GÁL ISTVÁN RÓBERT
A zenei készségfejlesztést már a kisgyermekkorban el kell
kezdeni!
(A kép forrása: Modern Iskola)
A
társadalom meglehetősen gyakorlatiasan kezeli a kérdést; akár az iskolai
ének-zene oktatásról, akár a zeneiskolai hangszeres képzésről van szó.
Jak.
5.13
Szenved-e valaki
közöttetek? Imádkozzék!
Öröme van-e valakinek?
Énekeljen dicséretet!
(Jak. 5 |
Református Biblia (Kálvin János Kiadó) | Kézikönyvtár - Arcanum)
Kolossé 3:16
A Krisztus beszéde lakjék
bennetek gazdagon úgy, hogy tanítsátok egymást teljes bölcsességgel, és intsétek
egymást zsoltárokkal, dicséretekkel, lelki énekekkel; hálaadással énekeljetek
szívetekben az Istennek.
„Akit előbb énekre tanítunk, csak azután hangszerre:
hamarabb megfogja a meloszát minden zenének... Az énekkel olvasókészséget
szerez a növendék, ezzel könnyebben hozzáfér a nagy szellemek alkotásaihoz,
rövidebb idő alatt több művet ismerhet meg, mintha csak fáradságosan
silabizál."
(Beszéd a Zeneművészeti Főiskola 1946-47. évi
tanévnyitó ünnepségén, 1946)
„...a
szolmizálás... gyorsabban visz a folyékony kottaolvasásra. Természetesen csak a
relatív szolmizálás, mert itt a hang nevének kiejtésével meghatároztuk szerepét
a tonalitásban." (Bicinia Hungarica, I. Utószó., 1937)
A kis gyereket először énekelni kell megtanítani!
De hogyan?? Ez az a kérdés, ami 30-évvel
ezelőtt, ötvenéves koromban világosodott meg nekem, és ezt a fölismerést
szeretném közkincsé tenni!
Ha a gyermek, kicsiny korától kezdve éneket hall
szüleitől, dajkájától,
maga is szívesen dalol, hallása kifejlődik s nem
lesz botfülű! Aki azonban kicsi korától kezdve különösen a fiuk a
hangváltozás után sem otthon, sem az iskolában, sem másutt soha nem énekel, könnyen
zenei süketnémává válhat, mert az éneklés és zenei hallás egymás függvényei.
Gyermekkorom óta gyengén látok, most már szinte
semmit, gyakorlatilag teljesen vak vagyok. Ennek ellenére nagyon szerettem
volna harmóniumozni,
de a kottatartó messzebb volt annál, hogy a rá tett
kottából le tudtam volna olvasni a dallamot. Ezért csak hallás után, utánzással
tudtam megtanulni egy-egy éneket. Pedig ha akkor tudom, hogy mi a szolmizálás,
meg tudtam volna tanulni a szólamokat a szemem elé tartott kottából, majd pedig
belső hallásomra támaszkodva, le is tudtam volna játszani a dalokat a
kedvenc hangszeremen.
Ez a fájó gyerekkori élmény ötvenéves koromig elkísért,
s csak csodálni, de követni nem tudtam a blattolókat. Azokat, akik – a kottát először látva, – gond
nélkül használják a zenei olvasástudásukat és megszólaltatják hangszerükön a
legnehezebb dallamokat is. Viszont sajnáltam azokat a gyerekeket is, akik nem
szeretik a szolfézsórákat, mert nehézséget okoz nekik a szolmizálás és a lapról
olvasás. Nem egyszer ezért hagyják abba a hangszeres muzsikálás tanulását,
és
kezdenek elidegenedni az
énekléstől, a kórusban vagy a hangversenyteremben átélhető közös
zenei élmény ismételt keresésétől.
Pedig – jól tudjuk - kisgyermek korában mindenki
szívesen énekel.
A szolmizálás valójában nagyon egyszerű dolog, ha
megértjük a logikáját.
Azt, hogy a „dó” helyének a meghatározása a kulcsa a
kottából éneklésnek,
amit akár játszva is megtanulhatna bárki.
Foglalkoztatni kezdett ez a probléma: hogyan lehetne
az ének és a zene iránti nyitottságot és motiváltságot, megőrizni és
továbbfejleszteni a zenei írás-és olvasástanulás által is.
A zene szeretetének forrása az éneklés. "Mit
kellene tenni? Az iskolában úgy tanítani az éneket és zenét, hogy ne gyötrelem,
hanem gyönyörűség legyen a tanulónak, s egész életére beleoltsa a nemesebb
zene szomját... Sokszor egyetlen élmény egész életére megnyitja a fiatal lelket
a zenének. Ezt az élményt nem lehet a véletlenre bízni: ezt megszerezni az
iskola kötelessége." (Gyermekkarok, 1929)
Nagyon is hibás az a gyakorlat, amikor az énekórákon
az örömteli énekléstől elszakadva, pusztán számon kérhető elméleti
ismeretként akarják megtanítani,
a zenei írás és olvasás elemeit a gyereknek. Vagy ha a szolfézsórákon nem
élményszerűen, hanem „alaposan”, a hangszertanuláshoz szükséges
módon tanítják a kottaismeretet, és a hangszer-játéktól várják a hallás
fejlődését.
Így, mire megértené a gyerek a szolmizálás
lényegét, már el is megy a kedve tőle. A hallása nem is
fejlődik, nem tud, és nem szeret énekelni, motiválatlan zenei anyanyelve
megismerésére és használatára.
Az a kisgyerek viszont, aki játékosan, örömmel
énekelve vezetődik rá a kottaolvasásra, aki korán megtanul kottából énekelni, később
könnyebben sajátítja el egy-egy választott
hangszeren a muzsikálás tudományát.
Keresi a közös zenei élmény alkalmait: szívesen vesz
részt kóruséneklésben és hangverseny látogató, zeneszerető emberré válik.
Eszköz
a játékos tanuláshoz
Hosszú kísérletezéssel kifejlesztettem a
kotta-muzsikának nevezett eszközt,
melynek a
segítségével, a gyerek – akár az úgynevezett „botfülű” is – könnyen
és játékosan tudja megtanulni a
kottaolvasást. Az eszköz és annak használata rendkívül egyszerű! A gyakorlati
kipróbálás során kiderült, hogy
alkalmazásával minden, a tanulás iránt érdeklődő gyereket meg lehet
tanítani a kottaolvasás tudományára, és
még a tiszta énekléssel küzdő tanulók hallásfejlődésében is,
jelentős, mérhető javulás következett be.
Mivel nem vagyok zenepedagógus, az eszköz hatékonyságáról,
hasznosságáról,
az eszközt kipróbáló gyerekek tanítóinak igen
kedvező beválási tapasztalatai mellett, tekintélyes zenei szakemberek
véleményét is kikértem. Hadd idézzek közülük itt csupán egyet, a Dohnányi-
és Kodály-tanítvány, Vásáry Tamás zongoraművész-karmester ajánlását: „1995.
március 22-én módom volt működés közben megtekinteni Gál István úr
kottaolvasás tanulását segítő szemléltető eszközét. Tudatában annak,
hogy a kottaolvasás elsajátítása sok, zenét tanulni vágyó gyermeknek nagy nehézségeket
okoz, úgy vélem, hogy Gál István úr találmánya igen jól szolgálhatná a magyar és nemzetközi
zenepedagógia céljait. Kérek mindenkit, akit illet, hogy a szemléltető
eszköz ügyét előmozdítani szíveskedjék.
Budapest,1995. március 23.”
1997-ben Budapesten, a VI. kerületi Lovag-utcai
Általános Iskolában, a gyakorlatban is kipróbálhattam a Kotta-muzsika
működését. Az eszköz igen jól vizsgázott. A kipróbálásban részt vevő
nevelők kedvező tapasztalatokról számoltak be, és arról, hogy a
gyerekek szenvedélyesen megszerették a tanulásnak ezt az izgalmas
„játékszerét”. Viszonylag rövid idő elteltével már jelentkeztek az első eredmények,
bizonyítást nyert a módszer és az eszköz hasznossága.
A szélesebb körben való megismertetésére szervezett
bemutató foglalkozás tanúsága szerint, igen élénk volt az érdeklődés a
„Kotta-muzsika” és alkalmazása iránt. 1998-ban a Duna TV felvételt is készített
az eszköz gyakorlati felhasználásáról, amit január 18-án be is mutattak a televízióban.
Azóta a módszert tovább fejlesztettem. Kidolgoztam
számítógépes alkalmazását: Az új program a kottát nem csak
lejátssza, hanem szolmizálva meg is szólaltatja. (Vannak olyan kotta-szerkesztő
programok, amelyek képesek új hangmintát is befogadni, és a dallamot
különböző módon megszólaltatni, akár szolmizálva is.)
A számítógépes megoldás további – a gyerekek számára
különösen kedvelt – előnye, hogy a hangzó kotta képéhez még egy videó is
társul. Például, a „Megy a gőzös, megy a gőzös” kottája alatt egy
pöfögő mozdony is elhalad, kirándulókat szállító kocsikkal, vagy a „Csíp-csíp
csóka” kottája alatt
baromfi udvart lehet látni állatokkal, szekérrel, stb.
A hang, a kép, az egyszerű manipuláció és a
gyerekek által igen kedvelt eszköz használata rendkívül vonzó már az óvodások számára
is, akik látens tanulás útján, biztatás nélkül, szinte észrevétlen
természetességgel tanulhatnak meg kottából énekelni. Így később minden
gond nélkül olvassák majd a kottát,
könnyedén használva a zenei írás-olvasási tudást. Örömforrás
lesz számukra a zene, s nem lesz zenei analfabéta. Jó eséllyel lehet értékes
tagja éneklő közösségeknek,
kórusoknak.
A számítógép a kottaszerkesztővel megírt dallamot
le is tudja játszani, nem csak zongora hangon, hanem más hangszer hangjával is,
sőt még szolmizálva is le tudja énekelni, amit szemmel követve, énekelgetve,
meg lehet tanulni.
Ha a kis gyermek egy videóval kiegészített szolmizáló kottát
lát, akkor nem kell semmit sem magyarázni neki, utánozva megtanul kottából
énekelni.
Ha készülne egy ilyen cd, akkor szerintem minden
óvodás önállóan meg tudná tanulni a kottaolvasást, de még az is, akit
botfülűnek tartanak. Ha kottaolvasási tudással kezdhetnék meg a gyerekek
az iskolát, akkor a Kodály-módszer
fölértékelődne! A szolmizálás a kotta-olvasás abc-je, ami a lapról
való éneklés megtanulását egyszerűbbé, gyorsabbá teszi.
Reménnyel tölt el, hogy ez a módszer hozzá segíthet ahhoz,
hogy közelebb kerüljünk Kodály Zoltán álmának beteljesüléséhez, amelyről a
Bicinia Hungarica I. füzetének előszavában ezt olvashatjuk:
„Galántai
Népiskola mezítlábas pajtásaim: rátok gondolva írtam ezeket. A ti hangotok
cseng felém 50 év ködén át. Hajigáló, verekedő, fészekkiszedő,
semmitől meg nem ijedő, talpig derék fiúk. Dalos, táncos, illedelmes,
jó dolgú lányok: hová lettetek?
Ha
minket akkor effélékre (s még egyre-másra) megtanítanak: be más életet
teremthettünk volna ebben a kis országban! Így azokra marad, akik most kezdik
tanulni, hogy nem sokat ér, ha magunknak dalolunk, szebb, ha ketten
összedalolnak. Aztán mind többen, százan, ezren, míg megszólal a nagy Harmónia,
amiben mind egyek lehetünk. Akkor mondjuk majd csak igazán:
ÖRVENDJEN
AZ EGÉSZ VILÁG!
Írásom elején már említettem, hogy 80-éves vagyok, és
nem látok, és
hogy 50-évesen jöttem rá, hogy mi is a lapról éneklés.
Kifejlesztettem egy olyan számító-gépes módszert, ami megkönnyítheti a
kottaolvasást. A módszer szerintem jó, ki van próbálva, csak nem tudom
hitelesíteni, mert nem vagyok pedagógus. Szeretném át adni a módszert egy olyan
kreatív pedagógusnak, aki érdeklődik az újdonságok iránt. Várom tehát
annak a jelentkezését, akinek szívügye az ének-tanítás jövője.
Mi
a zene?
- Tudjuk, hogy a lélek legmélyebb rétegeit
érinti,
- tudjuk, hogy személyiségformáló,
- tudjuk, hogy nemzetközi nyelv;
- tudjuk, hogy érzelmeket vált ki,
érzelmeket erősít.
Akkor miért huszadrendű tantárgy az iskolákban? Miért
nincs énekoktatás a serdülőkorú fiatalok több mint kétharmadánál? Miért
sorvad el az egyházzenei anyanyelvünk? Miért apadt el a bartóki "Tiszta
forrás"? Miért mondott csődöt
a világot ámulatba ejtő kodályi "zenei nevelés"? Fölismertük
ennek jelentőségét?
Dehogy! Zátonyra futtattuk! A magyar nép, beleértve a
vezetésre, irányításra képzett értelmiséget is, – tisztelettel adózva a
kivételnek – sajnos még ma sem érti Bartók és Kodály nemzetmentő
harmóniáját. Pedig könnyű lenne megérteni, mert nagyon egyszerű: csak
azt kell tudni, hogy hol van a dó. Aki a skálát szolmizálva eltudja énekelni,
és tudja, hogy hol van a dó, az mindent tud a kottából való énekéléshez.
Akinek
további információra van szüksége, kérem, bátram hívjon fel, szívesen segít
Neki Robi bácsi.
Tisztelettel:
Gál
István Róbert
(Elérhetőségek
a Szerkesztőségben)
A
szerző nem zenetanár.