Ötlet bontakozóban
Óbudai Danubia Zenekar: Rímes bál a zenekarban
Közreműködik:
Vezényel és mesél: Hámori Máté
A címet
Hollós Máténak a Muzsika hasábjain jelentkező „Művek bontakozóban”
sorozata nyomán találtam ki, egy olyan jelenséghez, amely megérdemli. 2018. február
10-én délelőtt 10 óra 30 perces kezdettel hirdetett hangversenyt a bmc Koncerttermébe az Óbudai Danubia Zenekar. Farsang idején aktuálisnak tűnik egy
ilyen cím, ráadásul azt ígérték a műsorfüzetek, hogy Hámori Máté nemcsak
vezényelni, hanem mesélni is fog. És kimondatlanul is gyermek-
ill. ifjúsági rendezvényre kellett gondolnunk, hiszen a belépőjegyárat
mérsékelték a 14 év alatti hallgatóknál.
„Rímekbe szedett interaktív hangszerbemutató
Benjamin Britten műve nyomán” – hirdette a program, amiből a
zeneirodalomban némiképp jártasak kitalálhatták, hogy a Változatok és fúga egy Purcell-témára című kompozíció fog szerepelni a
műsoron, az a mű, amely eredetileg a zenekar hangszereit bemutató
oktatófilmhez készült, s mint alcíme is jelzi: Fiatalok zenekari kalauza.
Az ötlet remek, és kíváncsian vártam a (bár
szerzősége titokban maradt, de minden bizonnyal a karmestertől
származó) rímekbe szedett ismertetést – ami nem is maradt el.
Figyelemfelkeltő lehetett a cím és/vagy a program, mert nagy volt az
érdeklődés, ám úgy tűnik, nem elsősorban az a „célközönség”
érdeklődött, akik igazán rászorultak volna az iskolai zenei nevelés fehér
foltjainak az eltüntetésére. Családi program lett belőle, ami egyébként
örvendetes, de az óvodás-korosztály számára inkább az esemény jelentett
élményt, nem pedig a játékosan tanító ismeretterjesztés tudást. A szervezés
minden dicséretet megérdemel. A bejáratnál a vendégek egy-egy zsetont kaptak,
amelyért rövid muzsikát kaphattak az előtérben elszórtan elhelyezkedő
hangszeresektől. Sokan állták körül a tubá(s)t, jutott érdeklődő
a hárfá(s)nak is, de az
ismertebb hangszerek játékosainak sem kellett érdektelenségre panaszkodni.
Zenére hangolva kereshetett magának helyet mindenki a koncertteremben, ahol a
kicsik számára párnákat raktak a széksorok elé, így szinte játszóházi légkörben,
közelről nézhették a hangszereket és hallgathatták Hámori Mátét és a
zenét.
Oldott légkörben könnyű figyelni – segített a mikroport is, hogy mindenütt jól hallható legyen a
karmester frappáns szövege. Amely nemcsak megérdemelte, de ki is követelte
magának a figyelmet. Merthogy a rímes szöveg folyamatosan pergett, s nem adott
időt a hallottak megemésztésére, a poénokon való szórakozásra – hacsak nem
akart lemaradni valaki a következőről…
A legkisebbek számára voltaképp a környezet volt
interaktív, amelyből ők csak szolidan vették ki részüket, egyik
apróság valamelyik hangszerre csodálkozott rá, a másikat talán épp a muzsikusok
nagy létszámú csapata nyűgözte le, de olyanokat is láttunk, akik
egyszerűen jól érezték magukat kísérőjük ölében, és esetleg a rímes
szöveg ritmusa varázsolta el. A kisiskolások is inkább az élményt keresték, semmint
a megjegyeznivaló új ismereteket, felső tagozatosnál pedig csak
középiskolás volt kevesebb a nézőtéren.
Hámori Máté leghálásabb közönségét a felnőttek
jelentették, a kísérők, akik talán most pótolták be, ami nekik
gyermekkorukban kényszerűen kimaradt.
A körültekintő szervezést dicséri, hogy
gondoskodtak kivetítésről, tehát, hogy mindenki részesüljön a látványból,
ideális esetben az aktuális látványból. A kamerák általában jól követték a
szólistákat, tehát tényleg láthattuk „nagyban” is azt a játékost, aki épp
szólistaként szerepelt. Amikor mégsem azt láttuk, indokolható volt azzal, hogy
„nem tudta bevenni” a kamera a pódium szélén helyet foglaló muzsikust. A
zenekari játékosok közül többeknek eszükbe jutott, hogy felmutassák
hangszerüket, hogy a látványt és a hangszer hangját összekapcsolhassák az
érdeklődők. Ennél csak az lett volna még látványosabb, ha a
mindenkori szólisták lehetőség szerint állva játszottak volna…
A sok apróságot látva aggódtam, vajon meddig tudnak
majd csendben maradni, s nagy örömmel vettem tudomásul, hogy várakozáson felül
sikerült megőrizni a hangverseny-légkört. Húsz perc után, majd nagyjából
fél óránál voltak kicsit kritikusabb pillanatok, de a változatos
hangszerelésű (hangszínű és karakterű) zene nem tévesztette el a
hatását. Amikor háromnegyed óra elteltével véget ért a kommentált mű,
felszabadult taps tört ki.
Eddig az ötlet, a folytatás „kibontakoztatásra”
vár. Mert tény, hogy a sok apróságtól nagy teljesítmény volt a fegyelmezett
viselkedés, de látva, hogy sokan még ottmaradnak büfézni, és senki sem sietett
a ruhatári „küzdőtérre”, indokoltnak érzem annak a felvetését, hogy vajon
nem kellett volna akkor is két részesre tervezni a műsort, vagyis, szünet
után egyvégtében eljátszani a művet, ha erre a további zenehallgatásra nem
mindenki vállalkozott volna.
Hollerung Gábornak A
megérthető zene című sorozatára hivatkoznék, ahol a műsor
első részében a karmester rövid zenei illusztrációkkal elemzi az adott
kompozíciót, amely szünet után egészében elhangzik. Igaz, ott idősebb a
hallgatóság – itt viszont a komplex élménytől lett megfosztva megannyi
érdeklődő. És nem lehet elvárni, hogy hazaérve mindenki keressen
lehetőséget a darab végighallgatására.
Az Óbudai Danubia Zenekar
(legtöbb vezető szimfonikus zenekarunkhoz hasonlóan) igyekszik minél többet
tenni a közönség-utánpótlás neveléséért. Érdemes lenne kidolgozniuk olyan
projektet, amelynek keretében ezt a zenekar hangszereit bemutató művet
kompozícióként is megszerettetik hallgatóságukkal, éspedig a hangszerek
bemutatását követően immár értő közönséggel.
Fittler Katalin