BARANYI FERENC: AZ OPERA NÉGY ÉVSZÁZADA
Kossuth Kiadó, 2016
A címben szereplő mondatot zárójelben a Bohémélet
rövid cselekményismertetésébe szúrta be a Szerző, annál a résznél, amikor
a fogcsikorgató télben a költő kéziratával fűtenek be a fázós ifjak.
Azért is emeltem ki, mert pontosan érzékelhetjük e röpke megjegyzésen keresztül
Baranyi Ferenc finom humorral és elegáns iróniával átszőtt
gondolkodásmódját, ami az egész kötetet jellemzi.
Különös és magyar nyelven feltétlenül egyedi
operatörténeti könyvet tart a kezében az Olvasó. Baranyi, a gyakorló lírikus,
aki cseppet sem mellékesen, hosszú évtizedek óta lelkes és népszerű
operarajongó, ezúttal a költő oldaláról közelít. A kanyargós
operatörténelmen a szövegen keresztül vezet át bennünket, s a librettisták
verejtéktől kissé maszatos szemüvegén keresztül láttatja velünk ezt a
csodálatos és imádnivaló műfajt.
Megismerjük a szövegírók, és fordítók keserű és
egyben magasztos életét, a témaválasztással kínlódó komponisták egyedi
gondolkodásmódját. Számos kedves és tanulságos történeten keresztül mutatja be
a remekművek születésének gyakran nyűgös, máskor meg nevettető
útját. Legnagyobb erénye, hogy gondosan elemzi az operairodalom
legjelentősebb szerzőinek és legismertebb alkotásainak viszonyát a
szöveghez. Az alkotók pedig igazán széles spektrumban közeledtek a
megzenésítendő anyaghoz. Volt, aki halálra szekírozta a librettistát, a másik hagyta magát meggyőzni általa, a
harmadik meg oly elégedetlen volt velük, hogy inkább maga írta a szövegeit.
Baranyi
Ferenc
Baranyi minden sorából süt a derű, a szeretet és
a rajongás. A könyv ugyanakkor alig titkolt önéletrajz is, hiszen nemcsak a
dalmű évszázadain, hanem saját közel nyolc évtizedén, személyes élményein
keresztül vezeti kézen fogva az érdeklődőt. Mert Baranyi az
operaimádatot nem laikusként, nemcsak hobbiszinten űzi, hanem igenis
főfoglalkozásban. A kötet egy pontján egyszer csak megérezzük és
megértjük, hogy miként kapcsolódott össze egy életre a költő, a tanár és
az operarajongó úgy, hogy ez a három tevékenység egyetlen pillanatra sem
gyengíti, hanem ellenkezőleg, kifejezetten erősíti egymást.
A Szerző időrendben halad át a műfajon,
gondosan elidőzve egy-egy operatörténeti szempontból jelentős
személyiségnél, zeneszerzőnél, szövegírónál, karmesternél, előadónál.
Nem egyedi olvasatú értelmezést kapunk, hanem sajátos látószögű
megközelítést. Baranyi precízen feltünteti a forrásait, az elbeszélő
stílust gyakran oldja valós és képzelt párbeszédekkel, melyek segítségével
belehelyezkedhetünk a korszak és az alkotók valós helyzetébe. Jelzői
segítenek egy-egy sarkosabb gondolat értelmezésében, de meghagyják az olvasó
szabad véleményezési szabadságát.
Baranyi vállaltan szubjektív személyiség, aki bátran
mazsolázgat a komponisták és dalműveik között. Erre a legjobb bizonyíték a
kötet A „második vonal” című terjedelmesebb
fejezete a XIX-XX. századforduló itáliai
kedvenceiről, Ponchiellitől Zandonaiig. A műfaj örökzöld vitatémája, hogy
mely opera értékesebb a másiknál. Konkrétumokra fordítva: mondjuk az Adriana Lecouvreur
vagy a Gioconda miért sikeresebb, mint például
a Ruszalka vagy a „mi” Erkel Ferencünk Bátori Máriája?
Baranyi leteszi a voksát az előbbiek mellett, ami ott érthető, hogy
minden hasonló kiadvány esetében valahol meg kell húzni a határt, legfeljebb
nem mindannyian tennénk ugyanoda a krétát.
A líra minduntalan elő-előbukkan,
ami egy költő esetében igazán kézenfekvő. Baranyi elhalmozza az
Olvasót a jobbnál jobb fordításokkal, olykor egymás mellé téve évszázadok
termését. Tanulságos ilyenkor összevetni, mennyit fejlődött a szöveg az
évszázadok során. Néha érzékeny pontot érint a választás, például Nádasdy
Kálmán Bánk-szövegét illetően, de az ős-Bánk nemős-Bánk
kérdésben Baranyi diszkréten nem foglal állást, véleményét maximum
sejthetjük.
Külön fejezet lehetne, de nem az, amikor Baranyi, a
költő saját operai ihletésű verseit olvashatjuk a könyvben. Ez jól is
van így, mert az inspiráció adott pontjánál, egy-egy szerző vagy
hős/hősnő szövegi megjelenítésében sokat segíthet a költői
látásmód, s a Szerző nem él vissza a helyzettel.
A könyv címe négy évszázadot ígér, ebből valójában csak három és
fél teljesül, a XX. század második felének alkotásait Baranyi már nem vette
górcső alá. Ezzel együtt a Kossuth Kiadó gondozásában megjelent,
számos érdekes fotót is tartalmazó, igényes kivitelű és gondos kötet
méltán remélhet helyet kapni a lelkes operabarátok könyvespolcán.
(Kossuth Kiadó, 2016)
Tóth Antal
(Forrás: az Internetes
Komolyzenei Napilap • Café Momus)