A bölcsődei zenei nevelés
A bölcsődei zenei nevelésről sokfajta
megvalósítással találkozhatunk a gyakorlatban. Ezért vált szükségszerűvé,
hogy szakmai szempontokat szem előtt tartva sorra vegyük, mitől lesz
megfelelő a 0-3 éves korosztály számára az a zenei légkör, ami a
bölcsődei intézményes keretek között körül veszi. Írásomban először a
zenei nevelés fontosságáról ejtek szót, majd a XX. és XXI. századi
zenepedagógiai reformokat ismertetem. Nem szabad figyelmen kívül hagyni azokat
az agykutatásokat sem, melyek már ebben a korai szenzitív időszakban nagy
jelentőséget tulajdonítanak a zenei nevelésnek. Ezután részletesen
foglalkozom a bölcsődei ének zene neveléssel: mi
a célja, feladata, milyen hangingerek veszik körül a gyermekeket.
Tapasztalataim azt mutatják, hogy a bölcsődei dalanyag nem mindig
megfelelő a korosztály számára. Azt, hogy milyen dalokat, milyen
alkalmakkor, milyen korosztálynak énekelünk, nagyon meghatározó és fontos
módszertani szempontból. Ezért nem elhanyagolható a felelősségteljes,
szakmailag megalapozott tervezés, mely előfeltétele a sikeres, eredményes,
élvezetes zenei nevelésnek. Nem utolsósorban, pedig a kisgyermeknevelők
munkáját kívánom segíteni azzal a gyűjtéssel, amiben egy bölcsődei
évre találhatóak gyermekdalok, a magyar néphagyományokra, jeles napokra épülve.
A zenepedagógia különböző módszerei segítik a
zenei képességek kifejlesztését. A zenei képességeken túl, a rendszeres, jól
megtervezett, szakmailag megfelelően képzett pedagógus vezette zenei
nevelés pozitívan hat a kisgyermek általános fejlődésére, érzelmi életére,
értelmi képességeinek alakulására, társas magatartására. A zenei tevékenységek
az érzelmeken keresztül a személyiség egészét áthatják, az ez által
létrejövő transzferhatás érvényesül egyéb, nem zenei területen is (Kokas,
2008). E transzferhatás létezését támasztják alá, illetve írják le Kodály
Zoltán (Kodály,1972), Kokas Klára (Kokas, 1972), Forrai Katalin (Forrai, 1986,
1974), Mélykútiné Dietrich Helga (Mélykútiné,
2004), Nagy Balázsné Szarka Júlia (Nagy, 1997), Laczó Zoltán (Laczó,1976)
tapasztalatai és vizsgálatai.
Ma, amikor a bölcsődei oktató-nevelő
tevékenység a reform törekvések részévé vált, szükségszerű követelménynek
tartjuk, hogy a bölcsődei ének-zene foglalkozások területén, az adott
lehetőségeinkhez mérten, lépést tartsunk a korral. Az új bölcsődei
pedagógia egészéről alkotott felfogás nyitottabb. Ez nem lehet másképp az
ének-zenei nevelés területén sem. Igyekeznünk kell a reform adta
lehetőségeket és az egyéni újítási próbálkozásainkat kiegyensúlyozott
módon, túlzásmentesen alkalmazni, így elkerülhetjük az olyan ellentmondásos
helyzetek kialakulását, mint például a személyiség alakulásának fontos
tényezője, az akarati tevékenység nevelésének elhanyagolása. Ez a
későbbiekben komoly személyiségzavarokat okozhat.
A XX. században megjelennek már különböző
reformpedagógiai törekvések, amelyekben jelentős szerepet kapnak a
művészetpedagógiai irányzatok. Itt a gyermek alkotóképességének a
kibontakoztatását helyezték előtérbe. A magyar néphagyományokon alapuló, a
zene és ritmikus mozgás összekapcsolásával egy új önkifejezési mód bontakozott
ki, és kezdett egyre inkább teret hódítani.
Maria
Montessori (1870-1952)
koncepciójában különböző készségfejlesztő eszközöket, zajkeltő
eszközöket, kisebb hangszereket alkalmazott. Megjelenik nevelésében a hang,
zaj, csend elkülönítése. A Montessori pedagógia sajátossága a csendjáték.
Lényege a csend átélése, a befelé figyelés, a belső nyugalom átélése. A
zene hatására automatikusan koncentráltabbá, figyelmesebbé válnak mozgásukban,
eszközhasználatban – játékeszközök, hangszer egyaránt. Szerinte a csend felfedezésével lehet a
gyermek hallását előkészíteni az érzékek alapján történő zenei
nevelésre. Három fő területre osztotta a zenei nevelést:
· a csend megismertetése
· hallásfejlesztés
· a zenei művészet kezdetére való
felkészítés.
Rudolf
Steiner (1861-1926)
Waldorf-módszerében is kiemelt szerepet kap a zenei nevelés, euritmia foglalkozásokon keltik fel a gyermekek zenei
érdeklődését. Az euritmia a versek és
zenedarabok egy időben hangzó és vizuális élményként való megjelentetése,
innen az elnevezés is: szép, jó ritmus.
Az euritmia az egész test
mozgásával, a tér és idő világában teszi láthatóvá a hangzó beszédet vagy
a zenét. Ha az ember az egész testével beszél és énekel, a szó, a zene újra
tetté, teremtő erővé válik. Sokoldalú hatását bizonyították, többek
között:
· Élettani hatásként javítja az izomtónus-szabályozást,
élénkíti az anyagcsere-folyamatokat,
· A beszédhez, olvasás-előkészítéshez
kapcsolódó készségeket fejleszti, többek közt kialakítja, fejleszti az
utánzókészséget, segíti a testséma kialakulását, fejleszti a térbeli
tájékozódást, javítja a mozgáskoordinációt, segít a harmonikus mozgás- és
beszédritmus kialakításában, kialakítja a beszédfigyelmet, segít a szókincs
megtartásában, mobilizálásában,
· Lelki hatásaként a test átjárhatóvá válik a
lélek számára, megteremtődik a kettő egyensúlya, fejleszti az egymásra
való odafigyelést, elősegíti az én erősödését, az önkontroll
kialakulását,
· Kognitív funkciók hatásaként fejleszti a
figyelem tartósságát, fejleszti a vizuális és a verbális
emlékezőkészséget, elősegíti az összefüggések felismerését, szerepet
játszik a gondolatritmusok kialakulásában.
Carl
Orff (bajor zeneszerző,
zenepedagógus) koncepciója
A ritmikai improvizációra épül, kiindulópontja még a
gyermekdalok- és játékdalok felhasználása. A testhangszerek mellett néhány
melodikus-ritmikus hangszert is készített Orff. Fa- és fémlapokból xilofont,
harangjátékot, metallofont készített, majd üstdob,
dob, gong és cintányér egészítette ki a sort. Zenei tapasztalatot csak aktív
részvétellel szerezhetünk, s ennek meg kell előznie a hangszertanulást –
vallja Orff. A zene kiindulópontja elsősorban a ritmus, a dallam csak
másodlagos; az aktivitás során a beszédből ritmus, a ritmusból dallam
lesz. Fontos a zene, tánc, beszéd egysége, afféle „összművészet”
ez a gyerekek szintjén: hangszerekről saját testük „gondoskodik” (taps,
csettintés, dobbantás, stb.). Népzenére is alapozza a tanítást, mert a gyermek
számára ezt tartja a zenei befogadás természetes útjának. Tanítási anyagának
kiinduló pontja a régi gyermekdal-anyag és az ötfokúság. Hazánkban is több
helyen részlegesen használják ezt a módszert és az ún. Orff-hangszereket.
A zenei fejlesztés fokozatainak, esetleges óvodai
vonatkozásainak elemzése előtt említést kell tenni Willems
filozófiai gondolatairól, melyben sok hasonlóságot fogunk találni a Kodály
koncepció alapelveivel. A két mester kölcsönösen tisztelte egymás munkásságát.
Williams külön figyelmet szentel a zenei nevelésben működő
tudatosságoknak, megkülönböztetve:
· ritmikai;
· dallami;
· harmóniai tudatosságot.
A zenei fejlesztés fokozatairól néhány általános
szabályt fogalmazhatunk meg. A zenei nevelést már a bölcsödében el kell
kezdeni, a következő fokozatban: az érdeklődés felkeltése, a
tudatosítás és az absztrakció, vagyis az elvonatkoztatás. Ez utóbbi már az óvoda
idejére kerül, és előkészít az alap kompetenciákra, továbbá a társas
énekrésre, táncra, hangszerre. A gyerekek már korán megtanulják a hangok
utánzását, mert meg kell érezniük minden hangot, zajt és zenét. Williams
szerint akár heti egy óra is elegendő az egyéni vagy kiscsoportos
foglalkozásokon, melyek a következő fázisokon zajlanak le:
1.
megtanulni hallgatni (eszközök csend);
2.
ritmusfejlesztő
gyakorlatok;
3.
éneklés;
4.
járás és
mozgás zenére
Jacques Chapuis, a lyoni Williems Intézet professzorának idézete: „…a módszer nem lehet egyenlő a céllal, csak az eljutás
egyik útját jelöli meg, és bármilyen módszer sem hagyhatja figyelem kívül az
élő pedagógiát. Ami idejét múlta, az kiemelhető, és a legfontosabb a
tanár-diák (óvónő-gyermek) kapcsolatában az egymásra találás, melyben a
tanár is befogad a gyerek cselekedeteiből.”
„…Rá kell egyszer már mutatni a legkisebbek
nevelésének országos kulturális jelentőségére. Ha nem ültetjük el a zene
magvát a legzsengébb korban, később hiába próbálkozunk vele: ellepte a
lelkeket a gyom. Van-e szebb hivatás, mint új kertbe az első jó magot
vetni?” (Kodály, 1975.)
Tudományos vizsgálatok nélkül
már 1956-ban foglalkozott az ének-zenei nevelés transzferhatásaival.
Ráirányította a figyelmet az egész személyiségfejlődésre gyakorolt pozitív
hatásaira. A kisgyermek elsősorban érzelmi lény, a zenei tevékenységek
során átéli a zene által keltett érzelmi hatásokat, mely egyfajta mintaként is
szolgál az őt körülvevő világ megismeréséhez, és megértéséhez. A látással,
hallással, mozgással kiegészülő tevékenységek pozitív érzelmi hatásával
serkentik az agyműködést. Az auditív, vizuális és motoros ingerek
aktivitásra késztetnek, mely olyan élménymintát eredményez a kisgyermeknél,
amely alapul szolgálhat a későbbi zenei, tanulási folyamatok, hangszeres
élmények átéléséhez, ösztönző tovább viteléhez. Kodály rávilágított, hogy
a zene nem csupán zenére tanít. Életkori sajátosságainak megfelelően öröm
forrása a zene, oldja benne a feszültséget, meghatározza hangulatát, érzelmeire
hat, önfeledt játékra ad lehetőséget, felszabadító, léleksimogató. A közös
zenélés erősíti az alkalmazkodó képességét, a közösség, az összetartás s
legfőképpen a szeretet érzését. Megtanítja s idővel minden
kisgyermekben kialakul a türelem a kitartás, szabálytudat képessége. Fejleszti
esztétikai érzékét, hisz ha értékes zenét hallgat a későbbiekben ő is
csak ezeket fogja szívesen hallgatni. Kreativitást és rögtönzést tanul a zenei
nevelése keresztül. Néhány alkalommal elénekelt dal, kedvet kelthet, mintát
adhat az önkéntes utánzásra, spontán dúdolgatásra, énekelgetésre.
Ezeket a megfigyeléseket
később különböző irányokból megközelítő tudományos
hatásvizsgálatok bizonyították, az intenzív zenei nevelés pozitív
transzferhatását igazolták.
A kodályi elvekhez híven a
kisgyermekeknek is a legjobb, értékes zenei anyagot szükséges válogatni: a
néphagyományt, a felnőtt játékát a gyermekkel, meghallgatásra pedig a
népdalokat hangulatkeltésként. Ezeket a
megfigyeléseket később különböző irányokból megközelítő
tudományos hatásvizsgálatok bizonyították, az intenzív zenei nevelés pozitív
transzferhatását igazolták.
„Mindig a 0-7 éves korú
gyermeknek való zenei anyagól válogassunk, ez pedig elsősorban a
néphagyomány! Ebben a korban a gyermek a magyar népi mondókákon, énekeken,
játékokon, népdalokon keresztül elsajátítja zenei anyanyelvét, megalapozza
zenei ízlését és magyarságtudatát. Beszédét is ezek fejlesztik a
legtökéletesebben, érzelmileg is, tartalmukat tekintve is ezek álnak hozzá
legközelebb. „Fürösszük a gyermeket a népdalokban, nevelődjön bele a
hagyományokba”- mondta Kodály. ” (Komáromi 2012:14)
Kodály Zoltán tanítványai közül
Kokas Klára és Forrai Katalin munkássága emelkedik ki, ők vitték tovább,
hirdették világszerte, csiszolták Kodály legkisebbekre is alkalmazható elveit,
útmutatásait.
Forrai Katalin (1926-2004) neve
elválaszthatatlanul összeforrt a kisgyermekkori zenei nevelés ügyével. A magyar
zenepedagógia nagyköveteként járta a világot, népszerűsítve a Kodály
–módszert, mely elsősorban az iskolások és a felnőttek képzésével
foglalkozott. Saját nevelési rendszerében a zene, a mozgás és a játék az óvodás
és bölcsődés korú kisgyermekek életkori sajátosságainak figyelembevételével
került kidolgozásra.
„A zene hatása
olyan emberformáló erő, mely kihat az egész személyiségre. Az értékes zene
fogékonnyá teszi az embert a szép befogadására, formálja ízlését, és emberi
magatartását. Minden nép zenei nevelésének a saját
néphagyományából kell kiindulnia.”(Forrai, 1974)
Dr. Kokas Klára (1929-2010) aki a zenei hangélmény által kiváltott
érzelmi állapotot a mozgás, a tánc eszközeivel is képes megjeleníteni.
Módszerében a zenére való teljes figyelés összekapcsolódik az improvizált mozdulattal,
fontos eleme az ismétlődő hangzás, dallam meghallgatása,
előadása és közös megszólaltatása. A végeredmény nem ritkán szólótánc,
elképzelt kép, történet, vagy mese, mely önfeledt kifejezése a gyermek
érzésvilágának. A zene így kisugárzik, a mozdulatban láthatóvá válik, és a
történetben testet ölt.
Napjainkban egyre inkább
elterjedőben vannak országszerte az úgynevezett „ringató foglalkozások”,
melyek megálmodója és kidolgozója Gállné Gróh Ilona,
aki Forrai Katalin tanítványaként szintén a Kodály hagyatékból kiinduló, ének -
zenei nevelés lelkes hírvivője. Foglalkozásain az édesanyák pár hónapos
csecsemőjükkel vehetnek részt és a magyar népdalok, gyermekjátékok,
mondókák sokszínű lehetőségeivel ismerkedhetnek meg képzett szakemberek,
foglalkozásvezetők irányításával. A közös zenei hangélmény felejthetetlen
érzelmi töltődést jelent hallgatónak, aktív résztvevőnek egyaránt.
Közismert tény, hogy az emberi
agy két féltekéből áll, amelyeket bonyolult ideghálózat köt össze. A két
féltekének eltérő, egymást kiegészítő szerepe van. A bal félteke a
logikus elemző, inkább a gondolkozás, a ráció alapján működik, míg a
jobb félteke a szintetizáló, kreatív terület, mely a fantázia, képek, az
ösztönös megérzés felhasználásával segít megérteni a világot. Itt található a
kreativitás, a képalkotás, az érzelem és a zenei élmény feldolgozásának helye.
A jobb félteke a „muzikálisabb”, ez elsősorban a dallam felismerésében
mutatkozik meg. A bal félteke elsősorban ritmusazonosító. Ezek lényegében
olyan tanult tulajdonságok, melyek az agy érésének következményei. Az agy
fejlődése, muzikalitása, a féltekék működése és az egyedfejlődés
egyes periódusai között szoros összefüggés mutatható ki. A kisgyermekkorban
történő speciális képességek fejlesztése, célirányos tudatosítása,
memóriakapacitás, féltekei dominancia, fókuszált, tartós figyelem kialakulása,
alapul szolgál a későbbiekben egyre absztraktabb, és komplexebb képességek
kialakulásához. Ha hiányos, vagy nem történik meg a szenzitív periódusban ez az
alapozás, az a későbbi életkorban komoly hátrányt jelent a gyermek érési
folyamataiban, intézményi, tágabb társas környezetben való érvényesülésében,
megfelelő tudás elsajátításában. Ezek az ismeretek fontos zenepedagógiai
konzekvenciákat is maguk után vonnak. Legfőképpen lehetőséget kell
teremteni a gyermek számára, hogy minél korábban találkozzon rendszeresen az
értékes zenével, és jusson megfelelő hangi, ritmikai élményhez. (Reikort, 2009)
Az igényesen végzett bölcsődei zenei nevelés
napjainkban is Kodály zenepedagógiai koncepciójának alapelveire, és Forrai
Katalin szellemiségére, tanításaira épül. Összhangban van a bölcsődei
nevelés–gondozás alapelveivel, és a Játék a bölcsődében módszertani levél
tartalmával. (Kissné, 2012 Parlando)
A bölcsődei zenei nevelés segíti a kisgyermek
érzelmi fejlődését, beszédkészségének alakulását, a zenei hallás, éneklési
készségének fejlődését, ezáltal meghatározó a gyermek egészséges
fejlődésében. Az éneklés a gyermekre kedvezően hat, nyugalmat, örömet
jelent, és a közös játék megerősíti bensőséges kapcsolatát a
kisgyermeknevelővel. A mondókák, énekes játékok állandó ismételgetése
örömforrás, amelyek a gyermek biztonságérzetét növelik. A játék, nevetés, tréfa
átélése a kicsik számára egyfajta „lelki vitamint” jelent, amely a személyiség
fejlődéshez nélkülözhetetlen.
Ebben az
életkorban az ölbeli játékok kapnak elsődlegesen szerepet – arc simogató, kéz és lábjártatók, tenyeres és ujjkiszámolós
játékok, ültetgetők, állítgatók, jártatók, hiszen a személyes közvetítés,
a személyes kapcsolat nagyon fontos. A kisgyermekkel állandóan foglalkozó
személy mosolya, mimikája, gesztusai, hangjai, mozgásai, együttesen nyújtja a
jóérzés kellemes élményét.
Először az emberi arc és hang vált ki ingereket a
gyermekben, és azután ezek az ingerek gyakrabban és könnyebben váltják ki a
további reakciókat. Beszédfejlődés szempontjából nagyon fontosak a
mondókák. Ritmikusságukkal lelassítják a beszédet, sokkal érthetőbbé téve
azt, a játékos szóelemek a hangokat és azok összekapcsolását gyakoroltatják,
hozzájárulva ezzel a hangalakok helyes kialakulásához (Forrai, 1986). Ezért
indokolt tehát az a játékos mód, amely a zenei hangok észlelését összeköti az
éneklésben, rímekben, ritmikus mondókákban gyakorolt aktív mozgásokkal, hogy
így együtt, egymásra hatva, egymást kiegészítve érje el célját.
A korai életszakaszban a zenei nevelés alapozó
jellegű, legfontosabb célja az örömszerzés, a gyermek figyelmének,
érdeklődésének felkeltése, a fogékonyság kialakítása, az ízlés formálása,
az érzelmi intelligencia fejlesztése. „A zenei nevelés feladata a
bölcsődében, hogy a gyermeket a magyar mondókákkal, énekes játékokkal
megismertesse, a dalolással kedvet keltsen és mintát adjon az önkéntes
utánzásra, a spontán dúdolgatásra, énekelgetésre: a gondozónő az énekhez
tartozó ismétlődő játékmozdulatokkal összerendezett mozgásra
késztesse a gyermeket, fejlessze ritmusérzékét, és énekelgetéssel olyan légkört
teremtsen, amelyben a gyermek jól érzi magát és maga is szívesen hangicsál.” –
írja Kati néni „Ének a bölcsődében” c. könyvében. (FORRAI, 1986: 9.)
A mindennapi életünk során sokféle természetes hang, zörej, emberi és
zenei hang vesz körül bennünket. A kicsi gyermekek maguk is szívesen játszanak
olyan tárgyakkal, amik hangot adnak: az asztalon kopácsolnak, a kockákat
összeütögetik. Legfontosabb a gyermek számára az emberi hang, az éneklés, már
egészen kicsi kortól kezdődően, még ha nem is érti meg a szavak
jelentését. A testi szükségletein kívül a szellemi táplálékra is szüksége van:
jó szóra, bátorításra, szeretetre, vidámságra, játékra, hogy kiegyensúlyozott
érzelmi állapotban, jó közérzetben fejlődhessen. A gyermek számára
művészi élményt jelent az ének és az egyszerű kis mondóka, amely
színessé varázsolja a felnőttel, bölcsődében a
kisgyermeknevelővel való bensőséges kapcsolatát.
A hangszerek is felkeltik érdeklődésüket,
melyből a szeretett felnőtt csal elő a szemük láttára szépen
csengő dallamokat.
”Milyen
szerencsés az a gyermek, aki néha hangszert hallhat, muzsikáló szülei vagy
testvére játékát. És milyen szerencsés az, aki körül csend is van.”(Forrai,
1986)
A kisgyermeknevelő énekelgetése nagymértékben
befolyásolja a gyermek beszédfejlődését, ezért fontos, hogy a kiválasztott
dalok, hangsúlya és szövegének ritmusa a szép magyar beszéd hanghordozását,
hanglejtését kövesse. A kisgyermek ebben a korban válogatás nélkül mindent
befogad, ezért nagy a felelőssége a nevelőnek, hogy milyen
hangingerek érik a gondjaikra bízott gyermekeket a bölcsődében.
A zenei anyagot szükséges nagyon körültekintően
megválogatni. „Csak tiszta forrásból”, a magyar néphagyomány kincseiből -
magyar népdalokból, gyermekdalokból, mondókákból - ajánlott azt a zenei
repertoárt összeválogatni, amivel segíthetjük a magyar anyanyelven túl a zenei
anyanyelv elsajátítását is. A kisgyermeknevelőknek ajánlott 100-150 dalt
kívülről tudniuk, hogy a helyzeteknek, gyermekek igényeinek
megfelelően tudjon választani közülük. Ebben az életkorban a kisgyermekek
mindenre nyitottak, aminek rendkívül nagy előnyei, de ugyanakkor veszélyei
is vannak. Befogadják az értékeset éppúgy, mint az értéktelent. Így a kisgyermeknevelő
felelőssége óriási a dalanyagok gondos kiválasztásában, hogy megvédjük
őket a nem kívánatos hatásoktól, illetve legalábbis valamennyire
ellensúlyozzuk azokat. Kodály azt mondta, hogy a „zenei méreg” ellen csak jó
zenével lehet védekezni: „…csakis a művészi érték
való a gyermeknek! Minden más árt neki. A csecsemő táplálékát is jobban
megválogatják, mint a felnőttét. »Vitamindús« zenei
táplálék kell a gyermeknek” (KODÁLY: 1974: 41.)
A zenei nevelés alkalmai, módjai közül leggyakoribb a
bölcsődében a közvetlen személyes kapcsolatban történő éneklés, és
ezen belül is az ölbeli játék, ami a szeretet, az elfogadás kifejezése. A
csecsemő és a kisgyermek természetes igénye az ölben tartózkodás, a
testközelség, ez fontos lelki szükségletet elégít ki, érzelmi biztonságot nyújt
számára. Ezekben a helyzetekben örömet, élményt adnak a csak neki szóló arc–,
fej– kéz– és lábjátékok, ujjszámolók, ringatók, tapsoltatók, vigasztalók,
simogatók, csiklandozók, dögönyözők, höcögtetők,
lovagoltatók. A játékos mozdulatokkal
kifejezzük a történéseket, megjelenítjük a szimbólumokat: a gyermek tenyere
lábas, de lehet kert is, az ökle cipó, pogácsa, az ujjai malacok, a válla domb
(Kerekecske, dombocska, Borsót főztem, Én kis kertet kerteltem, Süti, süti pogácsát, Ez a malac piacra megy). Úgy csinálunk,
mintha főznénk, mintha ennénk, mintha aludnánk, mintha utaznánk. Ezzel
nemcsak fokozzuk a játék örömét, de megerősítjük a szimbolikus
gondolkodást is, ami alapvetően fontos a későbbi életben a művészetek
befogadásához, élvezetéhez, a belső képek készítéséhez. A mondókákat
dallamosan, az ének és a beszéd határán, „emelt hangon” mondjuk, mintegy
„előadjuk”. Játsszunk a hangszín, a hangerő, hangmagasság, a tempó
változtatásával. A szöveget erőteljesen ritmizáljuk, úgy, ahogyan a
hangsúly és a szavak lejtése megkívánja. A mozgás által lelassul a beszédtempó,
így a gyermeknek lehetősége van figyelni az artikulációt, a hangzók pontos
ejtését, ami segíti az utánzásra épülő beszédtanulást, a pontos kiejtést.
Tudatos non–verbális kommunikációval jelezzük a történéseket, a fokozódó
feszültséget, végül a csattanót, a humort, az örömteli oldódást. Forrai
Katalintól azt tanultuk, hogy minden kis apró mondóka egy igazi dráma: valami
történik benne, valami feszültség, konfliktus keletkezik, és akkor jó, ha
csattanóval, humorral feloldódik. Az érintés, a humor, a nevetés, kacagás
fokozza az endorfinok (boldogsághormonok) termelődését, ami testi–lelki jó
érzést ad, oldja a feszültséget, a stresszt, ezáltal erősíti az
immunrendszert, egyaránt védi a gyermek és a felnőtt testi–lelki
egészségét. Az együttjátszás: örömet okoz a felnőttnek és a gyermeknek
egyaránt, mélyíti a kapcsolatukat, lehetőséget nyújt egymás jobb
megismerésére, biztonságot nyújt a gyermeknek, a tapasztalatszerzési, tanulási
lehetőségek bővülését jelenti.” (Korintus M.né és mtsai.,
1997: 20.) Az egészséges gyermek önállóan, aktívan mozog, szabadon kísérletezik
a különböző mozgásformákkal, gyakorolja a nagymozgásokat, próbára teszi
képességeit. Örömmel fogadja, ha játékkal kapcsolódunk mozgásához. A testi
fejlettségnek, mozgásfejlettségnek megfelelő állítgatók, jártatók,
sétáltatók, táncoltatók (Áll a baba, áll; Tánci baba, Erre kakas, erre tyúk;
Sétálunk, sétálunk; Cini, cini,
muzsika) változatos mozgástevékenységre adnak lehetőséget. A gyermeket
biztonságosan fogjuk, tartjuk, és a szövegnek megfelelően játsszunk vele:
állítgatjuk, kézen fogva vezetgetjük, lépegetünk, táncoltatjuk. A szöveget jó
ritmusosan hangsúlyozzuk, az egyenletes lüktetést érzékeltetve mondjuk. A
játékosságot, az örömet az egyenletes mozgás és a váratlan mozgásváltás (pl.
dobbantás, guggolás, fordulás) adja. Nem cél a mozgásfejlesztés, de lehet
következmény. A gyűjteményekben sok variáció található az ölbeli, a
mozgásos játékokból. Az a jó, ha azt választjuk, amit szeretünk, mert így
leszünk hitelesek a gyermek számára. A gyermek nevét beleénekeljük, így még
jobban személyéhez szóló, kedves lesz számára. Más alkalommal valamilyen
játékeszközt használunk, a gyermek látóterében mozgatjuk, érzékeltetjük a zene
lüktetését. Célja lehet kapcsolatfelvétel, érdeklődés felkeltés,
játékkezdeményezés, motiválás, ötletadás, ismeretadás, együttjátszás, a
hangulat befolyásolása. A játék mozgósítja a gyermek képzeletét, segíti a
fantázia működését, a szimbólumok megértését. Olyan eszközt választunk,
ami megfelel a gyermek tevékenységének és a helyzetnek. Legfontosabb
játékeszköz a baba, a maci, mint a gyermeket megszemélyesítő, szimbolizáló
tárgy. 6 Eljátszhatjuk velük a gyermek számára ismerős helyzeteket: • A
baba, a maci áll, jár, sétál, mosakodik, öltözködik, eszik, alszik, felébred,
hintázik, táncol ( Jár a baba, jár; Sétálunk, sétálunk;
Tej, túró, tejfel, Hinta, palinta; Cini-cini
muzsika). • Egy építőkocka lehet hajó (Megy a hajó a Dunán). • Egy nagyobb
kocka lehet rádió, amit az ölünkben tartunk, és ha a gyermek „bekapcsolja”
énekelünk, „szól a rádió”, ha „kikapcsolja”, elhallgatunk. • Egy nagyobb
fagolyó lehet dió (Erre csörög a dió). • Egy színes sál lehet kígyó (Tekeredik
a kígyó). • Egy puha kendő, zokni, pompon lehet cica, kutya (Itt sétál,
ott mászkál; Tarka kutya). • Bábot mozgatva énekelünk állatokról,
gyerekekről, felnőttekről, történetekről (Béka a fa tövén;
Katalinka szállj el; Kis kacsa; Nyuszi, Gyuszi; Én elmentem a vásárba; Hová mégy te; Hopp, Juliska; Járjunk táncot). • Képeskönyv
nézegetés közben állatokról énekelünk. Utánozzuk a hangjukat, változtatjuk a
hangmagasságot, a tempót, a hangerőt (brummogunk, mint a medve;
csiripelünk, mint az énekesmadarak; trillázunk, mint a pacsirta; morgunk, mint
a kiskutya; nyávogunk, mint a cica). • A dalokhoz képes kártyákat, tapadó
figurákat készítünk (gyümölcsök, termések, természeti jelenségek, stb.), és
ezekről énekelünk. • Születésnapot köszöntünk játéktortával (Ég a gyertya,
ég, Kapud előtt állok; Jöttem, karikán; Most érkeztünk ez helyre). •
Főzőcskézés közben énekelünk (Borsót főztem; Réce, ruca,
vadliba; Süssél, süssél rétest). • Gyurmázáskor
énekelünk a formálódó figurákról (Kis, kis kígyó;
Csiga, biga; Kiugrott a gombóc). A további ötleteknek
csak a fantáziánk szabhat határt. (Kissné, 2012)
Mindenképp szem előtt kell tartani a
gyermekek életkori sajátosságait is. Tudományos kutatásoknak
köszönhetően ma már tudjuk, hogy a magzat az édesanyja hasában felfogja,
érzékeli a zenét, sőt reagál is a különböző hangingerekre.
Megnyugszik, vagy éppen nyugtalanná válik a dallamok hatására, melyet
mozgásával juttat kifejezésre. Az újszülött is reagál a zenére, hallja az anya
dúdolását, mellyel álomba ringatja őt. Azok a babák, akiknek
magzati-korban sok kellemes hangélményben volt részük, sokkal
kiegyensúlyozottabban fejlődnek, hallásuk érzékenyebb, beszédfejlődésük
is gyorsabban elindul. Érzelmi kötődésüket, biztonságérzetüket segíti az
élő énekhang, a zene segít a lelki egyensúlyuk megteremtésében.
Csecsemőkor
(születéstől 12 hónapos korig)
A gyermek első nevelője a család,
elsősorban az anya, apa, a szülői ház. Az énekelgető édesanya,
édesapa, nagyszülő érzelmileg hat a gyerekre. Örül a közös
időtöltésnek, kedvet kap az utánzáshoz. Az édesanya hangja, ringatása a
gyermek fiziológiai jóérzését teremti meg, mely hat az idegrendszer
fejlődésére is. Jó esetben a csecsemők legalább 1 éves korukig otthon
nevelkednek. Ha mégsem így alakul, 20 hetes kortól a bölcsőde fogadja a
kis csecsemőket.
Születéstől-6 hónapos korig
A síráson kívül sokféle hangot adnak, jellemzően
mindig valamilyen mozgás kíséretében. Fejét a hangforrás felé fordítja,
ismerős felnőtt láttán lábával rugdos, végtagjait mozgatja, miközben
a hangja oktáv, másfél oktáv távolságon is végigcsúszik. A még rendezetlen,
nagyobb mozgásokat nagyobb hanglejtéssel kísérik, „húzza a hangokat”, aprókat
sikongat. Az ismétlődő mozgásokkal ismétlődő hanglejtések
keletkeznek.
6-12 hónapos korig
Már nagyon sok hangzót, hangszínt, hanglejtést ismer,
a felnőttől ellesett mintát, ritmust utánozza. Nyálával, fogínyével,
szájpadlásával, nyelve ismétlődő mozgatásával játszik. Tetete, ájjájáj, ejejeje hangcsúszkálással főleg nyílt magánhangzókat
és hátul képzett mássalhangzókat mond, de megjelennek az ajakra szorított
fogínnyel megformált vvvvvv, memememe,
mámámá. A szabálytalanul ismétlődő
mozgásokhoz, hangadást kapcsol, pl.: lábát ütögetve áj-áj-áj-áj,
térdrugózás közben a tej-tej-tej, vagy a labda
ütögetése közbeni tá-tá-tá-tá hangokat képez. A
fejlettebb mozgású gyermekek többet hangicsálnak lassabban fejlődő
társaiknál, a kevésbé mozgékony csecsemőkhöz viszonyítva.
„Dajkanyelv”, ahogy a múlt században nevezték, fontos
állomása a beszédfejlődésnek, átmenetet képez a gőgicsélés, a
gagyogás, és a beszéd között, mely egy sajátos gyermeknyelvi kifejezési mód. A
könnyen elsajátítható szavak, pl.: papa, mama, pápá, bátorítják a gyermeket az
utánzásra, nehezebb szavak ismétlésére, ezáltal a megfelelő szó
kimondására.
Az élet első évében a csecsemők
előnyben részesítik a konszonáns[1]
dallamokat, ezekre hosszabb ideig képesek figyelni, mint a disszonáns[2]
hangsorokra. (Kesztler, 2000.) Altatódalok hallgatásakor
több hangot adnak ki, mint más hangélmény hangzásakor.
Kisgyermekkor
12-18 hónapos korig
Tipegőnek nevezzük a gyermeket, aki fejlettebb
mozgásmintákat tud végrehajtani, sokat ügyesedik a játékszerekkel, tárgyakkal
való manipulációja során és hangicsálásban is szembetűnő változásokat
figyelhetünk meg.
Az ének és beszédhangok fokozatosan elválnak
egymástól, változatos „blabláiban” már ismétlődő ritmust fedezhetünk
fel, határozott hangmagasságokat énekelgetnek, motivikusan ismételgetnek
kitalált hangcsoportokat. A hangmagasságok tisztábban kivehetők, kisebb
hangterjedelemben csúszkál fel-le a hangjuk. A gyermek játszik a torkában
felfedezett hangokkal, kezével a száját ütögeti, miközben rejtetten a
felnőtt beszéd elemeit szólaltatja meg. Nagy szerep jut ebben a korban a
hangsúlyok kiemelésének, a gesztusoknak, hanglejtésnek.
18-24 hónapos korig
Örömmel játszanak a hangzókkal, számtalanszor
ismételgetik a halandzsában felfedezhető ének és beszédmotívumokat. A
gyermekek még nem tudják akaratukat szóval kifejezni, ezért ez a korszak a
hangos sikítások, heves sírások, indulati kitörések időszaka. A hirtelen
jövő kedélyváltozások, türelmetlenség, sírás és nevetés váltakozása sok
türelmet és megértést kíván a nevelőtől, ám a megfelelő hang és
dal, mondóka anyag nagy segítség lehet az indulatok levezetésében, vagy a
figyelem másra terelésében.
Szívesen dúdolgatnak ismerős dallamokat, és
alkotókedvüknek köszönhetően maguk is találnak ki dallamra
hangmotívumokat, játékos hangutánzásokat.
24-36 hónapos korig
Az adott korosztály gyermekeinek napközbeni dúdolgatása, éneklése mozgás kíséretében hangzik,
ritmusra táncoltatják, mozgatják a babát, kabalát. A felnőtt énekébe egyre
többször bekapcsolódnak, szívesen utánozzák a szeretett személyt, és társaikkal
közösen tevékenykednek, énekelnek, verselnek. Nagyon sok zenei emlékképük van,
melyeket gyakran előhívnak, szívesen visszajátszanak.
Könyvnézegetés közben egész sorokat, vagy a már
sokszor hallott, rövidebb énekeket szólaltatnak meg, új dallamokat találnak ki,
improvizálnak. Kiejtésük sokat finomodik, csiszolódik, érzékenyen hat rájuk a
zenei élmény, hangok, zörejek, a környezet hangjainak dallama, lüktetése.
A gyermekek esztétikai érzékének
formálása már a bölcsődében is aktuális feladat, a nevelő
felelőssége, hogy milyen hanganyagot választ e korosztály számára. A
szakmai felkészültségét, zenei képzettségét tükrözi, hogy mi kerül a
gyermek-csoportjában a kicsik zenei kínálatába. Széles a paletta, innen
szemezgetni, válogatni érdemes és egyben tanulságos feladat. A zenei
ízlésformálásban segítségül hívható értékes szakmai kiadványok, minden
nevelő eszköztárában meg kell, hogy legyenek.
„ A gyermek kezébe a jó zene
kulcsa mellé a rossz zene elleni talizmánt adjuk, mert azt akarjuk, hogy élete
ne sivatagon vezessen keresztül, hanem virágos kerteken.”(Kodály Zoltán)
A zenehallgatásra szánt dalok
zenei felosztása: (mellyel auditív úton, a felhangzó zenei anyaggal
befolyásoljuk a gyermek zenei anyanyelvi fejlődését.)
· magyar népdalok
· rokon népek dalai
· más népek dalai
· magyar műzene
· komponált gyermekdalok (szövegeiket kiváló
költők írták, vagy népi szövegek)
· altatódalok (pl.: Borsai Ilona-Kovács
Ágnes: Cinege, cinege, kismadár c. gyűjteménye)
a finom pianók világa, a dúdolás a szövegtelen előadást teszi
lehetővé, mely így a hangulatával hat és nem a szövegével.
· klasszikus műzene (az európai
műzenék az ezredforduló tájáról, pl.: trubadúrok dalköltészete,
reneszánsz, barokk a bécsi klasszicizmus, vagy a romantika miniatűrjei,
egyszólamú művei, Kodály ötfokú zenéi, Bartók gyermekdalai, a XX. század
zenei feldolgozásai alkalmasak erre).
A kisgyermeknevelő
játszhat hangszeren is (pl.: furulya, xilofon, metallofon)
ismert dalokat felismerés céljából, vagy könnyű rövid, művészi
értékű darabokat. Közösen hallgathatunk kisgyermekeknek megfelelő
zenét hangkazettán, CD lemezen. Pl.: Weöres Sándor, Kányádi
Sándor, Zelk Zoltán, Gazdag Erzsi és más magyar költőink megzenésített
verseit. A Kaláka együttes gyermekdalai, és napjaink egyik legolvasottabb
írónőjének, Bartos Erikának megzenésített gyermekversei, meséi a mai
gyermekek egyik kedvenc dal, vers és énekanyagához tartoznak. Gryllus Vilmos gyermekeknek írt dalai, pentaton dallamai
értékesek, szórakoztatóak, és méltán helyük van a bölcsődés korosztálynak
való zenehallgatásban, zenei anyagában is.
· A természet és a környezet hangjainak
rögzítése, meghallgatása sokszínű zenei fejlesztésre, közös játékra teremt
kitűnő lehetőséget, mely során az akusztikus élmény átélése,
vizuális élmények előhívását eredményezi.
A zenei
nevelés tervezése mindenképp szükséges és hasznos. Egyrészről szükséges a
távlati tervezés. A dalanyag a bölcsődében eltöltött idő alatt
fokozatosan bővül, minőségileg, és mennyiségileg is. Fontos az első
időszakban megtanult dalok gyakori ismétlése a későbbiek során. A
kedves játékok visszaismétlése mindenkinek sok örömet okoz. A visszaismétlések
azonban remek alkalmak arra is, hogy a megfelelő módszerek alkalmazásával
a gyermekek különböző zenei képességeit fejlesszük; úgy, mint
hallásfejlesztés, éneklési készség fejlesztése, egyenletes lüktetés
érzékeltetése, illetve a zenei fogalompárokkal való ismerkedés, mint
gyors-lassú, halk-hangos, magas-mély. Ezek együtt fejlődnek énekléskor, a
mozgással egybekötött gyermekjátékok közben. A készségek fejlesztésének
képzelethelyzetbe illesztett módszere a játékosság. A hangsúly az érzelmi
nevelésen van, a zene iránti fogékonyságon, érdeklődésen, aminek
természetes következménye lesz a cselekvéssel, utánzással járó tanulás. A
gyermekek az élő zenéből, éneklésből-mozgásból közvetlen
tapasztalással, aktív cselekvéssel szűrjék le az elemi zenei fogalmakat.
Ezért a közlő, ismertető szövegek helyett cselekedni kell, a játékot
élni, élvezni kell.
Ám
ahhoz, hogy ezek a fejlesztések elérjék céljukat, tudatos tervezésre van
szükség. Ehhez a kisgyermeknevelőnek ismernie kell:
- az adott csoport fejlettségi szintjét
- azt a szintet, ahova a gyerekeket el szeretné
juttatni
- a megfelelő zenei anyagot
- a fejlesztés fokozatait
- a művészeti nevelés és az érzelemkeltés
hatásrendszerét
Az anyag
összeállításánál a következő szempontokat kell szem előtt tartani:
- az új ismereteket a korábbi ismeretekre kell
építeni
- a könnyebb anyagtól haladjon a nehezebb felé
- a környezethez, körülményekhez alkalmazkodva
állítsa össze az anyagot
Az év
eleji időszak lehetőséget ad a gyermekek megismerésére. A beszoktatás
időszakát is megkönnyítheti egy-egy ölbeli játék, altatók, nyugalmat
árasztó dalok énekelgetése. Érdemes szülők által informálódni az otthon
énekelt-játszott dalokról, hiszen ezek intézményi keretek között való ismétlése
ugyanazt a meghitt hangulatot, bizalmi kapcsolatot idézi fel a gyermekben, amit
otthon átélt, megtapasztalt.
Az évi
dalanyag tervezéséhez ismernünk kell az előző évek anyagát is, hogy
játékformában, alkalmi anyagban is változatos legyen.
A dalok
kiválasztásához a zenei hangkészlet szempontjait érdemes elsősorban szem
előtt tartani. A szó-mi hangterjedelmű dalok a zenei nevelés
kezdő lépései (Szólj síp, Hinta palinta, Én kis
kertet kerteltem) Ezután érdemes a 3 hang, szó-lá-mi
terjedelmű dalokkal ismerkedni (Borsót főztem ,
Kis kacsa fürdik…), majd fokozatosan nyitni a hangészletet
a pentaton (ötfokú: lá-szó-mi-ré-dó) dalokon
keresztül 6 hangig.
A
megjelölt dallamfordulat és hangterjedelem után a legfontosabb megkeresni az
anyagon belül a korcsoport számára legmegfelelőbb játékformát. Eleinte
maga a kisgyermeknevelő játszik és énekel, a gyermekek hallgatják, esetleg
játékmozdulatokkal kísérik az éneket. Tehát a mondóka, dalanyagból olyan
alkalmas játékokat kell választani, amelyeket a felnőtt játszik a
gyermekkel.
A zenei
feladatokat ugyanabban a csoportban sokféle dallal, sokféle módszerrel lehet
megoldani. A kisgyermeknevelő számára minden perc tudatos, figyelő,
irányító munka, a gyermek számára élvezet, öröm, szabad játék. A
kisgyermeknevelőnek önálló döntésjoguk van, ez a szabadság azonban egyben
felelősséget is jelent, mert megbízik a kisgyermeknevelő pedagógiai,
lélektani, zenei képzettségében. A játékokkal fejlesztett zenei készségek a
zenei képességek egységévé áll össze, ez alapot ad a továbbtanulásra. A gyermek
fogékony, érdeklődő lesz a zene iránt, ami most és a
későbbiekben is örömöt szerez majd neki, szebbé teszi életét.
Ebben a fejezetben évszakonkénti gyűjtést
található, havi bontással, főként a jeles napok köré csoportosítva, a
néphagyományőrzés egy lehetséges megvalósítási módját a bölcsődés
korú kisgyermekek életkorának megfelelő szinten.
Népszokások, jeles napok:
· Kisasszony (szept.8): „Fecskehagyó Kisasszony” napja: ettől a naptól útra kelnek a vándormadarak
(pl. fecske, gólya, vadludak)
· Szt. Mihály nap (szept . 29.) Mihály napi
vásár: Régen nem volt annyi szép üzlet, mint ma, hanem az emberek vásárra
jártak. Ott azokat a termékeket is kínálták másoknak, amit ők maguk
készítettek. E közben találkoztak ismerőseikkel, barátaikkal és
beszélgettek egymással.
· Hull a dér, jön tél (Ákom, bákom, berkenye)
· A sámsoni piacon(Benedek,
Sándor.2010)
· Piros alma csüng a fán (Napról napra)
· Egy üveg alma (Napról napra)
· Kelep, kelepgólyamadár
(Napról napra)
· Kár, kár, kár (Napról napra)
· Csörgő-börgő mogyoró (Zilahi 1996)
· Sárga lábú kiskakas (Zilahi 1996)
· Gólya, fecske hamar elment (Napról napra)
· Elmúlt a nyár itt a
ősz (Napról napra)
· Beérett már a kökény (Napról napra)
· Így törik a diót kopp, kopp,
kopp (Napról napra)
· Aludj baba, aludjál (Napról napra)
· Ősz az idő (Benedek, Sándor. 2010.)
· Már ezután Szent Mihály nap (Napról napra)
· Apró alma (Zilahi 1996)
· Kaszálj, kaszálj pók
(Zilahi 1996)
· Egy kis kertet kerítek (Zilahi 1996)
· Dombon törik a diót (Zilahi 1996)
· Hull a szilva (Zilahi 1996)
· Egy kis kertet kertelek (Zilahi 1996)
· Piros alma mosolyog (Zilahi 1996)
· Éva szívem Éva(Zilahi
1996)
· Körtéfa, körtéfa(Zilahi 1996)
· Egy gyenge kis madár(Zilahi
1996)
A gyermekekkel a következő hangszereket
ismertethetjük meg. (Többet közülük együtt el is lehet készíteni): levélsípot,
dióból készített pengetős hangszert; vesszőből csörgőt;
fűzfa sípot; lopótökdudát; lopótökből „csörgőt”, „rázót”; nádból
dúdolót, zümmögőt (nádduda); nádsípot; kukoricaszárból hegedűt (kóré
hegedű); citerát; láncos botot; köcsögdudát; csörgőket
(Különböző termések magjait egy – egy dobozba rejtjük el); dobokat;
fésűs zümmögőt; zúgattyút
dorombot, citerát, kereplőt, furulyát, kolompot,
cserépsípokat.
Népszokások, jeles napok
· Vendel napja(okt.
20.),
· Orsolya napja (okt. 21.)
· Dömötör napja (okt. 26.)
· szüret
· kukoricafosztás
· Erre csörög a dió (Napról napra 1992)
· Cini-cinihegedű (Napról napra 1992)
· Cini-cini muzsika (Napról napra 1992)
· Esik eső csepereg (Napról napra 1992)
· Hull a dér, jön a tél (Napról napra 1992)
· Elmúlt a nyár, itt az ősz (Napról napra
1992)
· Elmentem én a szőlőbe (Napról napra
1992)
· Erre csörög a dió (Napról napra 1992)
· Áspis, kerekes
· Cserebere, fogadom
· Badacsonyi rózsafán
· Egyedem, begyedempitypalláré
· Egy, kettő, három, négy
· Süti, süti pogácsát
· Érik a szőlő (Benedek, Sándor. 2010)
· Lipem, lopom a szőlőt (Forrai 1974))
· Ősszel érik, babám (Zilahi 1996)
· Fussunk, szaladjunk
· Sétálunk, sétálunk
· Cicuskám, kelj fel
· Eszter lánc
· Hinta, palinta
· Hinta, Katica
· Megkapáltuk a szőlőnket három ízben
is (Napról napra 1992: 35)
· A kassai szőlőhegyen (Zilahi 1996)
· Szőlőhegyen keresztül
· Hogy ha én azt tudhatnám
· Hej rózsa, rózsa
· Kis gerlice patak partján
· Egy nagy orrú bóha
· Hej, Dunáról fúj a szél
· Nána, Nána, Tiszanána
· Elmentem piacra
· Kimennék a szőlőhegyre
· Ti csak esztek, isztok
· Érik a szőlő
· Piros alma mosolyog a dombtetőn
· A kutyákat odaki
· Aluszol-e, jó juhász?
· Kelj fel juhász
· A macskának négy a lába
· Fáj a kutyámnak a lába
· Szőlőhegyen keresztül megy a kislány
(Benedek, Sándor. 2010)
· Három hordó borom van (Benedek, Sándor. 2010)
Népszokás, jeles nap
· Márton nap (november 11.) Szt
Márton történet, libás játékok, Márton nap – Állatok felismerése képekről.
Állatok hangjának felismerése. Háziállatok felismerése, baromfiudvar
berendezése játékállatokkal.
· Katalin nap (november 25.) Katalin napkor gyümölcsfa ágat tehetünk a vázába és karácsonyra ki fog
zöldülni.
· András nap (november 30.): Disznóvágások
kezdetének időszaka
· adventra készülés – 1-1 szál gyertya
gyújtásával, dalokkal várjuk karácsony érkezését. Az adventi koszorú
elhelyezése a szobában.
· Ember, ember,
november (Napról napra 1992)
· Esik eső, fúj a szél (Napról napra 1992)
· Libuskáim egyetek (Napról napra 1992)
· Liba mondja: gi, gá, gá (Napról napra 1992)
· Száll a madár a házra (Napról napra 1992)
· Nincs okosabb, mint a lúd, nem kell néki
gyalogút (Ákom, bákom,
berkenye)
· Hej, Gyula, Gyula, Gyula
· Kicsi kocsi, három csacsi
· Mély kútba tekintek
· Zíbor, zábor
· Ácsorogjunk-bácsorogjunk
· Réce, ruca, vadliba (Ciróka34
)
· Egyél libám(Komáromi
2012)
· Libuskáim egyetek (l---d)
(Forrai ÉNB)
· Kis kacsafürdik(lsm) (Forrai ÉNB)
· A gúnárom elveszett, keresésére megyek (sfmrdt,) (Forrai ÉNB)
· Kis kacsa fürdik
· Kicsi vagyok én
· Most viszik, most viszik Uborkáné
lányát
· Kipp-kopp, kalapács
· Madarak voltunk
· Tente, baba
· Hatan vannak a mi ludaink (Zilahi
1996:66-tavasz)
· Én elmentem a vásárba (Zilahi 1996:66-tavasz)
· Ég a gyertya, ég
· Fúj, süvölt a Mátra szele (Napról napra
1992:52)
· Ha felmegyek a budai nagy hegyre
· Jó gazdasszony vagyok én
· Falu végén van egy ház
· Virágéknál ég a világ
· A bundának nincs gallérja
· Esik eső, ázik a heveder
· Őszi harmat után
· Erdő, erdő,
de magas a teteje
· Egy kis malac
· Elesett a lúd a jégen
· A Csitári hegyek alatt
· Este van már, csillag van az égen
· Márton! Hová mégy a kocsidon? (Zilahi 1996:83)
Népszokás, jeles nap
· Szt. Miklós napja-Mikulás (december 6.)
· Luca nap (december 13.) Luca napkor kis
pohárkákba ültessünk búzamagokat, amelyek majd karácsonyra ki fognak csírázni.
Fűfej készítésével játékossá tehetjük a folyamatot.
· Advent
· Karácsony (december24-25-26)
· Szilveszter (december 31.)
· Zengenek az erdők
· Luca, Luca,
kitty-kotty (Ákom, bákom,
berkenye)
· Jaj, de nagyon hideg van
· Angyal –kangyal, mikula (Zilahi 1996:32-tél)
· Aranykertben aranyfa(Zilahi
1996:52-tél)
· Megy a hold az égen(Zilahi
1996:52-tél)
· Süssünk, süssünk
valamit (Napról napra 1992:69)
· Kicsi fazék, kicsi tál (Napról napra 1992:69)
· Ami elmúlt vissza nem jő (Napról napra 1992:69)
· Aludjál, aludjál
(Napról napra 1992:69)
· Hull a hó, hull a hó, hógolyózni..(Napról napra 1992:69)
· Tél az idő, nem nyár (Napról napra
1992:69)
· Hull a hó, hull a hó lesz belőle…(Napról
napra 1992:69)
· Varjú károg, fú a szél (Napról napra 1992:69)
· Hull a hó, hull a hó, jön … (Napról napra 1992:69)
· Eljött a szép karácsony (Napról napra 1992:69)
· Kovács, kovács
(Napról napra 1992:69)
· Szt. Miklós a hulló hóban
· Miklós püspök egykor régen
· Mikulás, Mikulás
· Bim, bam, bim, bam (Zilahi 1996:47)
· Harangoznak a toronyban (Zilahi 1996:47)
· Csordapásztorok (Zilahi 1996:51)
· A kis Jézus aranyalma (Ringató)
· Kirje, kirje, kisdedecske
(Magyar ünnepek)
· Adjon Isten jó éjszakát (Zilahi 1996:54)
· Ég a gyertya ég (Zilahi 1996:55)
· Karácsonynak éjszakáján (Ringató)
· Ég a gyertya ég (l----d) (Forrai ÉNB)
· Kiskarácsony, nagykarácsony (s f m r d s,) (ForraiÉNB)
· Mennyből az angyal lejött hozzátok
(Játékos Zenebona 154. o. )
· Pásztorok keljünk fel (Magyar ünnepek)
· A bundának nincs gallérja (Zilahi 1996:31 tél)
· Azért mondom néktek (Zilahi 1996:31 tél)
· Idvez légy kis Jézuska (Napról napra 1992:59)
· Óh, aki Szent Miklóst szereti (Napról napra
1992:70)
· Luca, Lucakity-koty
(Napról napra 1992:71)
· Aludj el magzatom (Komáromi 2012)
· Bárcsak régen felébredtem volna (Felsütött a
nap az égre)
· Kösd föl Örzse, ködmönkédet…(sfmrd) (Forrai ÉNB)
· Betlehem kis falucskában (Játékos Zenebona
152. o.)
· Midőn a Szűz… (Játékos Zenebona 152.
o.)
· Aludj el, magzatom! (Játékos Zenebona 152. o.)
· Rossz a Jézus kiscsizmája (Játékos Zenebona
151. o. )
Népszokás, jeles
nap:
· Újév
· Boldog új évet! (Hóc, hóc, katona)
· Hogyha csurog Vince..
(Ákom, bákom, berkenye)
· Pici szívem, pici szám (Ákom,
bákom, berkenye)
· Adjék Isten minden jót (Ákom,
bákom, berkenye)
· Boldog új esztendőt
(Ákom, bákom, berkenye)
· Ez újév reggelén minden jót kívánok (Magyar
ünnepek)
· Az új esztendőbe(Sándor.
Benedek. 2010)
· Kerek isten fája (Zilahi 1996:41- tél)
· Adjon Isten füvet, fát (Zilahi 1996:41- tél)
· Január elöl jár
(Zilahi 1996:70- tél)
· Egy, kettő, három, négy (Zilahi 1996:75)
· Szalad a szán, cseng a csengő (Napról napra 1992: 94)
· Víg legyen az új
esztendő
· A hajnali harangszónak (s f m r d) (Forrai ÉNB)
· Újesztendő, vígságszerző (Zilahi
1996: 72)
· Adjon az Úristen (Zilahi 1996: 74)
· Úgy tetszik, hogy jó helyen vagyunk itt
(Zilahi 1996:76)
· A szántó híres utca (Zilahi 1996: 103-tél)
Népszokások, jeles napok
· Gyertyaszentelő, Boldogaszony
napja (február 2.)
· Farsang: Télűzés, alakoskodás, farsangi
mulatság
· Ha a medve szép időt lát (Ákom, bákom, berkenye)
· Varjú károg, fú a szél (Zilahi 1996:41-tél)
· Ha-ha-ha, havazik (Zilahi 1996:43-tél)
· Dirmeg dörmög a medve (Zilaióhi
1996: 99)
· Kitapodott a medve (Zilahi 1996:99)
· Madarak voltunk, földe szálltunk
· Bújj, bújj medve,
gyere ki a gyepre! (lsfmr) (Forrai ÉNB)
· Mackó, mackó ugorjál
(mrd) (Forrai ÉNB)
· Volt nékem egy kecském..
(Benedek, Sándor. 2010)
· Száraz tónak..
· Szélről legeljetek
· Volt nekem egy vaskalapom
· Cickom, cickom
· Hopp, Juliska
· Kozsváros olyan város
· Széles az én kedvem ma
· Molnár legény voltam én
· Jöjj ki napocska
· Mese, mese, mátka
· Farsang három napjába
· Tánci, tánci, bum,bum, bum (Komáromi 2012)
· Én kis kertet keríték(Zilahi 1996:80)
· Virágéknál ég a világ (Zilahi 1996:82)
· A malomnak nincsen köve (Zilahi 1996:107)
· Hopp ide tisztán (Zilahi 1996:107)
· Ugyan, édes komámasszony
· Elment a madárka
· Volt nékem egy kis szarkám
· Van már nékem szép új csizmám
· Egy boszorka van
Farsangra hangolódva
készítsünk a gyermekekkel ritmus hangszereket, amivel a telet elűzhetjük.
A rongyos bált megelőzve, gyűjtsünk minél több lopótököt. Ha ezeket
kiszárítjuk, a benne levő magok csörögni fognak. Így a dalokat egyenletes
lüktetéssel kísérhetjük. Zajkeltő eszközök lehetnek még láncos bot,
kereplő, zúgattyú
Népszokások,
jeles napok: tavasz ébredése
· Gergely nap (március 12.)
· március 15.
· Sándor, József, Benedek (március 18.,19.,21.)
· Gyümölcsoltó Boldogasszony (március 25.)
· Hüvelyekujjamalmafa (Hóc, hóc, katona)
· Tücsök koma (Hóc, hóc, katona)
· Csiga, gyere ki (Hóc,
hóc, katona)
· Gólya néni, gólya bácsi (Ákom,
bákom, berkenye)
· Csigabiga, gyere ki, szép idő van ideki!
(Ákom, bákom, berkenye)
· Biri, biri, bárány, alig
áll a lábán (Ákom, bákom,
berkenye)
· Hóc, hóc katona (Hóc, hóc, katona)
· Gyí, te paci, gyí te,
ló (Hóc, hóc, katona)
· Gyí paci paripa (Hóc, hóc, katona)
· Áspis kerekes
· Sándor, József, Benedek (Zilahi 1996:7)
· Így lovagolnak a hölgyek (Zilahi 1996:90)
· Esik eső bugyborékol (Napról napra
1992:134)
· Ess, eső, ess!(Napról napra 1992:134)
· Fúj a szél, meleg szél (Napról napra 1992:134)
· Gyere tavasz, várva várlak (Napról napra
1992:134)
· Azt mondják a cinegék (Napról napra 1992:134)
· Kék ibolya, hóvirág (Napról napra 1992:134)
· Ló, ló, katona (Ciróka, 2005:26)
· Gyí, te fakó, gyí, te szürke (Ciróka, 2005:27)
· Bújj, bújj zöld ág
(l---d) (Forrai ÉNB)
· Esik az eső, hajlik a vessző (l---d) (Forrai ÉNB)
· Esik eső, záporeső (l---d) (Forrai ÉNB)
· Csiga-biga gyere ki
· Csiga-biga gyere ki ((Forrai ÉNO)
· Esik az eső (Forrai ÉNO)
· Essél eső essél (Forrai ÉNO)
· Jöjj ki napocska (Forrai ÉNO)
· Süss fel nap (Forrai ÉNO)
· Süss ki, nap, fal alá, bújj el, hideg, föld
alá! ( Forrai: ÉNO)
· Ess, eső, ess, karikára ess… (Bújj, bújj, zöld ág)
· Gólya, gólya gilice
mitől véres a lábad (lsm)(Forrai: ÉNO)
· Süss ki, nap, arany nap… (Cinege, cinege, kismadár…)
· Gólya bácsi, gólya, hol jártál azóta (mrd) (Forrai ÉNB)
· Gólya, gilice, kendervágó vadréce (l--d)
(Forrai ÉNB)
· Gólya viszi a fiát (mrd)
(Forrai ÉNB)
· Szállj el, szállj el, katicabogárka! (mrd) (Forrai ÉNB)
· Nyisd ki, Isten, kis kapudat (Zilahi 1996: 7)
· Még azt mondják, nem illik (Zilahi
1996:106-tél)
· Kihajtom a ludaim a rétre
· Most szép lenni katonának (Zilahi 1996:85)
· Kossuth Lajos azt izente
(Zilahi 1996:82)+
· Huszárgyerek, huszárgyerek,
huszárgyerek
· Kossuth Lajos táborában
· Falu végén van egy ház
· Volt nekem egy kecském
· Hej, tulipán, tulipán
(Zilahi 1996: 69)
· Szánt a babám
· Süvegemen nemzetszín rózsa (Zilahi 1996:81)
· Szép a huszár, ha felül a lovára (Zilahi
1996:88)
Népszokások, jeles
napok
· húsvét
· tavasz
· tojás keresés
· tavaszi növényekkel való ismerkedés
· tojás, sonka kóstolás
· beszélgetés: húsvét,bárány,
locsolás, nyuszi
· a hónap virágainak megfigyelése:
gyermekláncfű, medvehagyma
· tojásdíszítés papíron, nyomdázással
· E háznak van rózsabokra (Ákom,
bákom, berkenye)
· E háznak kertjében (Ákom,
bákom, berkenye)
· Kelj föl párnáidról (Ákom,
bákom, berkenye)
· Nyuszim, nyuszim, nyulacskám
(Ákom, bákom, berkenye)
· Ákom-bákom berkenye (Magyar ünnepek)
· Zöld erdőben jártam (Magyar ünnepek)
· Jó reggelt, jó reggelt, kedves liliomszál
(Magyar ünnepek)
· Én kis
kertészlegény vagyok (Magyar ünnepek)
· Rózsafának a tövéből
· Putty-putty, putypurutty
· Fecske, fecske, gyere csak
· Gyí Bányára, Besztercére
· Gyí te fakó, messzire
· E háznak van egy rózsája
· Én kis kertet kerteltem
· Bújj, bújj zöld ág
· Süss fel nap, Szent György-nap (Zilahi 1996:8-
tavasz)
· Süss ki, meleg (Zilahi 1996:8-tavasz)
· Süss fel nap, fényes nap (Zilahi 1996:9- tavasz)
· Hová mész te kis nyulacska?
· Hol jártál báránykám?
· Tisza partján mandulafa virágzik
· Egyszer egy királyfi
· Tavaszi szél vizet áraszt(Zilahi
1996:9-tavasz)
· A tavaszi szép időnek (Zilahi 1996: 24-tavasz)
· Fehér Liliomszál (Zilahi 1996: 24-tavasz)
· Kis kece lányom
(Zilahi 1996: 26-tavasz)
· Lányok ülnek a toronyba(Zilahi
1996:120)
Népszokások,
jeles napok
· madarak és fák napja (május 28.)
· anyák napja
· pünkösd
· Köszöntő anyák napjára (Hóc, hóc, katona)
· Szervác, Pongrác, Bonifác (Ákom,
bákom, berkenye)
· Piros pünkösd napján (Ákom,
bákom, berkenye)
· Már megjöttünk ez helyre (Magyar ünnepek)
· Ess, eső, ess ( Zilahi
1996: 13)
· Álmomba az éjjel (Napról napra 1992:179)
· Serkenj fel, mert most jő az hajnal (sfmrds) (Forrai ÉNB)
· Hopp Juliska, hopp Mariska (d’lsfmrd) (Forrai ÉNB)
· Pál, Kata, Péter jó reggelt. (lsfmrdt,)(Forrai ÉNB)
· Én kis kertet kerteltem, bazsarózsát…. (sm)(Forrai ÉNB)
· Az árgyélus kismadár (r’d’tlsmrdt,l,)(Forrai ÉNB)
· Cifra palota (mrdt,l,s,)( Forrai: ÉNO)
· Kicsi vagyok én (l--d)(
Forrai: ÉNO)
Dalok hallgatásra
· Láttál-e már valaha csipkebokor rózsát (Zilahi
1996: 136)
· Kinyílt a rózsa
· Hej, tulipán, tulipán
(Zilahi 1996: 133)
· Két szál pünkösdrózsa (Zilahi 1996:136)
· Anyám édesanyám elfeslett a csizmám (Forrai: ÉNO)
· Én kicsike vagyok, nagyot nem mondhatok (sfmrd)( Forrai: ÉNO)
· A pünkösdi rózsa kihajlott az útra(l---d)(Forrai: ÉNO)
· Serkenj fel, kegyes nép
· A pünkösdi rózsa
· Tisza partján mandulafa virágzik (Zilahi 1996:
79)
A bölcsődei ének
zenei nevelés módszerei tekintetében széles spektrumú rálátással és
ismeretekkel kell ahhoz rendelkezni, hogy minden kisgyermeknevelő kialakítsa a saját elképzelésének, hitének,
tudásának és elveinek megfelelő módszert, amellyel hatni képes a rábízott
gyermekekre, szűkebb és tágabb környezetére. A gyermekek
személyiségfejlődése szempontjából elengedhetetlennek tartom a zenei
nevelés magas szintű megvalósítását, a kisgyermek egyéni érdeklődésének,
és önkéntes részvételének tiszteletben tartása mellett. A megfelelő
felkészültséggel rendelkező, módszereit jól megválasztó
kisgyermeknevelő a zenei nevelés terén a következő eredményeket
érheti el:
· Elősegíti a zenei képességek
kibontakozását, a zenei készség megalapozását.
· Fejleszti a ritmusérzéket, ütemérzékre pozitív
hatással van.
· Segíti a zenei hallás, éneklési készség
elindítását.
· Segíti a beszédkészség kialakulását,
fejlődését, bővíti szókincsét.
· Segíti a tiszta hangképzést, szép kiejtést, a
helyes artikulációt, a beszédkedv megalapozását.
· Segíti a szavak megértését, fejleszti a
memóriát, ezáltal elősegíti az értelmi fejlődést.
· Fejleszti a finom-motorikát,
ritmikus, harmonikus mozgásra serkent, elősegítve a mozgásfejlődést.
· Gátlások, feszültség oldása, mely
hangulatteremtő hatású.
· Gyermek örül a felnőttel való
bensőséges, szoros érzelmi kapcsolatnak.
· Erősíti a kötődést kisgyermek és
nevelője között.
· Fejleszti a memóriát, ismereteket közvetít.
· Ízlésvilágát formálja, hat a szépérzékre,
elősegítve az érzelmi fejlődést.
· Megnyugtat, ellazít, lelki egyensúlyt teremt.
· Közös élményt, együtt zenélés éneklés örömét
biztosítja.
· A társkapcsolatok alakulását pozitívan
befolyásolja.
· Komplex személyiségformáló hatása van.
Elengedhetetlen a pedagógus mintaadó, nevelő
munkája, ezen túl azonban szükségét érzem annak, hogy a kisgyermeknevelők
zenei nevelés terén is minél inkább tovább képezzék magukat, ezzel fejlesztve
saját képességeiket, megismerkedjenek új módszerekkel, és repertoárjukat is
bővíteni tudják. Csak határtalan türelemmel, következetességgel és
szeretettel adhatjuk tovább azt a tudást, tapasztalatot, melyet
meggyőződéssel vagyunk képesek közvetíteni.
Forrai
Katalin (1986): Ének a
bölcsődében. Zeneműkiadó, Budapest
Forrai
Katalin (1975): Ének az
óvodában. Zeneműkiadó, Budapest
Kissné
Fazekas Ibolya (2012): Zenei
nevelés a bölcsődében, napjainkban „In memoriam
Forrai Katalin – Nagy elődök nyomában a 21. században” I. Kisgyermekkori
Zenei Nevelési Konferencia Kecskemét, 2012. november 9.
Kodály
Z. (1974): Visszatekintés
I–II. Összegyűjtött írások, beszédek, nyilatkozatok. Budapest:
Zeneműkiadó
Komáromi
Lajosné (2012): Játékos
zenebona. Mondókák, dalok, zenei játékok gyermekeknek és felnőtteknek –Novum Könyvklub Kft.
Moldoványi
Zsuzsa (válogatta) (2010): Hóc, hóc, katona. Bölcsődések verseskönyve. Móra
Könyvkiadó
Nagy
Balázsné (1996): Zenei
nevelés Willems-módszerrel, Óvodai Nevelés XLIX. évf..
1996. Június 6. Szám – 189-190.p.
Nyakasné
Túri Klára(válogatta), Dorbach
Mária (szerkesztette)(1985): Ákom, bákom, berkenye. Magyar népi gyermekköltészet. Móra Ferenc
Könyvkiadó
Reikort
Ildikó (2009): Zenevarázs. Új
utak az óvodai nevelés zene és mozgásvilágában. A világ befogadásának
elérhetősége. 2. Educatio Társadalmi Szolgáltató
Nonprofit Kft, Budapest.
Zilahi
Józsefné (szerkesztette, válogatta)(1996): Óvodai nevelés játékkal, mesével- Ősz. Eötvös
József Könyvkiadó. Budapest
Zilahi
Józsefné (szerkesztette, válogatta)(1996): Óvodai nevelés játékkal, mesével- Tél. Eötvös József
Könyvkiadó. Budapest
Árvayné Nezvald Anett
BPK
MŰSI művésztanár
Soproni Egyetem
Benedek Elek Pedagógiai Kar