Mint a
felvétel kísérőszövegéből megtudjuk, a 1997-ben történt újjáalakulás
óta 20 éve működő Erkel Ferenc Vegyeskar (EFVK) a kerekszámú
évfordulót felvétel-készítéssel ünnepelte. Az EFVK 20 felvételére 2017. május
26-án és 27-én került sor, a Bartók Béla Unitárius Egyházközség Misszióházában.
A zenei rendező és a hangmérnök feladatát egy személyben Dobos László
végezte. (Egyébként a kórus jogelődje 1948-ben alakult, így 2018-ban
„aktuális” a felvétel meghallgatása, hiszen kis jóakarattal a 70 is kerek számnak
mondható.)
A
kísérőfüzetben csaknem egy egész oldalt foglalnak el a kórus fontosabb
eredményekként elkönyvelt, nemzetközi megmérettetéseken szerzett helyezései,
díjai, diplomái. A felsorolás korántsem teljes, csupán a 21. századi sikereket,
eredményeket tartalmazza, kezdve a KÓTA minősítő hangversenyén elért
„Fesztiválkórus” fokozattal (amelyet 2006-ban a „Kiemelt Hangversenykórus” cím
követett). Előtte szerepel egy érdemben fontos mondat: „Minden szempontból
(életkor, foglalkozás, nem, zenei képzettség…) vegyeskar vagyunk, de az éneklés, a zene szeretete és a közösség
erősen összeköt minket.” És aki meghallgatja a felvételt, elhiszi, hogy
komolyan így gondolták, így érzik. A szép kivitelezésű füzet tartalmazza a
műsort, ismertetve a műsorválasztás szempontjait, s az idegen nyelven
énekelt kórusművek magyar szövegét. Szokatlan, hogy a karnagy
munkásságáról, nevének feltüntetésén kívül, nem informál. Aki utánanéz az
interneten Cseri Zsófia munkásságának, könnyen belátja, hogy miért. Nehéz lett
volna kiemelni a pálya értékes mozzanatai, sikerei közül néhányat. Mert Cseri
Zsófia hosszú távon tett bizonyságot fáradhatatlanságáról. (Személyesen a VII.
Szinkópa Vegyeskari Találkozón kaptam először ízelítőt
körültekintő, a művészi munkán kívül a gyakorlati feladatokból is
részt vállaló magatartásából, amely minden bizonnyal személyiségformáló
erőként hat énekeseire.) Egy interjúból kiderült, hogy főiskolás kora
óta dolgozik két budapesti felnőtt-kórussal, előbb társkarnagyként,
majd vezető karnagyként (az EFVK mellett a Pasaréti Palló Imre
Énekkarral). S ha ehhez hozzávesszük a mindenkori iskolai kórusait, akkor
könnyen megértjük, honnan az energia – amelynek emberi, közösségi
kapcsolatokban egészen különleges megmaradási törvényei vannak.
A
kísérőszövegből megtudjuk, hogy a jubileumi felvétel műsorának
összeállításakor milyen szempontokat vettek figyelembe. Olyan műveket
választottak, amelyek nem szerepelnek korábbi felvételeiken, és amelyeket úgy
az énekesek, mint közvetítésük által közönségük is megszeretett. További
szempontként vették tekintetbe a 2017-es év zeneszerzői „aktualitásait”
(Kodály Zoltán születésének 135., halálának 50. évfordulóját, s hogy ebben az
évben volt Orbán György 70. születésnapja) – s ami további „aktualitást”
biztosít: 2018-ban a 85 éves Kocsár Miklós művének újrahallgatása.
A
műsort öt „blokkba” csoportosították I. Az öröm hangjai, II. Jézus élete
zenei képekben, III. Vers és zene, IV. „… minden eddigi és még valami.”, V. A
búcsú hangjai. Az egyetemes zenetörténet és a hazai kórusirodalom kincsei jól
megférnek egymás mellett, hiszen az utóbbi beletartozik a nagyobb halmazba.
Régi korok muzsikájának több, a későbbi kompozícióknak kevesebb idejük
volt még vizsgázni az előadók és a hallgatóság körében. Mivel az általuk
korábban már felvett művek nem jöhettek számításba, megnőtt az esélye
annak, hogy bármely éneklő közösség újabb repertoár-bővítő
kompozíciókat ismerhet meg ebből a 22 műsorszámból álló, kerek
programból.
Az öröm
hangjai eltöltik a hallgatót is, amikor elkezdi hallgatni a műsort. Gordon
Young és Ralph Manuel egyaránt Alleluja címet viselő kórusműve rögtön
„öröm-variációkat” kínál, majd két zsoltár következik (Mendelssohn 100.
zsoltára, valamint a 126. zsoltár Orbán György megzenésítésében), s ebben az
első blokkban máris megmutatkozik az a karakterizáló készség, amely
elidegeníthetetlen sajátja az énekkarnak. A második blokk tovább erősíti a
kezdeti jó tapasztalatot, s itt érdemes kitérni a „szövegmondás” kérdésére.
Mindenki nem érthet minden nyelven – sem az énekesek, sem a hallgatók. Idegen
(kevéssé értett) nyelvű szövegnél sem elég a hangzók érthető ejtése,
hanem jó esetben annak a többletnek a közvetítő erejével is számolnak az
előadók, amit a zeneszerző tesz hozzá a dallamokkal, harmóniákkal,
ritmizálással, mintegy felfokozva a közöltek hatását. (Láttam olyan autográfot,
ahol a szerző feltüntette, hogy nem kell érthető szövegmondásra
törekedni, az adott részlet indulatának erejét, forrongását kell visszaadni az
előadóknak!) Az Erkel Ferenc Vegyeskar, karnagya irányításával
atmoszférateremtően szólaltatja meg a legrövidebb tételeket is (így Arvo
Pärttől az egy percnél alig hosszabb Bogoroditse Devót is). Megindító
fohász a tolmácsolásukban Kocsár Miklós Pater nostere, s drámai töltésű
Deák-Bárdos György tétele, az Éli! Éli!, míg Rheinberger Abendliedje végtelen
nyugalmat áraszt. A puha tónus egyenletessége arról tanúskodik, hogy az
egymásra-figyelés szempontja előkelő helyet foglal el a próbák során
is. Nincsenek „kiszóló” hangok, a színek-tónusok árnyaltak, és amikor fokozásra
kerül sor, hihetetlen energiák szabadulnak fel a dalosok ajkán. A
Shakespeare-megzenésítések magyar szövegét műfordításban közlik (Vas
István, Radnóti Miklós, Szabó Lőrinc), Frederico Garcia Lorca verse szinte
nyersfordításnak hat. Weöres Sándor verseit Kodály (Norvég leányok) és Orbán
György (A Paprikajancsi szerenádja) képviseli. Kiderül a programból, hogy a
kórus felkérésére már több mű is született, így Günsberger Ákos Négy
limerickje (Varró Dániel), valamint Bella Máté Lacrimosája, mindkettő
2015-ben (az utóbbi a 2015. november 13-i párizsi terrortámadásra reflektált).
A IV. blokk címe idézet, Kodálytól való, miszerint: „a modern: minden eddigi és
még valami”. Itt kapott helyet Beischer-Matyó Tamás népdalfeldolgozása,
amelynek bemutatója is az EFVK nevéhez fűződik. A koncertező
gyakorlatra utal a záró-blokk, amely egy ír áldást és egy lett altatót
tartalmaz – gyakran e művek valamelyikével búcsúznak közönségüktől az
énekesek. Egy-egy kórustétel szólóit az énekkar tagjai vállalták, Króneisz
Gábor, Mihály Andrea és Vargacz Anikó.
Ez a
húszéves vegyeskar harmadik CD-felvétele, amely a Budapest Józsefvárosi
Önkormányzat és az EFVK Baráti Kör támogatásával jöhetett létre. A kórusmuzsika kedvelői nevében abban
reménykedem, hogy a folytatásra nem kell várni a negyedszázados jubileumig.
Fittler Katalin
HALLGATNIVALÓ
Válogatás az Erkel Ferenc Vegyeskar elmúlt évekbeli
hangfelvételeiből
Alfvén, Hugo |
|
Bárdos Lajos |
|
Britten, Benjamin |
|
Fauré, Gabriel |
|
Karai József |
|
Kocsár Miklós |
|
Ligeti György |
|
Lotti, Antonio |
|
Mendelssohn Bartholdy, Felix |
|
Monteverdi, Claudio |
|
Orbán György |
|
Peterson, W.-Berger |
|
Sweelinck, Jan Pieterszoon |
|
Wolf, Hugo |