Magyar hegedűművésznő itthon és Katarban
Interjú Áchim Kovács Anikó
hegedűművész-tanárral
Áchim Kovács Anikó
hegedűművész-tanár (Jegy.hu)
Áchim
Kovács Anikó, hegedűművész a Katar Filharmonikus Zenekar állandó
tagjaként számos külföldi koncert előadója, emellett Magyarországon adott
szólóhangversenyei mindig rendkívül lebilincselőek. A
művésznővel hazai fellépéseiről és Katar zenei életéről
beszélgettünk két repülőútja közt, Budapesten egy jóleső forró teázás
keretében.
- Hogyan
alakult az életed, a közelmúlt hazai koncertjeidre visszatekintve?
- Másfél
évvel ezelőtt, 2016 júniusában a Budapest Music Centerben adhattam
koncertet a Budapesti Vonósok Kamarazenekarral és Jandó Jenő kiváló
zongoraművész közreműködésével. Ez nagyon nagy élmény volt számomra,
mert abszolút remekműveket játszhattam; Wolfgang Amadeus Mozarttól a C-dúr
Rondót K. 373, E-dúr Adagiót KV 261, majd a szünet után a Mendelssohn d-moll
kettősversenyt hegedűre és zongorára MWV04. 2016 novemberében a
Klebelsberg Kultúrkúriában Szenthelyi Judit művésznővel játszott
esten Mozart: G-dúr szonáta K. 301, Mozart: C-dúr Rondó K. 373, Mozart: B-dúr
Rondó K. 269, Mozart-Kreisler: G-dúr Rondó a Haffner szerenádból, Beethoven:
A-dúr Kreutzer-szonáta op. 47. szerepelt a repertoáron. A legutolsó
fellépésemre pedig, szintén Szenthelyi Judit művésznővel 2017 decemberében
a Marczibányi Téri Művelődési Központban került sor.
- Ezen a
koncerteden is gazdag repertoárral kedveskedtél. Mi módon történt a
darabválasztás?
- Igen,
valóban itt is érdekes volt az összeállítás. Mozart: e-moll szonáta, K.304;
Beethoven: D-dúr szonáta, op. 12, No. 1; Tartini-Kreisler: Változatok egy
Corelli témára; Kreisler: Liebesleid; Kreisler: Liebesfreud; Mozart-Kreisler:
G-dúr rondó a Haffner szerenádból; Csajkovszkij: Melódia, op. 42, No. 3;
Csajkovszkij: Scherzo, op. 42, No. 2; Hubay: Zephir, op. 30, No. 5;
Pugnani-Kreisler: Prelúdium és Allegro. Olyan darabokat szerettem volna
játszani, amelyek kifejezetten dallamosak, ismertek, virtuózak, s melyek a
CD-imen is hallhatók.
- S
Katarban, ez alatt a két esztendő alatt mi történt? Hogyan lehet összehangolni
az itteni és az ottani előadásokat?
-
Ugyanúgy Katarban is folyamatosan dolgozom, mint eddig. Két éve az orosz
világhírű karmester Dmitrij Kitajenko lett a vendégkarmesterünk. A hazai
koncertjeim komoly erőfeszítések árán jönnek létre, bármikor is játszom
Magyarországon. Azonban utólag mindig azt mondom, hogy megérte, mert ilyenkor
olyan művészekkel dolgozom együtt, akiket nagyon szeretek, s akik engem is
előrevisznek, másrészt pedig a magyar közönség nagyon hálás. Legtöbbször
teltház előtt játszom.
- Mi
jellemző a katari zenei életre, a zenekarral milyen darabokat játszotok?
-
Most már tíz éve, hogy zenekarunk megalakult. Nyugodt szívvel kijelenthetem,
hogy nagyon jó zenéket játszunk, vannak arab kortárs darabok is, és európai
klasszikus, romantikus művek is a repertoárunkon. Elsősorban
Beethoven szimfóniáit, valamint Mozart, Brahms, Schubert, Dvořák, Mahler,
Sosztakovics, Csajkovszkij, Prokofjev műveit hallhatta tőlünk a
katari közönség. Továbbá Marcel Khalife, libanoni zeneszerző éveken át írt
a zenekar számára főleg szimfonikus műveket. Sőt, mostanában –
évente egyszer-kétszer – fiának, Rami Khalifenek saját szerzeményeit is
műsorra tűzzük. Következésképpen a fiatalabb generációból érkező
arab zeneszerzők műveit is egyre inkább előnyben részesítjük.
Minden héten egyszer adunk koncertet. A próbák minden hétköznap, mindig négy és
fél órás időtartamúak.
- Mit
tapasztalsz, hogy az arab világban mennyire helyezik előtérbe az európai
zenét?
- Nem
jellemzően. Katar viszont zenekarának megalapításával óriási lépést tett
ebben a régióban, e tekintetben is /Ománban és Malajziában is működik
szimfonikus zenekar/. De mostanra már egyre több fiatal arab zeneszerző,
mint például Dana Alfardan is – ötvözi a nyugati, európai és a közel-keleti dallamvilágot.
Abszolút népszerű melódiákra írnak szimfonikus nagyzenekari darabokat.
- Ezekre
a fiatal zeneszerzőkre mi módon hatott a nyugati kultúra?
-
Például Khalifenak a fia, Rami Khalife – zeneszerző és zongorista –
kimondottan a Julliard Schoolban tanult, Amerikában. Eredeti ötletei vannak. Az
édesapa kifejezetten dallamos műveket ír, a fia viszont mindenféle
effektekkel, modern zenét komponál. A zenekarban egyébként 9 arab kollégám van.
Ők Egyiptomból, Libanonból, Szíriából érkeztek. Nagy részük Franciaországban,
Németországban tanult. Összesen százegy a zenekari tag.
-Hol
szoktatok fellépni?
-
Rendszeresen játszunk az Operaházban. Maga az épület nem túl nagy, 440 ember
fér el benne. Impozáns és gyönyörű, világítása s belső berendezése
pazar. Most az utóbbi években viszont egyre többször a Qatar National
Convention Center-ben adunk hangversenyeket. E hatalmas épületkomplexumban van
kettő kisebb terem, és egy 2400 fős nagyterem. Mindegyikben szoktunk
játszani, a nagyban gyakran filmzenét, mert azt igen kedvelik. Mostanra már
kialakult a törzsközönsége. Ugyanebben a kellemes, szép környezetben vannak a
próbáink is.
Áchim Kovács Anikó a
katari Operaház színpadán
-
Turnéztok is?
-
Igen, 2016-ban Kínában jártunk. Hihetetlen, hogy Kínában mekkora a befogadói
igény az európai zenére. Egészen elképesztő volt számomra, hogy a kínai
közönség mennyire élvezte a zenénket, három ráadást is kellett adnunk, felállva
tapsoltak. Az előző években Washingtonban, Londonban, Rómában és
Linzben játszottunk. Utóbbi helyeken Kitajenko karmester úr vezényelt, Rudolf
Buchbinder közreműködésével.
- Magyar
darabok is előfordulnak a repertoárotokon?
-
Bartókot már játszottunk, de Liszt Esz-dúr zongoraversenye is elhangzott pár
éve Jandó Jenő zongoraművésszel, Kovács László karmester úr
vezényletével. Három éve pedig Kovács János karmester úrral Kodály Háry Jánosát
adtuk elő. Óriási élmény volt számomra, magyar karmesterrel, magyar zenét
játszani ott a távoli idegenben. Fantasztikus sikere volt. Különben 15-16
magyar játszik állandó jelleggel a zenekarban. Mi vagyunk a második legnagyobb
nemzetiség.
- Az
arab zenében milyen műfajokat találunk?
-
Nemzeti pengetős hangszerük az oud, szinte mindenki ezen tanul, olyan,
mint nálunk a gitár. A zenéjük improvizatív, nem a mi európai hangrendszerünkre
épül. Eddig egyetlen operát adtunk elő, öt éve az Aidát. A Budapesti Opera
kórus és a debreceni Kodály kórus közreműködésével szólalt meg az
amfiteátrumban Pier Giorgio Morandi olasz karmester úrral.
- A
zenei képzés milyen felépítésű Katarban?
-
Lényegében mindenki, aki Katarban hivatalosan zenét szeretne tanulni, az a
Zeneakadémiára jelentkezik, felvételizik. Az angol nemzetközi szisztéma szerint
folyik a képzés. A Zeneakadémián az oktatás két lehetséges választható
programban történik. Az első a „Music for all”; melyben nincs
kötelező vizsga, a hallgatók mindenféle megmérettetés nélkül járhatnak
kurzusokra. A másik az „Academic Program”; melyben azonban egy évben egyszer
kötelező vizsgát kell tenni, hét év után pedig ezek a hallgatók diplomát
kapnak. A katari Zeneakadémián különben két tanszék működik; az arab, és
az európai. Az intézmény alapítása óta magam is, mint tanár részt veszek az
iskola életében. Régebben rengeteget tanítottam, most már egyre kevesebbet.
Sajnos ilyen szempontból gond, hogy Katar egy tranzit ország, nagyon sokat
fektet az ember egy-egy növendékbe, aztán egyszer csak máshová költöznek. Volt
egy japán tanítványom, már nagyon szépen hegedült a kislány, amikor hat év után
váratlanul elment. Ami azonban mindenféleképpen pozitívum, hogy a közelmúltban,
2017 októberében került sor a Qatar National Music Competition (Katari Nemzeti
Zenei Verseny) megrendezésre, melyben különböző kategóriákban indulhattak
el a versenyzők. Ez nagyszerű lehetőséget és motivációt biztosít
növendékeink részére is, hogy minél jobban tökéletesítsék tudásukat.
- Ezek
után engedj meg egy kicsit intimebb kérdést. A zenekari tagok hol, hogyan
laknak?
- A
kezdeti időszakban egy helyen lakott az összes zenekari tag. A családosok
természetesen külön, házakban. Pár éve azonban mindenki az általa választott
helyre költözött, házba vagy nagy lakásba.
- Mikor
lesz a következő koncerted Magyarországon?
- A
koncert a Városligeti Református templomban lesz 2018. április 14-én este
18h-kor. Drahos Béla fuvolaművésszel, és Drahos Rebekával, valamint az
Anima Kamarazenekarral Bach műveket fogunk játszani. Drahos művész
úrral akadémista koromban dolgoztam együtt először, majd sok év múlva a
Klebelsberg Kultúrkúriában és a Városligeti Vajdahunyad-várában volt közös
fellépésünk. Mindenképpen szerettem volna újra vele együtt muzsikálni, mert
csodálatos zenész, és rengeteget lehet tőle tanulni. Most, ez áprilisban
újra megvalósul.
Erdősi-Boda
Katinka