Emlékkoncert volt Devich János 80. szŰletésnapja tiszteletére
a Zeneakadémia SOLTI GYÖRGY KAMARATERMÉBEN ÉS A
PESTI VIGADÓBAN
Devich János (1938-2017) portréja (Fidelio)
A
Zeneakadémia egyik nagy tanáregyénisége, Devich János
fél évvel ezelőtt váratlanul hunyt el. 1985 óta tanított az intézményben,
és nevelte ki zenészek több generációját. „Imádtuk
az óráit, a precizitását, hogy mindig tökéletes eleganciával jelent meg, hogy
rendkívüli szaktudását képes volt személyes élményeinek elbeszélésébe
csomagolva számunkra is élményszerűvé tenni. Számára a kamarazene esetében
éppolyan fontos volt a hangszeres muzsikus, mint az adott zenedarab. Azok közé
a valóban legendás tanáregyéniségek közé tartozott, akik nem csupán a
tananyagot tanították, hanem a diákokat is, nem elsősorban ismereteket
adtak át, hanem szemléletet.” – írta búcsújában Vigh Andrea rektor, s
valóban, ha megkérdeznénk növendékeit, hasonlóképp emlékeznének meg egykori
tanárukról. A születésnapi emlékhangversenyen a legkedvesebb tanítványai,
valamint kollégái, családtagjai tisztelegtek a Zeneakadémia egykori rektori
tanácsadója előtt.
I.
A 2018. IV. 9.-i SZÜLETÉSNAPI EMLÉKKONCET MŰSORA ÉS KÖZREMŰKÖDŐI:
J. S. Bach: 5.
(c-moll) csellószvit, BWV 1011 – 4. Sarabande
Devich Benedek (bőgő)
Haydn: A Megváltó
utolsó hét szava a keresztfán, Hob. XX:1B – 7.
szonáta ('In manus tuas,
Domine, commendo spiritum meum')
Kruppa Vonósnégyes: Kruppa
Bálint, Osztrosits Éva (hegedű), Kurgyis András (brácsa), Baranyai Barnabás (cselló)
Csajkovszkij:
Souvenir d’un Lieu Cher,
op. 42 – 1. Meditation
Nyári László
(hegedű), Kovalszki Mária (zongora)
Dohnányi: 1. (c-moll)
zongoraötös – 1. tétel
Balázs János
(zongora)
Kállai Vonósnégyes:
Kállai Ernő, Szajkó Géza (hegedű), Dráfi
Kálmán Szilveszter (brácsa), Balázs István (cselló)
Debussy: Szonáta
fuvolára, brácsára és hárfára – 2-3. tétel
Drahos Béla (fuvola),
Varga Oszkár (brácsa), Vigh Andrea (hárfa)
Fauré: Elégia, op. 24
Devich Gergely (cselló), Kovalszki Mária (zongora)
Ezt a programot a
LFZE szervezte.
II.
A
2018. április 16.-i Devich János növendékeinek hangversenye 1.
A Pesti Vigadó Makovecz termében 2018. április 16-án 19.30 órakor növendékei adnak koncertet Devich János cselóművész, zeneművész, az MMA néhai tagja tiszteletére:
Bach: Esz-dúr
preludium és fúga
Mozart: Esz-dúr vonósnégyes, K. 175
Schumann: Esz-dúr zongoraötös, op. 44
Közreműködik: Kruppa Vonósnégyes
Kruppa Bálint – hegedű, Osztrosits
Éva – hegedű, Kurgyis András – brácsa, Baranyai
Barnabás – cselló, Demény Balázs – zongora
Ezt a programot a Magyar Művészeti Akadémia Zeneművészeti Tagozata
szervezte.
III.
Devich János gordonkaművész
ÖNÉLETRAJZI VALLOMÁSA
Minden ember életútja két pályán
mozog. Az egyiken a történelem kényszere és környezete befolyásolja, a másikon
önmaga tervezi, építi sorsát. Különösen így volt ez a technika által kitágított
tér és az események sűrűsége miatt egyre gyorsuló idő
közelmúltjában, a XX. század második felében. És csak a jó Isten a tudója,
életem hanyadrészében.
Egészséges, lelkileg
kiegyensúlyozott, szeretettel megáldott szüleim második fiaként láttam meg a
napvilágot Szegeden, 1938 virágvasárnapján. Tudom, a statisztika szerint minden
365. gyermek virágvasárnap születik, mégis, ha tudat alatt is, mindig önbizalmat
adott, hogy én is közéjük tartozom. Talán csak a karácsonyiakra gondoltam némi
irigységgel.
Kisgyerekkorom játékos és gondtalan
éveit kegyetlenül vágta el a Magyarországra ért háború, aminek végnapjai már
Budapesten, egy Batthyány utcai lakásban találták családomat. Az első
szirénázás ’44 karácsony estéjén kergetett az óvóhelyre. Akkor még nem
sejtettük, hogy az a rémséges hang két hónapos pinceéletnek volt a nyitánya.
Két hónap, napi nyolcórás szakadatlan bombázással, vízhiánnyal, majd szabad
rablással, „malenkij robottal”.
Az állandó életveszély elmúltával, az újrakezdés izgalmas éveiben a történelem
és saját történetem kezdett külön úton járni. Tizenegy éves koromban kaptam
először gordonkát a kezembe, egy időben a „csengőfrász” és a
létbizonytalanság keserves mindennapjaival. Tanáraim tehetségesnek mondtak, én
pedig kétkedés és aggályok nélkül tettem a dolgom, és készültem egy pályára,
amelyről még semmit nem tudtam. De azt sejtettem – akkor még csak
gondterhelt szüleim félmondatait kilesve –, hogy a történelem hamis útra
tévedt, hiszen mást lehetett, mást kellett mondani az utcán, az iskolában, mint
otthon, családi-baráti körben.
1956 a katarzis éve.
Kitűnőre sikerült érettségim örömét túlszárnyalta a 12 nap mámora, és
beárnyékolta a rá következő kétségbeesés. A történelem életünk drámájává
vált.
Még ez évben sorsom eldőlni
látszott: felvettek a Zeneakadémiára. Öt tanulással eltöltött év barátokkal,
egészséges rivalizálással, ártatlan szerelmekkel és a zene habzsolásával.
Diploma előtt tagja lettem az Operaház zenekarának.
Újabb csoda: féléves ösztöndíjat
kaptam Rómába. Fillérekkel a zsebemben róttam az Örök Várost. Barátom lett
Michelangelo, Raffaello, Bernini, Bramante,
pihenni a kutak mellé vagy a Palatínus kertjében egy-egy dór oszlop tövébe
heveredtem. A Trevi-kút meghálálta bedobott érmeimet:
később vagy húsz alkalommal láttam viszont kedves városomat.
Negyvennyolc kilóra lefogyva
tértem haza, de a szabad világ levegőjével tüdőmben és jövőm
építésének terveivel gondolataimban. Mint annyiszor, ezúttal is Sándor bátyám
nyomdokaiba lépve vonósnégyest szerveztem. Az igen kemény felkészülési
időszak munkája hamar meghozta gyümölcseit: előbb Budapesten, majd
Münchenben nemzetközi versenyt nyertünk. Jutalmunk a Liszt-díj volt, és az
impresszáriók érdeklődése. Néhány személycsere után az együttes felvehette
Kodály Zoltán nevét. Befutottunk.
A végképp elszürkült, hazug és
kilátástalan történelem számomra elvesztette jelentőségét. A zene volt az
életem – és a Kodály vonósnégyes sikerei. Közel kétezer koncert, több mint
ötven lemezfelvétel munkánk eredménye. Nevezetes koncerttermek, kezdetben
silány, majd pompás szállodák, mintegy ötszáz repülőút (benne két
kényszerleszállás!) emlékét őrzöm. A jó
kritikákat albumba, a rosszakat íróasztalom legmélyébe gyűjtöttem. És hogy
igazi „ízelítőt” is soroljak: házi whiskyt ittam egy elszegényedett skót
nemes jéghideg házában, feleségem gondosan csomagolt szendvicsét majszoltam a Machu-Picchu romjain, bagdadi kereskedő teával, perui
parasztasszony friss narancslével kínált, Kínában száznapos tojást, Japánban sabu-sabut kóstoltam, ebédvendég voltam a norvég királynál
(feleségem jobban főz!), Olaszországban, a kedves Olaszországban végképp
döntöttem: a legjobb sajt a világon a gorgonzola.
1989, egy borzas hajú fiatalember
merész beszéde Nagy Imre emlékezetes újratemetésén ismét közel hozta, sőt
mindennapjaink izgalmas részévé tette a történelmet. Az elemi erővel
fellángoló reményt, hogy barátságban lehet egymással egyéni életút és
történelem, ha csalódásokkal is, máig táplálom magamban.
Egykori alma materem, a Zeneakadémia már mint érdemes művészt és a Bartók–Pásztory-díj
büszke tulajdonosát fogadott vissza tanárként és zenei pályám koronájaként.
Habilitálás után 1999-ben kaptam meg egyetemi tanári kinevezésemet. Amennyit
adni tudok tudásomból, tapasztalataimból a fiatal művészjelölteknek,
annyit igyekszem tőlük visszalesni derűből, energiából,
fiatalságból.
Három fiam (újságíró, tanár, jogász)
igazi büszkeségem. A muzsikusforrás ugyan elapadt, de amit szüleimtől
örököltem: az egészséget, a lelki kiegyensúlyozottságot, a szeretni tudás
képességét tovább tudtam adni életük megtervezéséhez. A hit, hogy a történelem
is segít majd ebben, bizakodóvá tesz. Még hetvenévesen is.
www.napkut.hu/naput_2007/2007_10/047.htm