LÁSZLÓ ZSUZSA
ILOSFALVY RÓBERT EMLÉKÉRE (2009)
„Az életemet jelenti az Ybl palota” – mondta 70. születésnapján készült portréfilmjében a huszadik század egyik legkiválóbb magyar operaénekese. Szerencse, hogy hang és kép-felvételek sokasága őrzi művészetét, és sokan vagyunk még, akik előadásainak felemelő élményét őrizhetjük magunkban.
2009. január 6-án a Kossuth díjas, Örökös tag, Mesterművész, Ilosfalvy Róbert 82. évében, 9 évvel ezelőtt szép csendben itt hagyta a földi létet.
Nehéz megrendülés nélkül tudomásul venni a megváltoztathatatlant.
Hálát adhatok a sorsnak, hogy a kezdetektől végigkísérhettem
pályafutását, és végül megtisztelt azzal, hogy sok, vele készült közös munkánk
után barátjának nevezett.
Azon kevesek közé tartozott, akiről mindenki azt állította:„jó
ember”. Valóban, Ilosfalvy Róbert világhírneve
ellenére megmaradt szerény, barátságos, nem mindenáron a középpontba kívánkozó
művésznek. A színpadon a legtökéletesebbet nyújtotta, kedves, figyelmes,
jó kollega és valóban jó ember volt.
Pályáját Hódmezővásárhelyen kezdte, az érettségi után a negyvenes években mint segédkántor orgonált, énekelt, esketett,
temetett. A háború végeztével Budapesten a
Zeneművészeti Főiskolán tanult, majd a Honvéd Művészegyüttes
szólistája lett. Onnan hívták az Operaházba 1954-ben, ahol először a
Hunyadi László címszerepét énekelte, s ez az alakítás végigkísérte élete során.
Állította, hogy legkedvesebb feladatainak egyike a Hunyadi volt.
Az Erkel művet az operairodalom jelentős Verdi, Puccini,
Wagner, Offenbach, Bizet, Rossini Csajkovszkij tenor hősei követték. A
Hoffmann meséi címszerepét énekelte 1958-ban Moszkvában, amikor a Magyar Állami
Operaház társulata a Bánk bánnal lépett fel. Betegség miatt Otto szerepére nem
volt tenoristájuk. Palló Imre, aki akkor a társulat igazgatója volt, azt kérte,
hogy másnapra tanulja meg Ottót, és mentse meg az előadást. Ilosfalvy két Hoffmann meséi között elénekelte Ottót,
megmentette a produkciót. Ez a szerep később nem került a repertoárjára,
ellenben Bánk bánt élete során ötvenszer formálta meg.
Itthon egymást követték az igényesebbnél igényesebb feladatok. Rövid
idő alatt az együttes egyik legnevesebb művésze lett, rajongóiból Ilosfalvy-klub alakult, a tagok minden előadáson
áhítatosan élvezték egyedülállóan szép hangját, muzikalitását, remek színpadi
megjelenését, játékát. ”Mesterdalnok” volt, nem csak a darabban, hanem a szó
eredeti értelmében is! Puccini Manon Lescaut des Grieux lovagja már olyan kiugrás volt, ami megnyitotta az
utat a nagy operaházak felé.
Részletek Puccini: Manon Lescaut
c. operájából
Manon Lescaut: Házy Erzsébet
Des Grieux: Ilosfalvy Róbert
Hajóskapitány: Mészáros Sándor
Magyar Állami Operaház Ének- és Zenekara
Vezényel: Lamberto
Gardelli
Puccini:
Manon Lescaut - Donna non vidi
mai - Ilosfalvy Róbert.wmv ...
Ily földöntúli szép lányt
Szem még nem látott!... (1. felv.)
Manon Lescaut
duet Erzsébet Házy Róbert Ilosfalvy Sung in ...
(Szerelmi kettős) (2. felv.)
Puccini
- Manon Lescaut - Des Grieux
áriája (2.felv) (Ilosfalvy
Róbert ...
Ó Manon,
Hová süllyedek még veled én?!
Puccini - Manon Lescaut - 3. felv. finálé (Ilosfalvy
Róbert, Mészáros Sándor ...
Hozzá ne merjen érni!
Míg élek,
Innét nem hurcolja senki el!
1966-ban szerződött Kölnbe, onnan járta a világot Bécstől San
Franciscóig.
Az 1970-es évek végén jó sorsom San Franciscóba vezetett. Az ottani
Operaház sajtófőnöke, amikor megtudta, hogy magyar vagyok, lelkesen
emlékezett Ilosfalvy Róbertre, aki több mint tíz
évvel azelőtt, Joan Sutherland
partnereként, kiválóan énekelte a Traviata Alfrédját. Ennek a kaliforniai
páratlan sikernek köszönhetően meghívták a Met-be
Tebaldi mellé a Manon Lescaut
des Grieux szerepére. Később mesélte Ilosfalvy Róbert, hogy az előadást nem tudta vállalni,
mert feladata Kölnbe szólította, ahol Carmen premierje volt. Ám a kölni
karmester, Kertész István kárpótolta őt úgy, hogy egy év múlva New Yorkban a Carnegie Hallban a Psalmus Hungaricus
tenorszólóját énekelhette, amerikai
kórussal és zenekarral, Kertész vezényletével. Őszinte meghatottsággal
emlékezett arra, hogy az amerikai fiatalokból álló kórus remekül megtanulta a
magyar szöveget. Lelkesen mondta, hogy a mi kis országunknak milyen kiváló
komponistája van, s hogy mennyire becsülik a magyar zenekultúrát a világban. „Jó
érzés volt ott is magyarnak lennem. Én mindig, mindenütt a világban magyarnak
vallottam magam, erre büszke is voltam. Amikor tudtam, mindig
hazajöttem, mert nekem az Ybl palota az életemet jelentette.” - közölte 70
évesen, portréfilmjének forgatásán.
Készített egy összesítést: művészi élete során több mint kétezer
előadáson énekelt, operaszerepeinek száma pedig meghaladta a 35-öt. Nagy
repertoárján előkelő helyet foglalnak el az oratóriumok, a dalok, a
klasszikus operettek. Számos teljes
opera-felvétel, ária-, és oratórium-lemez jelent meg vele. Pályája csúcsán Kölnben
1988. november 18-án felvétel készült Richard Strauss: Árnynélküli asszony c.
operájának teljes előadásáról, melyben a Kaiser szerepét énekelte.
Portréfilmjének forgatásán nem csupán beszélgettünk és tv műsorokból
idéztünk, hanem megünnepeltük 70. születésnapját is. Az Operaház évadnyitó Bánk
bánjának főszerepét akkor ott ötvenedszer énekelte, mi pedig
megörökítettük ennek az estének legszebb momentumát a „Hazám” áriát.
Kifogástalan hangi állapotban és remek játékkal örvendeztette meg a hatalmas
tapssal őt ünneplő közönséget.
Ilosfalvy Róbert a Magyar Állami Operaház második világháború
utáni korszakának egyik legnagyobb egyénisége volt. Emlékét a hangi és képi
dokumentumok mellett mindazok megőrzik, akik értékelik a zenedráma
műfajában a legkiválóbb produkciókat, a tehetséget, az őszinte és
hibátlan előadást, a tiszta emberséget.
A szerzőről
László Zsuzsa tanár, szerkesztő-riporter, újságíró