Magyar hegedűművésznő itthon és Katarban

 

Interjú Áchim Kovács Anikó hegedűművész-tanárral

 

Áchim Kovács Anikó hegedűművész-tanár (Jegy.hu)

 

Áchim Kovács Anikó, hegedűművész a Katar Filharmonikus Zenekar állandó tagjaként számos külföldi koncert előadója, emellett Magyarországon adott szólóhangversenyei mindig rendkívül lebilincselőek. A művésznővel hazai fellépéseiről és Katar zenei életéről beszélgettünk két repülőútja közt, Budapesten egy jóleső forró teázás keretében.

 

- Hogyan alakult az életed, a közelmúlt hazai koncertjeidre visszatekintve?

- Másfél évvel ezelőtt, 2016 júniusában a Budapest Music Centerben adhattam koncertet a Budapesti Vonósok Kamarazenekarral és Jandó Jenő kiváló zongoraművész közreműködésével. Ez nagyon nagy élmény volt számomra, mert abszolút remekműveket játszhattam; Wolfgang Amadeus Mozarttól a C-dúr Rondót K. 373, E-dúr Adagiót KV 261, majd a szünet után a Mendelssohn d-moll kettősversenyt hegedűre és zongorára MWV04. 2016 novemberében a Klebelsberg Kultúrkúriában Szenthelyi Judit művésznővel játszott esten Mozart: G-dúr szonáta K. 301, Mozart: C-dúr Rondó K. 373, Mozart: B-dúr Rondó K. 269, Mozart-Kreisler: G-dúr Rondó a Haffner szerenádból, Beethoven: A-dúr Kreutzer-szonáta op. 47. szerepelt a repertoáron. A legutolsó fellépésemre pedig, szintén Szenthelyi Judit művésznővel 2017 decemberében a Marczibányi Téri Művelődési Központban került sor.

 

- Ezen a koncerteden is gazdag repertoárral kedveskedtél. Mi módon történt a darabválasztás?

- Igen, valóban itt is érdekes volt az összeállítás. Mozart: e-moll szonáta, K.304; Beethoven: D-dúr szonáta, op. 12, No. 1; Tartini-Kreisler: Változatok egy Corelli témára; Kreisler: Liebesleid; Kreisler: Liebesfreud; Mozart-Kreisler: G-dúr rondó a Haffner szerenádból; Csajkovszkij: Melódia, op. 42, No. 3; Csajkovszkij: Scherzo, op. 42, No. 2; Hubay: Zephir, op. 30, No. 5; Pugnani-Kreisler: Prelúdium és Allegro. Olyan darabokat szerettem volna játszani, amelyek kifejezetten dallamosak, ismertek, virtuózak, s melyek a CD-imen is hallhatók.

 

- S Katarban, ez alatt a két esztendő alatt mi történt? Hogyan lehet összehangolni az itteni és az ottani előadásokat?

- Ugyanúgy Katarban is folyamatosan dolgozom, mint eddig. Két éve az orosz világhírű karmester Dmitrij Kitajenko lett a vendégkarmesterünk. A hazai koncertjeim komoly erőfeszítések árán jönnek létre, bármikor is játszom Magyarországon. Azonban utólag mindig azt mondom, hogy megérte, mert ilyenkor olyan művészekkel dolgozom együtt, akiket nagyon szeretek, s akik engem is előrevisznek, másrészt pedig a magyar közönség nagyon hálás. Legtöbbször teltház előtt játszom.

 

- Mi jellemző a katari zenei életre, a zenekarral milyen darabokat játszotok?

-  Most már tíz éve, hogy zenekarunk megalakult. Nyugodt szívvel kijelenthetem, hogy nagyon jó zenéket játszunk, vannak arab kortárs darabok is, és európai klasszikus, romantikus művek is a repertoárunkon. Elsősorban Beethoven szimfóniáit, valamint Mozart, Brahms, Schubert, Dvořák, Mahler, Sosztakovics, Csajkovszkij, Prokofjev műveit hallhatta tőlünk a katari közönség. Továbbá Marcel Khalife, libanoni zeneszerző éveken át írt a zenekar számára főleg szimfonikus műveket. Sőt, mostanában – évente egyszer-kétszer – fiának, Rami Khalifenek saját szerzeményeit is műsorra tűzzük. Következésképpen a fiatalabb generációból érkező arab zeneszerzők műveit is egyre inkább előnyben részesítjük. Minden héten egyszer adunk koncertet. A próbák minden hétköznap, mindig négy és fél órás időtartamúak.

 

- Mit tapasztalsz, hogy az arab világban mennyire helyezik előtérbe az európai zenét?

- Nem jellemzően. Katar viszont zenekarának megalapításával óriási lépést tett ebben a régióban, e tekintetben is /Ománban és Malajziában is működik szimfonikus zenekar/. De mostanra már egyre több fiatal arab zeneszerző, mint például Dana Alfardan is – ötvözi a nyugati, európai és a közel-keleti dallamvilágot. Abszolút népszerű melódiákra írnak szimfonikus nagyzenekari darabokat.

 

- Ezekre a fiatal zeneszerzőkre mi módon hatott a nyugati kultúra?

- Például Khalifenak a fia, Rami Khalife – zeneszerző és zongorista – kimondottan a Julliard Schoolban tanult, Amerikában. Eredeti ötletei vannak. Az édesapa kifejezetten dallamos műveket ír, a fia viszont mindenféle effektekkel, modern zenét komponál. A zenekarban egyébként 9 arab kollégám van. Ők Egyiptomból, Libanonból, Szíriából érkeztek. Nagy részük Franciaországban, Németországban tanult. Összesen százegy a zenekari tag.

 

-Hol szoktatok fellépni?

- Rendszeresen játszunk az Operaházban. Maga az épület nem túl nagy, 440 ember fér el benne. Impozáns és gyönyörű, világítása s belső berendezése pazar. Most az utóbbi években viszont egyre többször a Qatar National Convention Center-ben adunk hangversenyeket. E hatalmas épületkomplexumban van kettő kisebb terem, és egy 2400 fős nagyterem. Mindegyikben szoktunk játszani, a nagyban gyakran filmzenét, mert azt igen kedvelik. Mostanra már kialakult a törzsközönsége. Ugyanebben a kellemes, szép környezetben vannak a próbáink is.

 

Áchim Kovács Anikó a katari Operaház színpadán

 

- Turnéztok is?

 - Igen, 2016-ban Kínában jártunk. Hihetetlen, hogy Kínában mekkora a befogadói igény az európai zenére. Egészen elképesztő volt számomra, hogy a kínai közönség mennyire élvezte a zenénket, három ráadást is kellett adnunk, felállva tapsoltak. Az előző években Washingtonban, Londonban, Rómában és Linzben játszottunk. Utóbbi helyeken Kitajenko karmester úr vezényelt, Rudolf Buchbinder közreműködésével.

 

- Magyar darabok is előfordulnak a repertoárotokon?

- Bartókot már játszottunk, de Liszt Esz-dúr zongoraversenye is elhangzott pár éve Jandó Jenő zongoraművésszel, Kovács László karmester úr vezényletével. Három éve pedig Kovács János karmester úrral Kodály Háry Jánosát adtuk elő. Óriási élmény volt számomra, magyar karmesterrel, magyar zenét játszani ott a távoli idegenben. Fantasztikus sikere volt. Különben 15-16 magyar játszik állandó jelleggel a zenekarban. Mi vagyunk a második legnagyobb nemzetiség.

 

- Az arab zenében milyen műfajokat találunk?

- Nemzeti pengetős hangszerük az oud, szinte mindenki ezen tanul, olyan, mint nálunk a gitár. A zenéjük improvizatív, nem a mi európai hangrendszerünkre épül. Eddig egyetlen operát adtunk elő, öt éve az Aidát. A Budapesti Opera kórus és a debreceni Kodály kórus közreműködésével szólalt meg az amfiteátrumban Pier Giorgio Morandi olasz karmester úrral.

 

- A zenei képzés milyen felépítésű Katarban?

- Lényegében mindenki, aki Katarban hivatalosan zenét szeretne tanulni, az a Zeneakadémiára jelentkezik, felvételizik. Az angol nemzetközi szisztéma szerint folyik a képzés. A Zeneakadémián az oktatás két lehetséges választható programban történik. Az első a „Music for all”; melyben nincs kötelező vizsga, a hallgatók mindenféle megmérettetés nélkül járhatnak kurzusokra. A másik az „Academic Program”; melyben azonban egy évben egyszer kötelező vizsgát kell tenni, hét év után pedig ezek a hallgatók diplomát kapnak. A katari Zeneakadémián különben két tanszék működik; az arab, és az európai. Az intézmény alapítása óta magam is, mint tanár részt veszek az iskola életében. Régebben rengeteget tanítottam, most már egyre kevesebbet. Sajnos ilyen szempontból gond, hogy Katar egy tranzit ország, nagyon sokat fektet az ember egy-egy növendékbe, aztán egyszer csak máshová költöznek. Volt egy japán tanítványom, már nagyon szépen hegedült a kislány, amikor hat év után váratlanul elment. Ami azonban mindenféleképpen pozitívum, hogy a közelmúltban, 2017 októberében került sor a Qatar National Music Competition (Katari Nemzeti Zenei Verseny) megrendezésre, melyben különböző kategóriákban indulhattak el a versenyzők. Ez nagyszerű lehetőséget és motivációt biztosít növendékeink részére is, hogy minél jobban tökéletesítsék tudásukat.

 

- Ezek után engedj meg egy kicsit intimebb kérdést. A zenekari tagok hol, hogyan laknak?

- A kezdeti időszakban egy helyen lakott az összes zenekari tag. A családosok természetesen külön, házakban. Pár éve azonban mindenki az általa választott helyre költözött, házba vagy nagy lakásba.

 

- Mikor lesz a következő koncerted Magyarországon?

- A koncert a Városligeti Református templomban lesz 2018. április 14-én este 18h-kor. Drahos Béla fuvolaművésszel, és Drahos Rebekával, valamint az Anima Kamarazenekarral Bach műveket fogunk játszani. Drahos művész úrral akadémista koromban dolgoztam együtt először, majd sok év múlva a Klebelsberg Kultúrkúriában és a Városligeti Vajdahunyad-várában volt közös fellépésünk. Mindenképpen szerettem volna újra vele együtt muzsikálni, mert csodálatos zenész, és rengeteget lehet tőle tanulni. Most, ez áprilisban újra megvalósul.

 

Erdősi-Boda Katinka