Elhunyt Vermes Mária hegedűművész,
a Zeneakadémia ny. hegedűtanára
(1923-2018)
Havas
Kató (a kép baloldalán) és Vermes Mária 2002 szeptemberében (Solymosi-Tari
Emőke felvétele)
DR. KOVÁCS ILONA
“ADJÁK
BELE SZÍVÜKET-LELKÜKET A ZENÉLÉSBE”
BESZÉLGETÉS
VERMES MÁRIA HEGEDŰMŰVÉSSZEL
(Megjelent: Parlando 2013/5.)
Vermes Mária hegedűművész-tanár
gazdag pedagógiai pályájának állomásai: 1950-57: Székesfehérvári Zeneiskola,
1957-71: Martin-Luther-Universität Halle/Wittenberg,
1971-76: Liszt F. ZTI., Pécsi Tagozat,
1976-81: Liszt F. ZTI Budapesti Tagozat, 1981-94: Liszt F. Zeneakadémia –
egyetemi tanár, 1994-2011: Szent István Király Zeneművészeti
Szakközépiskola. Nevéhez számos kottakiadás (például a 300 év
hegedűmuzsikája Szeredi S. Gusztávval közösen) és feldolgozás (többek
között Händel g-moll chaconne hegedűre és
brácsára) fűződik. Több megvédett zeneakadémiai DLA-disszertáció
témavezetője.
– Vermes
Mária tanárnő hetven évig tartó pedagógiai pályája során
hegedűsgenerációk sorát nevelte fel. Kislányként mi tetszett meg a
hegedűben?
– Ez nagyon
érdekes történet. Először a nővérem kezdett el hegedülni. Mégpedig
azért, mert az elemi iskolában a tanító bácsi az énekórát hegedűn kísérte.
Az ő játéka annyira megtetszett a testvéremnek, hogy az első énekóra
után azzal jött haza, nagyon szeretne ezen a hangszeren játszani. A szüleink
rögtön beszéltek a tanító bácsival, Lukács Gyulának hívták, aki nagyon kedves
volt és elvállalta a tanítást. Hetente kétszer adott hegedűórát. Egy év
után a nővérem kificamította a lábát és feküdnie kellett. Ám elfelejtettek
szólni a tanító bácsinak, aki a szokásos időben jött órát tartani. Mikor
megtudta, mi történt, azt mondta: „Nem baj, akkor majd a kicsi!” Így kerültem
én a hegedűhöz. Voltaképpen már akkor nagyon szerettem volna hegedülni,
mikor a nővérem elkezdte a zenetanulást, de azt mondták a szüleim, hogy a
hegedű nem ilyen kicsi gyerek kezébe való, nekem még nem szabad. Borzasztó
szomorú voltam. Még nem jártam akkor iskolába.
Gyula
bácsi nem volt hegedűtanár, de nagyon bensőségesen játszott a
hangszerén. Még most is emlékszem arra a gyönyörű hangra, amit kihozott a
hangszeréből. Ez volt az, ami megszólított bennünket, mi is ezt szerettük
volna megvalósítani. Az ő hatása is talán, hogy sokszor mondom
kollégáimnak, minden tanár igyekezzék minél többet mutatni az órákon. Nemcsak
technikailag, hanem mutassák meg a hegedű kifejezőképességét. A cél
pedig, hogy a növendékek jó értelemben „megirigyeljék” a szép
hangzást, és törekedjenek arra, hogy ők is olyan kifejezően
használják a hangszert, mint a tanáruk.
Eltelt
hat hét, mire a nővérem felállhatott. A tanító
bácsi akkor azt mondta – amit nem fogok megérteni sohasem –, hogy most már túl
vagyok a kezdeti nehézségeken és kár volna abbahagyni. Azért nem értem ezt a
mondatot, mert tanárként minden fokon tanítottam, és nagyon jól tudom, hogy hat hét után még nincs túl a növendék a „kezdeti
nehézségeken”. Ez nagyon kedves mondat volt tőle, ami máig megmaradt
bennem, de érteni nem fogom. Gyula bácsiban óriási becsületesség is volt. Három
év után azt mondta a szüleimnek, hogy ő ennél többet nem tud, keressenek
nekem egy hivatásos tanárt, mert ő szeretetből tanított hegedűt.
Szívesen gyakoroltam, és a szüleim biztattak, hogy érdemes. A nővérem is
sokáig hegedült még aztán, de a nyelvek még jobban vonzották és végül magyar-latin-görög tanár lett. Sokszor beszéltünk vele
zenéről és játszottunk együtt duókat a későbbiekben is, mivel a
család nagyon szerette, ha mi ketten hegedülünk. Édesapánk végigböngészte a
zeneirodalmat, hogy mi az, amit el tudunk játszani. A klasszikus duóirodalom
nagy részét eljátszottunk.
– A
szülők muzsikusok voltak?
– Egyikük sem.
Édesapám ügyvéd volt és a nővéremmel együtt ő is elkezdte a
hegedűtanulást, mert nagyon kedvelte ezt a hangszert. Szüleim mindketten
nagyon szerették a zenét. Nyaralásaink alkalmával sok időt töltöttünk együtt,
ilyenkor ők gyakran énekeltek. Ez mindig nagyon tetszett. A zene komoly
szerepet játszott az életünkben, de nem mondhatom azt, hogy ez csábított a zene
felé. Hanem, mert a zene szép és mert élveztem. Sok
mindenen átsegített. A háború – mint általában – a mi családunk életébe is
beleszólt. Egyszer, amikor a Szondi utcában hullottak a bombák, egyedül voltam
otthon, éppen gyakoroltam és nem hallottam semmit a bombázásból. Az egészet
végig hegedültem. Mikor hazajöttek a szüleim és a nővérem, kérdezték, lementem-e
az óvóhelyre, a pincébe. Csodálkoztam, miért kellett volna lemennem. Annyira
elmélyülten gyakoroltam, hogy a nagy zajból, rázkódásból semmit nem érzékeltem.
– Mikor
vált bizonyossá a zenei pálya?
– Gábriel
Ferencnek köszönhetem, aki zeneakadémiai tanárom volt. Nagyon sok
kitűnő hegedűst adott a világnak. Velem meg volt elégedve,
szívesen tanított és jól tudtunk együtt dolgozni. Az ő osztályában sok jó
példát láttam magam előtt.
– Ki
volt Gábriel Ferenc?
– 1922-től
1959-ig tanított a Zeneakadémián, Hubay Jenő iskolájához tartozott és
hosszú ideig a Hubay Vonósnégyes második hegedűse volt. Sok mindenben
követte mestere tanítási elveit.
– Tanárnő
zeneszerzést is tanult, mégpedig Viski Jánosnál.
– Engem nagyon
érdekelt a zeneszerzés. Nem mintha az lett volna a vágyam, hogy egyszer majd
komponáljak és zeneszerző legyen belőlem, hanem szerettem volna
megismerni, hogyan „működik” a komponálás.
– Kodály
Zoltán nevét is a tanárai között találjuk.
– Mi voltunk az
első évfolyam, akiket Kodály népzenére tanított. Akkoriban még nem volt
jegyzet, nem volt könyv, semmi nem volt, úgyhogy mi voltunk az „úttörők”.
Kodály nagyon következetes tanár volt. Tanításának másik alapvető jellemzője
volt töretlen hite abban, hogy népzenei alapokkal mindenki hozzáférhet a
zenéhez. Azzal a módszerrel – amit ő maga sohasem nevezett
„Kodály-módszernek”, a relatív szolmizálással – a kottát nem ismerőknek is
meg tudta tanítani a zenei lapról olvasást. Nagyon magas követelményeket
támasztott tanítványaival szemben. A vizsgára száz népdalt kellett megtanulni és elemezni, abból tizenötöt választott ki. Nekem
ráadásul nagy hátrányom az abszolút hallásom. A mások számára praktikus relatív
szolmizációt nekem magamban folyton transzponálnom
kellett.
– Tanárnő
zeneakadémiai tanulmányainak kezdetén még Dohnányi Ernő volt az intézmény
igazgatója. Van Dohnányi Ernővel kapcsolatos személyes élménye?
– Emlékszem,
mikor megjelent a Zeneakadémia folyosóján, akkor ott „egy oktávval feljebb”
ment a hangulat. Nagy pillanat volt. Feltétlen tiszteletnek örvendett a diákok
körében is, áhítat vette körül. Bár a Zeneakadémia első emberét akkoriban
„csak” főigazgatónak hívták, mégsem a cím számított, hanem az, hogy az
óráin úgy mutatott, úgy játszott, mint a koncertteremben. Igazgatósága alatt
hihetetlenül sokat tett az intézményért és tanulóiért. Mindig részt vett a
művészképző felvételi vizsgáin, ahol tévedhetetlen volt a zenei
tehetségek felismerésében. Jó, hogy manapság egyre többet hallhatók a
művei koncerteken, rádióban. Magam is sokat játszottam Dohnányi op.
21-es cisz-moll hegedű-zongoraszonátáját.
– Milyen
művek szerepeltek a diplomakoncert műsorán?
– J. S.
Bach g-moll szólószonátája, a Mendelssohn-hegedűverseny,
Ravel Tzigane, Paganini Boszorkánytánc című
kompozíciója és még több apró darab, amire már nem emlékszem.
– Friss
diplomásként Székesfehérváron folytatódott a pálya.
– 1950-ben
mentem Székesfehérvárra. Előtte három évig szabadúszó voltam és akkor
nagyon sokat koncerteztem. Szép volt. Hívtak a mai Bartók
Konzervatórium elődjébe is, de nem akartam magam elkötelezni a minden
napi délutáni tanítással (mivel ott délelőtt zajlott a közismereti
oktatás). A székesfehérvári tanítást úgy is meg lehetett oldani, hogy két
teljes napra mentem. Egész nap tudtam dolgozni, mivel felnőtt növendékeim
is voltak, akikkel délelőtt foglalkoztam. Nagyon jó tanári gárda volt ott
akkoriban és Szekeres Kálmán igazgató nagyszerűen vezette az iskolát.
Életet tudott lehelni az iskolába, rangot adott az intézménynek. Nem csoda, ha
őérte lejöttek a tanárok Pestről Fehérvárra. Az ország legjobb
hangszeres művészeit tudta tanári kara számára megnyerni. Az ottani
oktatásban zenekari gyakorlat is volt a hangszeresek számára, így az életre
készülhettek fel.
– Milyen
volt Fehérváron tanítani?
– Nagyon jó.
Családias volt a hangulat, ám a munkát mindenki nagyon komolyan vette.
– Mi
volt az oka, hogy 1957-ben más irányt vett Tanárnő pályája?
–
Időközben az NDK-ból karmesterek és különböző zenei korifeusok jöttek
magyar zenészeket meghallgatni, mivel elsősorban vezetőképes
muzsikusokra volt szükségük. Engem és Szeredi S. Gusztávot is behívtak
próbajátékra. Eredetileg három évre szerződtünk, végül tizennégy év lett
belőle, de rendszeresen hazajártunk Magyarországra. S még el nem felejtem:
1950 óta működött a Magyar Hárfás Trió, melynek tagjai Szeredi S. Gusztáv
(brácsa), Molnár Anna (hárfa) és jómagam voltunk. Így mentünk ki, illetve
Molnár Anna már júliusban kiutazott Hollandiába, ugyancsak egy zenei meghívásnak
köszönhetően. Később az NDK-ban találkoztunk.
– Nem
minden napi ez a hangszer-összeállítás. Mi szerepelt a repertoáron?
–
Elsősorban azok a barokk művek, melyeknél a billentyűs hangszert
hárfa is helyettesítheti, ugyanis a hárfa nagyon jól illik a vonós
hangszerekhez. Sokat dolgoztunk a műsorok kialakításán. Harminc évig
játszottunk ebben a felállásban, végül a Szeredi-Molnár
házaspár halála miatt szűnt meg a Magyar Hárfás Trió.
– Mi
adta az ötletet az együttes magalakulásához?
– Egy Saint-Saëns-darab, a Fantázia hegedűre és
hárfára és jó néhány klasszikus hegedű-brácsa darab. A sok barokk
kompozíció mellett – amit alternatív hangszerelésben hallhatott tőlünk a
közönség – számos kortárs darabot is előadtunk. Ezek közül jónéhányat kifejezetten nekünk, erre a három hangszerre
írtak a zeneszerzők, például Szokolay Sándor, Maros Rudolf több művet
is, Kósa György, Farkas Ferenc, Percy Young, Vaclav
Felix, Balassa Sándor.
– Tanárnő
minden szinten tanított. Székesfehérváron alsófokon,
az NDK-ban és itthon, a Zeneakadémián
felsőfokon, a nyugdíjas években pedig középfokon.
– Igen. Halleban a Martin-Luther Egyetem zenei fakultásának docense
voltam, 1957 és 1971 között. Ez nem zeneművészeti főiskola, hanem az
ottani zenetudományi intézet egyik elágazása, ahol a hegedű
főtanszakon tanítottam leendő zenetörténészeket, zenetanárokat, vagy
azokat az egyetemistákat, akik egy bizonyos szintet elértek a zenetanulásban és
szerették volna hasznosítani tudásukat az egyetemi zenekarban. Az egyetemi
zenekarral nagyon szoros kapcsolatot ápoltunk. A tanításban teljesen szabad
kezet kaptam, saját módszerem szerint taníthattam. A növendékeimmel kölcsönösen
szerettük egymást. Még most is van olyan tanítványom, aki legalább egyszer egy
évben meglátogat (ő végül szívsebész lett). Egy másik növendékem
Rostockban lett kémiaprofesszor az egyetemen, vele máig levelezek. Volt, aki
idejött nászútra.
Ezzel
egyidejűleg a hallei Händelfestspiel-Orchesterben
szóló-koncertmesteri feladatot is elláttam. Nyelvi problémáim nem voltak. A
nővéremmel az ország legnagyobb leánygimnáziumába, az Andrássy úti Mária
Terézia Gimnáziumba jártunk (a régi Zeneakadémia másik sarkán), ahol nagyon jó
volt a nyelvoktatás.
– Miben
különböznek a németek tőlünk?
– A német
emberek általában nagyon muzikálisak. A muzikalitást illetően szerintem
fölöttünk állnak, de nincsenek olyan kiugró tehetségeik, mint nekünk. Nálunk
nagyobb az „amplitúdó”. Még egy dolog: nagyon szorgalmasak. Ha leckét kapnak,
azt akkor is megcsinálják, ha nincs kedvük hozzá. Sokszor megmosolyogtató ez a
kötelességtudat. Nálunk vagy lelkesedik valaki, vagy a sarokba dobja a
hangszerét. Ez nagyon nagy különbség a két nép mentalitása között. Az biztos,
hogy ott az általános zenei műveltség az átlagnívó felett van.
– Tanárnő
hogyan építette fel a hegedűóráit, mit kért a tanítványoktól?
–Először
azt, ne arra gondoljanak, hogy ott vagyok, mindent játsszanak úgy, mint a napi
gyakorláskor. Skálát, etűdöket mindig kértem, úgy, ahogy otthon is
csinálták, hogy lássam, hogyan gyakoroltak, bár azt minden hangból lehet
hallani. Általános tanítási recept nincs, személyre szabottan, a tanuló
képességeit szem előtt tartva, egyedileg kell felépíteni az órákat. Nagyon
fontosnak tartom a jó gyakorlást. Sokan még akkor sem tudnak jól gyakorolni,
mikor már felsőfokon tanulnak. Ezen nagyon sok múlik. A másik fontos
dolog, hogy jó legyen a hegedűs tartása. Nem a hegedűtartás, hanem
egyáltalán, a testtartása, hogy minden pillanatban oldott és „ugrásra kész”
legyen. Ez kell a zenében. Sokszor mondtam is a tanítványaimnak, hogy amikor
kezükbe veszik a hangszert, akkor gondolják azt, hogy egy bűvös kör van
körülöttük: csak ő és a hangszer – majd a kompozíció –, semmi más nem
létezik. Akkor lehet valakinek egyéni kisugárzása. A legutóbbi időkig
tanítottam. 1994-ben mentem nyugdíjba a Zeneakadémiáról. Akkor kért fel Záborszky Kálmán, a Szent István Király Zeneművészeti
Szakközépiskola igazgatója, hogy menjek hozzájuk tanítani. 2011-ig jártam be a Columbus utcába. Érdekes volt szembesülni azzal, hogy több
ott tanító kolléga is egykori tanítványom volt. Egyáltalán, nincs jóformán
olyan zenekar Európában, ahol ne lenne egykori tanítványom. Az is érdekes, hogy
növendékeim közül sokan választották később az orvosi pályát.
– Állítólag az
zene és a gyógyítás igen közel állnak egymáshoz.
– Valóban. Még
zeneakadémista koromban történt, hogy a tanárom megkérdezte, volna-e kedvem egy
orvos-kvartettbe beülni prímáriusnak. Mondtam,
persze, nagyon szívesen. Kedves társaság volt. Kiderült, hogy három
ideggyógyász játszotta a többi szólamot. Azt mondták, hogy ha nem lenne zene,
akkor már régen saját betegük lennének…
– Tanárnő
több bemutató szólistája volt.
– Én mutattam
be G. Wohlgemuth Hegedűversenyét, J.
Rawp-Raupp németországi szorb
zeneszerző Concerto und Essay című
művét, melyet nekem ajánlott, mindkettőt lemezre is vettem. Kósa
György nekünk (a Magyar Hárfástriónak) írta Miniatűrök című
szerzeményét. Kósát még a Zeneakadémián ismertem meg, zongoratanárom volt. A
Miniatűrök bemutatójához fűződik egy vidám kis történet, amit
maga Kósa utólag mesélt el nekünk. Volt egy baráti házaspár-ismerősünk,
akik minden hangversenyünkre eljöttek. Ezúttal is ott voltak, éppen a
Kósa-házaspár mögé szólt a jegyük. Mikor a Miniatűröket játszottuk, Kósa
odasúgta a feleségének, hogy nem is gondolta volna, hogy ilyen jó ez a darab.
Erre a szókimondó hölgyismerősünk megkocogtatta Kósa vállát: „ha nem
érdekli, menjen ki” – mondta a szerzőnek. Csak akkor szembesült, kit
utasított rendre, mikor a darab végén kihívtuk a zeneszerzőt a pódiumra. A
hölgy utána nem győzött tőle bocsánatot kérni…
– Bámulatos ez
a mai napig tartó vitalitás. Mi a titka?
– Mindig
fiatalok között voltam. Ha az ember a tanítványaival többet van, mint a
kortársaival, az fiatalon tartja a szellemet. Jómagam még két éve Finnországban
és Horvátországban tartottam mesterkurzust. Másrészt szerencsés géneket
örököltem. Édesapánk a halála előtti napon még latint magyarázott,
kilencvenhat éves volt akkor, Édesanyám nyolcvanhat évesen az utolsó percig
aktív volt. Azt tudom tanácsolni a mai ifjú muzsikusoknak, hogy adják bele
szívüket-lelküket a zenélésbe, nemcsak azért, mert ez is fiatalon tart (ez sem
egy elhanyagolható szempont), hanem mert ez csodaszép dolog. Ezt először
akkor éreztem, mikor a zeneakadémiai felvételim előtti nyáron
Klotildligeten (Piliscsaba mellett) nagyon sokat gyakoroltam. A gyakorlásomat
meghallották a szomszédgyerekek. Az egyik kisgyermek azzal a kéréssel jött át,
hogy átmennék-e egy kicsit hegedülni nekik. Átmentem. Körben ült tíz-tizenkét
gyermek. Azokat a tekinteteket nem felejtem el, ahogy a szemükkel is itták a
zenét. Óriási élmény volt látni rajtuk, hogy megértették, mit játszottam, mert
ez ugyanolyan közlés volt a zene által, mintha szavakkal tettem volna. Csak a
zene könnyebben érthető…
Kovács Ilona
A cikk szerzője dr. Konkolyné
dr. Kovács Ilona zenetörténész, a Magyar Táncművészeti
Főiskola egyetemi docense és a XVIII. kerületi Dohnányi Ernő
Zeneiskola szolfézs és zeneirodalom tanára.
***
Wermes
Mária hegedűművész-tanár.
Budapesten született 1923. november 23-án. Tanulmányait 1938 és 1947 között
Gábriel Ferencnél végezte a budapesti Liszt Ferenc Zeneművészeti
Főiskolán. 1950-től 1957-ig a székesfehérvári konzervatórium
hegedűtanára. 1957 és 1971 között a hallei Händel-Festspielorchester
hangversenymestere, és a Martin Luther Egyetem hegedűtanára. 1972-től
1976-ig a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola pécsi tagozatának,
1976-tól 1981-ig budapesti Zeneiskolai Tanárképző Intézetének tanára, majd
1981-től a Főiskola vonós tanszékének docense. A Magyar Hárfástriónak az együttes 1950-es alapítása óta tagja, s
kamaramuzsikusként Európa számos országában vendégszerepelt. Hungaroton- és Eterna-lemezek szólistája. Közreadta Händel Chaconne-ját hegedűre és brácsára, Boccherini
hat hegedű-zongora-szonátáját, valamint -
Szeredi S. Gusztávval - a Háromszáz év hegedűmuzsikája című
antológiát, nyolc kötetben. Elhunyt
Budapesten, 2018. január 10-én. Kívánságára földi maradványait szülei
mellé, az óbudai Jó Pásztor templom altemplomában, gyászmise keretében 2018.
február 1-én helyezték örök nyugalomra.