Így látták
Kodályt – a képzőművészek
Kodály Zoltán ábrázolások a
képzőművészetben címen jelentetett meg igényes
kivitelű kötetet a Magyar Kodály Társaság. Címlapján Borsos Miklós grafikája, amely A Magyar Kodály Társaság Hírei 1992 óta napvilágot látott számainak fedlapjáról köszönt ismerősként. A folyóiratot 1994
óta szerkesztő Márkusné Natter-Nád Klára „nem tett mást”, mint a bulletin
minden számában közölt egy Kodály-portrét, s most azokat gyűjtötte egybe.
Az idézőjeles fogalmazás éppen azt hivatott kiemelni, milyen sokat tett a
főszerkesztő azzal, hogy nemcsak a Kodály és tanítványai világában
fontos eseményekről adott hírt, hanem mindvégig figyelmet fordított a
Mester képzőművészeti recepciójára.
Ha Kodályra és utókorára gondolok, a
„Tanár úr”-ként emlegetett óriást mindig „szobornak”
látom. Irigylem azokat, akik – minél hosszabban – személyesen ismerhették,
jelenléte kisugárzásából részesültek. De lám, ők is, akaratlanul is
formázzák e szobrot, akár az Így láttuk Kodályt
vallomástevői nagyértékű emlékezéseikben,
amelyeket Bónis Ferencnek
köszönhetünk. Ugye, megfigyelték, hogy aki Kodály szavait idézi, gyakorta
hanghordozását is kölcsön veszi? Azt a hanghordozást, amely a közlendőt
szigorúan koncentráló, az idejét semmire sem pazaroló, tehát nem társalkodó,
mondataival esszenciát és imperatívuszt (lényeget és felszólító módot) sugalló
szellemi vezért jellemzi.
A fényes műnyomó papírról 53 szobor és
26 festmény illetve grafika tekint ránk. Már a puszta tény érdekes: ennyi
különböző ábrázolás egyazon személyről. Hát még, ha az a személy oly
közel áll hozzánk, hogy róla történetek olvashatók és
terjednek szájhagyomány útján. 1910-től 2017-ig alkotott portrékkal
találkozunk, tehát sokféle korszak és izmus látás- és formálásmódjával. Valamint néhány további alkotással, amely
nem Kodályt ábrázolja, hanem valamelyik művére utal (Háry, Psalmus). Nem
lévén művészetkritikus, csupán laikus közönség, arra nem vállalkozom, hogy
a műalkotásokat méltassam. Nevek említése nélkül annyit megkockáztatok,
hogy a legtalálóbb megmintázásokat, a fényképek nyomán bennem élő
Kodály-képnek leginkább megfelelőket kevésbé ismert, már-már elfeledett
művészeknek tulajdonítom. S nem csupán az „élethű” ábrázolás, hanem a
személyiség tükrözése szempontjából is.
Márkusné Natter-Nád
Klára, a zenetanár a legmaradandóbbat alighanem az általa szerkesztett periodikumokkal alkotta: Az Ének-Zene
Tanítása után A Kodály Társaság Híreivel. Az utóbbi a
zenei lapok mai kiéheztetése idején hősies szolgálat. A szerkesztésben és
az általa írt cikkekben, tudósításokban nemcsak a szenvedélyes pedagógus, hanem
az édesapjától, Natter-Nád Miksa Aranytollas
botanikus újságírótól örökölt véna is megnyilvánul. Az utóbbinak köszönhető
a kötet precíz adatolása is.
Jó, hogy a 135. születési és 50.
halál-évforduló Kodály-évének minisztériumi támogatásából erre az egyedi,
gazdagon dokumentáló kiadványra is jutott!
Hollós Máté
Az
illusztrációkat a Kodály Zoltán ábrázolások a képzőművészetben c.
kötetből vettük át a Kiadó és a Szerkesztő szíves engedélyével.