KÉZZEL ÍRT
KOTTÁK A SZABADSÁGHARC ÉVEIBŐL
Elveszettnek
hitt Liszt-kéziratok kerültek elő egy magángyűjteményből, a
dokumentumok történelmi jelentősége, a magyar zenekultúrára gyakorolt
hatása felbecsülhetetlen. A kéziratokat, amelyeket a Liszt Ferenc
Zeneművészeti Egyetem az Emberi Erőforrások Minisztériuma
támogatásával vásárolt meg, az intézmény emlékmúzeuma és kutatóközpontja
őrzi majd.
A
hagyatékban fellelt kézzel írt kottákat egy örökös találta meg, és a
szakértői eredetvizsgálat után a Zeneakadémia részeként működő
Liszt Ferenc Emlékmúzeum és Kutatóközpontnak ajánlotta őket megvételre. Az
egyedülálló nemzeti értéket képviselő kéziratok megvásárlását a Nemzeti
Kulturális Alaptól kapott vissza nem térítendő támogatás tette
lehetővé. A kéziratok érdekessége, hogy a művek kimondottan magyar
tematikához kapcsolódnak, vagy erősen kötődnek Magyarországhoz,
illetve az 1848-as forradalomhoz és szabadságharchoz, így az ünnephez közeli
nap kiváló alkalmat teremt hivatalos bemutatásukra.
A
dokumentumok között olyan különlegességek vannak, mint az a kotta, amelybe a
világutazó Liszt maga írta bele Petőfi A Magyarok Istene című versének
szövegét magyarul. Egy másik kéziraton
a Mosonyi Gyászmenete című zongoramű található,
amely Liszt legfontosabb magyar barátját, Mosonyi Mihályt helyezi a
középpontba, és korai megfogalmazása annak a darabnak, amely a zeneszerző
utolsó előtti életévében Mosonyi néven került be a „Magyar Történelmi
Arcképsorozatba”. A Petőfi
szellemének című zongoradarab „Petőfi” néven kapta meg
végleges formáját ugyanebben a sorozatban. A Magyar
Királydal eredetileg a Magyar Királyi Operaház 1884-es megnyitására
készült alkotás, A gyermek himnusza ébredéskor című
kórusmű pedig az Engeszer Mátyás által
vezetett Magyar Liszt Egylet számára íródott és Budapesten volt az
ősbemutatója. Egyedül az Elfelejtett Románc (Vergesse Romanze) című
mű témája nem kapcsolódik szorosan Magyarországhoz.
Liszt
Ferenc szóban forgó művei annak idején a Táborszky és Parsch kiadónál jelentek meg. Eredeti kézirataikat
eddig elveszettnek hittük, vagy más változataikat ismertük. Mint kiderült, a
kéziratok a kiadónál maradtak, majd mikor Nádor Kálmán 1895-ben megvásárolta a
Váci utcai Táborszky-féle zenemű-kereskedést,
a kéziratok az új kiadó tulajdonába kerültek.
Táborszky Nándor
1831-ben, húsz évvel Liszt után született, ám mindössze két évvel élte túl a
mestert, 1888-ban hunyt el. Liszt már apját, Táborszky János
Mihályt is ismerte, de Nándorral az ismeretségen túl szorosabb munkakapcsolatot
is ápolt. Az ifjabb Táborszky 1868-ban
kezdett kottakiadással foglalkozni, mint a Rózsavölgyi és Társa kiadó
fióküzletének tulajdonosa, azonban később függetlenedett a
Rózsavölgyitől, és Parsch Józseffel
megalapította Budapesten a Táborszky & Parsch kiadót. A kiadó több mint 25 év után szűnt
meg 1895-ben, Parsch József halálával,
jogutódja Nádor Kálmán lett (a kiadó az államosításkor a többi
zeneműkiadással foglalkozó magyar céggel együtt beolvadt az Editio Musica Budapest
nevet viselő intézménybe).
Liszt
Ferenc és Táborszky Nándor személyes
barátságáról elsősorban Liszt levelei tanúskodnak, amelyekben többnyire
kottákat vagy koncertjegyet rendel Táborszkytól vagy
épp fizetésről, hangversenytervekről tájékoztatja őt, de szó
esik közös vacsorákról és otthoni látogatásokról is. Liszt élete utolsó
éveiben, egészen haláláig rendszeresen lépett fel a kiadó házi zenés estélyein.
Hasonló esteket Liszt lakásán is tartottak, ahol évvel élte túl a mestert,
1888-ban hunyt el. Liszt már apját, Táborszky János
Mihályt is ismerte, de Nándorral az ismeretségen túl szorosabb munkakapcsolatot
is ápolt. Az ifjabb Táborszky 1868-ban
kezdett kottakiadással foglalkozni, mint a Rózsavölgyi és Társa kiadó
fióküzletének tulajdonosa, azonban később függetlenedett a
Rózsavölgyitől, és Parsch Józseffel
megalapította Budapesten a Táborszky & Parsch kiadót. A kiadó több mint 25 év után szűnt
meg 1895-ben, Parsch József halálával,
jogutódja Nádor Kálmán lett (a kiadó az államosításkor a többi zeneműkiadással
foglalkozó magyar céggel együtt beolvadt az Editio Musica Budapest nevet viselő intézménybe).
Liszt Ferenc és Táborszky Nándor személyes barátságáról
elsősorban Liszt levelei tanúskodnak, amelyekben többnyire kottákat vagy
koncertjegyet rendel Táborszkytól vagy épp
fizetésről, hangversenytervekről tájékoztatja őt, de szó esik
közös vacsorákról és otthoni látogatásokról is. Liszt élete utolsó éveiben,
egészen haláláig rendszeresen lépett fel a kiadó házi zenés estélyein. Hasonló
esteket Liszt lakásán is tartottak, ahol természetesen Táborszky is
jelen volt. Ábrányi Kornél, Mihalovich Ödön
és Zichy Géza mellett Táborszky Nándor volt
az, aki a leggyakrabban fogadta az idős zeneszerzőt a pályaudvaron,
amikor Magyarországra érkezett, vagy búcsúztatta, amikor továbbutazott. Ott
volt 1886. március 11-én is, amikor Liszt végleg búcsút vett Magyarországtól,
előtte búcsúestélyt szervezett Liszt tiszteletére. (Liszt és Táborszky közös szerepelnek a mester budapesti
lakásán, a kép a mai Régi Zeneakadémián látható).
A történelmi
jelentőségű, egyedülálló nemzeti értékekről hamarosan a Liszt
Ferenc Emlékmúzeum és Kutatóközpont honlapján is tájékozódhat a közönség.
További
információ:
Zeneakadémia
Kommunikáció
Zeneakadémia, Kommunikációs és Médiatartalmi Igazgatóság
1077
Budapest, Wesselényi utca 52.
tel:
(1) 462 4670
Forrás: Zeneakadémia/ Dimény András/