Évforduló ürügyén
25 éve hunyt el Lendvai Ernő
(Kaposvár, 1925. II. 6. – Budapest,
1993. I. 31.)
Tusa
Erzsébet és Lendvai Ernő (Lendvai Tamás archívumából)
Megfejthetetlen
az emberi lélek, csakúgy, mint megannyi működési mechanizmusa a tudatnak.
Elég, ha arra gondolunk, hogyan bánunk környezetünkkel, természeti és szellemi
javainkkal. Sokrétű a viszonyulásunk az értékekhez is, egyként „emberinek”
könyvelhető el a harácsoló (akár kisajátító) gyűjtés, és a távolságtartó
elutasítás (tán csodállak, ámde…). És az életnek, a kikényszerített oxidáció
eme csodájának természetes velejárója a felejtés, amelyet ki-ki a saját
életére-munkásságára nézve, tudatosan is befolyásolhat. Speciális esete a
hárítás, ami egyaránt lehet jele a konfliktuskerülésnek és a – valljuk be –
lustaságnak, ha úgy tetszik, szellemi restségnek.
Lendvai
Ernő tudományos munkássága kezdettől afféle „hullámtörő” volt,
szakmailag megkerülhetetlen, de állagából adódóan (felesleges
szentimentalizmust kerülendő, mellőzhető a sziklaszilárdság és a
márványkeménység költői-lelkes méltatása) „veszélyes”. Nehéz a gyarló
természetnek elfogadni azt a nagyságrendet, amelynek felméréséhez nemigen van
mértékegység. Szép költői tanács a magunk mindenséggel-mérése, de szakmai
platformon nem könnyű tudomásul venni, hogy van, aki jogosult eme végtelen
mértékegységgel való értékelésre. Működött is a véges határok között
otthonos értékrend, a kiközösítő Prokrusztész-ágy. A szólásoknál maradva,
működött a „verébre nem lövünk ágyúval” – de szerencsére a „minden csoda
három napig tart” is érvényesült.
Lendvai
Ernő pedig tovább faggatta, mind nagyobb területre kiterjesztve korszakos
jelentőségű zeneszerzők életművét, működési
mechanizmusokat kutatva, másodlagosnak tekintve, hogy azokkal tudatosan élt-e
az illető alkotó. Távol állt tőle a tudománytalan teleologizmus,
prekoncepcionális megállapítások satujába kényszerítve a kompozitórius
jelenségeket – talán nem tiszteletlenség, ha computer-természetűnek
jellemzem kutatói munkáját, melynek során megannyi jelenségből szűrte
le a legáltalánosabb összefüggéseket, szerkesztői elveket. Ily módon az
általa leírottak mindig a már meglévőnek
értelmezései. Strukturanalízisek, ha úgy tetszik,
hiszen vizsgálatait nem terjesztette ki a zene valamennyi összetevőjére
(méltánytalan lenne ilyen elvárást támasztani, amikor az általa járhatóvá tett
utak bejárására is kevesen vállalkoztak).
Időről-időre
jelentek meg könyvei, s eme publikációk arról győzhették meg rendszeres
olvasóit, hogy Lendvai nem elégedett meg működési mechanizmusok
feltárásával, hanem, miután megteremtette a vizsgálódásai eredményének
közléséhez szükséges terminus technicusokat,
ugyanazokat a jelenségeket az idők folyamán más megközelítésből, más
megfogalmazással is próbálta az olvasók tudomására hozni. Időrendben
olvasva könyveit, nyelvezetének egyszerűsödése figyelhető meg, s nem
véletlenül. Idővel óhatatlanul is számításba vette, hogy olvasói
többé-kevésbé „beavatottak” – ami persze némiképp idealisztikusnak tűnhet.
Nem véletlen, hogy leginkább „olvasmányos” kötete, a Bartók költői világa,
a Szépirodalmi Kiadónak jelent meg első ízben (jóllehet, korántsem ez az
elképzelés vezérelte). Az olvasnivalók legértékesebb részét kétségkívül azok a
fejezetek tartalmazzák, amelyekben jelentéstanilag „számol el” az általa
feltárt működési mechanizmusokkal. Szellemi magasság, az anyag mélységes
ismerete alapján. Mindent készen kínálják írásai – amelyek kiszolgáltatva
várják az érdeklődő olvasókat.
Az
először 1971-ben kiadott tanulmánykötet Bartók formakoncepciójáról, az
anyag és tartalom kölcsönhatásáról (A Kékszakállú herceg vára), a dualitás
elvéről (Két portré), a dramatikus formálásról (Két kép), a
karakteralkotásról (Négy zenekari darab), hangjelképekről (A csodálatos
mandarin), természet-szimbolikáról (Táncszvit), sztereo-problémákról (Zene...) a
nagyszonátaformáról (Hegedűverseny, Divertimento), a hídformáról (a hat
vonósnégyes) és Bartók harmónia-rendszeréről szól.
Az
először 1975-ben publikált kötetben a Bartók-kutatásban élenjáró Lendvai
Kodályra is kiterjeszti vizsgálódását. A tengelyrendszer, az aranymetszés, a
Fibonacci-számsor, a kromatikus illetve a diatonikus rendszer hangzásformáinak
elemzése után az Allegro barbaro tükrében fejtegeti Bartók zenei nyelvét.
Lendvai
Ernő halála után felesége, Tusa Erzsébet eléggé nem méltányolható
vállalkozással arra törekedett, hogy megkönnyítse eme szellemi javak
terjedését. Új kiadásban jelentette meg az időközben már antikváriumokban
is nehezen beszerezhető könyveket, sőt, nem kis anyagi áldozattal az
idegen nyelvű szakirodalom részévé tette némelyeket. Hogy minél több
értékes gondolat jusson be a nemzetközi zenei élet áramköreibe.
1999-ben
így vallott erről:
„Jóllehet
természetesnek tűnhet, hogy férjem, Lendvai Ernő életművének
továbbterjesztését elsőrendű feladatomnak tekintem, szeretném mégis
megmagyarázni, hogy miért.
Nem is
annyira a név fennmaradása lebeg a szemem előtt - bár tudjuk, hogy a Név,
mint a személyiség kulcsa mennyire fontos a szellemi világban - ez esetben
azonban az Ügy fontossága ezen messze túlmutat.
Mi ez az
Ügy? Azt hiszem, elfogultság nélkül állíthatom, hogy Lendvai Ernő
életművének - a halála óta eltelt néhány év távlatából tekintve - egyre
nagyobb, átfogóbb a jelentősége. Felfedezései az egész európai zenét
érintik, visszafelé az egész európai zenére vonatkoznak - mintegy
visszaigazolnak sok mindent. Az a rendszer, amit ő Bartók - majd
később Kodály - zenéjében megtalált, nemcsak a kor többi
zeneszerzőjénél (Debussy, Ravel, Szkrjabin,
Prokofjev) van jelen, de - amellett, hogy természetesen előrefelé is hat
(pl. Ginastera) - visszavezethető Liszt
újításain és Beethovenen keresztül (újabb kutatások szerint Schubert e
tekintetben kulcsfigura!) szinte a kezdetekig.
Ez a
rendszer nemcsak a Lendvai Ernő által tengelyrendszernek elnevezett
hangnemi rendet jelenti, hanem a hangnem-használatnak mintegy
"szótárát" is adja. Lendvai ezt Verdi és Wagner művein keresztül
fejtette meg (ahol az operaszövegek kétségtelenül segítséget, de igazolást is
nyújtanak) - kiderült azonban, hogy a megfejtés Mozartra is érvényes.
Visszavetítve az európai zene múltjára, úgy tűnik, mintha a rendszer - a
12-fokúságnak Lendvai Ernő által feltárt sokrétű, többdimenziós
összefüggései - eleve bele lettek volna kódolva az európai zenébe, mintha
mindig is ez lett volna az Ideál, amelynek egyre teljesebb megvalósítására az
európai zene egész fejlődésvonala törekedett.
Úgy érzem,
a hangnem/hangzat-használatnak ezzel a szemléletével Lendvai Ernő az
európai zene összefüggéseit többdimenzióssá tágította. Így a zene, amely amúgy
is univerzális törvények hordozója, még szorosabb kapcsolatot mutat mind a
fizikai, mind a szellemi világrenddel.”
Az eredetileg 1964-ben megjelent tanulmánykötet
Bartók színpadi művei és a Cantata profana alapján avat be a bartóki
harmóniavilágba, a tengelyrendszerbe, az akusztikus rendszerbe és az
aranymetszés formai tökélyébe.
Az eredetileg 1955-ben megjelent alapvető
zeneelméleti munka Bartók két rokon alkotása, a Szonáta két zongorára és
ütőhangszerekre valamint a Zene húros-, ütőhangszerekre és cselesztára című művek tükrében vizsgálja a XX.
század immár klasszikussá vált kiemelkedő zeneszerzőjének
formaalkotását és összhangzattanát.
A kottapéldákkal és geometrikus ábrákkal illusztrált tanulmányok
mint eddig, ezután sem csak a zenész szakma számára jelentenek érdekes
olvasmányt, hanem az értelmiség szélesebb körének.
A tanulmány Beethoven VII. szimfóniájának
rekonstrukciója egy Toscanini-felvétel alapján. Tudományos elemzés a
kompozícióról, s egyben az interpretációról is. Tananyag a muzsikusnak -
élvezetes szellemi kaland a művet ismerő zenebarátnak.
A Bartók-kutatásaival világhírűvé vált Lendvai
ebben az, először 1984-ben megjelentetett kötetben a zenetörténet korábbi
korszakaira vetíti vissza a Bartók-elemzésben szerzett tapasztalatait. A
modalitás és polimodalitás vizsgálatán keresztül jut
Verdihez, akit a Falstaff és a Don Carlos vonatkozásában is behatóan, modern
eszközökkel vizsgál.
Járt út áll az érdeklődők rendelkezésére, amely –
kellő zenei előképzettséggel, s leginkább elfogulatlan figyelemmel –
élményekben gazdag kirándulásokat kínál. De a szellemi kincseknek ez a gazdag
tárháza korántsem csupán élménypark; érdemes lenne „belakni”, tehát
végiggondolással (netán: továbbgondolással) kinek-kinek saját szakmai élete
részévé tenni.
A magyar nyelv terminológiája sokatmondó: a főtárgy
mellett melléktárgyakat tart számon, s a zenei pályát választók nagy többsége
számára oda sorolandóak a zeneelméleti tantárgyak. Vagyis, az elméleti tudás jó
esetben is a tantárgy tudásszintjén marad, elhatárolva a zenei gyakorlattól.
Pedig az „értő kottaolvasás” jelentősége felbecsülhetetlen; s az
értés sokdimenziós világába beletartozik az analizáló és szintetizáló
gondolkozásmód megannyi készen kapott és önállóan megtalált eredménye.
A hivatalos oktatás anyagától aligha lenne ildomos
„teljességre törekvést” elvárni, a tananyag mennyiségét immár hagyományosan
szokás sokallni, épp ezért aligha várható el, hogy komoly szellemi aktivitást
igénylő többlet-tanulmányokkal gazdagodjék (akárcsak a legfelsőbb
szinten) a melléktárgyak köre. Éppen ezért a Lendvai Ernő munkásságával
feltárt tudásanyag is elsősorban posztgraduálisan,
fakultatíve sajátítható/sajátítandó el! Ebben
elsősorban a (zene)pedagógusoknak kell élen
járniuk. Mert ha ők nem tartanak lépést a zeneértést több évtizede
megkönnyítő kutatási eredményekkel, akkor behozhatatlan lemaradási folyamat
kezdődik. És akkor hiába az értékes tudásanyag, folytonosság híján olyan
értetlenség alakul ki, mint amilyen időről-időre veszélyezteti a
Tegnap zeneszerzőinek munkásságát, amikoris
hiteles előadói gyakorlat hiányában lehetetlenné válik a majdani újrafelfedezésük.
Zeneművek újrafelfedezése, akár Csipkerózsika-álomból
való felkeltése immár külön fejezetét képezi az előadóművészet-történetnek.
A zeneelmélet azonban egészen más! Ott kisebb az élményszerűség
lehetősége, ráadásul, az értő hallás készségfejlesztést igényel, ami
korántsem csupán elhatározás, szándék kérdése. Megkerülhetetlen tehát az az
idő-ráfordítás, aminek a sportban az edzések felelnek meg – csak épp a
zeneművészet területén kevésbé látványosak az eredmények, hiszen a teljesítmény
abszolút értékű mérése lehetetlen. A kiművelt hallás követelménye
viszont régóta tudatosított elvárás – és abban is élen kell járni a
zenepedagógusoknak, nehogy érvénybe lépjen Csokonai jóslata.
Fittler Katalin
Lendvai
Ernő könyveinek újra kiadását Tusa Erzsébet az AKKORD Zenei Kiadó segítségével
valósította meg. A könyvborítók alatti ismertetőket az AKKORD Zenei Kiadó
honlapjáról vettük át.