Oktatás és
nevelés Békés-Tarhos szellemében
Béres Károly
igazgatásról, pályáról, s az első zeneiskolai épületről
Béres Károly
Ő volt az, aki az országban elsőként olyan
zeneiskolát építtetett, amelyet kifejezetten zeneiskolai célra terveztek, s az
ifjú muzsikusok és a tanárok igazi otthonává vált. Cegléden máig is itt folyik
az oktatás. Béres Károly felvirágoztatta a város zenei életét, sok évtizedes
pályája során közel ötezer növendéke volt, akik zenészekké, zeneszerető
emberekké váltak. Nemrég a gyémántdiplomáját is átvehette. Munkájáért számos
szakmai és társadalmi kitüntetésben részesült. (többek között: Lajtha
László-díj; Németh László-díj; A Magyar Művészetoktatásért-díj; Magyar
Köztársasági Arany Érdemkereszt; Cegléd Város Díszpolgára) Már majdnem két
évtizede nyugdíjas, de ezekben az években sem pihent, hanem tanított továbbra
is, dolgozott, mint Országos Alapfokú Művészetoktatási és Tanügyigazgatási
Szakértő (1995-2015) s ezek mellett ellátta társadalmi tisztségeit is. Ma
is figyelemmel kíséri a zeneoktatás terén történő változásokat.
Azt írják az Önről szóló anyagok, hogy ceglédibb lett
a ceglédieknél…
- Mezősason születtem 1934. szeptember 23-án. Általános
iskolai tanulmányaimat ott kezdtem, majd 7. osztálytól a Gulyás György által
megálmodott, kiharcolt, létrehozott és vezetett Békés-Tarhosi zenei
intézményben folytattam, itt érettségiztem. Ezután Szegeden a Tanárképző Főiskola
hallgatója lettem, ahol ének-zene és történelem szakon tanári diplomát
szereztem. A főiskola vegyeskarával, Vaszy Viktor vezetésével mi mutattuk
be Kodály Zoltán: Intermezzójának szöveges feldolgozását. A szöveget dr. Szeghy
Endre tanszékvezető kérésére dr. Vargha Károly írta. A főiskolai
énekkarunk 1956 tavaszán országos kórusversenyt nyert, amelynek díjaként
Pozsonytól a Vág völgyéig koncertezhettünk. Még a dobsinai jégbarlangban is
adtunk egy rögtönzött hangversenyt. A hazai hangversenykörutunk alkalmából
Cegléden áthaladva a vonat ablakából kinézve megcsodálhattam a virágzó
gyümölcsös kerteket, s gondoltam, milyen jó lenne ilyen helyen tanítani. Végül
családi okokból is Ceglédre esett a választásom, hiszen a nővéremék a
város határába költöztek, s a férje egy tanyasi iskolában lett tanár. Így még
nekem is volt alkalmam látni, megismerni az osztatlan, összevont oktatást.
Mivel Cegléden énektanárt kerestek, így lettem a Táncsics Mihály Általános
Iskola Zenei Tagozatának énektanára és gyermekkórusának karnagya.
- Érdekesen indult a pályája…
- Sohasem gondoltam, hogy alsósokat fogok tanítani, de
szerencse, hogy ezt is kipróbálhattam és nagyon megszerettem. Sok tapasztalatot
szereztem azzal is, hogy dolgozhattam felsős fiúosztályokkal, majd a
későbbiekben a Kossuth Lajos Gimnáziumban, ahol óraadó énektanár voltam és
megalapítottam, vezettem a Leánykart. Így megismerhettem minden korosztály
sajátosságait, ami nagy segítséget jelentett a későbbiekben. S bár
elvégeztem a Főiskolát, nem úgy tanítottam, ahogy ott oktatták, hanem úgy,
ahogy annak idején Békés-Tarhoson magam is láttam, tapasztaltam…
- S már néhány év elteltével (1962) felkérték és megbízták a
Zeneiskola vezetésével, s az egyik cikkben azt olvastam – ahogy
igazgatóhelyettese: dr. Kiss Mihályné is emlegette –, mindketten arra törekedtek, hogy
megidézzék Békés-Tarhos szellemét. Mit jelentett ez?
- Különleges képzés folyt ott annak idején Gulyás György
vezetésével, s ezt kedves kolléganőm, dr. Kiss Mihályné is megtapasztalta,
hiszen ő is ott kezdte zenei tanulmányait, akárcsak én. Gulyás György
ugyanis elhatározta, hogy amint lehetősége lesz rá, segíteni fogja a
vidéki, tehetséges gyerekeket zenei téren, és létrehoz számukra egy erre
alkalmas intézményt. Számos feltételnek kellett megfelelni a tanulóknak, akik
ebbe az iskolába bekerülhettek. A szép éneklés mellett a jó memória is fontos
volt. Nagy lehetőséget, másfél évet kaptak arra, hogy előre lépjenek,
ha azonban fejlődésük nem volt megfelelő, más pályát javasoltak nekik
a zenei helyett. Érdekes módon Kodály Zoltán tanár úr eleinte nem támogatta ezt
az oktatási formát, mert azt mondta, hogy abból a gyerekből lesz jó
muzsikus, aki a zenei alapokat már a szülői házból hozza. Aztán
később, tapasztalva Gulyás György Békés-Tarhoson elért eredményeit a
növendékekkel – kivételesen –,
mint élő személy, megengedte, hogy a Debreceni Zeneművészeti
Szakközépiskolát róla nevezzék el. Ő azt mondta azért, mert a háromszólamú
műveit sehol másutt nem tudták olyan hibátlanul első látásra
énekelni, mint annak idején Békés-Tarhoson. Tehát Gulyás György ott már
bizonyított és ezért adta Kodály a nevét!
- Önt is felvették Békés-Tarhosra, azonban otthagyta az
iskolát.
-
Igen, mert nagyon gyötört a honvágy,
de egy év múlva visszatértem Békés-Tarhosra. Gulyás Györgynél kollégisták
voltunk, tanulópárokban dolgoztunk, s ez nagyon sokat segített mindenkinek,
hogy jobban, könnyebben haladjon a tanulmányaival. S be kell valljam, akárhogy
is próbálkoztam vele, Békés- Tarhos szellemiségét sehol sem tudtuk teljesen
megidézni, olyan közösséget sehol sem tudtunk teremteni… Egyébként új tulajdonoshoz került Békés-Tarhos, s egykori főiskolai
társammal: dr. Tóthpál Józseffel együtt írtunk is arról egy ajánlást, hogyan
lehetne az 1976-ban elindított Békés-Tarhosi Zenei Napokat sikeresen
továbbfolytatni, és a Békés-Tarhosi Iskola szellemiségét feléleszteni és
megőrizni.
- Mit szólt azután, amikor Cegléden, ifjú pedagógusként
felkérték a zeneiskola irányítására, vezetésére?
- Sohasem akartam igazgató lenni. Sokan aggódtak is, hogy
fiatalemberként mit kezdek a feladattal, de persze ezt is igyekeztem megtanulni
és megszeretni. (38 évig voltam igazgató.) Azt viszont meg kell említenem, egy
világ dőlt össze bennem azt tapasztalva, hogy amit a zenei általánosban
meg tudtam valósítani – (igaz, heti 6 énekórában!) –, annak csak az
egyharmad részét értem el, igaz, hogy csak heti 2 szolfézs órában.
- Hamar építkezésbe is kezdett… S megteremtette a zeneiskolák
mintaépületét.
- Igazgatói megbízásom kezdetétől foglalkoztatott a jó
hírű Zeneiskola rossz körülményeinek javítása, átépítése, illetve egy új
létrehozása. Az akkori zeneiskola egy régi, rossz állapotban lévő
földszintes épületben működött a Petőfi Sándor utca sarkán, ami a
századfordulón posta, a háború után könyvtár volt, majd raktárként szolgált.
Szerencsém is volt – ahogy arra mindig is szükség van az életben –, hiszen apósom építészmérnökként
dolgozott. Egyébként ő tervezett először zeneiskolát a gyulai
Zsinagógából, ami ma is működik. S azt pedig én már Békés-Tarhoson
megtanultam, hogy megfelelő tárgyi feltételek nélkül semmit sem lehet
igazán jól csinálni. Ahogy a gyakorláshoz, tanuláshoz szükséges helyiségeket is
nekünk kell biztosítanunk, ugyanígy azt is, hogy hangszereket adjunk a
növendékek kezébe. Apósommal többféle tanulmánytervet készítettünk és felhívta
a figyelmemet arra, hogy előnye lehet annak, aki elsőként áll készen
pontos, jól átgondolt tervekkel. Egy váratlan esemény lehetővé tette az új
iskola felépítését. Komlón a zeneiskola összedőlt, de a városnak nem volt
építési kapacitása a helyreállítására – bányászlakásokat kellett építeniük – és
visszaküldték a Minisztériumnak az e célra kapott 3 millió forintot. Ezt
megtudva azonnal benyújtottam az igényünket a tanulmánytervvel megtámogatva,
amit a Minisztérium jónak talált és elfogadott. Közben a Pest-megyei Tanács
Beruházási Osztálya ezt az összeget elfelezte Cegléd és Vác között, mert ott is
építkezni kezdtek. Cegléd Városa kiegészítette 1,5 millió forinttal ezt az
összeget, és adta a közművesített Kút utcai telket a Művelődési
Központ mellett. A beadványomban leírtam a szakmai indokokat, s számoltam azzal
is, hogy a későbbiekben bővül a választható hangszeres szakok száma
és több lesz a növendék is. Így lett Cegléden 18 hangszeres-, 2 szolfézsterem,
zenekari próbaterem, művészszoba, hangversenyterem, igazgatói-,
helyettesi-, gondnoki iroda, könyv- és kottatár, portásfülke. A
későbbiekben több zeneiskola (pl.: Szombathely, Debrecen) építésekor figyelembe
vették a ceglédi beruházási programot.
A
ceglédi Erkel Ferenc Alapfokú Művészeti Iskola épülete
-
Harmincnyolc esztendőn
keresztül vezette aztán ezt az intézményt. Megkedvelte a nem kívánt posztot?
-
Tanítani nagyon szerettem, de mint
minden mást az életemben, ezt a feladatot is a lehető legjobb tudásom és
lelkiismeretem szerint végeztem. Persze, hogy megszerettem, hiszen boldoggá
tett, hogy kiváló kollégákból sikerült felépítenem egy jól működő
tantestületet. Sokat segített a feleségem is, aki zongoratanárnő volt, biztosította
nekem a nyugodt hátteret, hogy teljes erőbedobással végezhessem
sokrétű munkámat. Mindig, mindenben számíthattam rá. Az iskola irányítása
és az óráim megtartása mellett azért mással is foglalkoztam. Alapítottam és
vezettem három kórust. (A Zenei Általános Gyermekkara; a Kossuth Lajos
Gimnázium Leánykara /1963-1979/; a Városi Pedagógus Énekkar /1972-1980/)
- S még Békés Italának is a dublőre lehetett, hiszen az
egyik kórusa szerepelt A fügefalevél
című filmben, s a kórusvezetőt játszó színésznő helyett a
háttérből Ön irányította a lányokat…
-
A forgatás is izgalmas kaland volt, a
gyerekekkel együtt én is élveztem. A pályám során majd ötezer gyerekkel
foglalkozhattam, akik között jócskán akadtak nagyon tehetségesek. Volt, aki
zenei, s akadt, aki más területen ért el kiváló eredményeket, de szinte
mindenkiből zeneszerető ember lett. Egykori tanítványaim közül sokan
visszajöttek pedagógusként is a zeneiskolába. Volt olyan tanév (1999/2000),
amikor a 35 fős tantestületből 28-an egykori növendékeink voltak!
Emellett sikerült Cegléden gazdagabb zenei életet teremteni, bár nem nőtt
olyan mértékben a hangversenylátogatók száma, mint ahogy azt reméltük… Nagy
szerencsém volt abban is, hogy a terveim megvalósításához a felettes
intézmények mindig segítségemre voltak. Varsányi Lászlóné, aki nemcsak
kolléganőm volt, hanem szintén Gulyás György növendék lévén – Debrecenben tanulhatott tőle – támogatta a Békés-Tarhos szellemiségére
törő terveimet. Varsányi Lászlóné, a Pest Megyei Tanács zeneoktatással
foglalkozó főelőadója volt az, akinek
munkálkodása alatt alakult ki az ország legnépesebb zeneiskolai hálózata
Pest megyében, valamint az abonyi Zeneiskola vezetésével létre jött a falusi
zeneiskolai oktatási forma.
- Közel négy évtized elteltével elégedetten fejezte be az
igazgatást?
-
Igen. Ha mindent nem is tudtam
megvalósítani, de azt elértem, hogy Ceglédnek egy olyan Zeneiskolája lett, ami
hamarosan Dél-Pest megye bázis iskolájává vált, ami tárgyi feltételeit és
felszereltségét illetően is kiválóan megfelelt ennek a követelménynek.
Sokat dolgoztam azon, hogy a kezdetben hiányos hangszerparkot, a könyv-,
kotta-, lemeztárat módszeresen fejlesszük. Így váltunk az ország egyik
legjobban felszerelt intézményévé. Nagy örömünkre mindkét lányunk életében
fontos szerepet kapott a zene. Judit az ELTE ének-zene, karvezetés szakán
végzett, majd második diplomáját magánének szakon szerezte, s jelenleg is a
ceglédi zeneiskola tanára. Ágnes szintén
az ELTE ének-zene, karvezetés szakán szerzett diplomát, majd elvégezte a zenei-
könyvtárosi szakot is. Időközben pályát módosított, de a kóruséneklést
folytatja. Az eltelt évtizedek során számos szakmai szervezet munkájában vettem
részt, társszerző voltam a zeneiskolai vezetők kézikönyvének
megírásában, és sok kitüntetést vehettem át. S az eltelt évtizedek alatt mindig
megtartottam az ars poeticámat is: „Minden körülmények között tisztességesnek
kell lenni! Mindenben!” Egyszer Sárik Péter (kiváló jazzművész) – aki maga is a ceglédi Zeneiskolában kezdte
tanulmányait – mondta nekem, hogy bejárta a világot, de ilyen
hangszerparkot, mint a mi intézményünkben van, sehol sem talált! Hiszen itt
minden teremben angol mechanikás zongora van, és mindegyik normál A-ra
hangolva! Ha csak ezt tettem a zenéért – mondta nekem – már az is rendkívüli…
Réfi Zsuzsanna
(2016. március 6. - Feltöltötte: clubtvcegled)