A
BARÁTSÁG JOGÁN
Andor Évával 1987-ben
találkoztam először a Zeneakadémia híres X-es termében, ahol hihetetlen
energiával és lendülettel - egy számomra akkor még érthetetlen nyelven -
tanította a növendékeit. Én akkor határoztam el, hogy a németországi diploma
megszerzése után hozzá szeretnék kerülni, s nála szeretném folytatni az
énektanulmányaimat.
Így is lett! Sikeres felvételi vizsga
után Andor Éva osztályába kerültem és két rendkívül hasznos, gazdag szakmai
évet töltettem nála. Szigorú volt, de semmit sem erőltetett, és mindig
kereste a lehetőségeket, hogy tanítványai közönség előtt
kipróbálhassák magukat.
Sok felejthetetlen
koncertjét hallottam, számtalan templomi szereplésén jelen voltam, és még
láttam őt a Magyar Állami Operaház színpadán is
mint Manon Lescaut-t, Donna Elvirát, Pogner Évát. Színpadi jelenléte, dús szopránja, kivételes
muzikalitása mindig lenyűgözött.
Színházi éveim alatt is kapcsolatban
maradtunk, és amikor a Zeneakadémia személyzeti vezetője felhívott, hogy
megüresedett egy állás a nyelvi lektorátuson, kollégák lettünk a Liszt Ferenc
Zeneművészeti Egyetemen.
Hálás vagyok az életnek, hogy nem csak tanítványa,
később kollégája, hanem közeli barátja is lehettem Andor Évának. Barátságunk Andor Évával több
mint negyed évszázadon át tartott. Az eltelt idő alatt megismertem
az operaénekest, a zenészt, a művésztanárt és az embert.
Azt a művészt, akit a
nagylelkűség, a lendület, az energia, a jó humor és a bátorság jellemzett.
S azt a fegyelmezett embert, aki egész életét alárendelte a mindenkori
feladatnak. Nem ismert lehetetlent, mindenben a maximumot nyújtotta, legyen az
akár fellépés, akár tanítás. Hatalmas tapasztalatát igyekezett átadni
tanítványainak, tudásán kívül személyes példamutatásával is segítette,
bátorította az ifjú tehetségeket, egyengette sikeres pályafutásukat. Miközben
biztos támasza volt közvetlen környezetének is.
Halála után számos írásos dokumentum
került a birtokomba. Ebből az anyagból (túlnyomó részt Andor Éva személyes
hagyatékában föllelt, általa ismert szövegekből, egykori sajtókritikákból,
cikkekből, fotókból és saját nyilatkozataiból) készült ez az emlékkönyv.
Megjelenéséért köszönettel tartozom Ókovács
Szilveszternek, az Operaház főigazgatójának; Medveczky
Ádám Kossuth-díjas karmesternek és Halmai Katalin egyetemi docensnek (LFZE).
Továbbá itt mondok köszönetet munkám önzetlen támogatóinak és segítőinek:
Wellmann Nórának, Karczag Mártonnak, Varga Lucának, Barbara Männignak
és Tóth Ágnesnek; szakmai tanácsaiért Kerényi Máriának.
Bízom benne, hogy ebben az
emlékkönyvben, noha a teljesség igénye nélkül, de sikerül bemutatni egy olyan
muzsikust, akit a sors ötévesen állított erre a pályára, s ő azt
kitérők nélkül végigjárta. Nyílegyenesen.
***
Andor Éva tanít (Dublin, 2001)
Két idézet „Az egyetemi
katedrán” című fejezetből:
„Régi vágyam, hogy a
Zeneművészeti Főiskola énektanszakán
taníthassam a jövő művésznemzedékét, annál is inkább, mivel igen
komoly előkészületeket tettem ennek érdekében… Szeretném, ha azt a tudást,
amit kiváló tanítóim és a pályán eltöltött évek tapasztalatai érleltek,
továbbadhatnám…”
(Levélrészlet – forrás: Andor Éva
hagyatéka)
„A Zeneakadémián folyó tanári
munkámban kiemelkedő szerepet játszik Kodály Zoltán énekhangra írott
műveinek betanítása, autentikus interpretálása a Mester megbízásából,
valamint intenció alapján. Ezt az örökséget saját profilomnak tekintem.
(Forrás: Andor Éva hagyatéka)
Angelika Lippe