Adám Emil (A családi archívumból)
Ádám
Emil (1905-1987) kereskedelmi iskolában érettségizett, és autodidaktaként
tanult meg hegedülni, kottát írni és olvasni. 20 éves ifjúként 1925-ben, zenei
tanulmányok nélkül vállalta az 1916-bn megalakult Debreceni Izraelita Ifjak
Dalkörének vezetését, és bátran átvette a debreceni Nagyzsinagóga férfikarának
karmesteri feladatait. Ezeken a területeken hamarosan jelentős sikereket
ért el, így felkérték a Debreceni Zsidó Gimnázium óraadó tanárának. A
gimnáziumban is összeállított egy gyermekkórust. Ezzel lehetővé vált, hogy
a három kórus tagsága, szükség esetén egymást kiegészítve a debreceni zsidó
zenei életet felpezsdítse. A kórusok mellett kamarazenekart is életre hívott,
így teljes estét betöltő műsort tudtak adni egy-egy felkérésre a debreceni
Arany Bika hangversenytermében és a Debreceni Zsidó Hitközség székházában. A
Debreceni Izraelita Ifjak Dalkörével részt vettek Országos Dalárdaversenyeken
és a 30-as években több alkalommal a nyertesek között voltak.
A Debreceni
Izraelita ifjak Dalkörének zászlója, amely jelenleg Izraelben van kiállítva, a cvati magyar múzeumban
Az
1930-as években íródott a Debreceni Zsidó Gimnázium ballagó
diákjai számára a 133. zsoltárra írt dallam: „Hiné mátov umánájim sevet áchim gámjáchád”
azaz "Mily szép, és mily jó, ha testvérek együtt élnek!" Ezt a
dallamot használta fel később, 1970-ben a Goldmark
Kórusnak ír kórusművében:
Diplomát
szerzett 1934-ben a Debrecen Szabad Királyi Város zeneiskolája Akadémiai
tanfolyamának zeneszerző tanszakán, majd ezt követően Bécsben a Wiener
Sängerknaben iskolájában folytatja tanulmányait. Itt
a fiúgyermekek hangképzésének módszertanát sajátította el, és ezzel e terület
ismert szakemberre lett.
A
nyári időszakban – Kodály és Bartók példáját követve -
gyűjtőmunkát végzett anyai szülőföldjén, Ungvár és Munkács
környékén, a hegyekben és a városi zsidó közösségekben. Az itt rögzített
dallamokat feldolgozta élete során. A szakrális dallamok megjelentek a kórusoknak
és kántoroknak írt művekben. A jiddis és chászid
népzenei gyűjtései zenekara és kórusai repertoárját bővítették. Ennek
a gyűjtő és feldolgozó munkának jelentősége napjainkban
értékelhető legjobban, hiszen ily módon megmentette a háború alatt
elpusztított zsidó közösség zenei világát.
1942-ben
Racin Eszter című színdarabját Kardos László a
Zsidó Gimnázium tanára lefordította, és ehhez zenei betéteket írt. Ezt a
művet két alkalommal debreceni, majd a pesti gimnazisták adták elő
színpadokon.
Racin: Eszter
című művére írt daljáték egyik dallama „Hitvallás” címmel
Ádám
Emil az 1925-1944 közötti termékeny zeneszerző korszakában írta az „Av háráchámim”kezdetű imarészletet.
Ez a mű 1938. május 8-án született. A kottára írt feljegyzés szerint ezen
a napon tárgyalták a magyar parlamentben a 1. „zsidó törvényt”.
Ennek ismeretében, a félelem légkörében böjtöltek a hívek, és a zsinagógákban,
a napi istentisztelet keretében elmondták azt az imát, melyet csak bizonyos
szombatokon, vagy olyan ünnepeken mondunk, amelyeken halottainkról emlékezünk
meg. A műben felhangzó „Szól a kakas már” magyar népdal motívuma jelzi
számunkra, hogy a szerző és e kor embere érezte 1938-ban az elkövetkezendő
esztendők veszedelmekkel teli történéseit.
(A
hangfelvételen a Goldmark Kórus énekel, és a szólista
Biczó Tamás, a Hegedüs Gyula utcai
zsinagóga főkántora)
1944-ben
a munkaszolgálatból megszökve a háború utolsó napjaiban a Vadász utcai védett
házban, az un. üvegház nyomorúságos körülményei között kórust szervezett, és az
„együttes” a fegyverek zaja mellett hangversenyt tartott.
A
háborút követően a Pesti Izraelita Hitközség Gimnáziumában folytatta
tanítói munkáját, és mellette a Hanoár Hácioni közösségben kórusokat szervezett. E közben
elvégezte az Országos Magyar Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola énekszak
tanítói szakát, majd az államosítást követő években az Apáczai Csere János
Gyakorló Iskolában tanított, és a zeneakadémiai hallgatókkal foglalkozott. Az
énektanári hospitálás mellett a karmester képzésben
vett részt, és itt adhatta át a fiú gyermekhang képzési speciális tudását a
hallgatóknak.
Kórusvezetői
munkáját az 1950-es évektől tovább folytatta, és az iskolai kórusai
mellett a kor szellemének megfelelően több mozgalmi együttest vezetett, de
a zsidó zene világát csak egy-egy alkalommal volt lehetősége felidézni
jiddis dallamok feldolgozásával. Ezek legtöbbször az íróasztalban pihentek meg.
1969-es
nyugdíjazását követően az Országos Rabbiképző
Intézetben újra indítja a kántorképzést az Intézet igazgatója, Scheiber Sándor
meghívására. Most már lehetősége nyílik zsidó kórus szervezésére, és ebben
támogatta és fennmaradásának útját is egyengette Scheiber professzor is. Így
alakul meg a Goldmark Kórus a Rabbiképző
hallgatóiból, az Anna Frank Gimnázium diákjaiból és régi kórusai tagjaiból.
Ezzel megnyílik az útja a fiókban lévő művek életre hívásának, új művek
komponálásának és betanításának.
1987-ben
bekövetkezett halálakor jelentős mennyiségű kórus és kántor
zeneművet hagyott hátra, valamint a kántor oktatáshoz
írt kézikönyvét. A Goldmark Kórus ma is él, Ádám Emil
kórusműveit repertoárján tartja, és a halálát követő években hangzó
anyagon rögzítette.
Lewandowski: Uvnuho jomar!
Luis Lewandowski (1821-1894)
német zeneszerző művét énekeljük (a Tóra frigyszekrénybe történő
elhelyezésekor elmondott ima szövegét tartalmazza)
Énekel a Goldmark kórus,
Nógrádi Gergely a Frankel Leó utcai zsinagóga főkántora szólózik!
Goldmark terem (2018.03.25.)
(Összeállította:
Ádám Mária)