethet a légáramlás föl-le. Az eszköz
használható légzésgyakorlathoz, csőbe énekléshez, sőt nehéz frázisok,
hangterjedelmet növelő hangi feladatok végzéséhez. Korábban 13 énekessel
kísérleteztek. A „labda-fújás” hatására az MPT (maximális hangkitartási
idő), a hangrésműködés (EEG, videokimográf), és a hangterjedelem
alakulását nézték. A hangadás könnyedebbé válását, a hangterjedelem
bővülését és a hang színgazdagodását tapasztalták.
|
Jeanie
LoVetri: (WS30) The confusion about Belting. (Félreértések a Belting-el kapcsolatban.) Az előadó nemzetközi
hírű énekmestere a zenés színházi műfajban, musikeleknél
alkalmazott, a címben említett mellezett-torkos éneklési módnak. Azt
fejtegette, hogy sok tanítási módszer állítja azt, hogy a különböző
belting-es minőségekhez más-más torok-beállítás kell. A hagyományos
hangképzés nem alkalmazza a direkt torok-manipulálást. (A képen Jeanie LoVetri (USA) énekmester, a
könnyű és zenés-színházi műfajban használt „belting” elismert
szakértője.) |
Az előadó amellett érvelt, hogy a különféle
stílusokhoz a konzervatív megoldás eredményezi a legbiztonságosabb,
leghatékonyabb, legegyszerűbb megoldást, és ez a legesztétikusabb is. Arra
hivatkozott, hogy állítását tudományos és orvosi tapasztalatok is alátámasztják.
A növendéket kell a saját hangjának megismerésére rávezetni, türelemmel,
kitartással mind a tanár, mind a diák részéről. Az előadótól az a
legfontosabb elvárás, hogy hasson a közönségre. Ennél az éneklési módnál az
éles, nyers, beszédszerű hangadás, a lapos, nyitott artikulálás, a
hangmagasság emelkedésével a magánhangzók átszínezése – formánshangolása – és
fejhangra váltás is elfogadott. Bemutatott a konzervatív „belting” képzésre
skálákat is. Az [á] magánhangzón n2-on billegő skála volt az első,
kényelmes középfekvésben. Kidugott nyelv alá szívószál helyezésével t5
hangközön billegés [á, é] magánhangzók váltogatásával. D-m-s-d’-s-m-d
hármashangzat-felbontáson [nye-nye-nye] és [glág-glág-glág] szótagokkal
gyakorlás. Oktávugrásos skála (d-d’s-m-d) [á] magánhangzón, széles mosollyal és
szívószállal a nyelv alatt. Van Opstal
Katrien: (WS38) An efficient use of your voice in
the style you want.
(A
hangod hatékony használata, amilyen stílusban csak akarod.) Ezen a
műhelybemutatón a tudatosság előnyeit domborították ki az énekhang
kezelésénél is. A tudatos különbségtétel és felismerés az erőfeszítés és a
feszültség között segíthet a gége, az álhangszalagok, a gégefedő, és a
toldalékcső különböző további részeinek működtetésében az
esztétikus és hatékony hangadás érdekében. (Pahn-therapy) R.M.L. Moseley-Morgan: (WS44) Demonstration of pedagogical-methods based on recent research to enable
the mature female singer to sustain vocal competency and health. (Friss
kutatásokra alapozott pedagógiai módszer bemutatása. Érett női énekesek
segítésére, hangjuk egészségének és hitelességének fenntartására.) Gyakorlatokat mutattak
be a bemelegítésre és levezetésre. A gyakorlatok kiterjedtek a testtartásra,
légzésre, hangindításra, hanglezárásra és a hangban dinamikai különbségek
megjelenítésére.
Poszter-bemutatók: M. Prebil és mtsai: (P4) Prevalence and risk factors for voice problems in professional actors
and singers. (Hangi problémák
gyakorisága és kockázati tényezője, hivatásos színészeknél és
énekeseknél.) Jelen
vizsgálatban 65 színészt és 63 énekest vizsgáltak. A hangproblémák gyakoriságát
és potenciális okait nézték. Kérdőívet töltettek ki a résztvevőkkel,
és foniáter és beszédgyógyász is vizsgálta őket. Akusztikai és
aerodinamikai paramétereket is elemeztek. A színészeknél a hanghibák gyakoribb
előfordulását találták. Náluk fokozta a veszélyt, hogy többen dohányoztak,
hangosan beszéltek. A színészek között gyakrabban jelentkezett az allergia is.
Mindkét csoportnál azt tapasztalták, hogy hiányosak az ismereteik a hangi
állapotot veszélyeztető rizikó-faktorokról, és a hatékony óvatosságról. I. Meerschmann és mtasi.: (P13) Effect of chewing technique on the phonation of female speech-language
patholoqy student: a pilot study. (A rágó technika hatása női beszéd-gyógyász hallgatók hangadására:
követéses vizsgálat.) Ebben a
vizsgálatban a hangadást könnyítő rágó gyakorlatok hatását vizsgálták. 27
hallgatót verbuváltak a vizsgálathoz. Két csoportra osztották őket. Az
egyik csoporttal semmilyen gyakorlatot nem végeztettek, míg a kísérleti csoport
18 héten át végezte a rágógyakorlatokat. Mindkét csoportnál nézték az
akusztikai jellemzőket, a hangkapacitást (VRP), a hangkeménységi mutatót
(DSI), és a légáramlást. A rágó gyakorlatokat végző csoportnál
szignifikánsan csökkent a hangmagassági izgalom/remegés (jitter), a hang zajtartalma
(NHR). Emelkedett az átlagos beszéd hangmagasság (F0), javult a hangkapacitás
(VRP), nőtt a hangkeménységi mutató értéke (DSI). A maximális
hangkitartási idő (MPT) és a hangerő izgalom/ingadozás (shimmer)
viszont nem változott szignifikánsan. I.
Meerschmann és mtasi.: (P14) Effect of two isolated vocal
facilitating techniques glottal fry and yawn-sigh on the phonation of female
speech-language pathology students: a pilot study. (Két elkülönített hangadást könnyítő technika
– hörgős és ásítós-sóhajtós – hatása női beszéd-gyógyász hallgatók
hangadására.: követéses vizsgálat.) A glottal/vocal fry hangadás ellazított
hangszalagokkal történő, mély, hörgő, zörgő hangadást, a yawn-sigh
gyakorlat az ásítás és sóhajtás egyidejű ismétlését jelenti. 36 hallgatót
vontak be kísérletbe. 12-en semmilyen gyakorlatot nem végeztek, 12-en
hörgős-hangadást és 12-en ásítós-sóhajtós gyakorlatot 18 héten át. Itt is
a hangkapacitást (VRP), a hangkeménységi mutatót (DSI) és akusztikai
paramétereket néztek. A hörgős-hangadás hatására szignifikánsan csökkent a
legmélyebb és legmagasabb hangok hangintenzitása. Az ásítós-sóhajtós
gyakorlatok hatására szignifikánsan emelkedett az átlagos beszéd F0, a
legmagasabb hangok hangintenzitása, és csökkent a zajtartalma (NHR) valamint a
hangerő izgalom (shimmer). Tehát az ásítós-sóhajtós gyakorlatok
bizonyultak előnyösebbnek, hasznosabbnak! M. Aura és mtsai: (P27) Why
classical singers use special facial expression? (Miért használnak
klasszikus énekesek különleges arckifejezést?) A szerzők arra keresték a
választ, hogy megfigyelésük szerint a klasszikus képzettségű énekesek,
éneklés megkezdésekor megemelik a fejüket és tágítják az orrnyílásaikat. Vajon
miért? 3 klasszikus képzettségű énekest és egy nem-énekest vizsgáltak
orrba vezetett fiberoszkoppal, belégzés utáni levegő-visszatartás alatt
semleges és énekesi arckifejezésnél. Mérték a lágy-szájpad emelését (az
orrjárattól mért távolságát), és a hangrés fölötti üregek szélességét. Az
énekeseknél azt tapasztalták, hogy énekléses arckifejezésnél kissé megemelték a
lágy-szájpadot, és bővítették a gégefő síkjában a gégebejáratot. Ezek
a megfigyelések arra utalnak, hogy az énekesek a belégzési állapotot igyekeznek
fenntartani, a kemény hangindítás, a nyomott hangadás elkerülésére. Ez segíthet
a fejregiszter bekapcsolásába is, amihez rövidebb-idejű hangrészár kell,
mint a közép- és mell-regiszter megszólaltatásához.
Kutatási beszámolók: M.R. Ayoub és mtsai: (FP8) The effect of smoking on the fundamental frequency of the speaking
voice of Lebanese men. (Dohányzás hatása Libanoni férfiak beszédhangjának
átlagos hangmagasságára.) 90 Libanoni férfit vizsgáltak. Három csoportba
osztották őket dohányzási szokásaik szerint. 1. nem-dohányosok, 2.
cigarettát szívók, 3. vízipipát szívók. [á] magánhangzót tartottak, 10 mondatos
szöveget olvastak fel és spontán beszéltek franciául és arabul. Vizsgált
paraméterek: átlagos beszédhangmagasság (F0), ennek szórása, hangmagassági
izgalom/remegés (jitter), és a hangi fogyatékossági mutató (VHI) teszt
eredménye. Eredmények: a VHI teszt eredménye mindkét dohányos csoportnál
szignifikánsan eltért a nem-dohányosokétól. Az F0 szignifikánsan mélyebb volt a
cigarettázóknál, mint a nem-dohányosoknál és a vízipipásoknál. A jitter és az
F0 szórása viszont nem tért el szignifikánsan a vizsgált csoportok között. Az
előadó jelezte, hogy Libanonban a dohányzás terjedésével a rák
előfordulása is gyakoribb.
|
T.Altorjay és
mtsai: (FP9) The effect of pregnancy on the singing
voice. (A terhesség
hatása az énekhangra.) Kutató
társaimmal egy jól képzett énekesnőt vizsgáltunk első terhességének
harmadik harmadában, valamint 6 héttel a szülés utánig. Heti egy-egy
alkalommal rövid énekhangi bemelegítés után vizsgáltuk a maximális
hangkitartási idejét, a hangterjedelmének, hangkapacitásának és
felhangszerkezetének alakulását. |
Példaként bemutatjuk a hangkapacitási ábrákat. A
felső vonalak a forte, az alsók a piano hangnyomással arányos értékeket
mutatják. A fekete-sárga vonalpár 6 héttel a szülés utáni, a piros-zöld a 30.,
míg a kék vonalpár a 40. terhességi héten tapasztalt hangkapacitást mutatják.
Határozott eltérések mutatkoztak. Minden alkalommal adott mondatok
felolvasásával a beszédhangmagasság változását is figyeltük. Az akusztikai
elemzést kiegészítette négy alkalommal hajlékony fiberoszkoppal a
gégeműködésének és szintén négy alaklommal spirométerrel a
légzéskapacitásnak a vizsgálata is. Eredmények: a maximális hangkitartási
idő, a felhangok hangnyomása, a hangterjedelem, hangkapacitás, különösen a
terhesség utolsó heteiben lecsökkent. A hangterjedelem szűkülése a
felső fekvést érintette, a mély hangokat nem. A beszédhang hangmagassága
enyhén emelkedett. A hangszalagok a terhesség utolsó heteiben megduzzadtak,
sőt az intenzív szoptatás megindulásakor a bal hangszalagon kis polip is
megjelent. Hat héttel a szülés után a hangszalag duzzanat és a polip is
eltűnt. A légkapacitásnál nem tapasztaltunk jelentős változást.
Ebből az esettanulmányból arra következtettünk, hogy a jól képzett
énekhang a terhesség alatt is használható tudomásul véve a hangi kapacitás
természetes csökkenését, de szoptatás első hónapjában hangpihentetés
ajánlott. M.Ogawa és mtsai: (FP14) Immediately effects of humming on the
prephonatory vocal fold motions under high-speed-digital-imagine in patients
with muscle tension dysphonia.(MTD) (Dúdolás azonnali hatása a hangadás
előtti hangszalag-mozgásra MRI-vel vizsgálva, elégtelen izomfeszültség
eredetű hanghibás betegeknél.) Hangos, természetes hangadásnál és a
dúdolásnál jelentkező hangindítási, hangrészáródási és a hangrés alakjában
jelentkező eltéréseket vizsgálták. Arra is kíváncsiak voltak, hogy a hibás
izomfeszültség okozta hanghiba (MTD=IFH) javítható-e azonnal dúdolással. 20
egészséges és 12 IFH-es ember hangrésműködését vizsgálták orron át
bevezetett hajlékony fiberoskoppal, miközben [é] magánhangzót képeztek közepes
és erős hangerővel, valamint [m] mássalhangzót képezve dúdoltak.
Figyelték a hangszalag-élek közti szögeket és a változás szögsebességét az élek
hosszának három – 100-80%, 0-20%, 20-80% - szakaszán. Eredmények: az IFH
betegeknél a sokszög helyett „s” alakú kanyarokat mutatott a hangrés a közepes
hangerejű [é] képzésekor, dúdolásnál viszont sokszög alakú volt. A
szögsebesség mindhárom hangadási módnál, és mindkét csoportnál a
hangszalag-élek széleinél – 100-80%, 0-20% - volt a legnagyobb. mindkét
csoportnál a minimális hangrésszög a dúdolásnál volt a legnagyobb.
Megállapították, hogy a dúdolás lassítja a hangszalag-élek összecsapzódását
hangindításkor, és egyenletesen közelíti a középvonalhoz, a hangadási
pozícióhoz az éleket. A dúdolás alkalmas az IFH –es betegek hangjának
javítására is! J. Horacek és mtsai: (FP18)
Impact stress in water resistance therapy. A physical modelling study. (A
vízbe-merítéses terápia stressz-hatása. Modellel végzett tanulmány.) Jelen
kutatás kérdése: vajon a csőbe hangadásnál a csővég vízbe merítése
okozhatja-e a hang túlterhelését (káros stressz-hatás a hangszalagokra)?
Szilikon hangszalaggal és plexiből készített toldalékcső modellel
kísérleteztek, amelynek az alakja az [ú] magánhangzó képzésekor felvett
állapotot mintázta. Három esetet hasonlítottak össze: 1. [ú] képzése cső
nélkül, 2. [ú] képzése LaxVox (szilikon) csővel, 2 cm-re vízben merített
szabad véggel, és 3. mint a második esetben, de 10 cm-re vízbe merített szabad
csővéggel. A modell működtetésekor a hangrés alatti nyomást és
légáramlást a normális hangerejű hangadás szerint szabályozták. a
stressz-hatás változásából következtettek a hang esetleges túlterhelésére. Eredmények: a stressz-hatás 0,2-0,25 l/sec
légáramlásnál nagyobb a csőbe hangadásnál, és a vízbe merítés növelésével
is nő. A légáramlás sebességének növelésével lehet a toldalékcső
megnövekedett ellenállását ellensúlyozni. A hangadási küszöbnyomás a cső
nélküli hangadásnál volt a legnagyobb és a 2. esetben volt a legkisebb. A
vizsgálatból arra következtettek, hogy a csőbe-hangadásnál a vízbe merítés
növelésével valószínűleg nem lehet a hangrést túlterhelni. A nyomás
ingadozása a szájüregben masszírozó hatással van a hangszalagokra. M. Beaud és mtsai: (FP19) Prevalence of voice disorders in singers. (Hangi problémák gyakorisága énekeseknél.) Ebben a kutatásban
énekesek hangi problémáit igyekeztek felmérni. 78 személyt (68 nő, 10
férfi) vizsgáltak. Ezek közül 50 fő amatőr, 19 hivatásos, 9 énekes
hallgató volt. Leggyakoribb tünetek: hangi állóképesség csökkenése, nehézségek
magas hangok képzésekor, és nehézségek a regiszterek közti átvezető hangok
képzésénél. Gége-orvosi vizsgálat alapján a résztvevők 37%-ánál találtak
csomót, 26 %-ánál nyálkahártya hurutosodást (barázdálódás), 18%-ánál
veleszületett rendellenességet, 10%-ánál hangszalag hurutot és 8%-ánál
hangszalag duzzanatot (Reinke ödémát). GRBAS (Grade, Roughness, Breathiness,
Asthenia, Strain = Minőség, Durvaság,
Levegősség, Légszomj, Erőltetés, vagy=
Rekedtség/durvaság/levegősség/gyengeség/feszült minőség) teszttel -
ahol négyfokozatú liker skálán véleményezhetik a megkérdezettek saját hangjukat
- is felmérték a hanghibákat, de csak problémákkal rendelkezők 50%-a volt
hangi problémájának tudatában. Korábbi vizsgálatok eredményeit is
áttekintették. Ezekben azt találták, hogy az aktív hanghasználóknál a
hangszalagcsomó (nőknél gyakoribb), a hurutosodás és a veleszületett
sérülés a leggyakoribb. A átlagos népességnél a hangszalagcsomó a leggyakoribb
hang hiba forrás. Azt is megállapították korábban, hogy énekesnőknél
gyakrabban jelentkeznek hibák, mint énekes férfiaknál. M.A.Thuesen és mtsai: (FP29) Are glottal onsets unhealthy
for the voice? (A hangindítások károsak-e a hangra?) A kutatás kérdése
az volt, hogy semleges, feszített, túlterhelt, éles hangadási módoknál
alkalmazott hangindítás ártalmas-e az énekhangra? 20 hivatásos énekessel (10
nő és 10 férfi) énekeltettek egy tartott hangot semlegesen, semlegesen és
levegő ráfúvással, feszítetten, túlterhelten, élesen. Ezeket a hangadási
módokat a „Complete Vocal Technique” elmélet szerint határozták meg.
Nagysebességű képalkotó eljárással (High-speed imagine) figyelték a
gégeműködését. Eredmény: a hangadási módtól függetlennek bizonyultak a
hangindítások, ami miatt azt feltételezték, hogy így azok nem károsítják a
hangot. T.Nilssohn és mtsi: (FP37) Acoustical and perceptual changes in actor student’s voices after 16 month
of training. (Akusztikai, és
érzékelhető változások színész-hallgatók hangján, 16 hónap képzés után.)
11 mesterképzős hallgatót vontak be a kutatásba. Egy előre nem
elpróbált szöveg hangfelvételét készítettek el velük, szokásos hangerővel
a képzés előtt és után. Öt hivatásos hangképző elemezte a
hangfelvételeket. Értékelési szempontjaik: általános hangi minőség,
előadói tehetség, hangadási mód (alul vagy felül-működtetett),
zengzetesség, hangszín, hangterjedelem, hangfekvés, szövegejtés. Az akusztikai
elemzés szempontjai: átlagos beszédhangmagasság (F0) és ennek szórása, az
első formáns (F1) és az F0 hangnyomás különbsége, alfa hányados (0-1kHz és
1kHz fölötti hangképi szakasz energia aránya), a hangkapacitás (VRP).
Eredmények: az érzékelési megfigyelésnél a képzés hatására minden szempont
szerint szignifikánsan javult a hallgatók hangja (jobb minőség, nagyobb
hangterjedelem, kevésbé túlműködéses, könnyebben képzett, zengzetesebb,
kiegyenlítettebb, sötétebb hangszínű, kifejezőbb). Az akusztikai
elemzés szerint: az F0 nagyobb szórású, magasabb az F0 maximuma, a hangszín
sötétebb, mélyebb a hangfekvés, a hangkapacitás szignifikánsan javult. A tartós
hangképzés előnye igazolódott. I.
Meerschman és mtsai: (FP44) Massed
versus spaced practice in vocology: effect of short term intensive voice
training versus a longer-term traditional voice training. (Tömbösített és
időben széthúzott gyakorlatok a hangképzésben: rövid idejű intenzív
hangképzés összevetése hosszú idejű hagyományossal). Jelen kutatásba 20
műkedvelő női hanghasználót vontak be. 10 fővel rövid
idejű intenzív és 10 fővel hosszú távú hagyományos hangedzést
végeztettek. Az intenzív hangedzés 3 egymást követő napon napi 2 órás
tréninget jelentett. A hagyományosnál 6 héten át heti két alkalommal 30 perces
tréninget kaptak. Ugyanazokat a gyakorlatokat végeztették mindkét csoporttal,
csak más elosztásban. Az önértékeléshez kérdőívet töltettek ki a
résztvevőkkel, valamint profi hallgatókkal is véleményezték a
hangfelvételeket. Akusztikai elemzésnél hangkapacitást (VRP), maximális
hangkitartási időt (MPT), a hanghiba súlyossági mutatót (DSI: -5 /nagyon
rossz/ és +5 /nagyon jó/ között változhat az értéke.) nézték. Az értékeléseket
hangedzés előtt, után és 6 héttel a műveletek után is elvégezték.
Eredmények: szignifikáns eltérést a csoportok eredményei között nem találtak.
Mindkét csoportnál nőtt a MPT, emelkedett az legmagasabb elért F0,
csökkent a leghalkabb megszólaló hangerő, és emelkedett a DSI értéke. Úgy
tűnik a kutatóknak, hogy mindkét hangedzési mód hatékony.
|
Dirk Mürbe és mtsai: (FP49) Contribution
of the laryngeal tube to the vocal tract transfer function under different
phonatory conditions.(A gége cső hozzájárulása a toldalékcső
átviteli/átalakító hatásához, különböző hangadási állapotokban). A
toldalékcső dinamikus alakváltozással hozza létre a hang akusztikai
változásait. Átalakító hatása szimulációkkal követhető. Számos
személynek készítettek MRI-vel felvételeket a toldalékcsövéről beszélt
és énekelt magánhangzó képzése közben. (Az előadó
Drezdai orvosprofesszor, több kerekasztal beszélgetés meghívott előadója
is, látható a képen.) |
Ezen felvételek alapján készítették el a
gégefedő alatti gégetér, valamint a gége melletti és a gégefedő
fölötti üregek modelljét. Háromféle szimulációt alkottak: 1. komplett (a teljes
toldalékcsőről), 2. a toldalékcső gége melletti és feletti szakaszáról,
3. hibrid változat (a gégefedő alatti gégetér az énekléskori, a gége
melletti és fölötti szakasz a beszédkori alakot mintázta). Eredmények: az
éneklés során az F1 és F2 hangoltsága stabil, míg a beszédnél változó. A
toldalékcső gégén kívüli tereinek alakja a meghatározó a magánhangzó
képzése szempontjából. A 2. szimulációnál (amikor a gégefedő alatti
gégetér hiányzott a toldalékcsőből) a hangkép 2-4kHz közti
szakaszában jelentős energiaesés következett be. A komplex éneklési
modellnél az F3, F4, F5 formánsok mélyebb hangolásúak voltak, mint a
beszéd-modellnél. Természetesen ebből nem következik az, hogy a beszéd és
ének-hangok akusztikai jellemzőit csak az átviteli toldalékcső
határozza meg. Azt nagyban befolyásolja a hangforrás – hangrés – is! M.Saldias és mtsai: (FP63) A computerized tomography study of vocal
tract setting in hyperfunctional dysphonia and in belting. (Számítógépes
rétegfelvételes tanulmány a toldalékcső állapotáról túlműködéses
hangnál és belting-nél). Klinikai tapasztalatok alapján túlműködéses
hangoknál magas a gégeállás, szűkült a gégebejárat és a garatüreg is.
Hasonló üreg-állapotokat figyeltek meg a nem klasszikus éneklési módoknál, pl.
a belting-nél (hangos, beszédszerű, nyomott, feszült, torkos, magas
fekvésű hangadás) is. Emiatt azt feltételezték, hogy – a belting-et
tanítókkal, éneklőkkel ellentétben – ez az éneklésmód fárasztja a
hangszalagokat. Jelen kutatásban a toldalékcső viselkedését vetették össze
túlműködéses és belting-es hangadásnál. Módszer: 4 túlműködéses hangú
pácienssel tartattak [á] magánhangzót, mondva, és egy pop-énekessel G4
(egyvonalas G) hangmagasságon énekelve, miközben CT-vel vizsgálták a
toldalékcsövük hosszát, szélességét és üregeit. Eredmények: mindkét esetben
magas a gégeállás, szűkület van a gége gégefedő felöli bejáratánál és
a garat alján. A belting-nél szélesebb az ajaknyitás, az állejtés és a szájüreg
térfogata nagyobb, mint a túlműködéses hangoknál. A belting-nél
hangszóró-tölcsér alakot vesz fel a szájüreg és az ajaknyílás, amely a
hangerő-növekedésben érződik. További kutatásokat terveznek a
hangforrás működési eltéréseinek, a belting-nél hallható nagy hangerő
hangforrási „árának” kiderítésére is. F.Lyubarskaya
és mtsai: (FP64) Morphological
analysis of the vocal tract of female singers.(Női énekesek
toldalékcsövének alaktani elemzése). A toldalékcső
alakja szerepének fontossága a beszéd és énekhang képzésében vitán felül áll. A
toldalékcső alakváltozásáról az éneklés közben, azonban keveset tudunk
még. Ezt próbálták vizsgálni 11 női énekes-hallgató bevonásával. Énekelve
és beszélve képeztettek velük E4 és Á4 (egyvonalas E és Á) hangmagasságokon [á,
é, i, ó, ú] magánhangzókat, MRI készülékben fekve. Eredmények: szignifikánsan
nagyobb volt az állejtés, az ajaknyitás, a gége süllyedése, a garat és a
gégebejárat tágulása énekléskor, mint beszédkor. A gége billenése viszont nem
mutatott szignifikáns eltérést. Igazolódott az, hogy női énekesek az alsó
toldalékcső szakaszt szisztematikusan változtatják. A.Mainka: (FP65) Twang: what’s the role of the
vocal tract? (Pengetett fémes hangadás: mi a toldalékcső
szerepe?) A „twang” (pengetett) hangadást különféle éneklési stílusokban is
alkalmazzák. Az eddigi megfigyelések szerint képzésekor magas a hangrés alatti
nyomás, nagy a hangrés zárlati aránya, nagy a hangrésen a levegő átáramlás
gyorsulása, rövidült és szűk a garat. Egy jazz-pop énekest vizsgáltak,
EEG-vel, MRI-vel, laryngoskoppal és hangfelvételt elemezve, miközben két
eltérő hangmagasságot tartott semlegesen, zengzetesen és pengetve.
Eredmények: A hangképen 2kHz körül hangnyomás kiugrást tapasztaltak „twang”-nál.
A toldalékcső alakváltozásában nem találtak szignifikáns eltéréseket a
hangadási módokat összevetve. A rezonáns hangadásnál a gégefedő alatti,
míg a pengetettnél a gégefedő fölötti garatszakasz volt öblösebb. A toldalékcső
ellenállásának változásában feltételezik a hangadási módok eltérésének valódi
okát. Larrouy-Maestri és mtsai:
(FP67) What if Florence F. Jenkins would have been
more critical? On singers self-evaluation. (Mi lenne ha Florence F.Jenkins kritikusabb lenne?
Az énekesek önértékeléséről.) Ebben az előadásban arról számoltak be, hogy 18 profi szoprán
énekessel hallgattatták meg más énekesek és saját felvételeiket (“Happy birth day” dalt
énekelték). A feladatuk a tiszta intonáció ellenőrzése volt. Azt tapasztalták,
hogy akik saját magukkal szemben is kritikusabbak voltak, azok bírálata volt
mások felvételénél is pontosabb, Korábbi vizsgálatokból az derült ki, hogy a
nem profi énekesek intonációja sokkal jobb, mint ahogy magukról gondolják. A
kutatás tanulsága: összetett kérdés az önértékelés profi énekeseknél, akiknek
kialakult elvárásaik vannak az éneklés igényelt minőségével,
paramétereivel kapcsolatban. K.Bjorkay: (FP70) Vocal training and warming-up routines in classical singing. (Hangképzési és
bemelegítési gyakorlat klasszikus éneklésnél). Jelen kutatásban profi énekesek
hangedzési, fizikai és idegi-felkészülési gyakorlatát igyekeztek felmérni
előadás előtt. Arra is kíváncsiak voltak, hogy ebben a gyakorlatban
van-e eltérés hosszú és rövid ideje pályán lévő énekesek között. A
kutatásban 94 profi énekes vett részt. 46 szoprán, 18 mezzo, 10 tenor, 20
bariton vagy basszus, akik azonos kérdőívet töltöttek ki. Eredmények: a
hangbemelegítés átlagos időtartama 37,5 perc volt. A megkérdezettek 72%-a
használt fizikai, 69%-a idegi bemelegítést is. Ezek az adatok sorrendben az
1-15 éve profiknál 35,3 perc, 64% és 95%, míg a 15-50 éve profiknál 32,1 perc,
75% és 50% voltak. Az eredményekből látszik, hogy jelentős eltérés
csak a fizikai és idegi bemelegítés alkalmazásának gyakoriságában jelentkezett
a rövid és hosszabb ideje profi énekesek között. Általában az előadás után
a megkérdezettek többsége a hang erősödését, gazdagodását tapasztalta. B.K.Norsett: (FP71) Assessment and feedback in vocal popular music performance exams in
higher music education. (Értékelés és visszajelzés népszerű/populáris zenei
vizsgaelőadás kapcsán, felsőfokú oktatásban). Eddig a vizsgaelőadás utáni visszajelzések hasznosíthatóságát
csak klasszikus képzésben résztvevő énekes hallgatóknál vizsgálták. Jelen
vizsgálat kutatási kérdése az volt, hogy a népszerű zenei műfajok
énekes hallgatói milyen értékelési szempontokra, kritériumokra kíváncsiak és
méltányolják leginkább? Három éven át töltettek ki kérdőívet a
hallgatókkal a vizsgaelőadásuk előtt. A válaszokból a hallgató
motiváltságára, és az alkalmazott értékelési szempontok hatékonyságára –
hasznos vagy káros – is lehetett következtetni. A hallgatók által várt
értékelési szempontok: 1. énektechnika, 2. benyomás, érzelmi hatás, 3. a közlés
hatékonysága, 4. hitelesség. Fontosnak tartották, hogy mindig legyen
visszajelzés, és pontos, egzakt követelmények. Erről számoltak be a
konferencián, és megfontolásra javasolták ezeket a tapasztalatokat tanároknak. E.I. Angelakis és mtsai: (FP72) „Match your own voice!”A software tool to assist singing practice on the
somatosensory motivation. („Ragadd (mérd fel) meg saját hangodat!” Egy
számítógépes program a szomatoszenzoros késztetés gyakorlatának segítésére).
Megfigyelték, hogy énekes hallgatók jelezték, hogy egyéni gyakorlásuk során nem
tudják az énekóra alatti érzeteket, teljesítményt reprodukálni. Profi énekesek
is elsősorban saját megfigyeléseikre, önellenőrzésükre hagyatkoznak
előadásaik során, teljesítményük stabilizálása érdekében, semmint a
hallgatók, a közönség visszajelzéseire. Jelen előadásban bemutattak egy
számítógépes programot, amellyel segíteni lehet az énekes hallgatók egyéni
gyakorlását, és beszámoltak arról is, hogy két hallgatóval ki is próbáltatták
ezt. A program az órán elért jó hangi teljesítményt hangképileg elemzi, majd az
egyéni munka során képzett hangok hangképével vizuálisan összeveti. Így
követhető a teljesítmény alakulása egyéni munka során is. M.Aeen Thuesen és mtsai: (FP79) Testing and evaluating two conceptual models
of sound colour as pedagogical alternatives to „timbre”. (Két elméleti
modell kipróbálása és értékelése a hang színéről, mint a „csengés”
pedagógiai alternatívája). A „timbre” (csengés) kifejezést az énekkel
kapcsolatban sokat használják, tárgyalják és vitatják a szakirodalomban. Sokak
szerint nem elég precíz, megbízható. Két hangszín modellt alkottak: 1. hat
akusztikai komponenssel meghatározott,
(az áll, a gége, az ajkak, a nyelv és a lágy-szájpad mozgási paraméterei) 2.
kombinált (jelzőkre, intuícióra, színre, természetes hangra alapozott).
Előzetesen hat profi énekessel is véleményeztették a modelleket, majd 54
hivatásos énektanárral hallgatattak meg 24 különböző – nemű
énekestől származó, különböző stílusú – hangfelvételt. Ezeket
értékeltették velük a két modell alapján. A modellek jól működtek. 24
felvételből 19-nél a köztük lévő variancia értéke>0,1 volt!
További modellfinomítást terveznek, és szükségesnek tartják a modellek
használatának gyakoroltatását is.
L.Traser: (FP80) Phonatory vs. respiratory
breathing strategies in professional singers. (Hangadási vagy légcserés légzési módszerek
hivatásos énekeseknél). A légzés sarkalatos művelet az éneklésnél, a
hangrés alatti nyomástól is függ a hangmagasság (F0), és a hangerő. A
sokat emlegetett „támasz” – az előadó szerint – a tüdő és a mellkas
összehangolt működése. Jelen kutatásban a természetes és énekesi légzés
közbeni tüdőmozgást és a légáramlást célozták összevetni, tekintettel
arra, hogy ezek működése – éneklés közben - még nem teljesen tisztázott.
11 profi énekes tüdejét vizsgálták énekléskor és természetes légcserekor,
elektromos ellenállási tomográfiával, ami a mell elektromos ellenállásának
változásából állapítja meg a tüdő-légtartam változását. 6 hivatásos énekes
feküdt MRI készülékbe, miközben természetes légcserét végzett, valamint énekelt
maximális hosszúságban kitartott énekhangot három hangmagasságon és háromféle
hangerővel. A tüdő anatómiai méreteinek változásait figyelték.
Eredmények: természetes légzéskor a rekesz és a bordák összehangolt mozgást
végeztek, míg énekléskor a rekesz eleje másképp mozgott, mint a bordák,
ellentétben a rekesz hátujjával. Ilyenkor a bordák mozgása elöl kisebb. Ez az
eltérés a hangrés alatti nyomás ellenőrzését segítheti énekléskor. A nőknél
a légcsere indulásakor a tüdő elülső része kevésbé mozgott, mint
férfi énekeseknél, és stabilabb volt a középpontja. Ez a nőknél borda és a
rekesz elülső részének viszonylag kisebb mozgását jelzi a hangadás elején.
A kilégzés egyszerű légcserénél már az elején felgyorsul, míg énekléskor a
kilégzés sebessége egyenletes, szabályozott, ellenőrzött. K.Deslandes-Lyon és mtsai: (FP95) The sound of emotion. (Az érzelem hangja). Az emberi beszéd és énekhang az érzelmi kommunikáció
fontos csatornája. A hangi érzelem-kifejezés alapos megértése az énekesek és
beszédgyógyászok számára is fontos. Jelen kutatásban 15 egyetemista hölgy
nem-verbális, de hangi érzelemkifejezését vizsgálták. 60 képből álló
képsorozatot mutattak nekik. A képeket a „International Affective Picture
System” (Nemzetközi érzelem kiváltó kép rendszer) gyűjteményből
válogatták. 20db semleges, 20db pozitív és 20db negatív előjelű képet
nézettek meg a résztvevőkkel, miközben a fejükre szerelt mikrofonnal
rögzítették a hangi reakcióikat. A képekre nem szöveges, de hangi reakciót
kértek, de csak akkor, ha az érzelmeik erre indítják a hallgatókat. Eredmények:
minél felkavaróbb volt a kép tartalma, annál rövidebb idejű volt az
érzelmi reakció megjelenésének lappangási ideje, és annál hosszabb ideig
tartott maga a reakció. R.R.Vos és
mtsai: (FP108) Differences between speaking and
singing in different position. (A beszéd és éneklés közti eltérések
különböző testhelyzetekben). A kutatók arra voltak kíváncsiak, hogy a
testhelyzet hogyan befolyásolja a hangi teljesítményt profi énekeseknél. Az
ötlet abból származott, hogy az utóbbi időkben hangi vizsgálatoknál is
gyakran alkalmazzák az MRI készüléket, amiben a vizsgált személy, fekvő
helyzetbe van. Eddigi vizsgálatok csak azt igazolták, hogy a beszélők
hangi teljesítményére hat a fekvő testhelyzet. 6 profi szoprán
énekesnőt vontak be a vizsgálatba. Egy rövid szöveget olvasattak velük
hangosan, majd énekeltek egy dalt és végül a teljes hangterjedelmükön énekeltek
kromatikus skálát alulról felfelé három magánhangzón. A gyakorlatokat állva, és
fekve is, MRI készülékbeli helyzetet szimulálva megismételték. A fekvő
helyzetnél füldugót kaptak, és gépi háttérzajt is keltettek. A toldalékcső
rezonanciáját, és LTAS (Long Term Average Spectra= hangminősítés hangkép
alapján)-t figyelték, mind a beszéd, mind az éneklés során. Eredmények:
beszédfelvételeknél nagyobb eltérést találtak a két testhelyzet között, mint az
éneklésnél. Arra következtettek, hogy profi énekeseknél alkalmazható az MRI,
mert nem befolyásolja az énekesi teljesítményt. J.A.McGlashan és mtsai: (FP110) Spectral differences
between light and dark sound colour and its impact on EGG. (Hangképi eltérések a
világos és sötét színű hangok között, és ennek hatása az EGG eredményre). Ebben
a vizsgálatban már a vitatott „timbreˇ helyett a „hang színe” fogalom
lekövethetőségét vizsgálták a LTAS (Long Term Average Spectra=
hangminősítés hangkép alapján) hangképen, valamint arra voltak kíváncsiak,
hogy vajon a változások a LTAS hangképen megfigyelhetők-e az EGG
felvételeken is. 10 nő és 10 férfi, hivatásos énekes énekelt tartott
magánhangzót semlegesen, fojtottan, túlhajtottan és szorított-szűk
hangadással, a hangszínt világosból sötétbe változtatva. A vizsgálat során
hangfelvétel, LTAS, és EGG készült. Eredmények: azonos éneklési módon belül a
hang színének változása a hangképen (LTAS) jelentkezett, az EGG viszont nem.
Világos hangszínnél magas felhangok kierősödtek, kiemelkedtek a hangképből,
míg sötét hangszínnél hangnyomásuk csökkent, a hangképen a zaj-sávhoz
közelítettek. A hang színének változása tehát, a hangadási módtól függetlenül
is vizsgálható. A.-S.Müller és mtsai: (FP113)
Effects of professional classical solo singer education on vocal tract
adjustments during singing – a longitudinal study. (A klasszikus magánének
képzés hatása a toldalékcső alakítására éneklés közben – egy követéses
vizsgálat). A hang akusztikai tulajdonságai a gége, mint hangforrás után a
toldalékcső dinamikus alakváltozásától függnek. Különösen a
toldalékcső alsó szakaszának van nagy jelentősége a magasabb
formánsok – F3, F4, F5 – és az ún. énekes-formáns képzésében. Jelen kutatásban
ezzel a toldalékcső szakasszal foglalkoztak. Korábbi kutatások azt
mutatták, hogy a férfi énekes-hallgatók a toldalékcső alsó szakaszát
másképp működtetik beszédnél és másképp éneklésnél. 12 férfi hallgatót
vizsgáltak 3 éves képzés elején és utána. MRI–be fekve tartották az [á, é, i,
ó, ú] magánhangzókat 220Hz-en, klasszikus stílusban, közepes hangerővel,
alacsony vibrátoval. A hangfelvételekből 12,3sec hosszú szakaszt vágtak ki
elemzésre. Eredmények: a képzés hatására nőtt az alsó garatszakasz és a
gégefedő körüli üregek térfogata. J.Sundberg
és mtsai: (FP114) Dramatic soprano, or not? A
Long-Term-Average study. (Drámai szoprán, vagy nem? LTAS /hangképi hangminősítés/ tanulmány).
Az énekes képzés fontos kérdése a növendék hangnemi besorolása. A hangnemi
besorolás tárgyszerű paraméterei azonban nincsenek kidolgozva. Korábbi
kutatásokban azt tapasztalták, hogy a drámai szopránok nagyobb hangrés alatti
nyomást alkalmaznak, mint a lírai szopránok, ezzel képezve nagyobb
hangerőt. Jelen vizsgálatban 5 drámai, 5 lírai és 11 különféle hangú
szoprán énekelte ugyanazt az áriát hangfelvételre. A résztvevők
mindannyian klasszikus képzettségűek voltak. Két profi hallgató csoport
értékelte a felvételeket aszerint, hogy mennyire találták tipikusan drámainak a
hallott énekest. A hallgató csoportok véleményét összevetették a felvételek
LTAS hangképi elemzésével. Eredmények: a drámai szopránok nagy hangerő
kiugrást mutattak 800Hz, és az alatti hangmagasságokon, valamint hangképükön
3000Hz körül energia kiugrást találtak, ami viszont 10dB-el gyengébb volt, mint
a férfi énekesek átlagos „énekes-formáns” felhang fürtösödése. A lírai
szopránok mélyebb felhangjai gyengébbek, mint a drámaiaké. A szakértők a
„súlyos és sötét” jelzőkkel jellemezték a tipikus drámai szopránokat. Ez a
mély hangolású F1-el azonosítható. A LTAS-ról igazolódott, hogy tartalmaz
ismérveket a drámai és lírai hangok megkülönböztetésére is. G.Wistbacka és mtsai: (FP117) Resonance tube phonation in water – the effect of tube diameter and
water depth on back pressure and bubble characteristics at different airflows. (Vízbe
merített végű csőbe hangadás: a cső átmérőjének és a vízbe
merítés mélységének hatása, a háttér nyomásra és a buborékolás jellegére,
eltérő légáramlásoknál.) Jelen kutatásban az áramlási küszöbnyomás és az
áramlási nyomás kapcsolatát igyekeztek feltárni a buborékolás fajtájával és
lüktetésével összefüggésben. A kísérlethez toldalékcső szimulátort
alkalmaztak. Az alkalmazott csövek átmérője 8 és 9mm, a vízbemerítés
mértékét 0-7mm között változtatták. A buborékolásról video felvétel készült.
Eredmények: a szűkebb cső és a nagyobb vízbemerítés a háttérnyomást
növelte. A nyomásingadozás nőtt az áramlás sebességének és a merítés
mértékének növekedésével. Az áramlás sebességének növekedésével változott a
buborékolás jellege is, az alábbi sorrendben: egyenkénti, páros, kaotikus. A buborékolás
lüktetése (sebessége) nőtt, ha szűkült a cső, és csökkent, ha
növelték a toldalékcső szimulátor üregtérfogatát. I.Meerscham és mtsai: (FP118) Short-term effect of
two semi-occluded vocal tract training programs on the vocal quality of future occupational
voice users: „resonant voice training using
nasal consonants versus straw-phonation”. (Két részben-zárt
toldalékcső gyakorlat rövid távú hatása a hangminőségére a
jövőben tartósan hangot használókra: „zengető hangi gyakorlatok
összevetése, amelyek vagy nazális mássalhangzókat vagy nádba hangadást
használnak”.) 30 beszédgyógyász hallgatót vontak be a vizsgálatba. A
hallgatókat három csoportba osztották. 10 fő nem kapott semmilyen hangi
edzést. 10 fő hat héten át nazális mássalhangzós, 10 fő hat héten át
nádba hangadásos edzést kapott. A résztvevők saját magukat véleményezték.
Profi hallgatókkal is meghallgattatták a hangfelvételeket, és készült
akusztikai elemzés is VRP (=hangkapacitás), DSI (=a hanghiba súlyossági mutatót
-5 /nagyon rossz/ és +5 /nagyon jó/ között változhat az értéke). Eredmények: a
nazálisos edzés hatására szignifikánsan javult a DSI, míg a nádas edzés
hatására a hangintenzitás nőtt.
Remélhetőleg sikerült e rövid áttekintéssel
is igazolni, hogy sokszínű kutatás folyik szerte a világon a beszéd és
énekhanggal kapcsolatban, és ennek rendszeresen, megbízhatóan megrendezett
seregszemléje kontinensünkön a PEVOC. Szerencsés volna nagyobb létszámú magyar
részvétel is a jövőben.