Dr.h.c. Huszár Elvira
A korszerű oktatás kihívásai /részlet/
Újvidéki Egyetem
Magyar Tannyelvű Tanítóképző Kar Szabadka
4. Nemzetközi
Módszertani Konferencia
Kodály
Zoltán
Resume
Ahol
nincs korszerű zeneoktatás, ott aligha beszélhetünk kihívásokról. A korszerű zeneoktatást kell
először megteremteni. Nélküle nincs kihívás. Zeneoktatásunk nem
korszerű. Konferenciáinkon számos tudományos munka hangzik el a korszerű
oktatásról, de arról, hogy mindezeknek hol van a gyakorlatban foganatja, nem
esik szó, mert nincs foganatja. Évtizedek óta zajlanak az előadások
szűk körben, de nincsenek jelen a tanítók, tanárok, a hallgatók, akiknek a
jelenlétére a legnagyobb szükség lenne, hiszen Kollégáinkon kívül ők
profitálhatnának a legtöbbet az előadásokból.
Kulcsszavak:
korszerű zeneoktatás, korszerű zeneoktatás a gyakorlatban, tanítók,
tanárok, hallgatók részvétele a konferenciákon,visszajelzések hiánya.
Abstract
One
cannot talk about modern musical education without challenges. We should first
develop modern musical education. Without it, there is no such thing as a
challenge. Our education is not modern. A large number of scientific papers
about modern education are presented at conferences but there is no mentioning
of the implementation of these, because the implementation does not exist.
These lectures have been going on among a tight circle of people for decades,
but no teachers, professors or undergraduates are ever present, whose
participation should be paramount. Apart from our colleagues, they are the ones
who could benefit the most from these lectures.
Key
words: modern musical education, the implementation of modern musical education,
the participation of teachers, professors and undergraduates at conferences,
the lack of feedback.
Dr.h.c. Elvira
Huszár
Musical
education Univrsity of Novi Sad hunngarian Language Teacher Training Faculty
Subotica
4. International
Methodological Conference The challenges of modern education
--
„Nem
csak a testet kell táplálni, de a lelket is“, szóla immár az elcsépeltnek
tűnő nagy igazság. Ezt viszont kevesen tartják fontosnak. Elveszünk a
„gépek“ világába, robotemberekké tesszük a gyerekeket, tenmagunkat, hiszen most
„ilyen időket élünk“. A legkevesebb idő a zenével való foglalkozásra
jut, a zeneóra már csak egy megtűrt tantárgy, ami sok iskolában már csak
papíron létezik, mert azon az órán pótolják a számtant, vagy bámely más, a
zenéhez mérten „patinás“ tantárggyal foglalkoznak, amit külön tetéz egyes
tanítók zeneórát megtartani nem képes zenei analfabétizmusa. Mindezt tetézi még
a Kodály módszeren való oktatás a vajdasági magyar általános iskolákban. Természetesen
ez nem jelenti azt, hogy nincsenek lelkiismeretes tanítóink, tanáraink, akiknek
szívügye a minősgi zeneoktatás.
1. Lehet itt kihívásról beszélni?
„A vajdasági magyar általános iskolákban 2005 óta Kodály
módszer alapján folyik az oktatás. A Belgrádi Oktatásügyi Minisztérium
engedélyével jelenhettek meg az ezt szolgáló tankönyvek, Ének-zene címmel.
Igen, mi vajdaságiak a délvidéken itt tartunk. Míg Magyarországon lezajlott a
sokak által már harminc évvel ezelőtti ún. „Kodály őrület”, a Kodály
tábor és ellentábor harca, addig itthon csak annyi történt, hogy húsz évvel
ezelőtt a zeneiskolákban és a zenei felsőoktatási intézményekben egy
csapásra az addigi relatív szolmizáción alapuló zeneoktatást abszolút
szolmizációra cseréltették. Míg a relatív szolmizáció alapján történt az
oktatás, senki sem beszélt Kodály módszerről, ami csak azért sem igazolt,
mert a relatív szolmizáció mozgatópillére a Kodály koncepciónak.
A Kodály módszeren való zeneoktatás megvalósítása
Vajdaságban úgy az elemi iskolák alsó, mint felső tagozataiban
nehézségekbe ütközött, ugyanis a szerbiai zeneoktatás nem a kodályi relatív
zenetanítási szolmizációs rendszeren alapul, hanem abszolút szolmizációs
rendszeren. A szerbiai Zeneakadémiákon végzett tanárok abszolút szolmizációs
rendszeren tanultak, viszont a magyar általános iskolák a relatív szolmizáció
alapján követeli meg az oktatást. Természetesen ez nem jelenti azt, hogy ne tudnának
„átállni” a relatív szolmizáció használatára. Tudniuk kellene, hogy a Kodály
koncepció elfogadott szerte a nagyvilágban, Japánban, Kanadában,
Oroszországban, Ausztráliában, az Egyesült Államokban stb. számos iskola
dolgozik ezen a módszeren. A szerb zeneoktatás mást diktál. Nem foglalkozik
azzal, hogy a mai kutatások is azt mutatják, hogy a Kodályi koncepció már nem
kísérlet, ez már egy világszerte kipróbált, elfogadott, következetes egységes
zenetanítási módszer, mely elvezet az óvodáskortól egészen a
felsőoktatásig. Arról sem vesz tudomást, hogy a Kodály módszer a
Világörökség tagja lett 2016. december 5. – én Addis Abeba-ban megtartott
világméretű Nemzetközi Konferencián, amelynek 198 ország a tagja – székhelye
Párizs. Kanadában a legfrissebb adatok szerint kísérletek támasztják alá, hogy
a Kodály módszer napjainkban is a leghatékonyabb zenetanítási módszer, mert
bizonyítottan rajta keresztül juthatunk el a legrövidebb úton a zenei írás –
olvasás műveletéig: amit látunk, le tudjuk énekelni, amit hallunk le
tudjuk írni.
Ezzel a legjobb esetben minden szakavatott zenetanárnak
tisztában kellene lennie, de ez koránt sincs így. A felsőoktatásban
kizárólag az abszolút szolmizáción alapuló zenei írást – olvasást ismerik, s
kérdés, hogy az általános iskola tanítói, tanárai egyáltalán ismernek – e
bármilyen zeneoktatási módszert?! Véleményem szerint
sokan nem. Honnan ismernék? Sehol sem oktatják a Kodály módszert még a Szabadkai Magyar Tannyelvű
Tanítóképző Karon sem, ahol megkérdőjelezhetetlenül kötelezően
kellene tanítani, hisz a Vajdasági magyar gyerekeknek olyan tanítókra lenne
szüksége, akik ezen a módszeren oktatnak!
Az általános iskolákban bizonyítottan használhatatlan az abszolút
szolmizáción való zenetanítás. A gyerekek vergődnek, a tanár nem bírja,
nem tudja elvégezni feladatát, aminek eredménye a zenei írástudatlanság. A
megállapítás egyéni tapasztalaton alapszik, ugyanis évtizedek óta érkeznek a
Szabadkai Magyar Tannyelvű Tanítóképző Karra a hallgatók, akik
önhibájukon kívül zenei analfabéták, amit gyakran tetéz az is, hogy az
általános iskolában soha még csak nem is énekeltek. Ezt az űrt az egy
szemeszterben zajló Zenekultúra - oktatás közel sem tudja pótolni, csak sekély
útmutatást tud adni. „Mindennek ellenére a Magyar Tannyelvű
Tanítóképző Egyetemről kikerült hallgatókat kellene képessé tenni
arra, hogy a vajdasági zeneoktatást az elemi iskolákban elmozdítsák a holtpontról”
(részlet a szerző Zeneelmélet, zenei alapismeretek című 2016.-ban
megjelent Egyetemi Tankönyvéből).
Azonban van ennél fajsúlyosabb probléma is! A Magyar Tannyelvű
Tanítóképző Karon nem talált megértésre a 2005-ös elemi iskoláknak szóló
Belgrádi Oktatásügyi Minisztérium által engedélyezett kodályi tankönyvek
használata, sem az általam megjelentetett „Kodály módszer alapjai” című
egyetemi tankönyv. Megjegyzem, ebből a tankönyvből tanítanak a
Budapesti ELTE Ének-zene Tanárképző Főiskolán.
Nehéz harcok árán „adta be a derekát” az Oktatásügyi
Minisztérium s ahelyett, hogy ezt az óriási dolgot értékelnék, hogy a Vajdasági
magyar ajkú gyerekeink a Kodály módszer segítségével, nem hieroglifákon
keresztül hanem magyar gyermek és népdalokon, zenei anyanyelvükön, a
gyökereiken keresztül, játszva sajátíthatják el a különböző zenei
jelenségeket, nem vesznek tudomást ennek jelentőségéről,
létezéséről olyan mértékig, hogy a Kodály módszer nem állandó, csak
választható tantárgy a Karon. Ennyit tudtam
kiharcolni. Megjegyzem, 45 éve foglalkozom a Kodály módszerrel. Tehát:
„nevenincs” módszertani tantárgy szerepelt idáig a Magyar Tannyelvű
Tanítóképző Egyetemen, az elemi iskolákban pedig Kodály zenetanítási
elvein kidolgozott Ének – zene tankönyv. Tehát a Magyar Tannyelvű
Tanítóképző Karról kikerült hallgatók nem rendelkeznek a Kodály módszer
ismeretével, amely módszert alkalmazni kéne az általános iskolákban és ezzel 15
éve nem törődik senki: a témát többszöri próbálkozásomra is „lesöpörték az
asztalról”. Nem kispályás dologról beszélek. A Kar kvázi zenei írás – olvasás
módszertana és az általános iskolák kodályi Ének – zene tankönyvei „elmennek
egymás mellett”.
2. Lehet itt
kihívásról beszélni?
Mit fog
bármit is megvalósítani a karunkról kikerülő tanító? Semmit. A Magyar
Tannyelvű Tanítóképző Karról kellene, hogy kikerüljenek a hallgatók,
akik megvalósítják az elemi iskolákban az Ének – zene oktatását! Egyetlen
magyar tannyelvű egyetem vagyunk. Kizárólag csak hallgatóinkban
reménykedhetünk, hogy korszerű oktatásban részesítik alsós kisdiákjainkat,
de a fentieket figyelembe vévén, Ének-zenéből ez nem valósul meg, nem
valósulhat meg, amíg az illetékesek részéről véget nem vetünk ennek.
Feltevődik a kérdés, hogy hogyan is
valósulhat meg a Kodályi zeneoktatás?
Mi is tulajdonképpen a Kodály módszer lényege
és miben rejlik nagyszerűsége?
Zenei alapműveltséget nyújtani minden gyerek számára
az általános iskolában, majd a középiskolában.
1. Ennek feltételei:
- ének központúság
- értékes
tananyag
- relatív szolmizáció
2. Személyiségformálás; sokoldalúan képzett ember
3. A szakkáderképzés és a közönségnevelés egyensúlyának a
megteremtése.
A fő formák a következők: éneklés, karéneklés,
zenehallgatás.
„Az iskolában úgy tanítani az éneket és zenét, hogy ne
gyötrelem, hanem gyönyörűség legyen a tanulóknak, s egész életre beleoltsa
a nemesebb zene szomját („Kodály idézetek”). „Nem algebrai jelek rendszerét,
titkos írását, a gyermekre közömbös nyelvet kell benne láttatni. A közvetlen
megérzés útját kell egyengetni. Sokszor egyetlen élmény megnyitja a fiatal
lelket a zenének s ezt a élményt megszerezni az iskola
feladata („Kodály idézetek”)”.
Ezt az élményt nem lehet a véletlenre bízni: ezt
megszerezni az iskola feladata.
A zenei írás – olvasás tanítása a relatív szolmizációra
épül, mely egyaránt alkalmas a magyar és más népek zenéjének, s az egyetemes
zenetörténet nagy alkotásainak a megismerésére is. A relatív
szolmizáció (vándorol a „dó”) lényege az, hogy minden dúr hangsor alaphangja
„dó” és minden mollé „la”. Ily módon a már egyszer elsajátított,
beidegződött relációk, hangközök felismerése és leéneklése (a mű akár
6 b-ben, akár 6#-ben íródott), minden nehézség nélkül intonálható, biztos
kottaolvasást eredményez, hiszen a „vándorol a dó”-val nem kell tudomást venni
az előjegyzésekről, a leszállító, illetve felemelőjelekről.
3. Itt lehet kihívásról beszélni!
A zenei nevelés eredményei fokozatosan növekednek. Különösen azokban az iskolákban mérhető
ez fel, ahol naponta van zeneóra. Felmérések bizonyítják, hogy azokban az
iskolákban, ahol a zene mindennapos tantárgy, minden egyéb tantárgyat
könnyebben tanulnak a gyerekek. Ez nem valami rendkívüli jelenség, mindössze
arról van szó, hogy a zenével való foglalkozás olyannyira felélénkíti az elmét,
hogy az fogékonyabb lesz más tantárgyakra is. Általános tanulmányi eredményük
jobb, értelmi készségeik és érzelemviláguk fejlettebb, mint más iskolás
tanulóké. Ez sem érdekel senkit!
Mindennek tudatában ahelyett, hogy növelnék a zeneórák
számát, heti egy órára csökkentették, még egyelőre megtűrik. Egyre
nagyobb gőzzel gyártják a gép – emberkéket. Kicsúszott a talaj a
zeneoktatás lába alól. Jó lenne vigyázni arra, hogy úgy az oktatás, mint a
zeneoktatás már - már betegesen buzgó korszerűsítése ne evezzen ártalmas
vizekre.
Irodalomjegyzék:
Huszár Elvira (1998): „Zenekultúra” Újvidék,
Atlantis /egyetemi tankönyv/
Huszár Elvira
(2008): „A Kodály módszer
alapjai” Újvidék : Fórum könyvkiadó /egyetemi tankönyv/
Huszár Elvira (2016): „Zeneelmélet, zenei alapismeretek” Szabadka: Magyar
Tannyelvű Tanítóképző Kar /egyetemi tankönyv/
A szerzőről
Huszár Elvira Szabadkán
született. A középfokú zeneiskolát szülővárosában végezte zongora és
elméleti szakon.Egyetemi tanulmányait a Budapesti „Liszt Ferenc” Zeneakadémián
folytatta, ahol 1977-ben szerzett oklevelet vezénylés és szólóének szakon, majd
ugyanitt folytatott posztgraduális tanulmányokat karmesterségből. Az
1980-1981-es tanévben Párizsban folytatta posztgraduális tanulmányait olyan
világhírű zenekarok karmestereinél, mint Pierre Boluez és Pierre Dervaux.
Az 1981-es Párizsi Nemzetközi Karmesterversenyen második helyezést ért el.
Visszatérve Párizsból felvételt nyert a Belgrádi Zeneakadémia harmadik
fokozaatára Stanko Šepić karnagynál, ahol 1983-ban magiszteri
oklevelet szerzett karmesterségből.
2010-ben a zenetudományok doktora címet szerzett az Úlvidéki Teológiai
Egyetem zenei ágazatán.
1983-ban Zágrábban az országos karmestervrsenyen harmadik díjat kapott,
1985-ben részt vett a Magyar Televízió Karmesterversenyén (a világ egyik
lerangosabb karmesterversenye), ahol ötszáz induló közül a huszonegyedik lett.
Három évig a Szabadkai Filharmónia, tíz évig az általa alapított Szabadkai
Ifjúsági Filharmónia karnagya.Párhuzamosan a Szabadkai Zeneiskola Szimfónkus
Zenekerának karmestere immár harminchárom éve.A Zeneiskola zenekarával az
országos versenyekről 21 első díjat hozott (Újvidék, Belgrád, Zágráb,
Dubrovnik stb.)
Igor gjadrov zágrábi karnagy mellett évek hosszú során vezényelte a Vajdasági
Ifjúsági Filharmóniát, amellyel bejraták az egész országot.
Mint karmester, közel 400 fellépést tudhat maga mögött. Hangversenyezett
Szabadkán, Zomborban, Újvidéken, Belgrádban, Zágrábban, Dubrovnikban,
Szarajevóban, Németországban és számos alkalommal
Magyarországon.Németoszországban Szerbiát képviselte, mint legjobb zenekar,
Bach születésének 300-dik évfordulója alkalmából.