A Réz-metszetektől a
Kényszerleszállásig
Friedrich Ádám
két könyvéről
Mint
általánosságban, úgy a zenészekről is elmondható: nem egyformák. Vannak,
akiket nehéz szóra bírni, inkább hangszerjátékukkal fejezik ki magukat, mások charme-os társalgók (ezen belül némelyeket a
mikrofon-közelség sem hozza zavarba!), és olyanok is akadnak, akik szívesebben
vallanak a fehér papírnak (digitalizált korunkban az „új lap”-nak a számítógépen), tehát a folyamatosság kényszere
nélkül, vissza-visszaolvasva és finomítva a leírottakat.
És szerencsére vannak olyanok is, akik egyaránt otthonosak a
legkülönbözőbb kifejezési formák/módok világában (miként a repertoárt
illetően egy-egy korra specializálódott előadók; és az sem ritka,
hogy valaki csak alkalmi kirándulásként vált apparátust, tehát vállaltan
zenekari muzsikus, avagy éppen szólista).
Friedrich
Ádám (Forrás: Liszt Ferenc
Zeneművészeti Egyetem)
Az pedig
külön öröm és szerencse, kortársaknak és az utókornak egyaránt, ha a
művész nem rest, és veszi a fáradságot, hogy írásba rögzítse… mit is?
Voltaképp „mindegy”, hiszen a kordokumentumok haszna mellett a személyes
élmények lektűr-élménye sem lebecsülendő. Örök emberi tulajdonság,
hogy szívesen kukkantunk a kulisszák mögé, akkor is, ha tudjuk, a titkok titkai
nem (nem ott!) tárulnak fel.
Ennek az
emberi kíváncsiságnak kedvezett az a felismerés, hogy az „oral
history” értékes adalékok forrása, olyanoké, amelyek
később pótolhatatlanok. Ennek nagyszabású eredménye Bónis Ferenc nevéhez
fűződik, aki az Így láttam Kodályt és Így
láttam Bartókot című rádiósorozatokban jelentős személyiségektől
„gyűjtött” emlékmorzsaként értékes információkat is, s később Így
láttuk… kötetekben közzé is tette azokat. Minden bizonnyal ennek a
felbecsülhetetlen értékű kezdeményezésnek is része volt abban, hogy mind
több előadóművész vállalkozott többé-kevésbé személyes életrajzi
kötetek megjelentetésére.
Friedrich
Ádám első kötete, a frappáns Réz-metszetek címmel, magánkiadásban látott
napvilágot az új évezred kezdetén (2003 és 2004 egyaránt szerepel megjelenési
dátumként különböző forrásokban). A folytatás: 2015-ben a
Böszörménytől Böszörményig, majd a következő évben A
harmadik… És a 80. születésnap jó alkalmat kínált arra, hogy kiteljesedjék az
élet- és pályaív: a kürtművész negyedik kötete a Kényszerleszállás címet
kapta.
A kürtművész,
aki a Bartók Rádió szép emlékű sorozatában, Muzsikáló délutánban
műsorvezetőként egy ország zenekedvelőinek lett ismeretlen
ismerőse, könnyű kézzel ír. Úgy olvassuk, mintha élőbeszéd
rögzítése lenne (személyes ismerősei akár „hozzáhallhatják” beszédhangját
is). Valamennyi kötet sajátossága, hogy nem választja szét a „magánember”
személyes emlékeit a „szakember” előadóművészet-történeti
adalékaitól. Olyanok a kötetek, mint azok a fényképalbumok, amelyekben családi
fotók mellett iskolai és munkahelyi felvételek is helyet kapnak. Néha a
társaság, máskor a hely, vagy épp az időpont az „érdekes”. Mármint hogy
elsősorban – mert környezetéből kiragadva bármely írás afféle
párperces pillanatkép a közelmúltból.
Friedrich
Ádám megbecsültségét mi sem jellemzi jobban, mint hogy Retkes Attila nemcsak
utolsó kötetének adott helyet a Gramofon Könyvek sorozatában, hanem arra is
vállalkozott, hogy második kiadásban megjelentesse a Réz-metszeteket is (amely
annakidején 1000 példányban jelent meg).
Bizonyára
sokan vannak (lesznek), akik e két, bő évtized távolságában készült
könyvet egymásután olvassák. Észrevehetik: Friedrich Ádám mindig a számára
fontos eseményeknek ad helyet bennük, legyenek azok családi események,
feldolgozatlan/feldolgozhatatlan emlékek, avagy bosszantó apróságok, amelyeknek
a „kiírása” szinte egészségügyi gyógymód. Ez a változatosság, túl azon, hogy
gyönyörködtet, azért is rendkívül tanulságos, mert ily módon mintegy
„körüljárható” alakként ismerjük meg a művészt, nem pedig
pillanatképekből próbálva kialakítani a modellt.
Mint
mindenki, Friedrich Ádám is volt gyerek (családban), és nem volt problémátlan a
szakmai felnőtté-válás folyamata sem. A kudarcként megélt események
sorozata megkönnyíti, hogy értsük a személyiségformálódás folyamatát,
egyszersmind azzal a tanulsággal is szolgálnak, hogy
érzékenyebben-figyelmesebben forduljunk muzsikustársainkhoz. Mert megbántani
nem csak szándékosan lehet…
Külön
említést érdemel a művésztanár visszaemlékezése. Erre a Kényszerleszállás
című kötetben kerül sor, ami azért is jogos, mert az idő jótékony
hatása is érvényesül. És Friedrich Ádám tapintata, amikor bizonyos neveket csak
monogrammal jelez (más kérdés, mit érez, aki ily módon olvas magáról, múltja
egy szegmenséről). És megtisztelő gesztus, amikor néven nevez egykori
kedvenceket, akik időközben olyan életkorba értek, hogy lassanként maguk
is nekifoghatnának memoár-köteteknek.
A
Réz-metszetek új kiadása a szerző 80. születésnapja tiszteletére jelent
meg. Öröm ez, ajándék, de sajnos, vannak szépséghibái. Az új kiadványhoz újra
kellett „gépelni” (s nemcsak az apró átdolgozások miatt) a kéziratot – s bárki
is tette, nem járt el elég gondossággal. Kerültek újabb (helyesírási) hibák a
2. kiadásba az elsőhöz képest, bár az is tény, hogy javításokra is került
sor (és maradtak bosszantó apróságok is, mint például az antineuralgica
betűhibás írása).
Ami
viszont szomorú, hogy benne maradt egy tárgyi tévedés. A Capriccio című
fejezetben említésre kerül Abbé Casti neve (akinek
nem abbésága a lényeg, ráadásul keresztneve is van, Giovanni Battistaként és Giambattistaként egyaránt emlegették), ámde
operaszerzőként! Márpedig ő librettistája
annak az operának, amelynek zeneszerzője Antonio Salieri!
A
karcsúbb új kötet esetében érezhetőbb a szöveggondozás (legfeljebb az egybe- ill. különírási hibákat sokalljuk – azért viszont
külön köszönet, hogy egyetlen elválasztási hiba sem bosszantja az olvasót),
viszont nem kívánt volna sok többlet-energiát Detmold
nevének pontos feltüntetése.
Az
ajándék így, némi szépséghibákkal is értékes, annál is inkább, mert egyaránt
szól szerzőnek és (potenciális) közönségének. Rendkívül ajánlott olvasmány
zenekari tagoknak (szólamvezetőknek, szólistáknak), kisegítő zenekari
muzsikusoknak, tanároknak és diákoknak egyaránt. Hogy kinek-kinek élete
apró-cseprő sérelmei valós nagyságrendben foglalják el helyüket.
A
fiatalabb generációknak plusz-feladat: ne elégedjenek meg azzal, hogy
olvasmányélmények által megismerkedtek Friedrich Ádámmal – az érdeme
megismeréshez feltétlenül érdemes meghallgatni felvételeit. És ez itt korántsem
a reklám helye!
Fittler Katalin