SZVORÁK
HATVAN
(2013. november 4. Emlékezés Napja - Szent
István Bazilika)
Most
60 éves. Nem ünnepelteti magát. Hozzá méltó módon mégis ajándékozni szeretne:
méghozzá négy albummal örvendezteti meg ez év tavaszán-koranyarán
hallgatóságát. Nem a reklám, nem a tender szülte ötletektől vezérelve,
minden reklámot nélkülözve, hanem harmóniában lelki éghajlatával:újabb alkotásaival daloló adósságtörlesztéseivel
szeretne megjelenni, hogy életműve ne csak poszthumusz legendásodjon.
Zavarban
lehetünk, ha köszönteni szeretnénk a most 60 éves Szvorák Katit, aki közismerten
szerény, minden rivaldát kerülő énekes, aki mind a mai napig –
Kossuth-díjasként is – csöndben alkotó, tömegeket-mozgalmakat elkerülő
művész. Az örökös takarásban kellett közénk elhoznia a fényt, hogy a
kisközösségek visszatérő vendége lehessen, népmeseként terjedhessen
szájról-szájra. A saját ösvényét járó,
menedzser-nélküli Szvorák Katalin „aranyhangját” – Utassy József
szerint –„ ezüst muzsika kíséri”, „Énekhangjától megszépülünk” – vallotta
Tamási Lajos. „A dalaiban vándorló üzenet e tágabb hazában a vox humana
küldetését vállaló mindenkori kisebbségek hitvallása”, Fittler Katalin szerint
Szvorák Katalin zenei világa: „saját világ. Nem utánozható, nem is utánozandó.
Éneklése maga a nemes egyszerűség, a méltóság hangja, ahol az énekelt dal iránti alázat szólal
meg.” Minden megnyilvánulása az éneklés művészetén túl is emberi tartás.
Palotai Erzsi szerint:„Benső fényforrás ő, a napsugár kishúga.” Már
1981-ben Rajeczky Benjamin szívből kívánja, hogy célja: „a
népdaltudományban otthonos népdalművészet iskolát teremtsen, Kodály szíve
vágya valósul meg benne." Hollós Máté zeneszerző szerint „... Ha ő énekel, nyugodtan forgatom a földgömböt. A
kicsiny pont harmóniája hallik…". Kiss Ferenc Makovecz- és friss Martin György-díjas zenészt idézve: „… Szolgálat,
hűség, hit, derű, minőség. Ez
a néhány szó
ragyog fel számomra a magyar nyelv 800.000-re becsült szókészletéből,
ha
Szvorák Katira gondolok. Szolgál, mert nap mint nap sugározza ránk
az
ének gyógyító erejét… Minden tette, tere, megnyilvánulása minőségi.
Műsorai, lemezei, szakismerete, életmódja, lakása,
főztje, gyermekei, kapcsolatai, öltözete, humora… – s be kell ismernem
férfiasan –, még a férje is: egy ritka képességű kassai srác..." Csörsz
Rumen
István, a lantos irodalomtörténész többek közt az alábbiakat írta róla:
„amiként kezdtem, végig az maradtam.” Pilinszky szavai Szvorák Katira is
igazak. Ő nem alakult át: pontosan az maradt, aki volt. Évtizedek óta
ugyanazt a mosolyt lehet látni az arcán, mint például most, ahogy az első
sorban ül. Azóta képviseli ugyanazt az otthonosságot – ő nem elhiteti
velünk, hanem meg tud győzni arról, hogy mindaz, amit csinál, a világ
legtermészetesebb dolga. Szvorák Kati összes kiadványa és műsora
átgondolt, megszerkesztett… az ő munkája mindig komoly, nem ritkán olyan
összefüggésekre derít fényt, amire például a zenetudomány nem mindig
vállalkozik… Valamit a népdal ideájából tud közvetíteni ezzel a mosolygással és
hozzáállásának tisztaságával… Ő nem az áldozata annak, amit csinál, hanem
szerencsés értelemben családtaggá lett a munkája, és így egyúttal
sokak családtagja. Egy eltéveszthetetlen hangszínnel, egyszerre líraian és drámaian.”
„Kányádi
Sándor költői jegyzetet ír, amikor meghallgatja az Ispiláng-Ichspielein
gyereklemezt: „a tisztások szélén harmatot őrizgető mogyoróbokor; a
susogásuk is más és más, a vihart sem egyformán szokták megsínyleni, de jaj, ha
egyet is kivágnak, kinyűnek-tépnek közülük, mert akkor még a föld, a talaj
összetétele is megváltozik...". De a méltatók
közt ott van Csoóri Sándor néhány sora is: „Sötét égbolt alatt élünk, de
aki verssel és énekkel közeledik felénk az
világosságot akar és reményt az emberi szívekben." Dúdolós lemezéről
egy főorvos is nyilatkozott figyelmet keltő módon: „nyugodtan
mondhatjuk, hogy a lemeznek nemzetmentő jelentősége van." A dal
vándora portrékönyv számomra Szvorák Katalin lelkének tükre. – írja Batta
György – A hatvanadik életév felé közeledve
hatalmas életmű magaslik mögötte; olyan teljesítmény, mellyel már most a
legnagyobb magyar teljesítmények sorát gazdagítja. Kati ötven országban énekelt
már, miközben nem mondható el róla, hogy szerepléseit, „vándorlásait“
befolyásos szervezetek vagy személyiségek támogatásának köszönheti.
Lemezeit magánkiadásban jelenteti meg; azokat sem népszerűsítik reklámok.
Afféle rendhagyó tankönyv lehetne: egy közülünk való, rendkívüli egyéniség
csodálni való életpályája ösztönözhetné gyermekeinket, unokáinkat."
u.lz.
Szvorák
Katalin új albumai kaphatók, megrendelhetők:http://lemezkucko.hu/szvorak_kati_tolgyfa_testv%C3%A9r_cd#anchor
http://lemezkucko.hu/szvor%C3%A1k_kati_hazagondol%C3%A1s_cd#anchor
Elsőként
jelent meg 2018 tavaszán dupla albumként a Hazagondolás című kiadványa,
mely palóc dalokat, meséket, mondákat és hiedelmeket tartalmaz. Egy régen
vágyott adósságát törleszti Szvorák Katalin, hiszen Palócföld szülöttjeként
eddigi tematikus kiadványai között soha nem szerepelt kizárólag
szűkebb-tágabb szülőföldjének népi hagyománya, pedig egykoron még
tizenéves füleki serdülőként első biciklis gyűjtőútja is a
Medvesaljára vezetett. Különleges színfoltként egymást váltják
és egymással karöltve hallatszanak majd a szerelmes dalok, a rabénekek,
juhásznóták, balladák, dudanóták és a Mária-altatók után elhangzik az első
lemez záródala is, a pásztói Esti dal. Mesés, búbos-kemencés, háromgenerációs
kő-sár-vályog házuk egykori lakóinak világa elevenedik fel a régi
mesevilág által. Szüleitől, nagyszüleitől örökölt illabiális ĺ-val,
diftongusokkal és zárt ë-vel díszített nyelvezetet kelt életre kellő
alázattal, melyet paraszt elődeitől kapott és azzal a szabad
szárnyalással, melyet juhász felmenőitől örökölt. Valóban, a Szállj
el, fecskemadár ismert palóc népdal szárnyal szóban, énekben és dallamban. A
fecskemadár ugyan elszáll, de minden tavaszkor visszatér Palócországba, ahogyan
Szvorák Katalin is vissza-visszatér gyökereihez. Szvorák Katalin 35.
önálló lemeze Tőzsér Árpád Kossuth-díjas költő, író, a Nemzet Művésze
ajánló gondolataival jelent meg:"... Kedves
Szvorák Kati, kívánom, hogy nagyon sokáig harangozzanak, csengettyűzzenek
még a torkodban a nekünk annyira fontos palóc dalok, juhász- és betyárnóták,
népmesék. S hogy az a táj és erős lelkiség, amely annak idején
mindkettőnket a művészetek világába indított, dalaidban, meséidben
hódítsa meg nemcsak a magyar glóbuszt, de a nagyvilágot is."
A
Tölgyfa-testvér címet viselő CD dalanyaga Varga Imre költő
szlovák népköltészeti műfordításai alapján kerültek Szvorák Katalin
Kossuth-díjas énekművész legújabb albumába. A lemez méltó megvalósítása
Käfer István gondolatának : „Magyarokat és
szlovákokat még a rokonságnál is szorosabb szimbiózis fűzte egybe. Nemzeti
kultúráink régi rétegeiben a nem magyar nyelvű anyag is a miénk és a
magyar nyelvű anyag is az övék.” Szvorák Katalin szinte minden
kiválasztott népdalt egy-egy versszakban eredeti szlovák nyelven is
megszólaltat. A kíséret javát Csörsz Rumen István és Cserta Balázs, valamint
egy leánykar kelti életre. A szlovák népköltészet a magyar népi kultúra
szomszédságát képezik és örökös kölcsönhatásban éltek egymás mellett és
egymással. Számos szlovák népdalnak vannak magyar rokonai, előzményei,
megfelelői, dallampárhuzamai. A népdalok esetében kölcsönös hatást
először Bartók ismerte fel, aki szerint a magyar népzene, tehát
dallamvilágunk rengeteget köszönhet a szlovákságnak is. A török hódoltság ideje
sok hasonló emléket, fájdalmat, hívott elő mindkét népben. A népköltészet,
a népdal leghűbben tükrözi egy-egy nép lelkiségét. A szlovákság esetében
is a szépséget, a szentség mellett a nyersességet, pajzánságot, de megmutatja a
gyengédséget, hamvasságot, s az erőt is. A kiválasztott énekek nagy része
a nem régen megjelent Tölgyfa-testvér című kötetből (ART-Danubius,
2016) valók, melyek kiegészülnek árvai, liptói népdalokkal, de elhangzik két
nyelven például Bartók Négy szlovák népdal című művének forrása is. A
Tölgyfa-testvér könyv megjelenéséig nem jelent meg magyarul olyan
gyűjtemény, amely a szlovák népköltést a maga sokféleségében képviselte
volna. Szvorák Katalin éneke most "dallamra kelti" Varga Imre kiváló
műfordításait. Szvorák Katalin 36. önálló
kiadványa Sebő
Ferenc Kossuth-díjas, a Nemzet Művésze ajánlásával jelent
meg:..." A szlovák népköltészet dalai, balladái, gyermekdalai,
népi imádságai, aratódalai és szerelmes énekei a magyar népi kultúra
szomszédságát képezik és örökös kölcsönhatásban éltek egymás mellett és
egymással. A múltat pedig „nem veszejthetjük el”, ahogyan egy szlovák
muzsikus mondta, különösen nem, ha van rá esély, hogy abból a közös jövőnk
is kibontakozhat."
A harmadik lemez, egy spontán összeállított alkotás Szvorák Katalin énekeiből. A Szvorák 60 dupla-album előzetes beharangozása a Művészetek völgyében bemutatásra kerülő (negyedik) legújabb variánsnak, ahol Szvorák Katalin három tucatnyi önálló albumának szűkített terces summázata hangzik el ezen a koncerten. Az egykori felvételek fiatalos hévvel, mély zenei intuícióval támadnak fel két kiváló és kreatív muzsikus, Cserta Balázs fúvós hangszereivel és Szabó Dániel cimbalom játékával. Az egyes gondolati egységek tematikus tételekként kelnek életre és minden emberi rezdülésre-életérzésre rácsendülnek. A koncertről élő felvétel készül,hogy "élővé" varázsolhassuk a 60 éves énekest, Szvorák Katalint.
1958-ban Losoncon született, 5 évig volt pinci kisleány, 15 évig
Füleken nevelkedett, 80-ban egyetlen külhoni magyarként a
Népművészet Ifjú Mestere lett, 81-ben megnyeri a
Röpülj pávát, 2 évtizedig félállású magánénekes a Honvéd Együttesben, több
tucat díj, elismerés birtokosa, ő Pinc falu egyetlen díszpolgára, az
első komoly elismerése a Liszt-díj 2000-ben érkezett, a kuriózumnak
számító Alternatív Kossuth-díj 2010-ben. 2013-ban „váratlan ajándékként”
Kossuth-díjat kap. 1996-tól a szentendrei Vujicsics Zeneiskola népdaltanára
volt 20 évig. 2010-2011-ben a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Népzenei
Tanszékének vendégtanáraként nevelt-oktatott...
2017-ben mesterkurzust tartott a Zeneakadémián.Magyarországon
elsőként jelentette meg 8 albumon a Kárpát-medence népeinek közös
dallamkincsét- eredeti nyelveken. Övé az első gyermekeknek szóló
népdalokat tartalmazó lemez és az első egyházi népénekek albuma. Lemezt
készített agyvérzéses betegek gyógyítására, megjelentetett egyházi népénekes
trilógiát, egy másik tematikus albumán a Teremtést dicséri történelmi egyházak
énekeiben, Kudlik Julival két „szeretettel” lemezt készített...
40 év alatt 45 országban koncertezett, csupán 1 hónapig volt menedzsere.(…majd Emőke elment szülni).