Dr. Brückner Huba: Egyenes úton. Bárdos Lajos élete
(Bárdos
Lajos Társaság, 2017)
Az
előszó végén dátumként Bárdos Lajos halálának 30. évfordulóját tüntette
fel a szerző, aki a saját életművén belül ezzel a kötettel igencsak
távoli területre merészkedett. A legfiatalabb Bárdos-lánynak, Ágotának a férje
villamosmérnök, mérnök-tanár, színes televízió szakmérnök. Mégis vállalkozott a
nagy feladatra, amelyre, mint ő is hangsúlyozza az előszóban,
legalkalmasabb Daróci Bárdos Tamás lett volna, Bárdos Lajos egyetlen hivatásos
muzsikus gyermeke. Neki azonban egészségi állapota nem engedte, hogy ilyen nagy
feladatra vállalkozzon – így maradt az a megoldás, hogy a rendelkezésre álló
teljes irodalom ismeretében, Bárdos immár felnőtt gyermekeinek
javaslataira-tanácsaira is támaszkodva, számára idegen területen való
publikálásra vállalkozzon. Az eredmény, a könyv: mindenképp nyereség, ám a
zenei szakemberek által írott szakirodalomhoz szokott olvasó nem tud
maradéktalanul elmerülni a munkájában.
Tény,
hogy áttekinthetetlenül (behatárolatlanul) nagy feladatra vállalkozott. Lelkes,
néhai apósának az értékeivel tisztában van, és kedves-naiv jó szándékkal olyan
értékelő megjegyzéseket enged meg magának, amelyekkel épp az
ellenkező hatást éri el. „Nagyon” dicséri – ami azért hiteltelen, mert
ő aligha tudja megítélni értékeit. Rengeteg – írásban, olvasva legalábbis
– túlzó megjegyzése van. Ettől az egyébként adatokkal alátámasztott,
mondhatni, tudományos igényű értékelést elviszi a regényes életrajzok
irányába (márpedig erre nincs szükség). Ennek egyik legpregnánsabb példája,
amikor azt tanácsolja: „Mi is biztatjuk
az olvasót, hallgassa meg és érezze át az örök érvényű mondanivalóját!”
(289. old.) De már előtte is megengedett magának olyan kitételt, hogy „De Bárdos a zenét nem a száz puska zajának
értelmezte, s ebben nagyon igaza volt”. És valljuk meg, vajon le merné-e
írni történész, az Oregonban tartott centenáriumi ünnepi hangversenyről,
melynek műsorán Bartók mellett Kodály és Bárdos művei is helyet kaptak,
hogy „Bár az este elsősorban
Bartókról szólt, mégis a legmaradandóbb élményt – mind az előadóknak, mind
a hallgatóságnak – A nyúl éneke jelentette”.
Mindezt a karmester és a kórustagok által Bárdosnak, a műsor egyetlen
élő szerzőjének írott kedves soraira alapozza…
Tény,
hogy a zenei élet több területén aktív Bárdos Lajosról nem könnyű
„áttekinthetően” írni – az a különböző fejezetekben (akár pontosan
megismételve) megjelenő rövid passzusok sejttetik, hogy nincs egységes
vezérfonál (nincsenek hasonló értékű vezérfonalak), amelyek mentén vezetné
az olvasókat. Azt hamar megjegyzi a többszöri olvasás során az olvasó, hogy „Amikor nyugdíjazását kérte a Zeneakadémián,
valójában nem a nyugalomra vágyott, pont ellenkezőleg, tele volt
tettvággyal, hogy végre több ideje legyen zeneelméleti, zenetudományi kutató
munkája végzésére és azok eredményeinek publikálására, közkinccsé tételére”.
Egyszer még azzal a megjegyzéssel is megtoldja, hogy „Igaz nyugdíjazása után még egy-két évig – minden anyagi juttatás nélkül
– tovább tanította végzős osztályát kérésükre, mert ők nem tudták
elképzelni tanulmányaik befejezését Bárdos lenyűgöző órái nélkül”.
(hát…)
Tekinthető
akár szimpatikusnak is, hogy minden funkciójában-pozíciójában kiválóságát
hangsúlyozza – de ezzel kevés konkrétumot nyer az olvasó. Néha elfogja a
mesélőkedv, felsorol költőket, akik verseit megzenésítette Bárdos, de
sohasem a teljesség igényével, hanem inkább csak példálózva. Ennél hasznosabb
lett volna, ha néha táblázatokban teljes listákat közöl. Vannak kedves
„evidenciák”, mint például, hogy „1988-ban
jelentette meg, de a kézirat korábban készült”, avagy, hogy „a kéziratban maradt műveket a kiadói
adatok teljes hiánya jelzi”, máskor, hogy valamely művet „először mutattak be” (muzsikus
egyszerűen ősbemutatót írt volna).
Van
viszont egy olyan félreinterpretálása, amelynek közismert verziója is szerepel
a kötetben. Egyszer úgy „tálalja”, mint ha Szabolcsi és Bartha kezdeményezte
volna a zenetudományi tanszakot (218. old.), pedig több helyütt megjelent az a
verzió, hogy Kodály zseniális ötlete volt, hogy a hazánkban (is) immár
elkerülhetetlen zenetudományi képzés ne az egyetemen kapjon helyet, hanem a
Zeneakadémián. Ez utóbbi is helyet kap a könyvben, Somfai László egyik
köszöntő írásából idézve (256. old.).
Tény,
hogy a magánemberről olyan közvetlen információkat kapunk, amelyek
hatására Bárdos nem valami elérhetetlen piedesztálra kerül a muzsikus-olvasó
tudatában, hanem eme személyes vonásoknak köszönhetően már-már
emberközelben érezzük magunkhoz.
Inkább
érdekességként „derül ki”, hogy 1956-ban Bárdos két fia disszidált – hogy ez
milyen reflexiókat váltott ki a hatóságokból ezzel nemigen foglalkozik, miként
azzal sem, hogy vajon együttes döntés eredményeként választották a külföldi
érvényesülést.
Van
viszont egy olyan (kétségkívül apró, ámde „szarvas”) hiba a könyvben, amely
legkevésbé a zeneelmélet területén is korszakos jelentőségű
munkásságot folytató Mesterről szóló könyvben sem megengedett. Dr. Brückner szerint a D dúr hármas középső hangja „a fekete gisz”. És Bárdos
vélhetőleg annak sem örült volna, hogy Szomory neve hibásan szerepel.
Miközben
a szerző viaskodik a rendelkezésre álló sok adattal (merthogy nem
muzsikus!), fel sem merül benne, hogy a Bárdos által életre hívott Éneklő
Ifjúság! mozgalom kései folytatására is kitérjen,
amikor is az Ifjúsági Rádió dr. Bónis Ferenc által vezetett Komolyzenei
Szerkesztősége ismét életre keltett egy országosra kiterjesztett
mozgalmat, amelynek eredményeképp több Éneklő Ifjúság! hanglemez
őrzi az egykori kis- és középiskolások zenei teljesítményét. (Voltaképp ez
is annak a tőnek a hajtása, amely Bárdosnak köszönhető…)
Persze,
könnyű utólag hibákat találni. A lényeg, hogy van „olvasnivaló” Bárdosról,
a megannyi szemelvény így „kéznél van”, és talán lesznek, akik késztetést
éreznek, hogy elővegyék (vagy felkutassák) Bárdos korszakos
jelentőségű zenetudományi-zeneelméleti munkáit.
Fittler Katalin