GŐSI LILLA
Óvodapedagógusok és a zene
A kép forrása: Árnyasnet
A három–hét éves korosztály zenei nevelésére
különösen nagy figyelmet kell fordítani. Az óvodapedagógusok
felelősségéről és a zenei elköteleződés fontosságáról
kérdeztük dr. Szarka Júliát, a Károli Gáspár
Református Egyetem Tanítóképző Főiskolai Karának tanárát, korábban az
ELTE Tanító- és Óvóképző Karának oktatóját.
– Mit ért az óvónők szakmai elkötelezettségén?
– Az elköteleződést Luther szavaival lehet a
legjobban átadni: „Itt állok, másként nem tehetek.” Az óvodapedagógusi
képességeket és alapfeladatokat olyan szinten kell a kollégáknak
elsajátítaniuk, hogy higgyenek bennük, és teljesen magukénak érezzék őket.
Az elkötelezettségnek fontos alkotóeleme a hit, az azonosulás, az
önállóság, a kitartás, az elfogadás, a kötődés és a felelősség.
– Ön leendő pedagógusokat tanít. Mire szokta
felhívni a figyelmüket?
– A hallgatókat arra szoktam kérni, hogy az Óvodai
nevelés országos alapprogramja szerinti személyiségmodellben gondolkodjanak: a
program valamennyi fejezete kapcsolódik a zenei neveléshez. A zene
egyaránt hat a testre és a lélekre. Egészséges életmódra nevel. Fejleszti az
anyanyelvet, az értelmet. Közösséget formál, erősíti az erkölcsi érzéket,
és az érzelmekre tett hatása is nyilvánvaló. Fontos a későbbiekben a
szülők bevonása is: megismertetni velük Kodály Zoltán elveit; bemutatni
nekik, milyen dalokat tanulunk a gyerekekkel; elhívni őket, hogy jöjjenek
be a csoportba, lássák, mit játszunk, hogyan énekelünk.
– Milyen forrásokat ajánl az óvodapedagógusoknak?
– Forrai Katalin Ének az óvodában című
gyűjteményét például, több mint háromszáz ének és mondóka van benne.
Szintén több száz szemelvényt tartalmaz a „Törzsök-kotta” (Törzsök Béla: Zenehallgatás
az óvodában – a szerk.). Folyamatos fejlődésre van szükség, nem
szabad, hogy néhány dalban kimerüljön a repertoár. Túl kellene lépni azon, hogy
az egyetlen magyar kiszámoló az Ecc, pecc, kimehetsz, hogy ősszel az Érik a
szőlő, tavasszal a Tavaszi szél vizet áraszt a
sláger. Miután „agyonénekeltük” a Katalinkát, jöhetne a Reggeli
harmat, majd a Lepke, te kedves, szállj csak. Merjünk
sokféle változatos dalt tanítani a gyerekeknek!
– Milyen eszközökkel élhetnek az
óvodapedagógusok?
– Kodály alapelvei közül az óvodában feltétlenül
kiaknázható, hogy legalább egy hangszerünk mindig van: az énekhangunk. Aztán
tudunk csettintgetni, ütögethetjük a térdünket, doboghatunk a lábunkkal.
Beszerezhetünk dobot, xilofont, de ha erre nincs lehetőség, mi magunk is
készíthetünk hangszereket, akár sajtos dobozból vagy műanyag kupakokból.
– Melyik zenepedagógiai módszereket tartja jónak?
– Szőnyi Erzsébet Zenei nevelési irányzatok
a XX. században című könyvét szoktuk ajánlani a
hallgatóinknak, például Suzukit, a japán zenészt, aki egyedi módszerével
tanítja hegedülni a gyerekeket és az anyukákat. Kokas Klára programját szintén
tudjuk az óvodára adaptálni. Lehet az óvodai foglalkozásokba klasszikus zenét
vagy népi anyagot beépíteni, megkérdezni tőlük, mit éreztek zenehallgatás
közben, vagy arra kérni őket, mozogjanak, rajzoljanak a zenére.
Az „Óvodai nevelés a művészetek eszközeivel” program a
képességfejlesztést kizárólag mikrocsoportban
végezteti. Viszont nagy térben, például a tornateremben kell helyet biztosítani
a körjátéknak, a mozgásnak, az éneklésnek. Utána kell nézni és kiválasztani,
majd magunkévá tenni azokat a módszereket, amelyekkel azonosulni tudunk.
Az óvodapedagógusnak önállóan kell döntenie, melyik módszer a legjobb a
gyerekeinek, és pedagógusként miben tud hinni. Az a lényeg, hogy higgyen a
saját módszereiben, és azonosuljon velük.
– Hol tapasztal problémát, illetve fejlesztési
lehetőségeket a pedagógiai munka során?
– Talán az óvodában van a legkevesebb gond, a kollégák
nagy része ott még elkötelezett a tudatosan folyó, szakszerű zenei nevelés
iránt (is). Probléma, ha csak „énekelget” az óvónő, vagy gépzenével váltja
ki magát, vagy egyből nagy terjedelmű, bonyolult dalokat (pl.
Kossuth-nótákat) akar megtanítani a kisgyerekeknek, amelyeket azok még nem
tudnak tisztán, élvezettel énekelni. Kellene a változatos zenei anyag és a
hozzá kapcsolódó képességfejlesztés: például énekszóval köszönteni a
gyerekeket, dalolva vigasztalni, ölbe ültetve, altatáskor dúdolni nekik. Ez is
lehet a mindennapos éneklés. Viszont emellett elengedhetetlen, hogy az
óvónők ismerjék a kodályi alapelveket, tudjanak tisztán énekelni,
figyeljenek a ritmusérzék, a hallás és a belső hallás fejlesztésére. Cél a
zenehallgatóvá nevelés, az alkotókedv növelése is. Úgy vélem, ha az Ének
az óvodában című könyvben felsorolt feladatokat
felelősséggel végzi az óvodapedagógus, zenei értelemben is igazolja
elkötelezettségét.
*2016/4 Ének-zene
A szerző portréja: