Fehér Anikó
Lelkesedést tanítani…
Gondolatok dr. Brückner Huba: Egyenes
úton. Bárdos Lajos élete
c. könyvéről
(Bárdos Lajos Társaság, 2017)
„…soha nem
életpályaszerűen gondoltam a zenére.
Csak úgy az életet szépítő valamiként.”
(Bárdos Lajos) [1]
A címül
választott kifejezés Szőnyi Erzsébet zeneszerzőtől származik.
Ő fogalmazta meg Bárdos pedagógiájának lényegét ily módon. Bárdos Lajos a lelkesedés
képességét adta át a zene értő szeretete mellett
tanítványainak. Ráadásul nemcsak nekik, hanem mindenkinek, aki látta kórusát,
hallotta őt beszélni, vagy akár csak énekelte műveit.
A Bibliában is benne van, hogy nincsen
Isten. Nézzétek csak meg a 13. zsoltár elejét. Igaz, hogy ott ez következik
utána: …mondá a balga az ő szívében…
Meg aztán a pápista kántornóta is
hirdeti: Nincsen Isten – Istenünkön kívül – idézi Bárdost
a könyv. Olyan embertől származnak ezek a mondások, akinek egész életét,
munkáját, művészetét Isten állandó jelenléte tette biztossá. Aki akkor sem
mondott mást mint amit gondolt, amikor azért komoly
megtorlás járt. De mivel olyan eltökélt bizonyossággal hirdette igazát, időnként
a büntetéseket is megúszta. Tőle származik a híres mondás a zene
fontosságáról. Kisdi Pál cserkésztárs, Bárdos sógora, építészmérnök mondta: Építészekre mindig szükség van, mert házakat
kell építeni. A pékmesterre szükség van, mert kenyeret kell sütni. De zenészre
nincs szükség. Zene nélkül lehet élni. Bárdos válasza: Igazad van Palikám. Zene
nélkül lehet élni, de minek?[1]
Számtalan, az előzőekhez
hasonló elmés és elgondolkodtató, humorosnak tűnő, ám komoly tartalmú
történetet sorakoztat fel az a könyv, amely nagy hiányt pótolva jelent meg
néhány hónapja. Olyan mestert, művészt és professzort mutat be, akinek
ennél jóval több is járt volna, ráadásul sokkal korábban.
Bárdos Lajos (1899-1986) zeneszerző, zeneteoretikus, zeneakadémiai tanár
életét, munkásságát mutatja be dr. Brückner Huba könyve. A szerző
családtag, Bárdos Ágota nevű leányának férje. A kötet mégis mentes minden
túlzástól és részrehajlástól, de a családtag tiszteletével íródott.
Bárdos Lajos
élete és munkássága egyenes úton haladt, ahogyan a cím is írja. Egy cél lebegett
előtte mindig: a zene megértetése, népszerűsítése, a hallgatóság lelkesítése
Isten létének bizonyosságával. Ezért szervezett és vezetett egyházi kórust
abban az időben, amikor ez csak kegyes, de veszélyes hazugságok árán volt
lehetséges. Ezért komponált számtalan jól énekelhető egyházi népének
feldolgozást, ezért tanított a Zeneakadémián. De ugyanez a cél indította a
népzene felé is, népdalkórusai ugyancsak a boldogságot, magyarságunkhoz és a
hithez való ragaszkodást sugározzák.
Bárdos Kodály
kortársa, mi több, zeneszerzés tanítványa volt. Sokan gondolják, hogy Bárdos
csillaga azért nem ragyogott olyan fényesen, mert Kodályé elvakította volna az
őket nézőket. Jobb, ha úgy látjuk: mindketten olyan jelentős
életművet hagytak hátra, amelyek a maguk nemében példátlanok. Bárdos
Kodály iránti tisztelete nemcsak műveiben, de megnyilatkozásaiban is jelen
van.
A zeneakadémiára
tanítani Harmat Artúr hívta, az akkor alakult egyházkarnagy-képzőbe, majd
a Palestrina kórus élére is, utódjaként. Bárdos jelentős és emlékezetes tanára
volt mindenkinek, aki csak egy kicsit is belekóstolt a tanárképzésbe.
Anekdoták, példabeszédek tömege kering róla tanítványai révén.
Bár én magam
Bárdost személyesen nem ismerhettem (egyetlen koncert vezénylését láttam csak a
Zeneakadémián), Nagy Olivérnek tanítványa voltam, akit viszont Bárdos hívott
oda tanítani. Így kaptam rajta keresztül bepillantást Bárdos zeneelméleti
gondolkodásába. Nem telt el Nagy Olivérnek egyetlen órája sem egy-egy történet
nélkül, de az összhangzattant is bárdosi elvek alapján, a szolmizáció
segítségével tanította nekünk. De mesélt nekem Bárdosról kiváló tanítványa, Kocsárné Herboly Ildikó karnagy is:
Bárdos tudása lenyűgözött. A házi
feladatainkat fordítva, fejjel lefelé olvasta. Akkor azt hittük, ez micsoda
nagy tudás, de amikor én magam is már tizenöt éve tanítottam a főiskolán,
ugyanígy csináltam. Teljesen meg lehet ezt tanulni, még a C-kulcsokban való
olvasást is. Kétszólamú ellenpontot is ellenőriztem visszafelé olvasva. A
tanítványaim csodálták ezt, mindig mondtam nekik: ez csak gyakorlat kérdése.
Nem olyan nagy ügy!
Bárdos humora feledhetetlen volt. Amikor
mondott egy faviccet, mert ezeket nagyon szerette, akkor úgy tett, mintha be
akarna bújni a tábla mögé. Falra rögzített táblák voltak. Mi olyan szerencsések
voltunk, hogy négy éven át hozzá jártunk, láttuk azt a csodálatos koncepciót,
amivel tanított, amit aztán mindannyian tovább vittünk. Mindent számon kért,
nem volt improvizálás, rendben és terv szerint halad a munka.
Bárdosnál mindig pontosan tudtuk, mi fog
következni. A dolgok rendben követték egymást. Én is átörökítettem ezt, többet
tanultam tőle módszertanból, mint módszertan órán bárki mástól.
Szeptemberben azzal a történettel
indított, hogy találkozott valakivel, aki azt mondta, hogy ő tudja az
összhangzattant. Bárdos azt válaszolta neki: de jó, hisz ő maga még ezt
nem mondhatja el magáról. Mindezt persze megfelelő gúnnyal.[2]
Katanics Mária
karnagy, zenetanár így emlékezett rá: Werner
Alajos, Lojzi atya, gregoriánt tanított az egyházzenei szakon, reverendában
járt, hosszú fehér haja volt. Ő volt a Lélek a magunk között
Szentháromságnak nevezett társulatban, ahol Harmath Artúr volt az Atya és
Bárdos a Fiú.[3]
ifj. Sapszon
Ferenc, ma Kossuth-díjas karnagy kezdő tanár volt, amikor találkozott
vele: Voltak nagyon nehéz időszakok
is. Sok irigyem volt, a kollégáim be akarták vezetni, hogy a szünetekben
szóljon a könnyűzene az iskolarádióban. Párszor feljelentettek a
pártbizottságon is. Egyszer egy ilyen nehéz pillanatban véletlenül találkoztam
Bárdossal, valahol a Metróban. Kérdezte, hogy vagyok, mire elmondtam, milyen
események vannak körülöttem. Ekkor átölelt és mondott néhány felejthetetlen
szót: Tudod, volt olyan időszak, amikor ezt a „BL”-t el akarták távolítani
a köztudatból. A rádióban letörölték az összes felvételemet, összefogtak
ellenem. Arra gondolj mindig, hogy ezekről, akik téged bántanak már rég
senki nem fog tudni semmit, amikor téged ismerni fognak. Úgyhogy mindent
csinálj nyugodtan ugyanúgy, mint eddig.[4]
Bárdostól
származik az azóta szinte minden zenepedagógiai kurzuson előkerülő
mondás, az a bizonyos „Bárdos háromszög”:…ha a Tanító szereti a
Tanítványát és szereti a Tantárgyát, akkor indukciós áram keletkezik, és a
tanítvány menthetetlenül megszereti a tárgyat.[5] Nehéz lenne ennél jobban megfogalmazni
a tanárság lényegét.
Bárdos 1925-ben
diplomázott Kodály zeneszerzés tanítványként a Zeneakadémián. Kodály akkor máig
érvényes gondolatokkal teli írással köszöntötte tizenhárom tanítványát, köztük
Bárdost. Védte, támogatta a fiatal pályakezdőket: Ezer éve Európához tartozunk. Ha nem akarjuk, hogy ezt kétségbe vonják
– ami pedig nagyonis gyakran megtörténik -, magunkévá kell tennünk minden
idők leggazdagabb örökségét, a nyugat-európai zenei hagyomány minden értékét…
A vetés növekszik. Az önök konzervativizmusával,
mely a korlátolt német kisvárosé vagy a nemzetközi banalitásé, egy
világkultúrán nőtt magyar konzervativizmust szegezek szembe. Mi a magunk
lábán akarunk állni, az egész világ kultúrájából azt akarjuk felszívni, ami
minket táplál, erősít. Amiből megtanuljuk a magunk lényegét minél
teljesebben kifejezni. Nem akarunk többé zenei gyarmat lenni. Se német, se más.
Megvan nekünk a magunk mondanivalója, a világ kezd már ránk figyelni.
A magyar zenét nem mi találtuk ki. Megvan az már ezer éve vagy még régebben. Mi csak tovább
akarjuk őrizni a régi kincset, és ha olykor megadatik nekünk, gyarapítani.
Bizalommal tekintek a jövőbe. Egyre
több munkatársunk nő fel ehhez a dicső műhöz, hogy zenében is
megértsék és valóra váltsák nagyjaink jelszavát: magyarság és világkultúra.[6]
Bárdos szinte
ugyanezt tette 17 évvel később, lapja, a Magyar Kórus nyári számában,
1942-ben. Tíz új karnagy című írásában a közönség jóindulatába ajánlja tíz
frissen végzett tanítványát a Zeneművészeti Főiskola egyházkarnagy-képzőjéről.
Antal György, Cser Gusztáv, Pallos Béla és mások (szigorúan betűrendben)
kapnak olyan indítást, amilyent annak idején ő Kodálytól.
Bárdos karnagyként
bemutatta Beethoven Missa solemnisét és Stravinsky Zsoltárszimfóniáját.
Ezekről az előadásokról sokáig beszéltek, akik hallották. A híres
Cecília kórus, a Palestrina kórus, majd a kettő összevonásából létrejött Budapesti
kórus az ő vezetésével vált meghatározóvá a kor zenei életében. 1942-1962-ig
a budavári Nagyboldogasszony templom (Mátyás-templom) ének- és zenekarának
karnagya. Az Éneklő Ifjúság mozgalmat - Kodály mellett - Ádám
Jenővel, Kerényi Györggyel és Rajeczky Benjaminnal együtt ő alapította.
1931-ben útjára
indította a Magyar Kórus folyóiratot
és azonos nevű kiadóvállalatot. Ebben segítségére Kerényi György és
Kertész Gyula voltak. A Kiadó közel 20 éves pályafutása alatt mintegy 2000
művet adott ki. Nemcsak klasszikus alkotásokat, de fiatal magyar
szerzők műveit is. Magát a folyóiratot 5000 példányban nyomtatták és
a posta vitte ki minden faluba. Ez valóban zenei ismeretterjesztés volt. 1934-ben
egy négyszólamú vegyeskarra írt népének gyűjteményt jelentetett meg Kertész
Gyulával, Rajeczky Benjaminnal és Kerényi Györggyel Harmonia Sacra címmel. A
kötet oly sikeres volt, hogy 1943-ban már a 9. kiadást érte meg. 1935-ben
látott napvilágot a Cantuale, Bárdos Lajos, Kertész Gyula és Koudela Géza
szerkesztésében 1935-ben. Itt egyneműkari feldolgozásokat találunk a
gregorián dallamok, kánonok és népénekek mellett.
Énekszó címmel 1933
októberétől jelent meg folyóirata, elsősorban énektanárok számára, ez
1950-ig élt. 1941 szeptemberében indult meg a mozgalom ifjúsági lapja, az Éneklő Ifjúság, ez 1949-ig jelenhetett
meg. 1934. április 28-án rendezték meg az első Éneklő Ifjúság
hangversenyt a Zeneakadémia nagytermében. Érdemes megjegyezni, hogy mind a
mozgalom nevét, mind a folyóiratét Bárdos felesége, Waliczky Irén találta ki.
A folyóiratokban
gyakran jelentek meg olvasói levelek, amelyekre legtöbbször Bárdos válaszolt, krónikás,
íródeák vagy -s-s aláírással. Kórusműveit is gyakran jelentette meg
álnéven, Gyulai Lajosnak adva ki magát, nehogy túltengjen a Bárdos név a
kottakiadványokban.
Az 1897-ben
alakult Országos Magyar Cecília Egyesület 1941-ben világi titkárává választotta
Bárdost. 1950-ben ennek működését is betiltotta a hatóság, de Bárdos
lakásában folytatták a munkát, a Magyar Kórussal együtt. Ráadásul ebben az
évben alapította az Országos Nyári Kántorképző Tanfolyamot is, amely a mai
napig igyekszik teljesíteni küldetését: a templomi zene szebbé tételét, ma már Harmat
Artúr Központi Kántorképző néven.
Szó esik 11
gyermekéről, akiket zenével, zenére tanított példás következetességgel. De
olvashatunk a cserkészetről is. A mozgalom ma is emlékezik Bárdosra,
hiszen kedves kórusműveken kívül alapvető népzenei gyűjteményét
köszönheti neki. Kevesen tudják, hogy Kodály híres Esti dalának nőikari
változatából ő „hangszerelte”, azaz készítette el a vegyeskari letétet –
ami talán még népszerűbb lett az előzőnél.
Olvashatunk a
könyvben a Dienes Valériával való közös munkáiról is. A kor sokoldalú,
különleges személyisége aki három különböző
diszciplinából (matematika, filozófia, esztétika) szerzett doktorátust,
versírással is foglalkozott, misztérium-játékszerű kórusdrámákat alkotott
közösen Bárdossal.
Az életrajzi
kötet messze túlmutat a műfaj keretein, remek korrajz, sőt
zenetörténeti alapvetés. Bemutatja pl. a különféle szakok indulását a
Zeneakadémián, de kortárs zeneszerzőkről is ír.
Bárdos Lajos
élete példa lehet valamennyiünk előtt. Egy kegyetlen, az értéket nem
kímélő korban úgy tudott érvényesülni, hogy soha nem adta fel sem Istenbe,
sem a muzsikába – egyáltalán a szépségbe – vetett hitét. Mindezt pedig
csodálatos humorral tette, amivel másokat is lelkesített, sokak életét
bearanyozta.
A kötet végén
összefoglalót találunk az emlékét őrző Bárdos Lajos Társaságról,
táblázatba foglalva látjuk a róla elnevezett iskolák sorát. Kórusművei,
kitüntetése és jelentősebb kötetei is itt sorakoznak az életrajzi
kronológia előtt.
A fotókkal és
korabeli dokumentumokkal gazdagon illusztrált könyv nemcsak zenészeknek és
nemcsak Bárdos rajongóknak készült. Kötelező olvasmány mindazoknak, akik
pontos képet szeretnének kapni egy példamutató, egyenes úton járó
zseniről. És ajánlott irodalom azoknak, akik bizonytalanok, nem hisznek a
lehetetlen legyőzésében vagy elégedetlenek korukkal. Bárdos útmutatása
mindenkinek segít.
Az előszó
Bárdos Lajos halálának 30. évfordulójára emlékezik, 2016. november 18-án zárult
a kézirat.
[1]
Dr. Brückner Huba: Egyenes úton. Bárdos Lajos élete. Bárdos Lajos Társaság
2017. 329. o.
[2] Fehér
Anikó: Muzsika a katedrán. Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem. Budapest.
2011. 99. o.
[3] Fehér
Anikó: Muzsika a katedrán. Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem. Budapest.
2011. 136. o.
[4] Fehér
Anikó: Muzsika a katedrán. Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem. Budapest.
2011. 211. o.
[5] Gách Marianne: Ha a tanító szereti a tanítványát és tantárgyát… in: Muzsika 1969/9. 10-13. o.
[6] Kodály
Zoltán: Tizenhárom fiatal muzsikus. 1925. in: Visszatekintés III. közr.: Bónis
Ferenc. Zeneműkiadó. Budapest. 1989. 44-451. o.