Bárdos Lajos – Kórusművek
Amikor
2018. január 25-én a Zenetudományi Intézetben sor került dr. Brückner Huba: Egyenes úton. Bárdos Lajos élete című
könyvének bemutatójára, az érdeklődők örömmel fedezhették fel a
könyvújdonság mellett azt a CD-korongot is, amely Bárdos Lajos
kórusműveiből kínál válogatást. Örömforrásként szolgált, hogy íme,
nemcsak Bárdos Lajosról jutunk
összefoglaló-informatív olvasnivalóhoz, hanem a zeneszerző Bárdostól zenei élményhez jutunk. Kiváltképp,
mivel egyetlen mű erejéig karnagyi munkássága is helyet kapott az
összeállításban.
A licenc
származásáról nem tartalmaz információt a CD kísérőfüzete, ám legtöbbször
napra pontosan megadja a felvételek idejét. Helyét illetően csak nagy
biztonsággal valószínűsíthetjük a Magyar Rádió (6-os?) stúdióját,
s a felvétel készítőinek személye sem publikus.
Hasonlóképp
a Bárdos Lajos Társaság eme kiadványának műsorát is titokzatos személy
véglegesítette. Az kiderül, hogy a felvételek időrendje nem jelentett
elsődleges szempontot, sőt, egy-egy karnagy (különböző
időpontokban történt) felvételei sem közvetlenül egymás után kaptak helyet
a műsorban. Az érdeklődésnek ezen a szintjén derül ki, hogy Bárdos
Lajos zeneszerzői életművének áttekintését nehezíti, hogy még
„közelítő” műjegyzéke sem könnyen hozzáférhető (közelítő
alatt azt értem, hogy a különböző apparátusra készült verziók feltüntetése
nélkül, illetve, a különböző összeállításokba besorolt tételsorrendek
részletező nyomon követése nélkül). Mindenesetre, ahol egyértelmű a
komponálás ideje, érdemes lett volna feltüntetni az évszámokat! Nem különülnek
el a népdalfeldolgozások és a vers-megzenésítések. Az eredmény viszont egyértelműen
végighallgatnivalónak bizonyul sőt, akár egymás után többször is
végighallgathatónak!
A
kísérőfüzetben a népdalszövegek nem szerepelnek, csak a megzenésített
verseket olvashatjuk. És itt érdekes megfigyelést tehet a hallgató: szöveggel a
kézben „érthetőnek” értékel olyan előadásokat is, amelyek szöveg
(részben vagy egészben) aligha tudná hallás alapján leírni. A népdalokkal más a
helyzet – szinte valamennyi ismertnek tekinthető, ilyenkor pedig a
hallgató ösztönösen is szinte együtt énekel (magában) a kórussal. Nehéz lenne
„rangsorolni”, minőségileg értékelni az interpretációkat, hiszen
legtöbbjükön az a fajta „jelenlét”, ami abból adódik, hogy az énekesek
tisztában vannak a művek értékével, amelyeket egyszersmind szívesen is
szólaltatnak meg.
Azt is
sejteni lehet, hogy nem csupán ezeket a felvételen hallható Bárdos-műveket
énekelték, mert olyan bátran formálnak (a Bárdos zenéjében jártas karnagyok
vezényletével) valamennyi énekkar dalosai, hogy szinte magától
értetődően hullámzik a zene, dinamikailag is érzékenyen követve a
szöveg érzelmi-indulati folyamatait. És ennek az érzelmi telítettségnek
köszönhető az a közvetlenség-érzet, amely kialakul a zeneszerző
világa és a hallgatók között. A kórusok szinte megszólítják a közönséget!
Éneklő
Magyarország! – lehet, hogy volt olyan időszak, amikor megvalósult a nagy
álom? És szinte észrevétlenül elmúlt, megannyi zenén kívüli körülmény
közrejátszásával? A rögzített hangképek minden visszaemlékezést „felülíró”
hitelessége még a közelmúltból is bizakodásra okot adó állapotról tanúskodik.
Talán az ilyen reményforrás-mozzanatokat kellene tudatosítani napjaink
muzsikus-társadalmában, hogy a kétségkívül nagy számban meglévő problémák
se vegyék el a zenélő (éneklő) kedvet! Mert ha hihetünk a felvételeknek
– márpedig hinnünk kell! – néhány évtizede még a hivatásos (profi) kórusok is
tudtak lelkesedni művekért, amelyeket élményadóan tudtak közvetíteni.
Ezzel
egyszersmind etalonokat állítottak, követendő példát - és arra
inspirálhattak más együtteseket, hogy eltérő elképzeléseiket hasonló
meggyőződéssel tárják a hallgatóság elé.
Bárdos
Lajos kórusművei napjaink énekkarai számára is aktuális énekelnivalót
kínálnak. Karvezetők és kórustagok számára érdemes részletekben,
mondhatni, művenként hallgatni ezt a válogatást, tehát a többszöri
meghallgatás által nagyobb esélyt adni egy-egy műnek, hogy ténylegesen
megtalálja az utat a potenciális előadók hallásához és ízléséhez. Ez azért
is lenne praktikus, mert – nyilvánvalóan terjedelmi okokból – igen sűrűn
követik egymást a korongon (néha egy-egy generálpauza hosszabb ideig tart, mint
máskor a műveket elválasztó szünet).
Sapszon Ferenc,
Mohayné Katanics Mária,
Tillai Aurél, Szesztay Zsolt és Ugrin
Gábor: „saját” együttesüknél markáns profilt kialakító karnagy-egyéniségek (M. Katanics Mária a Szilágyi Erzsébet Női Kamarakórus
mellett a Magyar Rádió énekkarát is több szám erejéig vezényelte) – a zenekari kíséretes
Alexius-szvit dirigenseként Sándor János szerepel az
összeállításban.
Azon
felbuzdulva, hogy fennmaradt egy felvétel (Elmúlt a tél, Weöres Sándor versére)
Bárdos Lajos vezényletével, érdemes lenne alaposan utánanézni, nincsenek-e
hasonló értékű, rejtőzködő kincsek hangarchívumok mélyén.
(BL 1717)
Fittler Katalin
A „Bárdos Lajos-Kórusművek”
CD megvásárolható:
Rózsavölgyi
Zeneműbolt (Budapest, Szervita tér 5, 1052)
Püski Kiadó és Könyvesház (Budapest, Krisztina
körút 26, 1013) ( Nyitva tartások Püski Kiadó és Könyvesház |
Krisztina körút 26 ...)