Száz éve született Mihály András
(1917-1993)
Mihály
András családi archívumából
Neve
után (napjainkban: még!) nem szükséges –
zene(pedagógia)i szaklapban – mesterségének/foglalkozásának a feltüntetése, hiszen
alakja ismertnek tartható. Így pontos: az alakja, mert részletesebb, közelebbi
tudnivalókat már jóval kevesebbektől várhatunk. De ez az „alaki”
ismertség, kinél-kinél más-más információanyaggal, önmagában is rendkívül
tanulságos. Mondhatnánk, működik az ember-léptékű történeti
feledékenység – de elfelejteni csak azt lehet, amit egykor tudtunk. S ki-ki
csak abból felejthet, amit megélt-megtapasztalt! Igaz, a feledékenységnek van
jó oldala is: az egykor tudottak másodszorra-többedszerre gyorsan „visszajönnek”.
Nos, erről a visszajönnivalóról kellene tudatosan gondoskodni. Ebből
pedig mindenképp a pedagógusoknak (tanároknak, oktatóknak, nevelőknek)
kell oroszlánrészt vállalniuk.
Mert
miről is van szó? Schumann és Mendelssohn kellett ahhoz, hogy J. S. Bachnak
újrafelfedezés jusson. Etikus-e tehát arra hagyatkozni, hogy hátha jönnek majd
zseniális (szakmai) utódok, akik korrigálják közelmúltjuk feledékenységét,
mulasztásait? Költői a kérdés. Ráadásul, időközben megnőtt a
zeneirodalomnak térben-időben aktivált része, miközben a
zenehallgatásra/zenélésre szánt idő, egyedekre lebontva, ideális esetben
is legfeljebb ugyanannyi maradt…
A 2017.
november 6.-án tartott Mihály András emlékest közönsége és Zelinka
Tamás műsorvezető a BMC-ben
Mihály
András születésének centenáriuma alkalmából két olyan megemlékezésre került
sor, amelyek a fenti gondolatsort elindították. Az egyik a BMC Könyvtárában
rendezett Emlékest volt november 6-án, pontosan a 100. születésnapon
(erről a BMC havi rendezvényeit tartalmazó műsorfüzetből
lehetett tudomást szerezni). Ugyanazon a napon a MÜPA Bartók Béla Nemzeti
Hangversenytermében Kocsis Zoltán-emlékkoncertet rendeztek, a Zeneakadémia
Nagytermébe Ránki Dezső zongoraestje vonzotta a
zenebarátok népes táborát, a ZAK Solti Termében (lánykori nevén, a Kisteremben)
akkor tartották a 2. Budapesti Nemzetközi Gitárverseny megnyitóját.
Hozzávéve
az „elfoglaltságok” rendszeres tételét, a zeneiskolai tanárok délutáni
tanítását (ami által számukra bizonyos napokon gyakorlatilag lehetetlen a hangverseny
látogatás), csak örömmel számolhatok be arról, hogy a könyvtárterem a szó
szoros értelmében „zsúfolásig megtelt”. Visszajelzése volt ez annak, hogy még
sokaknak jelent érdemben valamit Mihály András életműve, de azt is (ami
mindig legfeljebb az eredményből derülhet ki), hogy körültekintő
szervezőmunka hívta életre az estet. Zelinka
Tamás korántsem csak műsorvezető volt, hanem egyértelműen
házigazda, aki – fiatalabb kortársként – maga is tanúja volt Mihály András
alkotó, többrétű előadói és nem utolsó sorban a zenei berkeken túlra
terjedő zenei-közéleti munkásságának. Volt forgatókönyv, amely alapján
szólítva lettek az emlékezők (a sort Kurtág Márta nyitotta, majd
folytatódott az emlékezés Kurtág Györggyel, Gulyás Dénessel…).
Kurtág
Márta és Kurtág György
Gulyás
Dénes
Lázár
Eszter
Jutott
lehetőség rövid-spontán hozzászólásokra is, mindez érdekes és tanulságos
volt, de ami a legfontosabb: szót kapott, művei megszólaltatásával, az
ünnepelt is. Hallhattuk zongorakíséretes brácsadarabját, a Musicát,
a gordonkára és zongorára szánt Mouvement-t, és
befejező műsorszámként igazi revelációként,
Vörösmarty-megzenésítését. Ez utóbbit az Erkel Ferenc Vegyeskar
énekelte (tagjai között az ünnepelt két lányával), dr. Cseri Zsófia
vezényletével, a brácsás Nagy Enikő és a gordonkás Mód Orsolya
zongorista-partnere a szerző egykori növendéke, később felesége,
Varga Csilla volt. Vele szólaltatta meg Perényi Eszter azt a Mozart-szonátát,
amellyel egykor Mihály-növendékként ismerkedett.
Állnak:
Cseri Zsófia (középen) és Mihály Andrea
Nagy
Enikő és Varga Csilla
A
kamarazene ünnepe volt ez, amikor minden közreműködő szólista-rangú
felelősséggel (és műismerettel) játszik. Ilyenkor mindig felmerül a
megválaszolhatatlan kérdés: miért is jut mostoha sors napjainkban a
kamarazenének? Mármint rangjának, megszólaltatási lehetőségeit, s a neki
kijutó közönség-érdeklődést tekintve…
Az
emlékest nem lett volna teljes az ünnepelt „megidézése” nélkül; a kivetített
fényképek a közvetlenség légkörét erősítették, a személyességet, ám Mihály
András televízió felvételek jóvoltából megmutatkozhatott tanárként is,
karmesterként is. És itt kell ismét rámutatni a média mindenkori
felelősségére. Pótolhatatlan később, ami egykor „elszállt”, tanítási
óra, műhelyfoglalkozás, jelentős művészegyéniség szóra-bírása.
Most haszonélvezői voltunk az egykori aktualitásoknak, hallhattuk Mihály
Andrást számára fontos zenei kérdésekről beszélni, tanítani, s
karmesterként mintegy a produkció rendezőjekénti
tevékenységébe is betekintést kaphattunk. Az időjáték élményén túl,
érdemes volt érdemben is figyelni az elhangzottakra (kiváltképp annak tükrében,
hogy mikor készült a felvétel!).
Mihály
András a Zeneakadémia Nagytermében zenekari próbát tart
Mihály
András 100 címmel került sor 2017. november 11-én a zeneakadémiai
hangversenyre, amelynek bevezetőjeként a rektorasszony, Vígh Andrea
olvasott fel közérdekű tudnivalókat Mihály András munkásságáról, majd
Péteri Lóránt műsorvezető kalauzolta a közönséget, hogy értő
fülekre találjon a műsor (ne maradjon homályban, az ő munkája az
ismertető füzetecske, amely – szolid alkalmi kiadvány jellege ellenére – értékes
tudnivalókat tartalmaz). Nyitószámként Perényi Miklós és Varga Csilla
gondoskodott az ünnepi hangütésről, aztán fokozatosan nőtt az
előadói apparátus, a saját állítása alapján a szerző legkedvesebb
saját művei közé tartozó 2. vonósnégyes hallatán (s utána sokáig) azon
elmélkedhettünk, vajon miért nem szerepel rendszeresen vonósnégyesek
műsorán ez a kétségkívül remekbeszabott alkotás. Soós Máté, Soós Áron,
Soós Előd és Aranyos János rendkívül kidolgozott szólamokból építették fel
a kompozíciót, interpretációjukon érezni lehetett, hogy nemcsak betartják az
előadási utasításokat, hanem mindenkor tisztában is vannak azok
értelmével. Sajnos kevésbé volt el elmondható a kamaraegyüttesre szánt Három
tételről, arról a műről, amelyet annakidején az általa életre
hívott Budapesti Kamaraegyüttes bemutatkozó estjének egyik műsorszámául
választott. Sándor Szabolcs tartotta össze az alkalmi társulást, amely a
Zeneakadémia Kamarazenei Tanszékének hallgatóiból állt, de érezhetően nem
volt több a céljuk, mint a mű eljátszása. Tehát, nem voltak annyira
birtokában a szólamoknak, hogy a mű egész megtervezésére is
gondolhassanak. Ilyenkor érdemes rámutatni arra, hogy tehát nem mindig
elégséges a jó szándék, némi igyekezet – nehezebb feladat megküzdeni olyan
partitúrával, amelynek a hangzásvilága kevéssé tűnik ismerősnek (s
most nem a mű stílusáról van szó, hanem arról, hogy játszottság hiányában
nincs benne a fülekben). Az alkalmi „leporolások” nem adhatnak érdemi képet,
mert a zenei anyanyelv passzív szókészletébe kerülnek vissza olyan darabok is,
amelyekben kedvét lelhetnék először az előadók, majd értő
tolmácsolásuk eredményeképp a hallgatók is. Az ilyesfajta „fehér foltok”
felszámolása az egyetlen lehetőség arra, hogy a történeti zenéktől
napjaink legújabb stílusainak sokaságáig biztosan tájékozódhassunk a zene
kimeríthetetlenül gazdag világában.
Mesteriskola - MIHÁLY András tanít (1972.)
A Solti
Teremben is volt vetítés. Mihály András kamaraórájának (Mesteriskola)
résztvevője Barta Mihály és Schiff András volt,
s az est záró számaként meghallgathattuk azt a
Beethoven-szonátát (op. 96), amely az egykori óra anyaga volt, ezúttal Falvay Attila és Fülei Balázs tolmácsolásában.
A két
est sem adhatott teljes képet a sokoldalú muzsikusok munkásságáról. De mindkét
alkalommal felemlítődött a Budapesti Kamaraegyüttes, amelynek
köszönhetően sokaknak került érdeklődési körébe korunk zenéje,
éspedig korántsem csupán egzotikumként, különlegességként. A Mihály András
által irányított előadások megerősítették a hallgatóságot abban, hogy
érdemes odafigyelni mindarra, ami az utóbbi időben történik a zene
világában, idehaza és külföldön. Ha valami, akkor az opera műfaja hiányzott
a visszatekintő műsorokból – legalább egy ária erejéig, ha nem Mihály
Andrástól, akkor az igazgatása idején a repertoáron
szereplő műsorból. Hiszen az operaénekesek is a Zeneakadémián
nevelkedtek… Jó volt viszont látni – különösképp a zeneakadémiai esten –
egykori kollégáit, tanártársait, növendékeit, s olyan muzsikusokat, akik a keze
alatt dolgoztak. Mert az emlékezetes teljesítményekig hosszú-munkás út
vezetett. A muzsikus-közönség egyben annak is bizonysága, hogy Mihály András
munkája nem tűnt el nyomtalanul. Remélhetőleg
időről-időre kinevelődnek hasonlóan értékes alkotó- és
előadóművészek, akikre sokáig lesz érdemes emlékezni.
Fittler Katalin
(Illusztrációinkat
az Erkel Ferenc Vegyeskar honlapjáról vettük át.)