EGY KREATÍV EMBER
LEHŐCZ ALEXANDRA INTERJÚJA NESZTOR IVÁNNAL
Nesztor Iván (A kép forrása: Erkel
Gyula Újpesti Zenei Alapfokú Művészeti Iskola )
Kezdőként autodidakta, haladóként főiskolai
dobtanár, zenész-zeneszerző, népzenekutató. Nesztor
Ivánt kérdeztem pályája, élete alakulásáról.
Iván, mik voltak azok a meghatározó élmények
gyerekkorodtól kezdve, amik később a zenész-pedagógus szakma felé
tereltek?
Az
ötvenes években nagyon jó minőségű zene volt a rádióban. Emlékszem, amikor kisgyerekként először hallottam egy
zeneművet, tudtam merre fog továbbmenni a dallam. Azt hittem ez természetes dolog, de kiderült, hogy nem.
Mindig minden zenére nyitott voltam. Az pedig a népzenével kapcsolatos, hogy olyan három éves
koromban a szüleim levittek minket az öcsémmel egy hónapra Őriszentpéterre
egy parasztházhoz. Ez teljes „őskor” volt akkor, kacsák,
libák, rét, mező, kútvíz, petróleumlámpa, a parasztemberek közvetlensége…
ott telibe kaptuk a népi életet. Konkrét zenei hatásra
nem emlékszem, de attól kezdve én állandóan falura vágytam.
A
pedagógiai vonalnak a konkrét gyökere egy részről az anyai nagymamámtól ered, aki
egy zseniális pedagógus tehetség volt, más részről pedig anyukámtól (ő szintén
elvégezte a tanítóképzőt), akitől egy erőteljes altruista -
mindig mindenkin segíteni akaró - ösztönt örököltem.
A
tanítással kapcsolatos első élményem, hogy ötödikben egy fiúnak
segítettem felzárkózni oroszból. Akkor szembesültem azzal, hogy ami nekem egy
bizonyos szinten megy, az másoknak miért nem megy? Végül sikerült rávezetnem a fiút arra, hogy hogyan kell tanulni.
Ez nagy élményt jelentett számomra.
Melyik hangszer került először a kezedbe, hogy
kezdődött a zenetanulásod?
A
zene iránti vonzódás első lépése abban jelentkezett, hogy talán hét
éves koromban írtam egy levelet a Jézuskának. „Kedves Jézuska! Megígérem, hogy igen jó kisfiú leszek, de hozzál nekem egy
hegedűt!”– és nem kaptam. Aztán húsz év múlva megkérdeztem édesanyámat, hogy miért nem?
Azt mondta: „Kisfiam! Amikor kislány voltam, a
szomszédban tanult egy gyerek hegedülni és az
borzalmas hamis volt. Olyat én még egyszer nem bírtam volna
elviselni!” Később kaptam egy harmonikát, de azzal valahogyan nem
tudtam mit kezdeni… A bécsi televízióban, amit a hatvanas években Győrben
lehetett fogni, láttam egy akkor divatos rock and roll country-gitáros pasit
–Tommy Steele-t - nagy fehér hangszerrel a kezében. Akkor azt
mondtam anyámnak, hogy gitárt szeretnék. Erre ő: “Kisfiam, akkor fesd ki
az előszobát, fürdőszobát és megkapod a gitárt.” Kifestettem,
megvettem a gitárt, vettem hozzá egy hangolósípot. Megnéztem
a lexikonban, hogy hogyan kell behangolni, vettem valami slágerfüzeteket és
elkezdtem megtanulni hallás után azokat a számokat, amiket a rádióban
hallottam.
Utána
egy nagyon jó, habár amatőr bácsihoz kerültem magántanulóként
gitározni, de addigra én már rengeteg mindent próbálgattam hallás után
játszani. Úgyhogy jó pár hónappal előbbre jártam annál,
mint amit ő tanított nekem.
Kíváncsi volnék első zenekaros élményeidre is.
Győrben
gitárost
kerestek egy beat zenekarba, valamelyik csónakházban volt a meghallgatás. Ott
mindjárt kaptam is egy feladatot, az Orfeo Negro
című filmből kellett egy számot kísérnem, ráadásul transzponálva! Addig ilyet nem csináltam, de valahogy sikerült. A zenekarban egy igen jó fülű gitáros, Gáspár Péter keze alá
kerültem, akitől sokat tanultam. Ő egyből hallás után
precízen le tudta írni a gitárszólamot basszussal együtt a kottába, s akkor az ő hatására én is próbálkoztam ilyesmivel. Akkoriban
nem voltak kották… Hamarosan a megye legjobb zenekarává
avanzsáltunk.
Közben
tanítottam Tamás öcsémet is gitározni, és másokat is. Tulajdonképpen amióta
hangszer van a kezemben, mindig voltak növendékeim.
Az
építőipari technikumot elvégezvén hála Istennek nem vettek fel az egyetemre!
Örültem is, mert így végre zenélhettem – és persze
dolgoztam építésztechnikusként egy tervezőirodában. Miután
leérettségiztem, sajnos meghalt az apukám, így
félig-meddig családfenntartó lettem, ezért csak később, huszonegy évesen
vonultam be katonának. Ott nem tudtam muzsikálni, így két
évem kiesett. A katonaság után újrakezdtem a
gyakorlást, és megint tehetséges emberekkel kerültem kapcsolatba. Például egy zenekarban játszhattam Másik Jánossal, aki akkor
érettségizett a győri konziban. „Nyomtuk a slágereket” megint!
Mikor kerültél kapcsolatba a jazzel?
Első
jazz élményeim
közé tartozik, amikor a bécsi tévében láttam egy filmet a newport-i jazz
fesztiválról, ahol többek között John Coltrane is szaxofonozott. A katonaság
után már jazzes dolgokat is kezdtem játszani, blues-osabb, funkysabb zenéket a
popzene mellett. És még valami: amikor a gitárzenekarban pár blues-os darabbal
próbálkoztunk, amelyekben voltak kisebb improvizációk, észrevettem, hogy
bármire tudok valami új dallamot kitalálni. Játszottuk a jazz-sztenderdek nagy
részét is a popzene mellett. Győrött ebben az
időben nagyon aktív zenei élet volt, tíz-tizenkét helyen is élőzene
ment. Minden hétvégén játszottunk egy klubban. Akkoriban
a tánczene jóval sokszínűbb volt, mint manapság…
Hogy érted azt, hogy sokszínűbb?
Dallamilag, ritmikailag?
Mondok
egy egyszerű példát: ma, ha bemész egy diszkóba, ott többé-kevésbé
mindenki ugyanúgy vonaglik egyfajta improvizatív ritmikára. Tehát
közösségi szinten kialakult, megtanult tánc tulajdonképpen nincs.
Akkoriban egy társasági embernek illett nyolc-tízféle táncot tudnia, amiknek
megfelelő lépéseik voltak – erről szólt a tánczene...
Dobolni is megtanultál…
Amikor
megalakult Másik Jánosékkal a zenekar, rájöttem, hogy nagyon szeretem a
szerkesztői munkámat a tervezőirodában, meg a zenét is, de mind a
kettő egész embert kíván, úgyhogy dönteni kell. Akkortájt
alakult Pesten a jazz-tanszak és jelentkezni akartam, de kiderült, hogy nincs
gitár-szak. Viszont úgy érzékeltem, hogy sokszor jobban meghallom a
zenekarban, hogy mit kell dobolni, mint amit a dobos csinál. Beültem pár
alkalommal dobolgatni, és könnyen ment – persze az
alapok. Akkor elmentem kicsit tanulni Tolnai József „Johnny”-
hoz, egy kiváló doboshoz, aki egy-két dolgot mutatott nekem. Megvettem az akkor kapható egyetlen dobiskolát a Bányai Lajosét... -
közben zenéket „szedtem le”. Kivettem egy hét szabadságot és
napi nyolc órát gyakoroltam. Kevesebb, mint fél
év dobolás után mentem el felvételizni. Az elméleti rész
után továbbjutottam
a hangszeres meghallgatásra. Írtam egy levelet a
vizsgabizottságnak, hogy tulajdonképpen csak ennyi
ideje dobolok és hát nem tudom,
megfelelnék-e. Kértem, mondják meg, hogy
érdemes-e ezzel foglalkoznom? … és felvettek. Amikor
bekerültem, semmit sem tudtam…
Írtál egy dobiskolát…
A
főiskolán Kovács Gyula volt a tanárom, egy zseniális ember, tőle
rengeteget tanultam, ugyanakkor viszont sok mindent nem. Furcsa
módon akkor jöttem rá, hogy abból kell tanulni, ami van. Gitárt már
„leszedtem” korábban, és akkor most a dobot is „le kell szedni”. Én voltam az első az országban, aki bizonyos koncepcióval az
akkori idők legnevesebbjeitől transzkripciókat és kíséreteket is
leírtam, több százat. Elkezdtem azon gondolkodni, hogy írni kéne egy
dobiskolát…
1983-ban
jelent meg. Nem kellett hozzá sok reklám, mert akkoriban nem volt más, ráadásul
könnyen beszerezhető volt. Az állami zeneiskolák hivatalos tananyagává
lett nyilvánítva, egyszóval elég népszerű lett. 2000-ben
újra kiadták, akkor már hangzó melléklettel.
A zeneiskolák és a Liszt Ferenc
Zeneművészeti
Egyetem Jazztanszakának ajánlott tananyaga négy kötetben, amelyen dobosok generációi
nőttek fel Magyarországon.
|
…biztosan ekkor
pontosodott a lejegyzéstechnikád.
Ekkor is. Állandóan
haladtam előre. Ha nem is volt minta - a dob-lejegyzéseknél akkor
még nem alakult ki nemzetközi standard –, akkor kitaláltam mit hogyan, hova
kell leírni. Kidolgoztam egy lejegyzésrendszert és azt
használtam a továbbiakban. Például megoldást találtam arra, hogy a nyitott és
zárt lábcintányért milyen jellel írjuk le, vagy melyik dob,
hova melyik vonalra kerüljön, ilyenek…
A Nesztor-dobiskolából két oldal (kisdob-nagydob
játék, ritmusjáték)
Tehát
elkezdtem írni a dobiskolát, közben nagyon jó kapcsolatunk lett a tanárommal,
aki engem ajánlott az akkor országosan elsőként alakuló alapfokú jazz-tanszak
dob-tanárának. Ez volt a Postás kultúrházban működő
Erkel Ferenc Zeneiskola jazz-tagozata a Benczúr utcában. Utána
tanítottam még alapfokon az újpesti Erkel Gyula
zeneiskolában is, ahol én alapítottam a jazz-tagozatot 1989-ben.
Végül négy kötetes lett a dobiskola. Milyen
koncepció alapján írtad meg?
Az
alapvető kérdés az volt, mit és hogyan tanítsunk. Én mindig
mindent először fül után tanultam. Rájöttem, hogy az első lépéseket hallás után kell megtenni. Az elgondolásom ezzel kapcsolatban az, hogy amikor elkezdünk
tanulni olvasni, már tudunk beszélni. Tehát semmi kotta.
Először hallás után megbeszéljük, hogy ez most miért így
van, miért úgy. Aztán nagyon fontosak az
élő zenéből vett példák. Írhatok én bármilyen kottát, de a legjobb
koncepciózusan az élő zenéből, történeti
értelemben és a nehézségi fokozatok sorrendjében, a lejegyzések alapján
tanítani.
Persze
írtam én is gyakorlatokat a dobiskolába – ezt Kovács Gyulától lestem el, mert
ő fejből tanított, az órákon írta az anyagot, mindenkinek az adott
tematikában -, de hozzátettem a saját lejegyzéseimet is. Egyszer hallottam egy
interjút Pilinszky Jánossal, aki a következőt mondta: „… a költőt nem
a dolgok törvényszerűségei érdeklik, hanem a keletkezésük folyamata.” Ez a pedagógia.
Később a Jazz-főiskolán is tanítottál…
Gonda
János keresett meg, mert problémák voltak Kovács Gyula tanításával. Bizonyos
dolgokat ő nem tanított, amiket a növendékeim – akik a Postásból hozzá
kerültek főiskolára – nehezményeztek. Keresni kellett
erre egy tapintatos megoldást. Kitaláltam egy tárgyat, „Improvizációs
gyakorlat és zenekari játék” címmel, és onnantól fogva én is tanítottam Gyula
növendékeit párhuzamosan a főiskolán.
Volt ebből valami kellemetlen érzés köztetek?
Volt
ilyen érzet, de miután én nem éltem vissza a helyzetemmel, tehát nem „fúrtam”
őt, egy idő után érzékelte, hogy korrekt ember vagyok – és ennyi. Nem volt probléma. Később aztán Kármán Sándor
barátommal kiadattuk posztumusz Kovács Gyula dobiskoláját úgy, hogy az egykori tanítványai dobtuk össze rá a pénzt.
Viszonylag későn kezdtél saját darabokat írni…
Igen,
harmincon túl voltam már akkor, és nem igazán tudtam, hogyan kezdjek hozzá. Az,
hogy az embernek vannak belső hangjai és tulajdonképpen ez lenne a komponálás
első lépése, erre nem gondoltam. Nem voltak illúzióim, hogy megtaníthatnak
a zeneszerzésre…
Elsőként
stílusutánzat-szerű darabokat írogattam, ami igazából nem elégített ki,
úgyhogy tettem bele valamit, hogy ne hasonlítson arra, amihez hasonló. Aztán
jöttek kisebb gondolatfoszlányok, egy egyszerű primitívnek tűnő
kis motívum, megérkezett az ihletett pillanat és
hagytam, hogy írja magát a dallam. Amikor megjelentek a saját
hangjaim, akkor éreztem, hogy ez most én vagyok, nem valamihez hasonló. Hagyni megszületni – …ugye?
Milyen stílust képviselnek a darabjaid?
Melyik darabodat említenéd konkrétan?
Akkoriban
bontogatta szárnyait a magyar avantgárd zene – Szabados György, Dresch Mihály,
Grencsó István voltak az itthoni képviselői –, és emiatt hoztam
létre az akkor elfogadott mainstream jazzt preferáló, már létező tábor
mellett a Szombathelyi Improvizatív Jazz Tábort, ami ezt a szabadabb zenét
hivatott támogatni. 1985-től 1988-ig tartott, rá tizenöt évre ennek a
hatására találta ki dr. Tímár Péter és Márkus Tibor a
„Lamantin Jazz Tábor és Fesztivált”, ami azóta is működik.
A
táborok éveiben már bőségesen komponáltam. Volt egy Hangjáték nevű
együttesünk, alapító tagjai: Trencsényi Róbert zongorista, Neszmélyi Imre
basszusgitáros, Németh Ferenc szaxofonos, Gyárfás István gitáros. Én doboltam,
furulyáztam benne és lényegében a saját kompozícióimat játszottuk, amelyek az akkor már világzenének nevezett stílusban fogantak, free
elemeket is tartalmazva.
A
legtöbb zenémnek persze volt egy lírai, érzelmi oldala, de mindig is érdekelt a
társadalom, a történelem, a világ, a közélet. Sok darabom ezekre reflektál.
Közérzeti zene ez tulajdonképpen. Írtam egy darabot, aminek az a címe, hogy
Vörös Malom. Valójában nincs igazán köze a kommunizmushoz. Az összes ilyen nagy
kataklizma, a nagy ideológiák fellobbanásánál az a helyzet alakul ki, hogy az
ideológia az emberek nagy részét meggyőzi arról, hogy na most gyere velünk, majd most jobb lesz, csináld azt, amit
mondunk és akkor minden klassz lesz! Utána szétesik az
egész és akik téged ebbe belevittek, rábeszéltek, meggyőztek, azok
eltűntek, és te, az egyszerű kis csóró, aki rááldoztad az életedet,
ott állsz egyedül egy kisemmizett élettel és rájöttél, hogy egy hamis ügyet
szolgáltál. Részben ennek a gondolatkörnek a lecsapódása volt
ez a csaknem húszperces darab, tele parodisztikus elemekkel, drámai részekkel.
A végén egy gyimesi bácsi beszél a hadifogságról, aminek a felvételét Hartyándi
Jenő (filmes, a Mediawave fesztivál igazgatója) készítette egy helyszíni
riport alkalmával. Ez az egyik fő művem.
Az
egész népzenegyűjtés is egyébként onnan jött, hogy úgy éreztem nem
lehetek igazi magyar zeneszerző, ha nem teszem bele a kezeim „Krisztus
sebeibe”. Magyarán mondva, az elnyomott, elcsatolt
részek életérzését megérinthessem – részben a népzenén keresztül-, és engedjem
hatni magamra. Nem akartam konkrétan felhasználni ehhez a
népzenét, csak úgy éreztem ebbe a dologba kicsit mélyebbre kell merülnöm.
Elérkeztünk tehát a népzenéhez… Hogy indult ez a fontos szegmense az életednek?
Mindig
is voltak az invencióimban népzenéhez kapcsolódó dolgok. A hetvenes évek
legelején bementem Győrben egy könyvesboltba, és megvettem Rajeczky
Benjamin háromlemezes népzenei kiadványát. És mit hallok?
– rögtön a furulyás adatközlő Tímár Viktort
Gyimesből. Hát azonnal „meghaltam”. Hogy tetszett
nekem az!
Tíz
évig bennem csengett a dolog, kerestem a rádióban, ahol elvétve háromhavonta
lehetett valami furulyát hallani esetleg. És akkor képzeld el, a szomszédunkban
lakott egy család, ahol a nagylányt Sándor Ildikónak hívták, aki ma
néprajzkutató, a Hagyományok Háza munkatársa. Beszélgettünk és hozott nekem egy
kazettát. Valami véletlen szerencse folytán pont olyan hangolású furulyán
játszott rajta Tímár Viktor, ami nekem is volt otthon. Így hallás után tudtam megtanulni furulyázni.
Közben
megismerkedtem Halmos Bélával az amatőr népzenegyűjtők kurzusán,
ő ajánlotta, hogy menjek el Juhász Zoltánhoz (népzenekutató, a teljes
magyar nyelvterületen gyűjt furulyásoktól), aki akkor már kiadta második
furulyaiskoláját. Kaptam tőle felvételeket és én is vittem neki a saját
gyűjtéseimből.
A
népzenét egyébként a jazz-táborokba is próbáltam bevinni. Halmos Béla, Jánosi
András is tartott ott előadást. Később
felkerestem Barsi Ernőt, „A zene egy sályi pásztor életében” című
könyvének megjelenése után, hogy hátha tud furulyásokról, akikhez még el
lehetne menni gyűjteni. Kiderült, hogy a felvételei nincsenek bent
a Zenetudományi Intézet Népzenei Archívumában és akkor én több hetes munkával,
a Németh Istvántól (ZTI munkatársa) kapott magnóval átmásoltam Ernő bácsi
30-40 éves romló állagú magnószalagjait, amelyeket ily módon sikerült átmenteni
az utókor számára.
Mikor indultál útnak, miért akartál te is
népzenét gyűjteni?
1989-ben
volt a forradalom Romániában. Kitaláltam, hogy csináljunk egy román-magyar
barátsági koncertet Kolozsváron. Az ottani zenészek segítségével nagyszabású
koncertet szerveztünk, levittem Dresch Misit, a Tatros együttest és a saját
zenekaromat. Kiderült, hogy a Tatrosék mennek tovább Gyimesbe és Moldvába.
Akkor ott Kolozsváron eldöntöttem, hogy megyek velük. Megérkeztünk Gyimesbe, és
tulajdonképp a gyűjtések során jöttem rá, hogy meg tudok szólítani
embereket más módon, mint ahogy addig – persze ekkor még nem volt köze ennek a
szakértelemhez. Mindig szerettem – főleg az
idős – embereket hallgatni, és volt is valamiféle riporteri adottság,
rábeszélőkészség, helyzetfelismerő képesség bennem, ami elő
tudta hozni az emberekből még azt is, amiről nem is tudták, hogy
bennük van. Szerettem volna személyes kapcsolatba kerülni
azokkal, akik megélik a népi kultúrát. Nem közvetett,
hanem közvetlen kapcsolatot akartam.
Nesztor Iván népzenei gyűjtés közben
Röviden, hatalmas nagy élmény volt, és onnantól kezdve
aztán gyerünk! Megvettem a különböző népzenei
kiadványokat, dalokat tanultam, mindent, ami a kezembe került elolvasgattam.
Szerettem volna átfogó képet kapni a népzenéről, ami
aztán majd tájegységenként „összeszíneződhet”. Későbbi
kiadványom, a „Harmatos a borostyánfa levele” épp ilyen képet mutat a
különböző népzenei stílusokról; sirató, keserves, régi stílusú pentaton,
új stílus – minden megtalálható benne.
A „Gyimesi
furulyamuzsika 1.” több szempontból is újat hozott az
ilyen jellegű korábbi kiadványokhoz képest. Miben volt ez más, mint a
többi?
Addig nem
jelent meg eredeti furulya anyagot tartalmazó
gyűjtemény. A hangzóanyag rövidebb-hosszabb zenei
folyamatokat tartalmazott, humoros szövegrészekkel tűzdelve. Ezek
bepillantást engedtek a gyimesiek észjárásába is ízes nyelvjárásukon keresztül.
A gardon szólamát pedig partitúraszerűen írtam bele a kottába, a dob lejegyzéseim után ez nem volt nehéz feladat.
Nesztor Iván: Gyimesi furulyamuzsika I. borítója és
kottaoldalak
Féloláhos és kát verbunk (mp3)
2009-ben jelent meg a Túl a vizen...Milyen céllal írtad ezt a kottát?
Feltűnt,
hogy a zeneiskolák klasszikus furulya szakán, hiteles népzenét nem oktatnak. Eszembe
jutott, hogy átiratokat kéne készíteni a népi hatlyukú furulyáról a barokk
fogású blockflötére az összes dialektust bemutatva.
Két csoportra lett osztva az anyag: egy viszonylag
kezdőre, és egy haladóra, ami már bonyolultabb cifrázatokat is tartalmaz.
A dallamokat blockflötével, fuvolával, oboával, szoprán-szaxofonnal, tárogatóval
is lehet játszani – a hangzó mellékleten ezek a hangszerek is szerepelnek. A
kiadvánnyal az volt a célom, hogy a klasszikus fúvós tanároknak, növendékeknek,
művészeknek egy hiteles alap legyen a kezében a népzenét illetően.
Túl a vizen. Népi furulyamuzsika. Magyar és román
dallamok blockflötére, fuvolára, klarinétra, oboára, tárogatóra vagy szaxofonra.
Kotta és CD. Szerkesztette és az átiratokat készítette Nesztor Iván. Letét:
Furulya, Fuvola, Klarinét, Oboa, Szaxofon, Tárogató, Népi hangszerek (Népzene,
Pedagógiai előadási
darabok)
Csak Váraljára (Bálványosváralja, Mezőség) több mint húsz éve, évente
kétszer-háromszor kiutazol, főként Copán Gyuri bácsi furulyáshoz. Mi motivált ennyi időn keresztül, hogy vissza-visszajárj?
Váraljáról,
Gyuri bácsiról Juhász Zoltánéktól hallottam, és egy debreceni tanítványommal
utaztunk ki oda először. Elkezdtem furulyát, énekeket, életelmondásokat,
adomákat, még recepteket is gyűjteni. Száz embernél biztosan jártam, ha
nem többnél… Nyilvánvaló, hogy mindenkihez közel kerül az
ember, aki feltárja előtte a lelkét, és ebből atyai barátságok születhetnek.
Megéreztem ezekben az emberekben azt a
keresetlenséget, ami a kevésbé képzett emberekben van, akik kevésbé játsszák
meg magukat, kevésbé egoisták, magamutogatók. Ezek a
kapcsolatok fontosak számomra.
Gyuri
bácsiban pedig nagyon sok jó képesség összegződött:
furulyásként, énekesként van egy jó dallamalkotó készsége, emberként pedig
rendelkezik egyfajta érzelmi és szellemi intelligenciával-bölcsességgel,
szerénységgel, eredeti sajátos humorral. Róla készül most egy
monográfia.
Nesztor Iván a mezőségi
Bálványosváralján Copán Gyuri bácsival
A gyűjtések során voltak-e
úgynevezett „nagy pillanatok”?
Igen,
több is. Konkoly Elemérrel voltunk
Magyarnemegyén, ő akkor egy hegedűshöz járt oda. Mondtam neki, hogy
gyűjteni kéne énekeket és furulyát is. Azt
mondta, jó. A következő alkalommal bementünk az
első házba, és ott a néni egy Bulger nevű emberhez küldött tovább,
mert ő nem tudott énekelni. Elmentünk a Bulgerhez, aki sokat tudott ugyan,
de rendkívül hamisan, és folyton leragadtunk a hosszú Horthy-nótáknál –
hát úgy tűnt, fel kell adnom… akkor bejött két öregasszony.
Bemutatkoztam: „Kezit csókolom, Magyarországról jöttünk és régi magyar énekeket
gyűjtünk. Tetszenek-e ilyeneket ismerni? – Hát hogyne!” – és akkor
Csillag Zsuzsa néni, akihez aztán szintén évekig jártam, ontotta magából a
dalokat.
A
másik a Szabó Gy. Rózsa nénivel való találkozásom. Amikor a Harmatos a
borostyánfa levele készült, akkor visszamentem Váraljára újra felvenni az
anyagot, a jobb minőség érdekében. Először Réti Imre
“Bögözihez” és bátyjához, Réti Árpi bácsihoz mentem, éppen pálinkafőzés
volt náluk. Énekeltettem őket és szembesültem egy
népzenei körökben jól ismert jelenséggel, hogy a dallamsorok végét elharapják,
nem éneklik ki. „Szőlőgyükér, de savanyú a le(ve)…”
Kértem tőlük, hogy énekeljék ki rendesen az
utolsó szavait a nótának, mert ez most lemezre fog menni.
„Szőlőgyükér, de savanyú a leVE…” –
akkor meg rányomtak az utolsó szótagra. Na, kész! – gondoltam,
feladom a harcot. Közben átjött „Bögözi” felesége, Ilonka, és próbáltam őt ott énekeltetni – korábban egy csoportos éneklésnél
hallottam, hogy szép finom hangja van - és a következőt hallom tőle.
„Szállj el fecskemadár…” (pszalmodizáló dallam) Mondom:
“mi ez, hol tanulta? - Hát édesanyámtól? - Él-e még? - Hát persze? - El tudunk
menni hozzá? - El.” Elmentünk Szabó Gy. Rózsa nénihez, aki éppen szép hosszú ősz haját szárította a
kemence előtt. Beköszöntem, jókedvűen
fogadott, elmondtam a szokásos szöveget, és azonnal két órát vettem fel
tőle.
És
volt még egy nagy fogásom: Gyimesben Tímár Viktorék fölött lakott egy ember,
aki állítólag tudott furulyázni. Elmentem hozzá, de csak a felesége volt
otthon. Beszélgettünk, beszélgettünk a nénivel, eleven szépen mesélt az
életéről, hogy meghalt a férje, a fia, elsiratta őket… Hoppá! – akkor már belemelegedtünk a beszélgetésbe –, elsiratná-e
őket? – kérdeztem. Azt
mondja: „el, de ahhoz igyak kell egy kicsit…” És akkor ott
két siratót sikerült felvennem tőle. Fél évig a föld fölött jártam,
hogy ilyet sikerült kifognom!
Többféle hangszeren játszol, mindet
autodidaktaként kezdted. Melyiken tudsz leginkább kibontakozni és miért?
Legrégebb
óta művelt hangszerem a gitár, amin megmaradtam technikailag egy
félprofi, jó amatőr szinten, viszont a kompozícióim legnagyobb részét ezen
a hangszeren írtam. Élveztem a gitáron lévő hangképzési
lehetőségeket, a hangok megfogását, azok tónusának megtalálását. Ugyanezt később a népi furulyán. Attól
kezdve, hogy elkezdtem népi furulyán játszani teljesen kiábrándultam a
blockflötéből, fuvolából például. Hidegnek
éreztem a hangjukat, a hangszínbeli, hangképzési lehetőségeik miatt, a nép
furulyához képest.
Az autodidaktaság ad egyfajta szabadságot,
de magában rejt egy örök amatőr szintet is. Volt-e valaha
kisebbrendűségi érzésed más zenészekkel szemben?
Gondolkodnom
kell… – de ezek szerint nem. Inkább az volt, hogy a saját képességeimet
csak sokára tudtam kibontakoztatni. A lehetőségeim, a saját
alulképzettségem szűkült állapota miatt sokat szenvedtem - nem tudtam
eleget gyakorolni például, amiért persze én is felelős vagyok. Viszont azt éreztem, hogy mindig tudom az adott hangot „egyéníteni”
– John Lennonnak volt egy jó mondása: „George Harrison sokkal jobb gitáros,
mint én, de én mindig meg tudom ríkatni a gitárt.” Éreztem, hogy ez bennem is
megvan és ezzel „elvoltam”. Működik egyfajta dallamasszociációs,
dallaminvenciós képességem is. A klasszikus zenészek
legnagyobb része például nem tud dallamot indikálni. Zeneszerzést pedig,
ha tanultam volna, az akadályozott volna ebben. A tanulás sok esetben nem szabadság. Az
alkotásról is nekem inkább a kitalálás, rájövés jut eszembe.
Ha most befejezésül egyfajta ars poeticát
kéne megfogalmazni, mi tartanál fontosnak megemlíteni? Úgy az egész életre
nézve…
A
szeretni tudást, a megértést, az emberek iránti kíváncsiságot - amiknek egy
része nyilván a tudásvágyból fakad - tudnám itt kiemelni… Csak azután ítélni meg valakit, hogy belelátsz valamilyen szinten
a lelkébe. A pedagógiának az alapja pedig szerintem a segítőkészség. Hogy megkímélj másokat azoktól a botlásoktól, tévedésektől,
amiken keresztülmentél. De azért hagyni, hogy ő jöjjön rá a
dolgokra – csak az első lépcsőfokra
kell felsegíteni a lábát… a többi lépést már ő tegye meg.
Jó
arányban kell adni az információt és a szabadságot.
A szerzőről
Lehőcz
Alexandra pedagógus, zenész