Változatok elemzésre
Dr. Kamp Salamont hallgatva
Bach
közelében” címmel három koncertből álló (bérleti) sorozati hirdettek a
Budapesti Vonósok a BMC-ben, ahol a János passió
egy-egy részletével ismerkedhetnek meg az érdeklődők. Az első
rész 2017. november 18-án volt, a másodikra 2018. február 3-án került sor, a
befejező rész tervezett időpontja pedig március 3-a. Az első
részt követően terjedt a rendezvény híre, nem véletlen, hogy a második
rész, amelynek programja: Jézus Pilátus előtt; Jézus elítélése, teltházat
vonzott. Ami még meglepőbb: „vegyes” közönséget, amelynek sorában
valamennyi generáció képviseltette magát. Ott volt a rendszeres koncertlátogató
muzsikusok jelentős hányada, de megjelentek olyanok is, akik láthatóan első
alkalommal keresték fel ezúttal a BMC-t. A szombat
délutáni rendezvény gyakorlatilag két (egymást szünet nélkül követő)
részből állt, először dr. Kamp Salamon
illusztrált előadását hallhattuk, majd egyvégtében a passió tárgyalt
részét. Az illusztráció elsődlegesen zenei volt, a Lutheránia
Énekkar és a Budapesti Vonósok rövid részletekkel szemléltették az
elmondottakat, de működött a vetítő is, felvillantva
kottarészleteket, máskor pedig a bibliai történet (többé-kevésbé ismert)
festészeti ábrázolásait (illetve azok részleteit) mutatva. Egy „kritikai”
megjegyzés: nem tartanám feleslegesnek, ha az előadást követően,
amikor egyvégtében halljuk a tárgyalt zenei részt, magyarul (ideális esetben:
németül és magyarul) kivetítve követhetnénk a szöveget.
Dr. Kamp Salamon ( Magyarországi Evangélikus Egyház)
Vezényel:
dr. Kamp Salamon
Különleges
„továbbképzés” volt ez, kinek-kinek hiányzó ismereteit pótolva, és a meglévőket kamatoztatva, jelenségeknek nagyobb
egységekbe való ágyazásával. Jól jött a (német) nyelvtudás, de a csupán
magyarul értők sem érezhették mellőzöttnek magukat, és könnyebb volt
a gesztusok érzelmi-indulati töltésében való tájékozódás a minél alaposabb
bibliai ismeretek birtokában.
A
Bach-zene tolmácsolásában elhivatott karnagy különleges játékot folytatott az
idővel, annak különböző síkjaival. Időtlenül volt képes
belemerülni a részletekbe, elszámolni egy-egy hanggal, valamint a hangok
kapcsolódásaival, néha egy szólamon belül, máskor a szólamok között.
Foglalkozott a hangokhoz rendelt szöveggel is, ily módon a zenei hangfestés
magasabb perspektívája is szóba került. Szeretetteljes
rácsodálkozásai/rácsodálkoztatásai azt sugallták, hogy olyan zene ez, amelynek
minden hangja tudatos megtervezettséggel került a partitúrába, s hogy minden
hangnak jelentése-jelentősége van. Kamp
szemléletmódjának ezt a vonatkozását talán még a konkrét elemzésnél is többre
tartom, mert ez immár nemcsak Bachra irányul, hanem általános zenészi
(előadói) magatartási modellt sugall – olyan modellt, amely nagyon üdvös
lenne bármely zeneművel való foglalkozás esetében.
Bach
zenéje: értékek koncentrátuma – de aki fogékonnyá válik az értékkeresés iránt,
az más zenei közegben is remélhetőleg hasonlóképp viselkedik. És akkor
örömmel fog felfedezni maga is érdekességeket, összefüggéseket, amelyeknek
tudatosítása hatására ráébred(het)
arra a felelősségre, amely minden korrekt előadásnak alapfeltétele.
Kamp Salamon
akkordokra mutatott rá, ismertekre-gyakoriakra és különlegesekre (ez
utóbbiaknál rögvest rámutatva hatásukra-jelentőségükre), lépegető és ugrással
tarkított dallammenetekre, amelyek különböző kapcsolatba kerülhettek
egyidejű más szólamokkal. Foglalkozott hangnemekkel, zene és szöveg
kapcsolatával – mondhatni alaposan „kivesézte” az adott részleteket.
Olyan
elemzésnek lehettünk tanúi, amit nem tanítanak, mert nincs hozzá tantárgy-keret
(az egyes tantárgyak, didaktikai szempontból indokoltan, strukturanalista
módon foglalkoznak az adott zenei jelenségekkel, nyersanyagnak tekintve a
műveket, amelyek az illusztráció célját szolgálják). Miközben részekre-szedett,
sohasem téveszttette szem elől az egészet, ily módon jelentéstani
indítékot kapott bármely mozzanat.
Azt nem
mondta ki (érthető módon), hogy ezek a részletelemzések kettős
természetűek, mert egyrészt közelebb visznek Bachhoz, másrészt viszont
megmaradnak egy másik síkon. Közelebb visznek, mert aki ilyenkor elmerült a
bachi szerkesztésmód apró mozzanatainak tanulmányozásában, úgy érezheti, hogy
beavatott lett, hiszen megannyi építőelemmel kapcsolatba került. És ez
nagydolog, mert ezáltal személyesen érintetté lett a
történésekben, pszichológiailag másként fog részt venni a mű
előadásában (illetve hallgatásában), sőt, az elmélyülésnek ezt a
szintjét fogja elvárni-megkövetelni másoktól is. Felbecsülhetetlen ez az érték,
mondhatni, a taníthatatlannak a tanítása!
Akkor is
igaz ez, ha a gyakorlati megvalósítás során – természetesen – ezt követően
sem fog gyökeresen megváltozni a hangzás! Abban
viszont biztosak lehetünk, hogy a magát beavatottnak érzőt a továbbiakban
jobban lekötik a kották (már a kottaképekről eszébe juthatnak analógiák),
és az „önkéntes figyelem”, amely adott szempontok nyomán ébredt, másként
szerveződő kompozíciók esetében is keres hasonló támpontokat,
vezérfonalakat.
Ezúttal
vallásos tárgyú kompozícióról volt szó – e tematika azonban korántsem határolta
le az érdeklődők körét. Annál is inkább, hiszen könnyen
felismerhető: a legfontosabb tanulság, a felelősség univerzális
érvényű. Hozzásegíti az előadókat, hogy komolyan vegyék magukat,
abban a minőségben, hogy érzékek közvetítői. Értékeké,
amelyekről ha ők nem adnak tanúbizonyságot, aligha értesülhet a
közönség.
Ilyen meggondolásból kivételes jelentőségűnek tartom az előadásokat, amelyeket rövid élőzene követ. És jó lenne, ha nemcsak kivételes műveknek jutna a hasonló figyelemből!
Fittler Katalin