“A TANÍTÁSON KERESZTÜL SZEMÉLYISÉGET IS FEJLESZTÜNK”
Lebanov József úgy véli
hidat kell építeni a köznevelés és a közigazgatás között
Húsz évet dolgozott zeneiskolában,
igazgatóként is irányította az intézményt, így jelentős tapasztalattal rendelkezik
a téren, hogy hogyan gondolkodnak a zenepedagógusok, és milyen elvárásokkal
állnak a fenntartó, s a minisztérium felé. Az EMMI főosztályvezetője
szerint a nyugodt szakmai munka feltételei már adottak, bár még sok helyen nem
ideálisak. Lebanov József a hangszercsere program
továbbfejlesztését, a továbbképzési lehetőségek bővítését, a
digitális tananyag és a kottafejlesztés elindítását is említette, de emellett
szó esett a zenetanítás lényegéről, s arról is, hogy mit jelent számára a
zenekari muzsikálás.
- A köznevelési stratégiai
főosztály munkatársaként munkájának mekkora részét teszik ki a
zeneoktatást érintő ügyek? A stratégiai főosztálynak mi a
zeneoktatási stratégiája?
-
A
feladatkörünk kiterjed a teljes köznevelési rendszerre, így ennek megfelelően a
napi munkában arányosan jelennek meg zeneoktatás ügyei. Természetesen vannak
egyedi, és jellemzően visszatérő feladatok, melyek megoldásán
ütemezetten dolgozunk. Fontosnak tartjuk a művészetoktatás szerepét,
hatását a tanulók és a magyar kultúra vonatkozásában egyaránt, tehát
természetes, hogy a zeneoktatás a korábbiakhoz hasonlóan a jövőben is
kellő figyelmet fog kapni. A XXI. század folyton változó
technikai-gazdasági környezetében elengedhetetlen ma már a rugalmasság, a gyors
döntési képesség, a kreativitás, az innovativitás,
alkalmazkodó képesség, és nem utolsó sorban a szociális érzékenység, melyek az
érzelmi intelligencia fejlesztésével a művészetoktatáson keresztül
fejleszthetők. Amennyiben a gyerekek számára nem adjuk meg azt a
lehetőséget, hogy alkotó tevékenységet végezhessenek, amely által
lépésről lépésre fedezhetik fel a világot, úgy az érzelmi
fejlődésüket is gátoljuk. A zenei
nevelés továbbá hozzájárul a hátrányos helyzetből induló tanulók
esélyegyenlőségének elősegítéséhez, segítheti ezáltal
a felsőoktatásba való bekerülésüket, társadalmi helyzetükből való
kiemelkedésüket.
- Hogyan látja az oktatáson belül a
zenepedagógia, a zenepedagógusok helyzetét?
- Fontos, hogy az alapfokú
művészetoktatás, azon belül a zeneiskolák, valamint a művészeti
szakgimnáziumok a köznevelési rendszer alapfeladatot ellátó intézményei. Az
általános, minden iskolára és pedagógusra vonatkozó egységes szabályozás
egyfajta kiszámítható biztonságot is jelent, ugyanakkor természetesen a
szakterület speciális jellemzői megfelelően érvényesülnek. A nyugodt
szakmai munka feltételei adottak, de egyenlőre
sok helyen nem nevezhetőek ideálisnak. Azonban az elmúlt évben elindult
hangszercsere-program olyan mennyiségű minőségi eszközhöz juttatja az
iskolákat, amelyre korábban nem volt példa, s továbbá szeretnénk
megerősíteni a módszertani továbbképzéseken való részvétel
lehetőségét is.
- Ön vezette az Albertirsai Zeneiskolát.
Hogyan tekint vissza az ott töltött évekre?
Mit tartott igazgatói
működése legnagyobb eredményének?
- Nagyon jó visszatekinteni a
zeneiskolában eltöltött húsz évre. A kiváló tantestülettel sok sikert, szép
eredményeket értünk el. A növendékeink rendszeresen szereztek az országos
versenyeken dobogós helyezéseket, emellett felújítottuk az iskola épületet, és
viszonylag sok hangszer beszerzésére is sor került. A kollégákkal a mai napig
tartom a kapcsolatot, s ha lehetőségem adódik, akkor az iskola fúvós
zenekarába is szívesen beülök. Székelyudvarhelyi zenetanár barátaimmal pedig
már tizenöt éve közösen szervezünk egy zenei tábort az erdélyi gyerekek
számára, s ezt a rendezvényt különösen fontosnak tartom. Arra pedig kifejezett
büszke vagyok, hogy egyik volt növendékem jelenleg a Staatskapelle
Berlin tagja.
- Trombitaművész, s trombita tanár. Mit élvezett a legjobban a tanításban, s mit akart
mindenáron átadni a növendékeinek?
- Hiszem, hogy a zenetanítás több, mint a hangszeres technikai feladatok megoldása. A
tanításon keresztül személyiséget fejlesztünk, gondolkodásmódot adunk,
attitűdöt alakítunk ki, azaz segítünk abban, hogy teljes emberré neveljük
a tanulókat. Vannak fontos pillanatok, amelyek meghatározóak lehetnek hosszú
időre. Az egyik az, amikor a tanuló először veszi kezébe a hangszert,
s először szólaltatja meg önállóan. Az első színpadra lépés élménye
szintén meghatározó. Majd amikor a napi munka eredményeképpen alaposabb
ismeretek, tapasztalatok birtokában ki tud teljesedni választott hangszerén a
diák, az lesz az igazán örömteli állapot… Valamint mindenképpen jó találkozni
az egykori növendékekkel, akik szívesen hozzák gyermekeiket a zeneiskolába,
vagy akár kollégaként kapcsolódnak be az oktatásba.
- Huszonöt évvel ezelőtt, 1993-ban
lett a Bohém Ragtime Jazz Band tagja. Hogyan jut ma is ideje az együttesben
való muzsikálásra? S még egy szimfonikus zenekarra is, hiszen a Kecskeméti
Szimfonikus Zenekar névsorában is megtaláltam a nevét…
- A Szimfonikus Zenekarban már nem tudom
vállalni a részvételt, azonban a Bohém Ragtime Jazz Band-nek
a mai napig tagja vagyok. Nem mindig könnyű összeegyeztetni a zenekari
programokat a napi feladatokkal, eddig azonban meg tudtam oldani. Számomra
felüdülést és egyben kikapcsolódást is jelent a zenekarban való játék.
- Zeneiskola igazgatóból, majd
tankerületi igazgatóból lett az EMMI főosztályvezetője. Hogyan
kezdett neki a minisztériumi munkának? Mi volt az, amiben úgy vélte, segíteni
tudja az egykori kollégái munkáját?
- Úgy vélem, nagy segítséget jelent,
hogy ismerem a köznevelésben dolgozó kollégák napi munkáját, gondolkodását, a
pedagógusi tevékenység nehézségeit és szépségeit. Fontos, hogy a közigazgatás
és a köznevelés sajátságos rendszereinek működéséből,
jellegükből fakadó különbségek ne „falat” jelentsenek, hanem képezzünk
„hidat” közöttük. Remélem, ebben érdemben tudok közreműködni.
- Mennyire nézi ma már minisztériumi és
mennyire zeneiskolai szemmel a különböző rendeleteket, változtatásokat?
- Mindkét szemlélet fontos. Jogi,
közigazgatási szempontok figyelembe vétele nélkül nem lehet az
oktatásirányításban stratégiákat, koncepciókat, jogszabályokat alkotni.
Ugyanakkor mindezeknek a pedagógusok napi szakmai munkáját kell segíteniük,
szolgálniuk, s a pedagógiai célokkal koherens egységet kell, hogy alkossanak.
- Sok mindent történt az elmúlt években,
hiszen sor került a pedagógusi életpálya bevezetésére, fenntartót váltottak a
zeneiskolák is. Mi az, amivel elégedett, s melyek azok a területek, ahol Ön
szerint előrelépésre van szükség?
- A 2013 óta megvalósuló, átlagosan 50%-os pedagógus
béremelés, a jelentős infrastrukturális, módszertani és
tartalomfejlesztő projektek, a Modern Város Program, a Klebelsberg Képzési
Ösztöndíjprogram, az állami intézményfenntartás kiegyensúlyozott, pénzügyileg
stabil működése, valamint a szaktanácsadási, minősítési,
tanfelügyeleti rendszer magas színvonalú megvalósítása mind-mind pozitív támogatást
jelentenek a zeneiskolák számára. Tovább szeretnénk folytatni a hangszercsere
programot, szükséges a pedagógusok módszertani továbbképzési
lehetőségeinek bővítése, a digitális tananyag és kottafejlesztés
elindítása, valamint a pedagógus utánpótlás biztosítása.
Külön kiemelésre érdemes a Hangszercsere Program. A
fiatalok zenei nevelésének az eddigieknél is nagyobb támogatása céljából a
köznevelési intézmények számára elindítottunk egy olyan hangszerfejlesztési
programot, amelynek során az iskolák állami támogatás segítségével
lehetőséget kapnak megfelelő hangszerek beszerzésére, az idei évben 3
milliárd forint keretösszeggel. Ennek részeként a program egy darab pianínót
biztosít az alapfokú művészeti iskolák 50%-a számára, 1 millió Ft/pianínó
összegben, s egy darab zongorát a zeneművészeti szakgimnáziumok 50%-a
számára 9 millió Ft/zongora összegben. Az általános iskolák és gimnáziumok
50%-a számára egy darab elektromos zongora jár 350.000 forint/instrumentum
összegben, a zeneiskolák és zeneművészeti szakgimnáziumok
hangszerbeszerzéseik támogatására pedig 17.000 forintot kapnak tanulónként. A
zeneiskolák és zeneművészeti szakgimnáziumok hangszerjavításának
támogatására szintén jut pénz, tanulónként 2400 Ft. A források a fenntartóknál
állnak majd rendelkezésre, reményeim szerint már április hónapban.
- A köznevelés helyzete, fejlesztési irányai címmel tartott előadást az a
17/18-as tanévnyitó konferencián. Mit emelne ki ennek témái közül, amelyek a zenei
területre is vonatkoznak?
- A tanévkezdő konferenciákon
bemutattuk a folyamatban lévő és a tervezett változásokat, az
eredményeket, fejlesztéseket. Ezek közvetlenül, vagy transzfer
hatásukban mind érintik a zeneoktatást is. Ezek közül talán
legfontosabbnak az iskolák stabil fenntartói hátterének biztosítását és a
pedagógus béremeléseket emelem ki.
- Az ilyen és hasonló konferenciákat
követően gondolom kap kérdéseket is a
kollégáktól. Mi érdekeli őket a leginkább?
- Leggyakrabban a napi feladatok gyakorlati
megvalósítása, a jogértelmezési kérdések, valamint a lokális, helyi egyedi
problémák megoldása foglalkoztatja a kollégákat. Természetesen mindezek mellett
a nagyobb fejlesztések helyi adaptálása, megvalósítása szintén rendszeresen
felmerülő téma.
- A kilenc évfolyamos általános iskola
bevezetése az alapkészségek fejlesztése érdekében címmel is többször felszólalt
már. Hogyan látja, mindez mennyiben hatna a zeneoktatásra?
- Korai még a kilenc évfolyamos
általános iskoláról beszélnünk. A készülő Nat-tervezet
áttekintését követően lehet majd érdemi szakmai vitát folytatni arról,
hogy valóban szükséges-e, indokolt-e ennek bevezetése, megteremthetők-e
ehhez a feltételek. Ennek kapcsán kell majd vizsgálni az esetleges bevezetés
hatását az egyes iskolatípusokra…
R.
Zs.