SIMON GÉZA GÁBOR

 

Hívószó: jazz

 

151 jazzfilm a budapesti mozikban

1928-1950

 

A NAPLÓ ADATAI SORRENDBEN

 

Jelen naplóbeli sorszám. Film magyar címe /Zárójelben a kevésbé ismert, esetleg csak a forgalmazási engedély megkérésekor adott "ideiglenes" cím, illetve azon címek, amelyeket az 1950 utáni mozi- és/vagy tv-forgalmazás adott az egyes alkotásoknak/.

(Film eredeti címe/i/).

Kibocsátó ország, illetve a bekategorizálás szerinti besorolás/ok/ (film milyensége /fekete-fehér, vagy színes/, hossza méterben és percben). Az Országos Mozgóképvizsgáló Bizottság hivatalos adatai szerint (méter), IMDb (perc).

A kibocsátó ország szerinti ősbemutató időpontja.

 

Budapesti (magyarországi) bemutató feltételezett ideje és helye a korabeli napisajtó moziműsorainak alapján – a filmek összes ismert magyar címére történő kutatás alapján. (A további hetek budapesti, illetve vidéki műsorainak felsorolásától természetesen általában kénytelenek vagyunk eltekinteni. Kivételt csak egy-egy érdekes reklám, vagy recenzió jelenthet, amelye/ke/t a film ismertetése részbe soroltunk be.) A magyar mozgókép forgalmazók zsáner szerinti besorolásai (amelyek teljes mértékben a forgalmazóktól függtek s így igen sok variációra adtak lehetőséget).

 

A film ismertetése jazzszempontból – lehetőség szerinti korabeli recenziók/kritikák idézeteivel.

 

Megjegyzendő, hogy a filmek engedélyeztetése során a filmek eredeti címét illetőleg számos apróbb elírás született, amelyek a Budapesti Szemlében nyilvánosságra került okiratokból jól megállapíthatók. Ezen elírásokat a kutatómunka során az eredeti címekre értelemszerűen visszamódosítottuk.

 

*****

 

 

 

https://i.ytimg.com/vi/8J1KLOVgPDo/maxresdefault.jpg

Jack Payne és jazz-zenekara ( YouTube )

Jack Payne And His Band (1935) (3:26)

 

1. Régi dal (Jack Payne és jazz-zenekara) /Jack Payne, a világ leghíresebb jazz-dirigense és zenekarának egyetlen filmje: Régi dal; A régi dal; Egy régi dal/

Say It with Music

Ősbemutató: Dominion Theatre, Tottenham Court Road, London, Nagy Britannia, 1932. november 14.

Hangos színmű 8 felvonásban, a British and Dominions filmgyárban 1933-ban készült, 1961 m hosszú

1934. január 17. City filmszínház (Vilmos császár út 36.). Napi 4 előadásban + Corso mozgó (Váci utca 9.)

Hangos színmű; jazz-dráma

https://i.pinimg.com/736x/37/7e/08/377e0846e04716b52cf951d1f8b8fff5--jack-payne-john-wesley.jpg

Jack Payne angol zenekarvezető (1899-1969) (Pinterest )

 

Jack Payne angol zenekarvezető (1899-1969) ebben az időszakban hazánkban az egyik legismertebb és tegyük rögtön hozzá: legelismertebb jazz big band karmester volt. Londonban készült hangfelvételeit a művész cégek közti vándorlását követve előbb a budapesti Columbia lerakat képviselte és igen jelentős példányszámban forgalmazta is. A londoni Crystalate Gramophone Company az Imperial lemezmárkán a Jack Payne and His Band név alatt megjelent gramofonlemezek egy jelentős részén Jack Payne fotóját is reprodukálta a lemezcímke legfelső részén. A hatást bőségesen fokozta, hogy az Imperial Record a nagy példányszámban rendkívül olcsón előállítható egyen tasakok helyett az elsők között készíttetett olyan fotós tasakokat, amelyeken a zenekarvezető és zenekara egyaránt jól látható volt. Ezen felvételek igen nagy keresletnek örvendtek Magyarországon is és a hatalmas kereslet kielégítésére előbb a Kelen Péter Pál vezette Kristály K.P.P., majd a Székely testvérek Kristály Sz.P.B. márkája licence-szerződéssel megvásárolta a hazai gyártatás és forgalmazás jogát.

 

A művész rendkívüli népszerűségét (eladhatóságát) jól mutatja, hogy filmje bemutatásakor a megszokott, lakonikus, egy-két mondatos recenziók mellett már kisebb cikkekben is méltatták a film erényeit.


"Régi dal. A City és Corso mozgóképszínházak mutatták be a Régi dal című amerikai hangosfilmet. A film úgynevezett jazz-dráma, amelynek középpontjában Jack Payne, a híres amerikai jazzkarmester áll, 24 tagú »csoda-zenekarával«. Jack Payne és zenekara mostanában rendkívül népszerű Amerikában és mindenütt a világon, ahol a zenekar játékáról készült gramofonfelvételeket terjesztik. Ügyes mese ad alkalmat Jack Paynenek és zenekarának, hogy legjobb számaikat hozzák a közönség elé, és hogy ezek között a számok között bemutassák a nagyszerűen feldolgozott Régi dalt is, azt a dalt, amely a harctéren született, Zeppelinek és repülőgépek pusztító bombatüzében, és amely dalnak szerzője közben elvesztette emlékezőtehetségét. Jack Payne évekkel későbben találkozik ezzel a szerencsétlen zeneszerzővel, visszaemlékezik a Régi dalra, zenekarának műsorára tűzi és a zenekar játékába akarata ellenére is bevonja magát a zeneszerzőt is, aki az ismerős akkordok zengésében ismét rátalál önmagára. A rendezés minden tekintetben sikerült, Jack Payne produkciója elsőrangú, a zenekar játéka meglepően finom és hatásos. A film sikert aratott, (f. i.)"[1]

 

"A régi dal. Bemutató a City. és Corso-mozgószínházakban.


A modern zeneművészetben jelentős szerepet játszik a jazz. A világ nagyvárosaiban számos olyan jazz-zenekar működik, amelynek játéka valóban művészi és sok olyan jazz-karmester, aki a hangszerelést és a zenekar vezénylését művészetté fejlesztette.  Ezek közé tartozik Jack Payne londoni jazz-karmester is, aki maga is kitűnő zenész, és akinek zenekara szenzációszámba menő hangversenyeket szokott adni Londonban.


Jack Payne a főhőse és középpontja annak a filmnek, amelyet Régi dal címmel a City- és Corsó-mozgószínházak kedden mutattak be Budapest 'közönségének. A film új műfaj: jazz-dráma. Tartalma az, hogy Jack Payne-nek egy bajtársa, aki a fronton egy hadirepülés alkalmával lezuhant, elvesztette emlékezőtehetségét mindarra vonatkozólag, amit a zuhanás előtt átélt. Így arra sem emlékszik, hogy a Mondd el dalban! című népszerű slágert ő írta. Jack Payne találkozik a zeneszerzővel, aki nyomorog, és akit rá akar bírni, hogy ne klasszikus zenét, rapszódiákat, szonátákat írjon, hanem slágereket, amiből pénzt kereshet. Az orvos, aki a zeneszerzőt megvizsgálja, azt mondja, hogy csak valami nagy idegrázkódtatás segíthet rajta. Jack Payne erre egy előadáson beugratja őt, hogy zongoristája helyett játssza a zongoraszólamot és az előadáson a zenekarral eszébe juttatja a zeneszerzőnek a múltját és azt a régi dalt.
Eltekintve attól, hogy a film telve van a legremekebb zeneszámokkal és Jack Payne zenekarának muzsikájával, az a drámai jelenet, amelyben a zenekar a zenéjével juttatja eszébe a zeneszerzőnek múlt életét, a legbravúrosabb. A különböző hangszerek hozzák a régi motívumot, mindenféle variációban és modulációban, míg végre felébresztik a zeneszerzőben szunnyadó emlékeket.
Rendkívül érdekes, művészi és elejétől végig újszerű film a Régi dal, amely fotográfiában, rendezésben is méltó a kitűnő zenéhez, és amelynek sikerét még az is növeli, hogy Jack Payne rokonszenves és ügyes színésznek is bizonyul.


A közönség a bemutatón minden zeneszámot megtapsolt."[2]

 

Pár nappal később a Népszava egy pársoros kis írással emlékezett meg a darab bemutatójáról:

 

„Régi dal." (Bemutatta az Omnia és City Filmszínház.) Teljesen újszerű ez a film, jazzrevü, amelynek középpontjában Jack Payne és nagyszerű zenekarának attrakciója áll. A zenekar minden egyes tagja külön-külön is mint szólista, énekes, akrobatikus táncos, elsőrangú teljesítményt nyújt, Jack Payne pedig nemcsak mint karmester, hanem mint kitűnő zongorista és jazzénekes is bemutatkozik."[3]

Hatvany Lili így írt a Színházi élet hasábjain:

„Ugyancsak egész kedves a »Régi dal«, melynek főhőse Jack Payne, a gramofonlemezekről ismert 'jazzkarmester. Pár éve volt ilyesféle film, amikor Paul Whitman [sic!] és zenekara mutatkozott be. Olyan jazz reklámfilm-féle ez, aki látja, és akinek tetszik a zene, megveszi a gramofonlemezeket. Paul Whitman [sic!] csak zenészi tehetségét fitogtatta és vitte vásárra, Jack Payne barátunk ellenben tehetségén kívül kitűnő szívbeli tulajdonságait is bemutatja a nép és katonaságnak. Jazz előadása körül kis mesét épített, szegény volt ezredtársáról, aki a háborúban elvesztette emlékezőképességét, és akit aranyszívű Jack mester felkarol, és egy régi fial segítségével újra talpra állít. Tulajdonképpen zseniális gondolat ismert személyiségeket úgy népszerűsítem, hogy pont akkor kapja le őket a filmgép, amikor éppen jót tesznek. Ajánlom a Heti Híradó figyelmébe, hogy ezentúl pénzügyminisztereket olyankor fotográf álljanak, amikor éppen elengedik az adót, bankárokat, amikor koldusnak pénzt adnak, primadonnákat, amikor csecsemőiket pályázzák tisztába.[4]

 

 

*****

 

2. A jazz királynői

Sirens of Syncopation. Eredeti teljes címe: Headliners (1935-1936 Season) (#2): Sirens of Syncopation

Zenés film 1 felvonásban, a Paramount filmgyárban 1935. évben készült, 253 méter hosszú

Amerikai zenekar; Zene

Ősbemutató: USA, 1935. augusztus 23.

 

1936. április 9. Royal Apollo (Erzsébet körút 43-47.) Hétköznap 4, vasár- és ünnepnap 5 előadásban, az első előadás mindig félhelyárakkal.

A filmet a bemutató évének végéig számos filmszínházban játszották.

 

A film magyar címadása különösen figyelemreméltó. Különösen 2017-ben, amikorra ezt a zenekart – sajnos nagyon méltatlanul – "elfeledték" a jazzrajongók. Bár itt inkább arról beszélhetünk, hogy ezt a nagyszerű, sokoldalú swing jazzt játszó zenekart egyszerűen "elfeledtették" a nagyközönséggel. Voltak sokkal nagyobb érdekérvényesítő képességűek a zenei szakmában, akik egy másfajta jazzkánonban hisznek és ezt (szinte) tűzzel-vassal végigviszik. A digitalizáció és az internet a sok-sok hátrány mellett az ilyen esetben azonban visszaüt, ha úgy tetszik, akkor a fagylalt visszanyal, és a zenekarvezetőről és all girl big bandjéről szerencsére nemcsak szimpla adatokat, fényképeket találhatunk eme oldalakon, hanem hang- és képfelvételeket is.

 

*****

 

 

3. Az orosz jazzkirály /Orosz jazzkirály; Orosz jazzvarieté/

(Dave Apollon et Comp in The Wishing Stone. Eredeti teljes címe: Melody Masters (1934-1935 season) #11: Dave Apollon and His Orchestra in The Wishing Stone.)

Amerikai zenés film 1 felvonásban, a Warner-First filmgyárban 1935/36. évben készült (fekete-fehér, 302 méter, 10 perc).

Ősbemutató: USA, 1935. június 8.

 

1936. április 17., Corso (Váci utca 9.)  délelőtt 11-től öt előadásban, az első két előadás fél helyárral

A kisfilm a mozik műsorában igen különböző minősítésekkel szerepelt: varieté, zenefilm, zenés film. 1937 januárjáig változó intenzitással szerepelt a mozik programjában, időnként az éppen Zenélő dámák címmel futó Ina Ray Hutton filmmel azonos előadásokon.

 

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQ3jLyUoUQVMyK8AzhWA2c326gJBcmoLWKsksmcz5-ieGyt_1rB

Dave Apollon mandolin művész ( Mandolin Cafe )

 

A kijevi orosz zsidó családban 1898-ban született Dave Apollon (eredeti nevén Denis Apollonov, oroszul Денис Аполлонов) egyike a huszadik század legjelentősebb mandolin játékosainak. 1912-ben alapította első mozi zenekarát, majd az Amerikai Egyesült Államokban vaudeville produkciókban szerepelt. Számos ragyogó jazzfelvétele közül a Sweet Sue, a Paganini Stomp, a Mandolin Blues és a Russian Rag a legismertebbek. Utóbbi kettő szerepel a String Ragtime (Yazoo L-1045) LP-n is, mint a korszak jellemző orosz folk alapú etno ragtime-os/jazzes Dave Apollon-kiadványai. Összegyűjtött felvételei az Acoustic Disc két CD-s kiadásában The Man With The Mandolin címmel jelentek meg (ACD-27). Az 51 felvétel nagy része közismert jazzstandard.

 

https://img.discogs.com/EYwBjC0DjjhNMxRh-7hXAn_D2Hw=/fit-in/300x300/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(40)/discogs-images/R-7768315-1448374791-9562.jpeg.jpg

 

A szóban forgó kisfilmben Dave Apollon 11 tagú, fülöp-szigeteki jazz bandjével játszott, többek között a Sweet Sue és a Tiger Rag című standerdeket.

 

 

*****

 

4. Harmonika-Jazz

(Borrah Minevitch and his Harmonica Rascals. Eredeti teljes címe: Melody Masters (1934-1935 season) #12: Borrah Minevitch and His Harmonica Rascals)

Amerikai zenés bohózat 1 felvonásban a Warner-First filmgyárban 1935/36. évben készült (fekete-fehér, 296 méter, 10 perc).

Ősbemutató: USA, 1935. július 6.

 

BORRAH MINEVITCH & HIS HARMONICA RASCALS (6:01)

BORRAH MINEVITCH & HIS HARMONICA RASCALS (2:07)

 

1936. május 8., City Filmszínház (V., Vilmos császár út 36-38.) Napi 4, vasár- és ünnepnap 5 előadásban, az első előadás fél helyárakkal + Omnia (Kölcsey utca 2.) Napi 4, vasár- és ünnepnap 5 előadásban, az első előadás fél helyárakkal

A szezon legszebb zeneképe; Zenefilm; Zenekép; Zenésfilm; Zenés, táncos film;

Éppen ennél a filmnél érdemes megjegyezni, hogy 1936. szeptember 9-én a Budai Apolló (Széna tér) 3, illetve a hétvégén 4 előadásból álló programját "Leszállított helyárak"-kal hirdette s műsorát így hirdette a Nemzeti Sportban: "Mézeshetek (Anny Ondra), Harmonika jazz. Pony verseny. Kultúr-, artista- és rajzfilm. Híradó."  Magyarán: itt és más mozgókban is számos tétel címe immár örökre homályban marad, hiszen a lakonikus rövidségű programajánlatból még az sem derül ki, hogy az éppen létező, bejáratott híradófilmek közül melyik kerül(hetet)t vetítésre. Ugyanakkor a ”Kultúr-, artista- és rajzfilm” felsorolás rejthet további jazzfilm(ek)et is...

 

A film egyike a Borrah Minevitch and his Harmonica Rascals néven futó jelentős létszámú szájharmonika együttes számos humoros, időnkét már bohózatba forduló jazzharmonika előadásának, amely egyenesági folytatása az európai vaudeville hagyományoknak.

 

https://img.discogs.com/r1vlubSHQ17klX0EZkSCOpLKYVA=/fit-in/300x300/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(40)/discogs-images/A-1715130-1468999559-1661.jpeg.jpg

Borrah Minevitch ( Discogs )

 

     A kijevi születésű Borrah Minevitch (1902-1955), eredeti nevén Boruch Minewitz a korai jazzkorszak neves harmonikaművésze, színésze. aki az Orosz Birodalomból az Amerikai Egyesült Államokba vándorolt ki. 1923-ban egymillió dollárért adta el a kromatikus harmonika találmányát a még mai is létező német márkának, a Hohnernek, amely a "Borrah Minevitch" sorozattal hatalmas üzleti sikereket ért el. Ugyanebben az esztendőben kezdődött Minevitch filmes karrierje is, amely egészen 1947-es visszavonulásáig tartott.

 

     A magyar sajtó egyébként már 1928-ban tudósított Borrah Minevitch tevékenységéről. Az első híradás:

    
"(Furcsa zenekar.) Borrah Minevitch amerikai szájharmonika-művész százhúsz tagú zenekart szervez, amelynek tagjai csak szájharmonikán és még alsóbbrendű hangszereken fognak játszani. Okarinák, gyermektrombiták, fésűk, palackok, tölcsérek és egyebek lesznek a zenekarban, amellyel Minevitch csodákat akar művelni. Az első hangversenyt ősszel a New York-i Carnegie-hallban fogják megtartani."[5]

 

A korabeli sokfajta zenei érdeklődést és az arra való napi hírlapi reagálást jól mutatja, hogy a lap ugyanezen oldalán(!) egy hosszabb bécsi interjú található Krueger Károly-jal, azaz a lipcsei családból származó Karl Kruegerrel, akit a magyar Nikisch Arthur fedezett fel karmesterként, s aki így reagált a jazzre vonatkozó kérdésre:

 

" És mi van a jazz-el? — Amerika nem veszi komolyan! Táncol, szórakozik ritmusára. Sokan dicsérik a jazz-zene ritmus újításait. Nekem az a véleményem, hogy ezeket a ritmikus szenzációkat Bachnál is megtaláljuk. Rendszertelenül ugyan, de változatosabban! A jazz-zenénél szerintem a hangszerelési lehetőségek a legfontosabbak. Nagy mesterek, mint Stravinsky és Ravel sokat átvettek a jazz hangszereléséből."[6]


*****

 

https://travsd.files.wordpress.com/2013/11/oo1938_phil_spitalny3.jpg

Phil Spitalny's All Girl Orchestra ( Trav S.D. - WordPress.com )

 

6. Muzsikus dámák /Muzsikáló dámák; Zenés dámák; Zenélő dámák/

(Phil Spitalny's All Girl Orchestra. Eredeti teljes címe: Melody Masters (1935-1936 season) #1: Phil Spitalny & His All Girl Orchestra.)

Amerikai zenés film 1 felvonásban, a Warner-First filmgyárban 1935/36. évben készült (fekete-fehér, 176 méter, 8 perc)

Ősbemutató: USA, 1935. szeptember 14.

Phil Spitalny's Hour of Charm All Girl Orchestra with Evelyn and her magic violin (3:02)

 

1936. szeptember 10., City Filmszínház (V., Vilmos császár út 36-38.). "Megnyitó műsor!" napi háromszor, szombat / vasárnap / ünnepnap négyszer. + Omnia (VIII., Kölcsey utca 2.), napi háromszor, illetve hétvégén négyszer.

A filmet a különböző címek alatt igen sokszor és igen változatos ajánló szavakkal (varietéfilm; vígjáték; zenés film; zenés trükkfilm) mutatták be. Kísérőműsorként legtöbbször a kötetünk 56. tételében szereplő Fekete szimfóniá-val →7 párosítva vetítették. Érdemes megjegyezni, hogy ezen jazzfilm azon ritka kivételek közé tartozott, amelyet maximum néhány heti játszás után nem vettek le a műsorról s még 1937 márciusában is feltűnt egyes utánjátszó mozik műsorán.

 

 

*****

 

    

7. Fekete szimfónia

(By Request. Eredeti teljes címe: Melody Masters (1935-1936 season) #3: Claude Hopkins in By Request ).

Amerikai zenés film 1 felvonásban, a Warner-First filmgyárban 1935. évben készült (326 méter, kb. 11 perc).

Ősbemutató: USA, 1935. november 9.

 

1936. szeptember 10.→, City Filmszínház (V., Vilmos császár út 36-38.). "Megnyitó műsor!" napi háromszor, szombat / vasárnap / ünnepnap négyszer. + Omnia (VIII., Kölcsey utca 2.), napi háromszor, illetve hétvégén négyszer. A Fekete szimfónia mindkét moziban a Paul Muni címszereplésével készült Pasteuer - Egy rendkívüli ember rendkívüli élete (The Story of Louis Pasteur) című, világsikert aratott 86 perces amerikai nagyjátékfilm kísérőfilmjeként kezdte magyarországi karrierjét. Emellett a City Filmszínházban Muzsikáló dámák, az Omniában Zenés dámák címmel vetítették a jelen kötet 6. tételeként szereplő, szintén amerikai jazzfilmet. A Fekete szimfóniá-t a továbbiakban hol "zenés film"-ként, hol "varieté filmként" reklámozták.

 

http://www.hepjazz.com/images/artists/claude_hopkins_2.jpg

Claude Hopkins and His Orchestra játszik ( Hep Records )

CLAUDE HOPKINS AND HIS ORCHESTRA - King Porter Stomp (1934) (3:13)

 

A Vitaphone Melody Masters sorozatának ezen filmje egy Louisiana-i védőgáton kezdődik, majd egy kaliforniai nighklubba kalauzol, ahol a Claude Hopkins and His Orchestra játszik. Közreműködik a Tip, Tap and Toe nevű minstrel trió. A filmben nem kevesebb, mint összesen 9 rövid jazzkompozíció hangzik el.

A jazztörténészek egy jelentős része – így az ismert magyar jazztörténészek is – egyszerűen figyelmen kívül hagyják a sztárolt sztárokon túlmenő jazzmuzsikusok, jazz bandek világát. Ez különösen igaz a tradicionális jazzt s azon belül is a  swing jazzt kizárólagosan mint tánczenét kezelők körében. Az itthon figyelembe nem vettek közül különösen fájó, ha olyan zenészekről és zenekarokról van szó, amelyek a jazz korai kifejlődési korszakában Magyarországon is jelentős sikert arattak, mert mindenekelőtt a budapesti filmszínházak többé-kevésbé rendszeresen játszották a zeneközpontú kisfilmjeiket, amelyeken a korai jazz standardek előadásával szerepeltek. Így kimaradt a hazai jazzkánonból a korai jazz egyik legjelentősebb továbbfejlesztője, Claude Hopkins is, azon oknál fogva, hogy tulajdonképpen egész egyszerűen nem ismerik a tevékenységét. Jövő évi kiadásra készül a Kölcsönhatások - Film és jazz Budapesten 1919-1950 (Hívó szó: jazz) munkacímű vaskos, minimum 20 íves kötet, amelyben többek között több mint százötven(!), Budapesten bemutatott amerikai, angol, francia, magyar, német, osztrák és szovjet jazzfilm szerepel majd. Ebből a főrész egy kis előzetesét mellékelem.

 

A szerzőről

Simon Géza Gábor zene- és hanglemeztörténész, zenei újságíró és producer, zenei könyvtáros, elismert diszkográfus.

 

 



[1] (f.i.): Régi dal. Pesti Napló, 1934. január 17.p.15

[2] A régi dal. Bemutató a City. és Corso-mozgószínházakban. Budapesti Hírlap. 1934. január 17., p.8

[3] ""Régi dal." (Bemutatta az Omnia és City Filmszínház". Népszava, 1934. január 21., p.16

[4] Hatvany Lili mozi levele. Színházi élet, 1934. Nr.6, p.14-17

[5] Pesti Hírlap, 1928. június 15., p.13

[6] L. J.: Az amerikai zenéről és zeneszerzőkről. Beszélgetés Krueger zeneszerzővel és karmesterrel. Pesti Hírlap, 1928. június 15., p.13