MARTON
ÁRPÁD
„Ne engedjétek, hogy az
emberektől elvegyék a zenét!”
Rév Líviáról
évekkel ezelőtt jelentettem meg kis beszélgetőkönyvecskénket. „A jó
tanár – idézte akkor Szókratészt – fölöslegessé teszi magát.” Azóta több
mesterkurzusán figyelhettem meg, miként adja át tudását a „Liszt-dédunoka” zeneiskolásoknak,
zeneművészeti szakközepeseknek és művésznövendékeknek a világ egyik
legelső zongoraművésze. Mérhetetlen beleélési készséggel. Minden diák
fölkészültségére azonnal ráhangolódik. Éleslátó, mégsem bánt meg soha senkit. És
– tegyenek eléje bármit – minden darabot új fénybe helyez, rávilágítva az
értelmezés és a technika sarkalatos pontjaira. Lénye csupa muzsika, zenéje
pedig színültig emberséggel.
Egyvalamit azonban
sokáig nem értettem. Miként lehetséges, hogy az első világháború idején
született kislányt, akinek családja szegénységi bizonyítvánnyal „dicsekedhetett”,
az egyik legelőkelőbb, kísérleti pedagógiájáról nevezetes iskola
fogadta növendékei közé. Aztán ez is megvilágosodott. A kis Rauchwerger Lívia
nem sokkal első zongoraleckéje után fölhívta magára a figyelmet. A
tehetséges gyermekek zeneakadémiai koncertjén készült képen együtt látható
Solti Györggyel. A szegénysorú kislány „bezongorázta” magát a Göllner
Mária-féle kissvábhegyi magániskola jómódú növendékei közé…
Tanári
oklevelének átvételét követően idehaza sohasem taníthatott hivatalosan.
Párizsi és hazai mesterkurzusai mégis muzsikusnemzedékek mesterévé teszik az
elragadó, 97 esztendős művésznőt.
Az „Ő muzsikál rajtam keresztül”c. könyv
bemutatója 2009-ben Szegeden (Marton Árpád, Rév Lívia, Tokody Ilona)
-
Néha az az érzésem, mi magyarok a nyelvünknek köszönhetjük, hogy érezzük a zene
hangsúlyait, azokat a pilléreket, amelyek előre viszik a zenei folyamatot.
Itt egy kérdés – és Mozart a következő periódusban meg is válaszolja. Ha
egyhangúan játszom, arra hivatkozva, hogy nincs kiírt utasítás, elsikkad az
egész mű jelentése. Borzalmas dolgokat hallani emiatt még sztárzongoristáktól
is.
Schubert
is mindig énekel, és habár ő, tekintettel arra, hogy nem volt valami jó
zongorista, mindent aprólékosan kiírt, sokan mégsem törődnek vele. Hogy
hány zongoristától hallottam az Esz-dúr impromptut úgy játszani, mint valami
ujjgyakorlatot! Minden fátyolos finomsága elvész, ha így játsszák, márpedig ez
domborítja ki a mű mélységes fájdalmát. Schubertnél olykor a részletes
utasításokkal is óvatosan kell bánni: a mi gazdag tónusú zongoráinkon
eltúlzottnak hat, ha anélkül, hogy értelmeznénk a zene mondanivalóját,
egyszerűen csak követjük az ő bejegyzéseit, amelyek a fortepiano
adottságait veszik tekintetbe. Azt hiszem, ha egyetlen jelzés sem lenne egy
Beethoven- vagy Chopin-műben, az embernek, ha elmélyülten értelmezi a
darabot, akkor is egészen hasonló következtetésre kellene jutnia, mint a
komponista maga.
Amikor
tehát tanítok, arra törekszem, hogy a növendékeim megtanuljanak látni és
érteni. Ha csak egy bizonyos darab egy bizonyos helyét javítom ki, attól nem
lesznek jobb muzsikusok. Szerintem az emberek sokkal, de sokkal boldogabbak
lennének, ha valaki megtanította volna őket meglátni a részletek és az
összefüggések szépségeit. A profizmus megtanulható, de a művészet nem. Igaza
volt Lisztnek: az ember választhat magának mindenféle mesterséget, de a
művészet az a hivatás, amely maga választja az embert! Mesterem, Varró
Margit úgy szokta volt mondani: egy gramm tehetség annyit ér, mint egy
kilogramm tanítás. Magam ezért nem hiszek a tanítási „módszerben” sem. Egy
tanárnak átadnivalója, közlendője legyen, ne módszere – s hogy a tudását a
lehető legjobban adhassa át, minden egyes tanítvány számára külön
„módszert” kell kidolgoznia!
Jassinsky,
a lengyelek nagy zongoraművésze azt mondta nekem egy kurzusom után:
„Akármilyen lelkiismeretesen készítjük is fel őket, a művésznő
hatására mégis megváltozik a játékuk. Amikor pedig a művésznő ül
mellé, olyankor még a zongoránk is megváltozik!” Semmi különöset nem csináltam,
de úgy látszik, a muzsika valahogy megérinti azokat, akikben van rá
fogékonyság.
-
Sok tanítvány kérlelte már Lili nénit, foglalja írásba a zenei elveit.
-
Valóban mondták nekem többen, de mindig azzal térek ki: forgassák Varró Margit
kitűnő könyvét. Olyat én sohasem tudnék írni, és minden, amit a
tanítványaim tőlem hallhatnak, voltaképpen Varró Margitra vezethető
vissza. Aki a Liszt-növendék Szendy Árpád tanítványa volt. Nem csak a
pszichológiai és a zenei elvei voltak rendkívül helytállóak, de részletes
anatómiai megalapozását adta például a zongorajáték során kifejtett
mozgásoknak.
Az ostrom alatt vagy egy évig jóformán nem is
láttam zongorát. Volt azonban egy remek kéztornám, amely segített – ezt a mai
napig tanítom a növendékeimnek. Miután Bécsből hazatértem, épp kötelezővé
tették a tanárképzőt. Ott a magyar zongoristák legjava összeverődött,
köztük egy Gát József nevezetű koncertzongorista, akit az orvosai egy
súlyos ínhüvelygyulladás miatt két évre eltiltottak a zongorázástól. Ez a
szegény ember teljesen nekikeseredett, és fölkutatta az összes pesti
könyvtárat, hátha talál valami megoldást a betegségére. Talált is egy régesrégi
könyvet, amely kártyatrükkökhöz meg illúziómutatványokhoz szükséges kéztornákat
mutatott be. Az ember nem is gondolná, hogy ezek a bűvészek naponta hét
meg nyolc órákat gyakorolnak! Készített ebből a könyvből egy
kivonatot zongoristákra alkalmazva. Az volt az én tornám, amikor nem volt
zongora. Ez segített a csuklótörésemet követően, és ma is ezzel
tornáztatom az ujjaimat – meg persze a Chopin-etűdökkel: próbálja ki
egyszer, hogy ha jócskán lassított tempóban játssza őket, mennyire
zseniálisan mozgatják meg a kéz összes izmát és ízületét. Erre akkor jöttem rá,
amikor a háború után közvetlenül koncertezni kezdtem Erdélyben. A sok kihagyás
miatt úgy éreztem, megmerevedett a kezem. Elkezdtem az első, C-dúr
Chopin-etűdöt a lehető leglassabban játszani. Tartott úgy harmincöt
percig – és a nagy mozdulatok teljesen kilazították az ujjaimat. Sebők
Gyuritól pedig a rugalmasság elérésére tanultam egy fogást: úgy kell megütni
egy hangot, hogy kétszer szólaljon meg a hang. A triolás f-moll etűd
nagyon alkalmas erre. Azt azonban nem győzöm eleget mondogatni: a
zongorista nem a zongorán játszik, hanem a termen, nem a kezével, hanem a
fülével.
-
A kezek mégsem kevésbé fontosak a fülnél…
-
De még mennyire nem! Liszt még Chopinnél is jobban megdolgoztatja a bal kezet.
És vannak persze adottságok is, amelyekkel a zongoristának számolnia kell: nekem
például a kezem méretei egyszerűen lehetetlenné teszik, hogy az összes
Chopin-etűdöt játszhassam. Ted Perry, aki a Hyperion-lemezeim menedzsere
volt, egyszer meg is sértődött, mert nemet mondtam rá, hogy a
Prelűdök után a két etűdciklust is lemezre vegyük. Persze, nem akart
tudatlannak látszani, és közölte, hogy biztosan a Gesz-dúr etűd tart
vissza – csakhogy azt én éppenséggel rendszeresen játszom. Nem a darabok
okoztak nehézséget, hanem a kezem mérete. Vagy vegyük Bach csodálatos d-moll chaconne-jának
Brahms-féle átiratát. Sokáig műsoron tartottam, de mivel csak a balkézre
íródott, végül minden virtuozitása ellenére le kellett róla mondanom, mert mialatt
játszottam, a jobb kezem teljesen megmerevedett. Varró Margit arra tanított: az
ember sose fárassza túl a kezét – de az ellenkező véglet sem jó a
koncertezés szempontjából.
A
legmeglepőbb tapasztalatot kislány koromban, a játszótéren szereztem.
Próbálja csak ki: ha merev ujjakkal üt meg valamit, abban sokkal kevesebb az
erő, mint ha ellazult kézzel. Ez a zongorázás titka is.
-
A maiak?
-
Remekül és nagyon gyorsan tudnak zongorázni. De hol marad a muzsikálás? Olyan
gyorsan játszanak, hogy azzal megölik a zenét. Én is tudok gyorsan zongorázni,
de az még nem muzsikálás. Rendkívül szórakoztató például, ha az ember próbát
tesz mondjuk az opus 10. második Chopin-etűdjével: igen tanulságos, ha az
egyforma nyolcadokat gyakorlásként különféle ritmusképletekkel cseréljük fel:
ha nyújtott ritmusokkal és éles ritmusokkal is el tudjuk játszani, az remekül
kiegyensúlyozza az ember ritmusát. De ilyenkor gyakorlunk, és nem Chopint
játszunk!
Ha
olyan emberek kapnak lehetőségeket, mint amilyeneknek a lemezeivel
találkozik az ember, ötven év múlva senki sem fogja tudni, ki volt Bach, ki
volt Mozart! Ezért mindig azt kötöm elsőként lelkére a tanítványaimnak:
„Ne engedjétek, hogy az emberektől elvegyék a zenét!” Zene nélkül nincs
emberhez méltó létezés! Az embert a művészet teszi emberré!
Így
hát a versenyekre koncentráló zenei képzésben nem hiszek. A zene lényege
mérhetetlen. Mozart d-moll koncertjét játszottam egyszer Josef Krips
dirigálásával Londonban. Akármekkora Mozart-specialistának számított, kértem,
hogy ne hajszoljon végig a harmadik tételen. Persze a koncerten
rámkényszerítette a saját elképzelését. Tudja, mit írt a kritika? „Remek
előadás volt, csak a harmadik tételt nem lett volna szabad így
végigszáguldani.” Tulajdonképpen nem is értem, egy karmester, aki a szólót soha
életében nem játszotta el, miért érzi úgy, hogy jobban érzi a zenét annál, aki
a zongoránál ül.
Minthogy
Chopin tanár is volt, az etűdjeiben fölfedezhetjük, hogy rávezeti a
muzsikust, mit miért és hogyan akart és mit másként. Minden darabnak megvan a
saját kulcsa, amitől minden a helyére kerül. Az első prelűd
például mindjárt egy szünettel késleltetett triolával indul. Ezt legtöbbször
nagyvonalúan egyszerre játsszák a balkéz indításával. Csakhogy pár ütemmel
később maga Chopin hozza ezt a változatot, majd újra az eredeti kerül
elő. Lehet ez merő véletlen? Vagy nézze az opus 25. második, f-moll
etűdjét. Miért írt Chopin triolákat a jobb kéznek, és miért nem írta
6/8-ban? Ami a legérdekesebb az egészben: a lüktetése teljesen elvész, ha nem
helyesen olvassuk és játsszuk! Csak épp el kell olvasni, mit is akart a
komponista.
Valaki
egyszer azt mondta: a helyes interpretáció nem más, mint hogy minden hang a
kellő időben szólal meg. Holott a zene leginkább a színházhoz
hasonlít, ahol nincs két egyforma előadás, hanem ezerféle inspiráció. Ettől
van, hogy a muzsikálás kicsit mindig improvizáció. Növendékkoromban Dohnányi
előtt játszottam egyszer a „Feketebillentyűs” etűdöt. Odajött
hozzám, vállamra tette a kezét, és azt kérdezte: „Azt a rubatót miért
csinálta?” Megszeppenve feleltem: „Nem tudom.” Erre Dohnányi megveregette a
vállamat, és azt mondta: „Akkor bravó!”
Egyszer
egy zongorista eljött, hogy koncert előtt megmutassa nekem Beethoven
harmadik zongoraversenyét. Volt ott egy rubato, ami nekem nagyon nem tetszett.
Amikor rákérdeztem, sértődötten közölte, hogy az márpedig Barenboim
rubatója. Mit válaszolhat erre az ember? Lehet, hogy Barenboimnak jól áll ott
az a rubato, de annak a művésznek nagyon nem állt jól.
Weinertől
kaptam életem egyik legnagyobb elismerését. Zenei dolgokban rettenő
szigorú ember volt. Egyszer odahajolt hozzám, és azt mondta: „Szépen
muzsikált.” Ennél nagyobb dicséretet elképzelni sem lehet. Weiner fantasztikus
muzsikus volt. Senki sem tudta, milyen hangszeren játszik, ha játszik egyáltalán
valamelyiken, de mindegyiket úgy ismerte, hogy világhírű karmesterek
jártak hozzá átiratokat készíttetni. És semmi mással nem törődött, csak a
muzsikálással. Tanárképzős koromban láttam, hogy két vonósnégyessel éjt
nappallá téve dolgozott egy szereplés előtt. Soha senkinek nem jutott
volna eszébe, hogy megkérdezze: mivel tartozunk?
Varró Margit és három tehetséges tanítványa: Dános
Lili, Rauchweger-Rév Lívia és Frank Klára (1925-26)
Rév Lívia 1916-ban Budapesten született. Pályája
csodagyerekként indult: a modern zongorapedagógia megalapítójaként számon
tartott Varró Margit tanítványaként kilencévesen bekerült a különlegesen tehetséges
csodagyerekek közé. Tizenkét évesen Mozart Esz-dúr kétzongorás
versenyművének egyik szólistájaként már zenekarral lépett fel. A budapesti
Zeneakadémia elvégzése után két évig Robert Teichmüllernél tanult Lipcsében,
majd a Bécs megszállását követően Budapestre menekült Paul Weingartennél
tökéletesítette tudását. 1946 óta Párizsban él. A londoni Wigmore Hallban adott
szólóestjét zenekari
fölkérések sokasága követte több mint két évtizeden
keresztül. A kor szinte minden nagy karmesterével fellépett: Malcolm Sargent,
Sir Adrian Boult, André Cluytens, Eugén Jochum, Jascha Horenstein, Josef Krips,
Rafael Kubelik, Walter Susskind, Hans Schmidt-Isserstedt és mások koncertjeinek
ünnepelt szólistájaként. A hatvanas évek óta az aktív koncertezés mellett egyre
nagyobb hangsúlyt kap munkájában a pedagógusi hivatás. Világszerte
mesterkurzusokat tart a leghíresebb zenei egyetemeken (Bloomington, Chicago,…),
ritka koncertfellépéseit és lemezfelvételeit mind a szakma, mind a közönség
felsőfokokban méltatja. Mendelssohn-, Beethoven-, Schubert-, Ravel-,
Debussy- és Chopin-lemezeit számos rangos díjjal tüntették ki, a szaklapok a
világelsők között emlegetik játékát. Chopin összes noktürnjének felvételét
a BBC kritikusai minden idők legjobb felvételének választották.
Az
alábbi megjegyzéseket Rév Lívia óráin jegyeztem föl. Nem csupán a muzsikusok,
minden tanár meríthet belőlük: egy kivételes életpálya tapasztalatai és
egy kiválasztott művész megérzései összegződnek bennük. A „régi
nagyok” utolsó képviselőjének válaszai mindarra, amit a mai zongoristák
játéka megválaszolatlanul hagy. Szemezgessenek szeretettel ebből a
szeretetteljes testamentumból, és képzeljék maguk mellé a zongorajáték egyik
legendáját, amint minden idegszálával játékukat figyeli.
„A forte nem azt
jelenti, hogy gyorsabban!”
„Szélesíts, ne
gyorsíts!”
„Haragszik maga
arra a zongorára? Akkor miért püföli?”
„A jó csukló
olyan, mint a futóbajnok. Az az érzésünk, hogy nem is ér a földhöz. Az erő
belemegy a zongorába, a lendület kijön belőle!”
„Amikor Bach
muzsikált, mindig énekelt, bármilyen hangszerre írt is!”
„A két kezünk:
egy kéz!”
„Bachnál minden
szólam egyformán muzsikáljon! A legatókat mindkét kéznek külön-külön ki kell
dolgoznia: mindegyik a saját szólamában legatózik, nem keresztül-kasul!”
„Tanulja meg
egyenként a szólamokat, azután játssza őket kettesével, az elsőt a
másodikkal, a másodikat a harmadikkal – mindegyiket mindegyikkel!”
„Lassú tételben
az ékítés is lassú!”
„Ne csússzanak
össze a zenei mondatok! Ennek itt vége van, közben előkészíti a
következőt, de ehhez az kell, hogy érezzem, hogy vége.”
„Ne legyél
erőszakos Mozarttal, mert azt nem szereti.”
„Haydnnak nagyon
szép élete volt a hercegi udvarban. Minden reggel megkapta a tejeskávéját. És
akkor még gyorsvonatok sem voltak. Hát akkor hová siet?”
„Keressék a
szépet! Manapság mindenben a csúnyát keresik…”
„Debussynél
amennyire lehet, kézzel kötni. Ne számíts a pedálra!”
„Azt a
mozdulatot kell használni, amelyik hozzásegít a kifejezéshez, és nem azt,
amelyik hozzátesz’”
„Debussynél a
felszínen kell lenni, Bachnál mindig a mélyben.”
„A csembalón nem
lehetett crescendót és diminuendót csinálni, tehát Bachnál sem szabad. A
szólamok egyenrangúak, így kell érzékeltetni a főtémát, bárhol van.”
„Különböző
harmóniákat nem szabad összepedálozni.”
„Úgy kell
megtanulni a basszust jobbkéz nélkül, hogy abban minden kifejezés benne legyen
már!”
„Ha a crescendo
a legmagasabb hangig megy, mindig kap egy rossz hangsúlyt. Előbb meg kell
csinálni, és ’le kell vágni a fejét’.”
„Lényeg, hogy a
harmónia ott legyen, ahol a dallamnak szüksége van rá.”
„Nem tudja az
ember magát meghallgatni, mert a kifejezést nem lehet meghallgatni; az
valahonnan kívülről jön.”
„Minden, ami
repetál, kevésbé fontos, mint ami beszél, ami változik! Tessék énekelni azt a
témát!”
„Mindig valahová
mennie kell a repetálásnak. Minden megy valahová, és meg is kell érkeznie!”
„A zongorába nem
erővel kell betenni, hanem ki kell venni a hangot!”
„Ott kell
leengedni a csuklót, ahol a hangsúly. Nem lehet fölfelé esni!”
„Ezt így írta,
mert így akarta. Ha nem így akarta volna, nem így írja le!”
„A zongorista a
fülével muzsikál.”
„A jobb kezükkel
hegedüljenek, a ballal csellózzanak! Ennyi az egész!”
--
Rév Lívia a
YouTebe-n található felvételeiből:
Rév Lívia válaszol a Fidelio.hu kérdéseire 2010.
április 29-én.
Nocturnes de
Chopin Si b mineur Op. 9 N°1
0:00 : Mazurka, Op. Posth. 68: No. 2 in A Minor
2:58 : Nocturne, Op. 15: No. 1 in F Major
8:01 : Berceuse in D-Flat Major, Op. 57
12:44 : Prélude, Op. 28: No. 3 in G Major, Vivace
13:46 : Prélude, Op. 28: No. 16 in B-Flat Minor, Presto con fuoco
1. Op.10 No.3 in E
2. Op.10
2. No.4 in C sharp
minor (04:06)
3. 3. Op.10 No.5
in G flat (06:30)
4. 4. Op.25 No.1
in A flat (08:20)
5. 5. Op.25 No.7
in C sharp minor (11:00)
6. 6 Op.10 No.12
in C minor (16:25)