Erdősi-Boda Katinka

 

Akarat, erő, dinamizmus a múlt és jövő dialógusában

 

https://i.ytimg.com/vi/07czpe8zf5M/hqdefault.jpg?sqp=-oaymwEXCNACELwBSFryq4qpAwkIARUAAIhCGAE=&rs=AOn4CLDcA0jxRgEL5PL1Oghak3sOKoPIRw

Virtuózok 2017 | Mester és tanítványa | Bogányi Gergely és Boros Misi koncertje | December 6. MÜPA (0:33)

Négykezes bemutatót adott Bogányi Gergely és Boros Misi (8:49)

 

2017. december 6-i közös koncertjük beharangozóján négykezest játszott Bogányi Gergely, Kossuth- és Liszt-díjas zongoraművész Boros Misivel, a Virtuózok kicsik korcsoportjának Junior Príma-díjas győztesével. Bemutatójuk után beszélgettünk a két muzsikussal.

 

2017. december 6-án, Mikulás napján Bogányi Gergely és Boros Misi exkluzív, ünnepi koncertje aranyozta be a Művészetek Palotája Bartók Béla Nemzeti Hangversenytermének nyugodt, méltóságteljes, hatalmas auráját, a Virtuózok szervezésében. Mester és tanítványa először lépett együtt közönsége elé egész estét betöltő program keretében. Az adventi várakozás különleges ajándékot tartogatott a hallgatóság, és nem különben a két művész számára; Bogányi Gergely és Boros Misi két Bogányi-zongorán varázsolhatta meghitt közelségbe Schubert dallamait, valamint Mozart kétzongorás Esz-dúr zongoraversenyét. 

 

 

Bogányi Gergely a Bogányi-zongorán játszik

 

- Mi inspirálta Önt egy új hangszer tervezésére, majd az elkészítésére?

Bogányi Gergely: Már hosszú ideje kerestem azt a hangszert, amely a lehető legtisztább hangon képes megszólalni. Emellett a Forma 1-es versenyautók, és egyéb sportautók folyamatos fejlesztése, „mint igény” kifejezetten foglalkoztatott, pezsdítette fantáziámat. Nagyon érdeklődő típus vagyok, mindig szeretem követni az újabb és újabb tudományos felfedezések útjait. Ekképpen született meg bennem, hogy most, a XXI. század elején határozottan szükség lenne, van a zongorafejlesztés – gyártás terén is egy olyan döntő technikai újításra, mely alapfilozófiájában gondolja újra, majd valósítja meg magát a zongorát, több mint egy század elteltével. Nálunk a zongora építése, kivitelezése, valamint az első prototípusok tesztelése alatt a hang és a forma egymással kölcsönhatásban alakult, vagyis fokozatosan kristályosodott ki. Tehát nem úgy kell elképzelni, hogy „megterveztük” először a hangot, utána pedig a formát, avagy netán fordítva, hanem spontán módon, a hang és a forma formálódása egyszerre haladt. Kezdetektől – alkotótársaimmal együtt – fontosnak tartottuk, hogy a hangszer új designt is kapjon. Mikor magamban az új hangot el kezdtem hallani, már látnoki szemeim előtt az új forma is körvonalazódott, egyre erősebben, egy időben.

- Gyakran a kelleténél hangsúlyosabban utalnak a sajtóban a zongora futurisztikus külsejére. Eredetileg milyen szándék vezérelte Önt ezen a területen?

Bogányi Gergely: A formát tekintve én rendkívül hagyománytisztelő vagyok, mégis dinamikus és modern elképzelésem volt. Vagyis két ellentmondásosnak tűnő aspektust szerettem volna egybeforrasztani, ötvözni, - amelyhez hozzáteszem, - egyébként ez nem volt kis feladat. A továbbfejlesztésből is egyértelműen kiolvasható, megragadható mindez, hiszen a kisebb modell mellé mostanra készült el az új még nagyobb hangszer, amely bár hasonló, mégis még „szerencsésebb” formatervvel rendelkezik.  Nagyobb test, nagyobb arányok. Rengeteg felhalmozódott tapasztalatot tudtunk már ebbe az új, nagyobb hangszerbe beépíteni. Értelemszerűen, míg a kisebb a közepes méretű hangversenytermekbe, addig a nagy modell a hatalmas méretű koncert terekbe ajánlott. Csapatunk állandó mozgatórugója a folyamatos innováció, ezt az átütő erőt, dinamizmust szimbolizálja a most kijövő nagy modell különlegesen piros belső öntvénye, mely letisztultsággal párosul.

- Mi figyelhető meg a nemzetközi zongoraépítő trendben?

Bogányi Gergely: Úgynevezett nemzetközi trend jelenleg, napjainkban nincs. Mi vagyunk - egyedüliként - a nemzetközi trend. Tudjuk, milyen zongorák épülnek, ezért is mondhatjuk, hogy bátor döntést hoztunk azzal, hogy a szó szoros értelmében, mertünk nagyot álmodni, és azt megvalósítani. A tradíciót nem eldobva, hanem szervesen továbbfejlesztve, újító szándékkal.

- Sorozatgyártásban a közeljövőben gondolkodnak- e? 

Bogányi Gergely: Természetesen igen, a sorozatgyártás a célunk. Az első prototípusok elkészülése alatt kapott megrendelések láttatták velünk, hogy van erre igény.  Ennek kitapintható bizonyítéka, hogy az első két hétben mikor a sorozatgyártás még el sem kezdődött, már akkor eladtunk négy hangszert. Igaz, azok még nem voltak kiforrott hangszerek, de az újítás jellege és minősége már ott volt bennük. A mostani sorozatgyártás egy része már automatizálva van, nagy teljesítményű CNC gépekkel dolgozunk, míg a másik fele minőségi kézimunka.

- Tervezik, hogy kisebb, olcsóbb hangszerekkel is megjelennek? Akár házi használatra, elérhető árban is gondolkodnak?

Bogányi Gergely: Igen, van ilyen konkrét tervünk, s ez nem éveket, hanem inkább hónapokat jelent. Mivel kis cég vagyunk, igen gyorsan haladhatunk. Hosszabb távon még pianino gyártása is kilátásban van, ahogy kérdezi otthoni használhatóság céljára, de a formán még gondolkozunk.

Boros Misi a Bogányi-zongorán játszik

 

- Mennyiben tér el a hangszer billentése a hagyományos zongoráétól? Milyen mértékben okoz problémát az átállás a hagyományosról az önére a művész, a zongorista számára? Hiszen elterjedtség hiányában a művész még a hagyományos zongorán készül fel a koncertjére, míg például a Müpa koncertpódiumán akár először találkozhat ezzel a „csodazongorával”.

Boros Misi: Tanúsíthatom, hogy nagyon könnyű volt átszokni, mert nem nagyon tér el a billentés a hagyományostól. Viszont mivel a hangszer, relatíve nagyobb utózengésű, ezért a romantikus daraboknál a pedál használatának gyakorisága kismértékben csökkenthető.

Bogányi Gergely: A hangélmény légies, csak ezért tűnik hallásra könnyebb billentésűnek. Valójában, nyugodtan mondhatjuk, hogy egyazon érzetet kelt billentéstechnikai szempontból a zongoristában. Egyébként a nagyobb zongorán a mechanika is már karbon kompozitból készült, ennek következtében a finomabb hangzás még árnyaltabbá válik, amely a billentést szintén nem befolyásolja.

- Milyen darabok szólnak „testhez állóan” rajta? Gondolok itt a barokk, vagy a romantikus, avagy inkább a XX. századi művekre. Példaként, az orgona építészetnél ismerjük, hogy a romantikus Cavaillé-Coll orgonán kifejezetten a romantikus darabok szólnak megfelelően, a barokk orgonán viszont Bach alkotásai a szólamvezetés, érthetőség, a hangzás szempontjából…

Bogányi Gergely: A régi zenének megvan a helye, a historikus előadások kellenek. Maradnak, hiszen gyarapítják, szélesítik zene történelmünket. Viszont a fejlődés nem áll meg. A zongora történetét illetően Bach is szeretett volna jobb hangszert. A Wohltemperiertes Klaviert nem csak csembalón játsszák, hanem zongorán is. Karbon kompozitból készült zongoránk jellegzetessége, hogy különösen gazdag felhangokban, így gyönyörű hatást kínál a befogadónak és a művésznek egyaránt. Mondhatjuk, hogy ez a romantikus művek esetében könnyítő, segítő funkciójú, de a barokk zenénél sem hátrányos.

- Írtak-e már művet erre a hangszerre?

Bogányi Gergely: Sajnos még nem. Annyi időnk és lehetőségünk sem volt, hogy néhány zongorista barátomon, kollégán kívül egyáltalán mások hozzájuthattak volna a hangszerhez komponálás céljából, mert ahogy az első hangszerek elkészültek, már rögtön el is adtuk őket.

- Az első eladott példányok hova kerültek?

Bogányi Gergely: Magyarországon, Budapesten az Aria Hotelbe, a többi külföldre. Afrikába és a Bahama-szigetekre. Ezeket abban a periódusban adtuk el, amelyben még nem volt sorozatgyártás, közvetítőn keresztül. A hangszer bemutatása után, 2015 januárjában hatalmas nemzetközi érdeklődést tapasztaltunk.

- A hangszer mennyiben hasonlít, avagy különbözik a Peugeot zongorához?

Bogányi Gergely: A Peugeot zongorából egyetlen egy prototípus született. Sajnos ezután a gyártás leállt. A hangszer megmaradt a prototípus szintjén. Mi eleve három prototípust készítettünk. Mindegyik nyilván jobb volt, mint az előző. Semmiféle hasonlóság nincs közöttük, sem hangilag, sem formailag, sem anyagban, sem minőségben… A Peugeot zongora egy teljesen hagyományos zongora, hagyományos mechanikájú, hangzású, amely köré külső megjelenésében építették ki az új designt. A mi zongoránk mechanikája – mint említettem – karbon kompozitból készült, amely az új hangzást teszi lehetővé. Ezen kívül mi egyedi megrendeléseket is tudunk kivitelezni, csak megjegyzem, hogy bármilyen színre is el tudjuk készíteni. 

- Milyen arányok vannak most az életében a művészet és a hangszerkészítés - fejlesztés vonatkozásában?

Bogányi Gergely: Volt már 20/80%-ban, 30/70%-ban, sőt 10/90 %-ban a gyártás javára. Úgy érzem most érkeztem el az optimumig, de ez még nem biztos.

- Misi, mikor volt az első nagy találkozás Bogányi Gergellyel, hogyan kezdődött el szakmai együttműködésetek?

Boros Misi: A Virtuózok első fordulója után kaptam egy mesterkurzus lehetőséget, ezen keresztül ismerkedtem meg személyesen Bogányi Gergellyel Vác mellett, Szobon, 2014-ben. A szakmai munkánk közel egy éve vált szorosabbá, melynek része a mostani Müpa koncert is, a Virtuózoknak, nevezetesen Peller Mariannak köszönhetően. A korábbiakban többször léptem fel Bogányi Gergellyel különböző rendezvényeken, de ez az első önálló egész estét betöltő koncertünk, aminek nagyon örülök.

- Ki állította össze a műsort?

Boros Misi: Bogányi Gergellyel és a zongoratanárnőmmel, Megyimóreczné Schmidt Ildikóval, közösen állítottuk össze a programot, mégpedig úgy, hogy figyelembe vettük a repertoáromat, a képességeimet, és azt is, hogy az adott időszakon belül mit tudok megtanulni. Így esett a választásunk Schubertre és Mozartra.

Bogányi Gergely: Igen, négy szempontot kellett figyelembe venni. Elsőként, melyek azok a darabok, amelyeket Misi már tud. Másodikként, amiket még nem tud, s a koncertig érdemes lenne megtanulni. Harmadikként pedig, melyeken a legtöbbet képes fejlődni. Valamint természetesen nem utolsó sorban, hogy a közönség tetszése is elnyerésre kerüljön. Ezek eredményeként lettek a négykezesek, a négy impromptu felváltva játszva, majd a második fél időben a kétzongorás zongoraverseny. Fontos látni, hogy mennyire hangsúlyos, jelentős ez a szakasz Misi életében, amikor a csodagyerekből érett művésszé válik. Örülök, hogy ennek alakításában részt tudok vállalni.

- Hogyan tudják a fizikai távolságot áthidalni, s a próbákat összehozni?

Boros Misi: Bogányi Gergelynek köszönhetően és Rochlitz Andrea jóvoltából a nyár óta egy igazi Bösendorfer versenyzongorán tudok gyakorolni, ami nagyon sokat jelentett a felkészülésben. Mivel több hónap állt rendelkezésünkre a koncert előkészítésére, meg tudtuk szervezni a közös gyakorlást, annak ellenére, hogy mindkettőnknek sok hazai és nemzetközi fellépése volt ebben az időszakban. Bogányi Gergely rendszeresen eljött Pécsre, és otthon vagy a Kodály Központban próbáltunk. A december 6-i koncertanyag egy részét már játszottuk Kolozsváron, a Margit-szigeten, és Pécsett is, a teljes műsort azonban most hallhatja először a közönség a Művészetek Palotájában, két vadonatúj Bogányi-zongorán, Bogányi Tibor vezényletével és a Magyar Állami Operaház Zenekarának kíséretével.

 

X

 

2017. december 6-án a műsor első felében – mintegy gyönyörű hangsúlyos keretbe rendezve  Schubert Négy impromptuje op. 90 hangzott föl a két új, formájában dinamikus, hangjában egészen specifikusan egyedi billentyűs hangszeren. Ennek fényében a romantikus alkotó műveiből választott, éteri csokor a két zongoraművész előadásában felváltva, ugyanakkor a keretet hordozó két szélső darab; a bevezető Marches caractéristiques No. 2 D.886 és a lezáró f-moll Fantázia op. 103 D.940 négykezes formában csodálatos érzékenységgel, de lendületes erőteljességgel szólaltak meg, mindvégig átütő akaraterőt szétsugározva.

Mester és tanítvány játéka hallatán akár dr. Molnár Géza „Általános zenetörténet” című 1911-ben megjelent kötetének azon sorai is eszünkbe juthatnak, melyek egészen meglepő megvilágításba helyezik Schubert zeneművészetét. Hiszen a zenetörténész könyvében kivételesen egyedi esztétikai-művészetfilozófiai perspektívájának alkalmazásával arra a zeneszerzői személyiséggel összeforrt zenei tartalomra-kifejezésmódra utal, amelyre nyugodtan mondhatjuk, hogy mély ontológiai alapot feszeget. S mindezt az óriás kortárs-előd, Beethoven „árnyékával”, összehasonlításával teszi. Molnár a magányos gondolkodó, Schopenhauer akaratfilozófiáját fejti föl, olvassa ki Beethoven és Schubert zenei szőtteséből. Nem hiába, hiszen Schopenhauer A zene esztétikája c. könyve annak a forrongó, vibráló romantikának a szülötte, mely zeneszerzők soránál –mint kifejezetten ismert Richard Wagnernél is - szellemi tápláló forrásul szolgált. Molnár szavaiból megérthetjük, hogy mindkettő zeneszerző lelkét az a mindenen átburjánzó, magának utat törő, keresztülerőszakolt akarat tartotta hatalmában, mely mikro és makroszinten egyaránt a világot, s benne a zene művészetét állandóan mozgatja. Ugyanakkor a zsenik művészetében ez a közös energia, akaraterő eltérő formában, módon – más-más úton- került „felhasználásra”. Míg Beethoven egész életében a hangokkal vér verejtékkel küzdött, addig Schubert lelkét maga a zene simogatta meg a világegyetem puha lágy csöndjéből előbújva, hogy aztán azt minden áron – erős akaratának segítségével - lejegyzetelje, s azt „szétossza” embertársai számára.

Molnár megfogalmazásában így olvashatunk erről: „Beethovennél az akaratból szépség lesz. Schubertnél a szépség átalakul akarattá, a szép sejtéséből lesz a szép után való erős vágy. A klasszikus mester azt a súlyos és szívós harcot, amelyet önmagával és a világgal vív, minden akaratát és erejét felváltja hangokra, Schubert viszont először a hangokat hallja és ezeknek szépség-tartalma ösztönzi arra, hogy a gondolatot fejlessze, nagyra nevelje, hogy a hangokat fölváltsa akaratra, egy erős lelki kibontakozásra.”[1] Felemelő érzés volt kitapintani, hogy e metafizikai közegnek finom csillámló piano, máskor pedig hatalmas forte rezgései hogyan szólaltak meg az új hangszeren, Boros Misi és Bogányi Gergely játékában. Már rögtön az első darab, a Marches caractéristiques No. 2 D.886 az induló műfajához híven kirobbanó karakterével határozta meg az est alaphangulatát. Az éles hangzású zongorán markáns előremeneteléssel, töretlen „zakatolással” mindvégig kísértetiesen olyan akaratnak a megnyilvánulásáról adott bizonyságot, melyről Schopenhauer beszél. Így talán az sem véletlen, hogy Bogányi Gergely szavai is ebben a hatástérben fogalmazódtak meg a vele készített interjúkban. Ezt támasztja alá az Opera, a Magyar Állami Operaház magazinjában megjelenő csodazongorájáról szóló riport is, melyben a művész ekképpen vall: „A formatervet és a koncepciót úgy alakítottuk ki, mind az eredeti, kisebb, mind az Erkel Színházba kerülő, hosszú modell esetében, hogy a végeredmény mély lelkiséget és különleges szellemiséget tükrözzön. A hangszer kinézetének is a zene spiritualitását kell kifejeznie, hiszen a zene nem megfogható, hanem a lélekhez szól, egyfajta lebegés jellemzi.”[2]  

Schubert Négy impromptuje is a bevezetőhöz hasonló beágyazottságból eredt, de immáron az akarat erőinek kevésbé markáns, éles jellegét, oldalát, inkább belső lágyságát, improvizatív, lírai melódiáját előtérbe helyezve. Ez a fajta erő nem elsősorban harsogó trombitákkal, hanem búvópatakként mindent körbefolyva, körbekerítve hatol be, hódít meg mezőket, tájakat, szíveket. Spontán módon hajlékonyan, rögtönzésszerűen, hiszen ne felejtsük el, hogy az impromptu maga a latin in promptu = készenlétben szóból ered. Az első, az Allegro molto moderato tempójú c-moll Impromptu Bogányi megközelítésében halvány, szomorkás emlékképet, emlékezést, vágyakozást sugallt. A művön végigvonuló fődallamban megjelenő kisnyújtott, nagynyújtott ritmusok vontatott fájdalommal, bizonytalansággal, nyugtalansággal beszélték el a történetet, az ábrázolt lelkiállapotot. A bevezető unisono, valamint a tömör akkordok után a balkézzel elkezdődő akkordfelbontások a jobb kéz fődallamának szélesebb, tágabb horizontot kínáltak, melyben a crescendok és diminuendok váltakozása fokozatos mindvégig árnyalt hangzást biztosítottak. A második, az Esz-dúr Impromptu le-fel futkározó futamait, skáláit Misi perpetuum mobile-szerűen formázta. Oldott virtuozitással, fiatalos lelkülettel pergette végig a triolák száguldozó áramát. Míg végül az összetett textúrájú Codát bámulatos magabiztossággal zárta le. A harmadik, a Gesz-dúr Impromptu révedező Andanteje Bogányi előadásában újabb álomképeket láttatott. A szoprán hosszú (egész, félkotta) hangjai olyan végtelenséget implikáltak, mely az abszolútum közelségét éreztette. Éreztette, hiszen Schubert 1827-ben komponálta ezeket a műveket, csaknem halála előtt egy évvel. A közbülső szólamban végig feltűnő szextola kíséret, ennek ellenpólusaként született. Bogányi remekül hangolta össze a két karaktert. A két szélső szólam énekét a közbenső szextolákkal nem elnyomva, hanem hangulatformálóan aláfestve interpretálta. A negyedik, utolsó, Asz-dúr Impromptut Misi játszotta. A darab dúr-moll váltásait nagyszerű találékonysággal, kreativitással tolmácsolta. A főtéma kontrasztszerű szerkezetét; a lezúduló tizanhatod menetet, s arra adott válasz akkord fűzérét gondos figyelemmel alakította. A triós felépítésű impromptu középső részét meghatározó feszültségteli kromatikát pedig fájdalmas szenvedélyességgel közvetítette.

Végül Schubertnek az a gyakran játszott f-moll Fantáziája op. 103 csendült fel a szünet előtt, melyet Schubert halála évében komponált. Schubert négy kézre nemcsak táncokat, indulókat írt - amelyek a társasági zenélésnek, életnek közkedvelt remekei voltak-, hanem olyan nagyszabású, mély alkotást is szerzett, mint az f-moll Fantázia. Itt említem meg, hogy sokáig a szerencsétlen sorsú zeneszerző életét, eléggé negatív felhő borította. Szűkös anyagi helyzete, műveinek kiadatlan példányai, kortársainak és az akkori kritikusok ironikus, lekezelő elbeszélései, pletykák, a kétes életvitelű schubertiádák, mind akadályozták Schubert zenetörténetben elfoglalt méltó helyét. Az úgynevezett rehabilitáció csak lassan mehetett végbe. Hans Gál Schubertről szóló könyvének Jellem és sors című fejezete azonban elgondolkoztat bennünket. Mégpedig abban a tekintetben, hogy jellemét tekintve a félénk, félszeg zeneszerző bátortalan természete mennyiben határozta meg az emberekkel való kapcsolatát, mely aztán sorsára nyomorultan visszahatott. Mindenesetre az utókor embere az alkotásaiban, így f-moll Fantáziájában is egyértelműen érzi ezt a mérhetetlen intelligenciát, mely az alkotói folyamatban viszont bátorsággal, meg nem alkudva kibontakoztatott. Ebből is látszik, hogy a külsődleges életvitel mögött mekkora a világgal szemben álló akaraterő gyürkőzött. A Fantáziát 1828 januárjában kezdte el írni, s áprilisra már biztos kész volt a tisztázott verzió. Május 9-én mutatta meg Bauernfeld barátja házában. Az első tétel főtémája Boros Misi és Bogányi Gergely négykezesében hívogató jelleggel bír. Hívogat, hogy nosztalgiát érezzünk újból és újból meghallgatására. Lélegzet visszafojtva szólít meg bennünket. Ebben a megszólítottságban van valami, ami együttérzést sugall. Már az első ütemekben észrevétlenül azonosulunk a melódiával. Ráadásul a két zongoraművész olyan természetes közvetlenséggel idézi elénk a dallamívet, mintha már ezt valahonnan évekkel ezelőtt hallottuk volna. A második Largo tempójú tétel kihegyezett pontozott ritmusú zenei anyaga az őszinte líra ékes példánya. Szintén mély érzelemről tanúskodik. Míg a harmadik tétel, a vidám, derűs Allegro vivace Scherzo az élet cserfes oldalát mutatja meg. A zárótételben újra visszatér az expozíció fődallama, s a mű fugatóba torkollik. Érdekes, hogy a dal mestere a klasszicizmus árnyékában igyekezett új formákat kidolgozni, azonban e művében mind a szonátaformát, mind a kontrapunktikát alkalmazza, s azt saját elképzelése szerint alakítja. Mindkét művész a kontrapunktikus szerkesztésből fakadó ellenpontozást erősen domborítja ki.

 

Balról jobbra: Bogányi Gergely, Boros Misi, Peller Mariann a Virtuózok producere

 

A koncert második felében Mozart Varázsfuvolájának nyitánya után Mozart népszerű és ismert kétzongorás Esz-dúr zongoraversenye K.365 hangzott föl a Magyar Állami Operaház Zenekara közreműködésével, valamint a Kossuth- és Liszt-díjas zongoraművész testvére, Bogányi Tibor vezényletével. Bogányi Gergely és Boros Misi két egymással szembe állított Bogányi-zongorán kápráztatta el a közönséget. Mindenképpen érdemes megemlíteni Pándi Marianne Hangversenykalauzából, hogy Mozart e versenyművét „nem többé-kevésbé ügyes dilettánsok, hanem maga és nővére számára komponálta.”[3] Így a felmérhetetlen nagy igényességgel megírt zongoraverseny nem kis kihívás a zongoristák számára. A két gyémánt tehetség, Bogányi és Misi fergeteges zenei párbeszédet folytatva egymással és a zenekarral mutatták föl bámulatos zenei képességüket, tudásukat, virtuozitásukat. A három tételen keresztül, (Allegro, Andante, Allegro) természetesen Misi mindvégig mesterére figyelt, s úgy valósította meg zenei „terelgetéseit”. Ugyanakkor fiatal frissességével nemcsak nagyszerűen vette az akadályokat, hanem rugalmas, gyors reakcióival újfajta válaszokat is szépen konstruált. Vagyis a mester és tanítvány közötti „kommunikáció” a művészet nyelvén mindvégig kristályosodott, az est fénypontjaként valódi felejthetetlen zenei élményt adományozva a jövő zongoráján.  

 

A képek a 2017. december 6-án, a Művészetek Palotájában tartott koncerten készültek.

 

 



[1] Dr. Molnár Géza: Általános zenetörténet, Budapest, 1911, Rozsnyai Károly Könyv- és zeneműkiadóhivatala

[2] Opera 2017. szeptember október, Verasztó Annamária: Etűdök csodazongorára.

[3] Pándi Marianne: Hangversenykalauz, Zeneműkiadó, Budapest, 1973.