150 éves a Járdányi Pál
Zeneiskola
Az évkönyvet összeállította és
szerkesztette: Friedler Magdolna
Aktív
hagyományőrzés jellemzi az intézményt, amelynek „családfája” az 1867-ben
alapított Budai Énekakadémiáig vezethető vissza. A történelmi léptékkel is
jelentős időszak során megannyi változás történt (többek között a
lehetőségek, az igények), de egyvalami töretlenül átöröklődött: a
zene, a zenélés szeretete. Időről-időre kiadványokkal
örökítették meg – a múltról sem megfeledkezve – a mindenkori jelenbeli
állapotokat, s ezekből önmagukból is kialakítható
az iskola története. Ugyanakkor, eme visszatekintő és összegző
áttekintések során megannyi tanulság, tapasztalat is felhalmozódott, s túlzás
nélkül állítható, hogy minta-értékű kiadvány látott napvilágot a másfél
évszázados évfordulóra.
Gyönyörű
a könyv kivitelezése. Miközben időtállónak szánták a benne foglaltakat,
arról is gondoskodtak, hogy öröm legyen kézbe venni, lapozgatni. Tény, hogy nem
„úti olvasmánynak” tervezték, már csak súlyát tekintve sem. Otthonos lehet
viszont a könyv közkönyvtárakban és magángyűjteményekben egyaránt –
leginkább a zenetanárokéban. Mert érdemei közé tartozik, hogy korántsem
egyszeri végigolvasásra való! Az csupán az „alap”, a benne foglaltak
áttekintése. Az igazi kapcsolat akkor kezdődik a kiadvánnyal, amikor ki-ki
ismerősöket keres-talál benne. A történeti áttekintések feltérképezik az
intézmény sorsát a névváltozások és a helyszín-változások tükrében,
végigkövetik az igazgatók sorát, majd a tanszakok történetével (programjaival,
sikereivel és büszkeségeivel) ismerkedhetünk meg. A kötetben helyet kaptak
személyes vélemények, a jelenlegi tanárok rövid értékelő emlékezései, továbbá
interjúk formájában jubileumi megemlékezések is, az iskola egykori tanáraitól
és/vagy növendékeitől.
Így
felsorolva talán szabványosnak is tűnhetnek a szempontok, s voltaképp a
függelék-jellegű felsorolások sem tényszerűségükben jelentenek
újdonságot. Ami mégis különlegessé teszi, az a másfél évszázados
időszakból adódik: 150 év tanárainak áttekintő felsorolása nem kis
feladat – és nem kevés olvasói tanulsággal járhat! A felsorolás tanszakonként,
névsorban történik. Kezdődik a zongoristákkal – 270 névvel, s folytatódik
hangszerenként, szakonként, mindig feltüntetve az adott tanszak alapításának
évét (amennyiben időszakosan szünetelt, akkor az újraindításét is). Itt
már az olvasóra (sőt, böngészőre) vár a feladat, hogy időrendbe
rakja a megannyi adatot – néhány grafikonos ábra nagyon megkönnyítette volna az
egyébként utalásként többször is előforduló adatok áttekintését, és nem is
igényelt volna sok helyet. A szakoknál összevonva szerepelnek az elméleti
„melléktárgyak” – megtudjuk, hogy 1872 óta „előképző, szolfézs,
összhangzattan, zeneirodalom” szakokon 133-an foglalkoztak a növendékekkel. Az
átfogó áttekintést már csak az is indokolja, hogy a tanmenetek
időről-időre változó előírásokat tartalmaztak a
kötelező és választható tantárgyakról. Mégis, az általánosan háttérbe
szorult (ám az értő zenéléshez elengedhetetlenül szükséges) tárgyak
mostoha-sorát az is jelzi, hogy a tanszak-történeti felsorolásnál utolsóként
„Zeneismeret” tanszak címen kaptak helyet az itt tanítók… A
tanárok felsorolásánál a sort a zongorakísérők csapata zárja (aki zongorát
is tanít, annak kétszer szerepel a neve), utánuk a technikai munkatársakat
tüntették fel.
Ebből
a 20 oldalas felsorolásból kiderül, ki mikor volt állományban az intézménynél.
A betűrendes sorrendből következik, hogy itt az időbeliségnek
nincs szerepe (diszkréten nincs adat a tanárok születési – és a régieknél
halálozási – idejére vonatkozóan sem; mint amikor az uralkodóknak csupán
regnálását tüntetik fel). A következő terjedelmes felsorolás a
zeneiskolának a jubileumi évben beiratkozott diákjait tünteti fel,
betűrendben (tanszak és osztály feltüntetése nélkül). Számomra rejtély,
milyen meggondolásból került e 16 oldal széles fekete keretbe…
Az
évkönyvben egyszerre érvényesülnek objektív és szubjektív szempontok. A
tárgyszerű tényeket jól ellenpontozzák a személyes megjegyzések, és nem
utolsó sorban: a könyv végigolvasása után olyasfajta személyes benyomásunk
támad, hogy érdembeli betekintést kaptunk másfélszáz év történetébe. Nem
csökkentve a többiek érdemét, kiemelkednek tanár-egyéniségek, akiknek neve
gyakran szerepel a visszatekintő megemlékezésekben, és feltűnően
gyakran olvasható a zenei versenyeken sikeresen szerepelt növendékek
felkészítőjeként.
A kötet
kivitelezése rendkívüli gondosságról árulkodik. Rendkívül kevés benne a
napjainkban egyébként már-már természetesnek tűnő elválasztási (és
hasonló) hiba, amely esetleg csupán az áttördelés folytán került be. Voltaképp
az sem zavaró, hogy nem mindenütt eltérő a betűtípus (elrendezési
„meggondolásokkal” magyarázható). Az olvasásba „belejött”, az élet-idézés
sodrába került olvasó a köznapi beszédben szokásos fordulatokat is
helyénvalónak találhatja, és az olyan bizonygató szándékú minősítéseken
sem „akad fenn”, mint amikor valakit „nagyon emblematikusnak” minősítenek.
Hasonlóképp azt is természetesnek tartja, hogy a kordokumentumok
tanulmányozását követően kissé archaizálóan fogalmaznak a történeti
visszatekintés írói, legfeljebb azt nehezményezheti, hogy
megkérdőjelezhető értékelésnek maguk által hitelesítetten adnak
hangot („A
regényeket is író Madarassy amellett, hogy helyet
biztosított az új tanintézetnek, maga is számos dalművet komponált,
sőt a magyar zenei nyelv megújításában is számottevő szerepet
vállalt.”). Arra viszont nincs mentség, hogy trombitatanár (ráadásul nem is
személyes nyilatkozatban, hanem a felelősségteljesebb-tárgyszerűbb
tanszaktörténeti fejezetben) pontatlanul közöljön országos versenyre vonatkozó
adatot, s az – tekintve, hogy az összeállító-szerkesztő orgona-szakos – hibásan
jelenjen meg (helyesen: Országos Lubik Imre
Trombitaverseny).
Fittler Katalin