„Az a cél, hogy kinyíljon,
hogy kieressze a hangját”
Beszélgetés Andrási Anikó ének-zenetanár karnaggyal
Búcsúkoncertjén
az egész iskolát dirigálta. Nemcsak a gimnáziumi énekkar fakadt dalra, hanem
szinte mindenki, aki jelen volt. Sőt, kedvéért még az egykori kórustagok
is eljöttek az ünnepségre. Andrási Anikó ugyanis úgy tanított éneket
Dunakeszin, hogy olyanoknak is meghozta a kedvét a zenéhez, akiket addig sosem
érdekelt. Oktatott zeneiskolában, gimnáziumban, dolgozott a Filharmóniának is,
de mindig mindenhez nagy vehemenciával, szenvedéllyel fogott hozzá. A
tanárnővel, aki ezt az évet már nyugdíjasként kezdi, pályájáról, az
énekoktatás nehézségeiről beszélgettünk, valamint arról, miért lenne már
szükség a tananyag átdolgozására.
-
Izgalmas pályát járt be, hiszen közel
két évtizedet töltött zeneiskolában, s szinte ugyanennyit gimnáziumban is. Így
képzelte annak idején, amikor Debrecenben diplomát szerzett?
- Sőt,
volt amikor délelőtt a gimnáziumi énekórákat
tartottam, délután pedig mentem a zeneiskolába… Világéletemben tanítani
akartam, sosem szerettem szerepelni, nem vonzott a művészi hivatás.
Dunakeszin kezdtem zenét tanulni, Varsányi Lászlóné Ecsedy
Annamária volt az első zongoratanárom. Utána következett a Bartók
konzervatórium, majd Debrecen. S aztán friss diplomásként a dunakeszi
zeneiskolában kezdtem tanítani, s így telt el majd húsz esztendő. Ebben az
időben már hívtak a gimnáziumba, szükségük volt ugyanis énektanárra. Akadt
olyan évem, amikor heti negyven órát dolgoztam, délelőtt ugyanis a gimnazistákkal
foglalkoztam, s aztán következtek a zeneiskolai órák…
-
Akkor már korán ki kellett dolgoznia
kétféle metódust, hiszen mások a szolfézsra, zongoraórára járó növendékek, és
mások azok, akik a gimnáziumban túl akarják élni az énekórát…
- Már
akkor is nagyon nehéz volt ezeknek a gyerekeknek az érdeklődését bármilyen
szinten felkelteni az éneklés iránt. Szerencsére a csoportos foglalkozás közel
állt hozzám, a zeneiskolában is szívesen tanítottam szolfézst. Az egyéni órákon
rosszul viseltem a kevésbé ügyes, kevésbé szorgalmas gyerekekkel töltött fél
órát, mint azt a negyvenöt percet, amikor igaz, harminchatan ültek a padokban,
de akadt közöttük tehetséges, érdeklődő tanuló is. Akkor azt érezte
az ember, érdemes csinálnia… Persze teljesen másképp kellett a gimnáziumban
felépíteni az órákat, s a délelőtt-délutáni tanításra,
a gimnáziumi kisegítésre rá is ment a hangom hat év után. Hangszalaggyulladást
kaptam, így egy ideig teljesen befejeztem az oktatást.
-
Nem ment messzire, hiszen a Filharmónia
koncertszervezője lett.
- Így
igaz, s nagyon élveztem a szervezetnél töltött néhány évet. Utána viszont
visszacsábítottak a zeneiskolába, szolfézstanácsadó lettem, kevesebb
óraszámmal, s így a hangomat is kímélhettem. Viszont ezt a feladatot nem
különösebben szerettem… Úgy vélem, az a pedagógus, aki rátermett, igényes, az
járja a maga útját, s megtalálja azokat a módszereket, amelyekre szüksége van.
Aki viszont nem, annak meg nincs mit mondani… Nem is töltöttem be sokáig ezt a
pozíciót. Érkeztek a gyerekek, az ikreim, így velük otthon maradtam. Néhány év
elteltével viszont elveszítettem a férjemet, s aztán már nem tudtam volna
délután a zeneiskolában tanítani, hiszen a saját gyerekeim is ebben az
időben értek haza. Viszont a Radnóti Gimnáziumba ismét énektanárt
kerestek, így jelentkeztem, és ott töltöttem tizennyolc esztendőt.
-
Akkor számos módszert kidolgozott az
énekóra megszerettetésére…
- Igen, ezen dolgoztam folyamatosan, de így is ritkán koronázta
siker az erőfeszítéseimet. Pedig mindig nagy vehemenciával, szenvedéllyel
tanítottam. Heti egy órában ugyanis nem könnyű eredményt elérni, különösen
úgy, hogy a követelményeknek nincs nagyon közük a valósághoz. Ha a tanár lelkiismeretes,
akkor nagyon nyomasztja, hogy heti egy órában mindez egyszerűen nem
átadható… Ha pedig valaki érettségizni akart énekből – s azért évente
akadt két-három ilyen növendék –, akkor hetente egyszer külön is leültünk, hogy
foglalkozzunk az anyaggal. Az érettségi követelmények teljesítése heti egy
órában lehetetlen… Olyan magas szintet követel ugyanis, hogyha valaki nem jár
zeneiskolába, akkor segítség nélkül nem boldogul. Ráadásul arról is érdemes
lenne már beszélni, hogy a tananyag mára mennyire elavult. Meg kellene végre
reformálni. A tömeges énekoktatásban komoly változtatásokra volna szükség.
Ugyanis a gyerekanyag, a befogadói oldal változásaival nem nagyon tud mit
kezdeni a szakma. Ma, amikor nincs türelem, tolerancia, önismeret, csak
bűnbakgyártás folyik, akkor az, hogy hallgassunk zenét, már nem
működik… A műszaki kütyük világában nem
nagyon énekel senki - nem tud és nem is akar. S a baj az alapoknál
kezdődik, hiszen az óvó és a tanító nénik nem nagyon énekelnek, ahogy
otthon sem találkoznak a gyerekek azzal, hogy bárki dalolna…
-
Azért így is akadtak jócskán olyan
növendékei, akikre büszke lehet.
- Az évek
során mindennel kísérleteztem, hogy a gyerekeket megnyerjem a zenének.
Szerencsére nekem nem teher volt, hogy kitaláljak valami újat, hanem játék,
megoldásra váró feladat, élvezetes feladvány. Az anyagot jócskán
megszűrtem, érdekes koncertfelvétel-részleteket csempésztem az órákra.
Hiszen egy énekóra nem csupán szolmizáció. .. Amikor
a terembe léptem, énekelve köszöntem, ezen eleinte annyira megdöbbentek, hogy
minden rosszalkodás abbamaradt… Azt mutattam meg, hogy Bobby
McFerrin hogyan játszik a hangjával, hogyan vonja be
mindebbe a közönséget. Ez azért felkeltette a figyelmüket. A nagyobbakkal
egy-egy filmet is megnéztünk az órán, az Amadeust, A
király táncol című, Lullyről szóló alkotást, s ezután hajlandóak
voltak kicsit a zenével is foglalkozni. Akadt, egy két szerencsés
összetételű osztály, ahol majdnem mindent meg lehetett valósítani, de a
tizennégyből, ha kettő volt ilyen… Szerettem volna, ha járunk
operába, vettem bérletet, minden
előadásra más csapat jöhetett volna ingyen, de alig tudtuk a
belépőket felhasználni. Szerencsére azért tényleg akadtak
érdeklődő, lelkes gyerekek, mind a gimnáziumban, mind a
zeneiskolában. Az egyik kedves növendékem például továbbtanult, zongorista
lett, majd zenetudományi szakot végzett, ma a Wiener Staatsoper
korrepetitora, és maga is elkezdett énekelni. Sőt, van, aki kollégám lett,
tanárként visszajött a gimnáziumba. Ő volt az, aki megszervezte, hogy a
búcsúkoncertemre eljöjjenek a régi énekkari tagok, s nagyon megható volt, amikor
sorban sétáltak be - néhányan a kisgyerekükkel -, hogy ezen az utolsó
előadáson énekeljenek. Sokan tényleg imádtak énekelni, és ezért hajlandóak
voltak jönni a hetedik óra után is vagy szombat délelőttönként próbára.
- Énekkart
is működtetett sok évig…
- Mindig
volt kórusom, ugyanis az újonnan érkezett gyerekektől azt kértem, járjanak
a foglalkozásokra fél évig, s azt mondtam nekik, ha után
nem szeretnének jönni, akkor nem kötelező. Tízből kettőt
veszítettem el, a többi maradt, s úgy vélem, ez elég jó arány. Ugyanis
rájöttek, hogy tudnak valamit kezdeni a hangjukkal, hogy milyen szépen szólhat,
s ezt nagyon élvezték. Ezekre az órákra - akárcsak az iskolaiakra - átiratokat
készítettem.
Varga Tibor, a dunakeszi Radnóti
Miklós Gimnázium igazgatója (balról), Andrási Anikó ének-zenetanár, dr. Domoszlai Erzsébet
zongoratanár és Kállay Gyula, aki a képen látható zongorát ajándékozta
szülővárosának, dunakeszinek. A Radnóti Miklós Gimnáziumban elhelyezett új
hangszeren Bán Balázs zeneiskolai
növendék játszik (Katona M. István felvétele / dunakanyar
régio online, 2014. II.)
Az adventi
hétvégék előtt például a közös gyertyagyújtáskor énekelt a nagyszünetben
mindenki. A TNT Fehér karácsonyát még az is boldogan fújta, akinek nem volt
semmi hangja. Azt vallottam ugyanis, hogy azt kell elővenni, azzal kell
foglalkozni, amit a lehetőségek engednek. Hiszen az a cél, hogy a gyerek
kinyíljon, hogy kieressze a hangját, hogy élvezze az együttlétet, a közös
zenélést a többiekkel. A búcsúkoncertemen a We are the World-ot
énekeltük, sokan a hallgatóságból is velünk dalolták, s láttam az arcukon a
meghatottságot. A zenével való aktív foglalkozás érzelmeket generál, pozitív
érzéseket okoz, óriási adottság, amivel sajnos nem tudunk jól élni… Amikor a
gimnázium tantestületének tagja lettem, akkor még a Himnusz is magnóról szólt.
Készítettem hát egy átiratot a darabból, transzponáltam egy kis terccel, mert
az eredeti kompozíció nagyon magas, különösen egy mai, nem éneklő
embernek. Felvettem hozzá a zongorakíséretet, és azóta
erre énekel az iskola. De sajnos, azért az eltelt évek alatt azt kellett
megállapítanom, az a baj a mai
fiatalokkal, hogy nem akarnak gyakorolni, bármibe energiát fektetni, csak gyors
eredményt várnak… Pedig nem a cél a lényeg, hanem az odavezető út. Ha ezt
nem változtatjuk meg, akkor nagyon nagy gondok lesznek. Megkérdeztem egyszer a
gyerekektől, szerintük mi a tehetség. Rengeteg sületlen választ kaptam.
Ezeknek a lényege az volt, hogy szerintük az tehetséges, akinek könnyen jönnek
a sikerei. Megkérdeztem tőlük, tényleg azt hiszik, hogy minden tanulás,
erőfeszítés nélkül eredményt lehet elérni? Időt sem szánnak rá,
mindent azonnal akarnak… A tehetség fogalmát aztán
néhány évvel ezelőtt a fiam fogalmazta meg nagyon találóan. Azt mondta, a
tehetség azt jelenti, hogy az ember az adott területtel reggeltől estig
képes foglalkozni, s ezt nem gyötrelemként éli meg.
-
A gyerekei követik a zenei vagy a
pedagógiai pályán?
- Amikor
még vártam őket, akkor arra gondoltam, hogy csak zenészek és pedagógusok
ne legyenek… Ehhez képest a lányom a Trefortban tanít, matematika-fizika
szakon, a fiam pedig Németországban, ütőhangszeres művészként szerez
nemsokára diplomát. A tanulás mellett tanít is, és már koncerteken is
rendszeresen szerepelhet. 12-13 éves lehetett, amikor megkérdezte, mit szólnék,
ha a zenészi pályát választaná. Azt válaszoltam, rendben, ha azzal kel és
fekszik… S azt láttam, hogy reggel hétkor már a zeneiskolában gyakorolt, onnan
ment át a gimnáziumba, s amikor végzett, ismét ütős próbával folytatta az
estéjét. Volt, hogy biciklitúrára indultunk, oda is hozta a gumipadját, s már
reggeli előtt azon gyakorolt… Úgy vélem, így, ilyen elhivatottsággal
legyen valaki művész.
-
Most, hogy nyugdíjas lett, mi
következik?
- Jelenleg
nagyon élvezem, hogy végre van időm koncertekre járni, zenét hallgatni. Kreatívkodom, kísérletezem, lakást festek, tanfolyamokra
járok. Tele vagyok tervekkel a következő időszakra is. S az is lehet,
hogy később ismét kedvet kapok a tanításhoz…
Réfi Zsuzsanna