Egy rendezvénysorozat margójára,
avagy (Zene)pedagógus-időjáték
Az
időhiány oly szervesen hozzátartozik mindennapi életünkhöz, hogy voltaképp
már fel sem panaszoljuk. Mondhatni, beépítjük rendszeres elfoglaltságaink közé,
és valami különleges eseménynek kell történni, hogy ismét „friss szemmel”
rácsodálkozzunk erre a zavaró tényezőre.
Zeneiskolai
tanárok (csakúgy, mint gyakorló muzsikusok) megfellebbezhetetlen
határozottsággal képesek hárítani a koncerthallgatási lehetőségeket,
tegyük hozzá, nem minden indok nélkül, hiszen a tanítás (a próbák, a fellépések
ideje) gyakran még javában tart, amikor valahol másutt kezdődik olyan
program, amelynek az elmulasztása pótolhatatlan veszteség.
Az
energikusabb muzsikusokban a felszín alatt ott él a vágy az élményszerzésre, és
egy-egy sikeres vállalkozás, emlékezetes produkció arra készteti őket,
hogy ne adják fel a szakmai tájékozódásnak az igényét. Az elszántabbakat az sem
riasztja vissza, ha utólag feleslegesnek ítéltetik a sok szervezőmunka,
mert várakozásukban csalódniuk kellett. Mert könnyű belátni: a túlzott
elvárásnak nem biztos, hogy eleget tud tenni az a zenei gyakorlat, amely az
előadóknak a hétköznapjaiban korántsem kap kitüntetett szerepet. De a
rosszból is lehet tanulni, s a potenciális közönség részéről az egyetlen
hibás döntés, ha passzivitásba vonul.
A
gyakorló muzsikus tehát mérsékelten tud csak vállalkozni „nyitásra”, arra, hogy
a saját munkájához nem közvetlenül kapcsolódó rendezvények iránt is
érdeklődjék. Ráadásul, az információrengetegben korántsem egyszerű a
tájékozódás! Néha szinte a véletlenek összjátéka kell ahhoz, hogy felfigyeljünk
értékes programajánlatokra.
Így
történt ez a közelmúltban is, amikor az MMA (Magyar Művészeti Akadémia)
Művészetelméleti és Módszertani Kutatóintézete kétnapos konferenciát
hirdetett a Pesti Vigadó Makovecz-termébe, „A magyar művészetelmélet hagyományai” címmel (2018. február
12-13.). Komoly olvasmánynak tűnt már a program is, a tervezett 17
előadás címe. És vonzónak a lehetőség, hogy félórás előadásra
vállalkozó kutatók, professzorok jóvoltából ízelítőt kapunk olyan
tudásanyagból, amely kétségkívül távol esik a mindennapi munkán túl néha még a
konkrét-személyes érdeklődési területtől is. De épp ez a „távolság” képes
sajátos távlatot adni; a „fehér foltoknak” már a feltérképezése is haszonnal
jár – és főképp: olyan új ismeretek (és kutatási szempontok) birtokába
juthatunk, amelyek napi munkánk során beépíthetők szemléletmódunkba.
És a
muzsikus-olvasó egyszerre csak „kincsekre” bukkan: zenei szekciót fedez fel a
február 13-i délelőtti programban. Hurrá! Eddig – és csak eddig! – kellett
eljutni, hogy a „délutános” dolgozó előtt ritka lehetőség táruljon
fel. Nincs más tennivaló, mint regisztrálni, és egy délelőtt során „szakmai
továbbképzésben” részesülni. Persze még hatásosabb, ha valaki már az
előző napi kínálattal is él, mert a konferencia-légkört szokni kell,
s a félóránként változó előadók stílusára való ráhangolódás is külön
feladat. A lehetőségnek külön „báját” adja, hogy nem tartozik a kreditpontot
adó ajánlott-javasolt programok közé – tehát, bizonyos meggondolásból
érvényesül a személyes szabadság lehetősége a döntésben, hogy ki-ki
időt-energiát nem kímélve vállalkozzon-e erre a kalandra.
A
kaland-jelleget erősíti a „tétnélküliség”; tehát, nincsenek elvárások,
prekoncepciók – elég csupán érdeklődő nyitottsággal odamenni, és
megnézni, mi mindent tartalmaz a szellemi bőségkosár.
A
remekül megszervezett konferencia gondoskodott az érdeklődők
tájékoztatásáról. A programfüzet „köszöntőiből” kiderült: ez a
konferencia egy tervezett műhelysorozat első állomása, amely „a
magyar művelődés hagyományaiból esztétikatudományi rendszert
építő mestereket állítja középpontba”. Röviden tájékozódhattunk az
előadókról, majd áttekinthető absztraktok
világították meg a néha első olvasásra elvontnak tűnő
tematikákat is. Nem panaszkodhattak a muzsikus-hallgatók, jutott új információ-
és tudásanyag bárkinek!
A
kolozsvári „Gheorghe Dima”
Zeneakadémia tanársegéde, Kóter Péter László a jelenkori erdélyi zenei életben
fontos helyet elfoglaló Angi István esztétikai rendszerének áttekintésére
vállalkozott. Az előadó alapos ismerője Angi munkásságának, az
összefoglaló kötetektől a kis terjedelmű tanulmányokig. Imponáló
felkészültség birtokában arra vállalkozott, hogy önmagában ismertesse a
rendszert, szinte függetlenül attól az anyagból, amelyből létrejött ez a
másodlagos, járulékos, ám komplexitása által kétségkívül polgárjogot nyert
szemléletmód. A hallgatóban önkéntelenül is felmerült a kérdés: milyen
környezetből „nőtt ki”, és milyen más szemléletmódok – konfrontálódó
– társaságában bizonyult életképesnek? Tehát, az önmagában behatárolt anyag
feltérképezésére vállalkozó előadás elérte azt a magasrendű célt,
hogy elindítsa az érdeklődést, a kíváncsiságot a témába újonnan beavatott
hallgatókban.
Utána
igazi csemegének kínálkozott a jazzkutató-kritikus Zipernovszky
Kornél előadása, aki Molnár Antal jazzfelfogásának gyökereit és
kontextusát vizsgálta. Molnár Antal Jazzband
című könyve 1928-ban jelent meg, ami a sokoldalú, nyitott muzsikus
fantasztikusan széles látókörének bizonysága, s annak, hogy (elsősorban a
nemzetközi szakirodalom ismeretében) mennyire fontosnak tartotta a magyar
közízlés alakítását. Zipernovszky forráskritikai
módszerekkel vizsgálta Molnár könyvét, sohasem feledkezve meg arról, hogy abban
a zenetörténeti korszakban készült, amikor még megannyi jelenség csupán
forrongott, és aligha lehetett előre kiszámítani a jövő útjait. Túl
azon, hogy feltérképezte Molnár Antal elméleti ismeretanyagát, annak is nyomába
eredt, hogy milyen hangzó anyag ismeretében vont le többé-kevésbé időtálló
megjegyzéseit az elméleti ismeretek mellett számottevő előadói
praxissal is rendelkező muzsikus. Zipernovszky
szakmai felkészültsége tette élménnyé az előadást, mert minden megjegyzés
mögött érződött a gazdag tudásanyag, s biztosak lehettünk abban, hogy
lényeg-orientált a tájékoztatása. Külön öröm, hogy közönség-kérdés
lehetővé tette, hogy a megadott határidőn túl is felvillanthassa a
hazai kulturális élet ’20-as évekbeli pillanatképeit, imponálóan gazdag vizuális
illusztrációs anyaggal kápráztatva el a jelenlévőket.
A
pedagógus-hallgatóság számára a legtanulságosabb Ordasi Péter előadása
lett volna, amely a „Lendvai Ernő Bartók-elemzéseinek módszere: rend –
rendszer – stílus összefüggése” címet viselte. És hogy nem lett, annak
egyszerű a magyarázata: bántóan kis számban voltak jelen zenetanárok ezen
a művészetelméleti konferencián. Ezúttal az időpontra sem lehetett
(volna) panasz!
A
zeneművek hatását illetően perdöntő jelentőségű, hogy
van-e hangzó életük. A zenetörténetből megannyi példát lehet hozni arra,
hogy sokáig némaságra ítélt/kárhoztatott műveknek juthat késői (újra)felfedezés, ám a természetes folyamat mégiscsak abban az
lenne, hogy a mű vizsgázhat a gyakorlatban, előadói aktivitások
befolyásolják útját a hallgatóságig, s az eme út során szerzett tapasztalatok
visszahatnak az alkotó szemléletmódjára is. A gyakorlat semmivel nem pótolható
talaja hasonlóképp próbaköve az elméleti megközelítéseknek, elemzéseknek is.
Hogy kiderüljön működőképességük, érvényességi körük, hasznuk.
A magyar
zenei életben katartikus sors jutott Lendvai Ernő korszakos
jelentőségű (s valljuk meg, bizonyos szempontból túlságosan is „korán
jött”) munkásságának. A személyes (néha minősíthetetlen személyeskedő
hangot megütő) reflexiók indulati síkra terelték az egzakt (tudományos,
extenzív totalitásra törekvő) megállapításokat, nem utolsó sorban azért,
mert az érdemi vitához elengedhetetlenül szükséges „kiművelt hallás”
kontrolljával kevesen rendelkeztek azidőtájt.
Rossz értelemben vett „ügy” lett abból a korszakos jelentőségű
rendszeralkotó munkából, amely így kis hatásfokkal tudott eljutni a potenciális
szakmai közönséghez. Lendvai, aki mindig a zenei anyagból kiindulva jutott el
az immár rendszerbe foglalható szervezőelvekhez, fáradhatatlanul kereste a
különböző megközelítéseket. Amelyek az idők folyamán mind
letisztultabb, áttekinthetőbb megfogalmazást nyertek. És a kutató mind
több zenei anyagon „tesztelte” az általa észrevett összefüggéseket, s a
rendszertani besoroláson túl mind több figyelmet fordított a jelentéstani
szempontoknak. Időről-időre új kötetekkel jelentkezett, amelyek
– miként lenni szokott – bolti forgalomban elérhetetlenek lettek, s az
indulatok helyét az elhallgatás csendje vette át. Muzsikus-generációk maradtak
ki abból a lehetőségből, hogy a hivatalos tananyagban nem szereplő elemzési módszereket elsajátítsák. A
Lendvai-irodalom hozzáférhetőségéért felbecsülhetetlenül sokat tett Tusa
Erzsébet, aki férje halála után új kiadásban jelentette meg könyveit. Ily módon
visszakerült a köztudatba, ám készség-szintű praxisról azóta
sem beszélhetünk. Éppen ezért rendkívül örvendetes, hogy ezen a rangos konferencián
témaként felmerült a munkássága. Egyébként jellemző a sajátos helyzetre,
amelybe Lendvai kényszerült, hogy az előadást tartó, Dél-Magyarországon
élő Ordasi Péter Japánban hallhatta először a fővárosban
élő Lendvai előadását…
Ordasi
Péter, aki a Szegedi Tudományegyetem főiskolai tanáraként ment nyugdíjba,
s karnagyként maga is aktív muzsikus volt, világos-áttekinthető
előadásával minden bizonnyal kedvet csinált volna Lendvai-könyvek
olvasásához olyan muzsikusoknak, akik nem könnyen teszik meg az első
lépést az „elmélet” irányába. A jelenlévők örömmel hallgattuk az alapos
anyagismeretről tanúskodó előadást, és csak reménykedhetünk abban,
hogy élnek még szerte a világban, akik Lendvai előadásainak nemcsak
élményét őrizték meg, hanem azok tanulságait megpróbálják továbbörökíteni.
Miként a
konferenciákból szokásos, ebből a rendezvényből is terveznek kötetet.
Amelyet elsősorban azok fognak értékelni, akik részesei lehettek az
élményszerű előadásoknak. Mert az élmény energiákat mozgósít, amelyek
megkönnyítik a tanulást (tudás-szerzést) és arra késztetnek, hogy hasonló
szituációba juttassunk másokat, minél többeket. Kollégákat és a fiatalabb generáció(ka)t.
Fittler Katalin