DR. BENEDEK MÓNIKA
Improvizálhatok?
– Improvizációs gyakorlatok a zeneiskolai
szolfézs és zeneelmélet órákon c. továbbképzések – a tanár szemszögéből
A 2017/18-as tanév során másodszor is
megrendezésre került az Improvizálhatok? – Improvizációs gyakorlatok
a zeneiskolai szolfézs és zeneelmélet órákon c. akkreditált 30 órás
pedagógus továbbképzés, melynek a budapesti Tóth Aladár Zeneiskola adott
otthont a Metronom Közhasznú Nonprofit Kft.
szervezésében. Az első októberi (2017) kurzusra nagyon nagy izgalommal
készültem, hiszen Magyarországon első ízben tartottam pedagógus
továbbképzést. A hazai klasszikus és jazz tanszakon szerzett közel két
évtizedes tanítási tapasztalataimon túl a külföldi egyetemeken és más oktatási
intézményekben szerzett oktatási és kutatási tapasztalataimat is mindenképpen
meg akartam osztani a magyar zenetanárokkal. Ezért az első kurzushoz a
magyar szolfézsoktatásban használt zenei anyagok és a Kodály koncepció
alkalmazásán kívül számos más anyagot és pedagógiai megközelítést is terveztem.
A kurzus résztvevői
közösen tapasztalhatták az improvizáció különböző koncepcióit, hogy
improvizáció a már meglévő zenei tudásunk újra-teremtése, variálása, és
nem csak néhány tehetséges (főleg jazz) előadóművész kiváltsága,
hanem mindenki képes rá. A
klasszikus improvizáció tanításának szükségességét világszerte egyre jobban el
is ismerik a zeneművész-tanárok, mert tapasztalatuk szerint az
improvizáció nagyban elősegíti a zenetanulók stilisztikai ismereteinek
bővítését, a kreativitást és számos készséget pl. a belső hallást, ritmus- és formaérzéket, továbbá pozitívan hat a
figyelemirányításra, és motiválóan hat a zeneelméleti fogalmak megtanulására is
(Benedek 2015, Dobszay 1966–1972, Dolan
2005, Sarath 2010, Szabó 1976, Szőnyi 1963, Woosley 2012). Kutatások eredményei is igazolják, hogy a
társas-improvizáció elősegíti az együttműködési készséget, az
egymástól való információszerzést és tanulást, mivel az improvizációban
résztvevők zenei ötleteket is kölcsönöznek egymástól, hogy azokat közösen
fejlesszék tovább (Benedek 2015, Ilomäki 2013, Rikandi 2012, Varvarigou 2016).
A klasszikus ének-zene és
szolfézstanításban hatályos tanterv (Melléklet a 3/2011. [I. 26.] NEFMI
rendelethez, NAT 2012) is előírja az improvizációt, de a tanárok többsége
még mindig nem szerzett elég tapasztalatot annak gyakorlatában és a tanórákon
való alkalmazásában, ezért általában nem is merik alkalmazni.
Részben ez is volt az oka, hogy mindkét
kurzus egy-egy bemutató órával kezdődött a Tóth Aladár Zeneiskola szolfézs
4B és 5B osztályainak tanulóival. A bemutató órákat és az azt követő témák
szerint szervezett gyakorlati foglalkozás-blokkokat közös beszélgetés, reflexió
követte. Érdekesség volt számomra, hogy milyen sok pedagógust vonzott be az
első kurzus bemutató órája. A főképp szolfézstanárokból álló közönség
reakcióiból és visszajelzéseiből ítélve megállapítottam, hogy a tanárok
szomjaznak az új ötletekre, a szolfézs-módszertani tudás-tárházuk
bővítésére és megújítására. A szolfézstanárok napi munkájuk során
természetszerűleg elszigetelten dolgoznak, sokaknak az évek múlásával
sincs lehetőségük más szolfézstanár kolléga óráját megnézni (nem beszélve
a hangszeres tanárok órájáról), hiszen mindenki többnyire egy időben és
különböző iskolákba szétszórva dolgozik délutánonként. Ezért is volt nagy
öröm számomra, hogy a bemutató órákkal meg tudtam mutatni a részt vevő
tanároknak, hogy az improvizáció egy olyan eszköz, amelyet a képességfejlesztés
szolgálatába lehet állítani és könnyedén be lehet építeni az órákba. A kreatív
zenei újrateremtés bármely feladattípushoz kapcsolható (pl. közös egy- és
többszólamú éneklés, hallás után és kottaképről való tanulás, hallás utáni
lejegyzés, zeneelmélethez kapcsolódó feladatok, ritmusképzés), sőt a
résztvevő tanárok azt is láthatták, hogy improvizációval akár egy egész
szolfézs órát is végig lehet vinni.
A 2017. októberi kurzus anyaga magában foglalta a
szolfézsoktatásban általában használatos magyar népdalok, gyermekdalok, idegen
eredetű népdalok, középkori, reneszánsz, barokk és bécsi klasszikus zenei
anyagok és kánonok improvizációs lehetőségeit, a variáció-képzést és a
különböző zenei elemekre történő szabad improvizációt a csoportos
szolfézsórákon. A kurzus, stílus és zenei anyagtól függetlenül a hallás utáni
tanulást és a vokális egy- és többszólamú szolmizációval
való improvizációt helyezte előtérbe, de a kurzus programja kitért a
zongora-kíséret lehetőségeire és a mozgással egybekötött improvizációra
is. A kurzus harmadik napjára pedig egy számomra nagyon izgalmas témát hagytam:
a résztvevők megismerkedhettek a jazz-Orff pedagógiával és annak a
Kodály-koncepcióval való szoros kapcsolataival, továbbá a populáris (vokális) „loop-songok” világával, amiket nemcsak a kóruspróbákon,
hanem a szolfézs és zeneelmélet órákon is lehet alkalmazni többek között a
stílusismeret, belső hallás, ritmusérzék és improvizációs készség
fejlesztésére.
A 2018 márciusában megrendezett második kurzus anyagát
már a tanárok visszajelzései és a személyes tapasztalataim alapján állítottam
össze. Az első kurzus végén a szolfézstanárok többségének az volt a
kérése, hogy habár nagyon élvezték a magasabb szolfézs osztályokban is
alkalmazható improvizációs gyakorlatokat és a ritkábban tanított stílusok pl. a
barokk, XX. századi zene, a jazz integrálását, szeretnének egy a zenei
előképzőtől a szolfézs 4. osztály szintjére és anyagára
fókuszáló kurzust, hiszen a tanárok nagy többsége ezeket a csoportokat tanítja.
Ezeket a kéréseket tiszteletben tartva és ésszerűnek is ítélve kezdtem el
a következő kurzust tervezni. Ugyanakkor az is meggyőződésem,
hogy az ilyen továbbképzésnek pont az lenne a lényege, hogy a tanár a saját
maga zenei képességeit is fejlessze, az elméleti, stilisztikai és módszertani
tudását és pedagógiai szemléletét is tágítsa. Ezért írtam meg a kurzushoz
tartozó közel 30 oldalas oktatási segédanyagot, amellyel az improvizáció alkalmazásához kívánok segítséget nyújtani
elsősorban a zeneiskolai szolfézs oktatásában. A kiadvány ezért szorosan
kapcsolódik a szolfézs-módszertanhoz. A zenei
szemelvényeket egy-egy stílusjegy és egy-egy improvizációs technika köré is
csoportosítottam, ugyanakkor számos improvizációs feladat magasabb
tudásszintekre és különböző zenei stílusra és zenei anyagra is
alkalmazható.
A márciusi kurzus tehát elsősorban a zenei
előképzőtől a szolfézs IV. osztályokra fókuszált, de kitért az
V-VI. és a továbbképző osztályokban alkalmazható
improvizációs lehetőségekre is. A kurzus résztvevői között azonban voltak
olyan pedagógusok is, akik magasabb szinten tanítják a zeneelméletet és
populáris műfajokkal is foglalkoznak. Ezért fontosnak tartottam a szolmizációval történő
vokális improvizáció mellett a zongora bevonását is a feladatokba,
továbbá az első kurzuson pozitív fogadtatásban részesített populáris loop-songok anyagát (Gröger 2009).
Tanulságok
A kurzusok alatt a legnagyobb kihívás az volt a számomra,
hogy a résztvevő tanárokat úgy vonjam be a kreatív feladatokba, hogy félelem
nélkül legyenek képesek az egyéni zenei ötleteik kifejezésére. Ezért a
szolfézs-módszertanhoz szorosan kapcsolódó improvizációs feladatokkal kezdtünk
és a fokozatosság elve szerint haladtunk. Először mindig közösen
improvizáltunk, hogy a tanárok bátorítást kapjanak az egyéni
megnyilvánulásokra. Az általuk jól ismert és tanításuk során rutinszerűen
alkalmazott egyszerű anyagokból indultunk ki pl. gyermekdalokból,
népdalokból, kánonokból, ritmikai elemekből, hangsorokból, hangközökből,
harmónia-sorokból, melyeket a komplexebb műzenei szemelvények
kidolgozásával folytattuk és fejlesztettük tovább. Úgy tűnt, a szolmizáció alkalmazása nagyban segített, hiszen a kollégák
abban tökéletesen otthon érezhették magukat, miközben azért folyamatosan ki
voltak billentve a komfort-zónájukból.
A kurzusok alatt a célom az is volt, hogy megmutassam,
mennyire fontos az ösztönző és vidám légkör, amit a tanítás során a
tanulóknak is biztosítani kell. Az improvizáció fontos eszköz a tanulók egyéni
zenei ötleteik kifejezésében és a közösséggel való megosztásában. A kurzus
résztvevői is megtapasztalhatták, hogy mennyi mindent tanultunk egymástól
nemcsak a feladatokkal kapcsolatos reakciók és beszélgetések során, hanem az
improvizáció közben is, amikor egymás zenei ötleteit fejlesztettük tovább. A szolmizációval történő
vokális improvizáció, a variációképzés pedig egy fontos visszacsatolási mód is
a tanulók stilisztikai tudásának, a zeneelméleti ismeretek elmélyültségének és
a belső hallásuk fejlettségének a megítélésében. A szolmizációval
való improvizáció továbbá összekapcsolódhat a hangszeres improvizációval is,
ami bármely zenei stílus előadói készségére pozitív hatással van. Ez
utóbbit a kurzusok alatt csak a zongorával és az Orff-hangszerekkel való játék
során tapasztalhattuk meg, de a szolfézs órákon a tanárok kipróbálhatják ezt
más hangszerekkel is pl. tanulók saját hangszereinek bevonásával.
A jövőre nézve összességében azt gondolom, hogy
ezeket a pedagógus-továbbképzéseket az improvizációs témában érdemes mindig az
alapokról kezdeni, hiszen a kurzus valószínűleg nagyrészt új
résztvevőkből áll majd. Ez még akkor is hasznos, amikor egy
improvizációra nyitottabb, vagy abban nagyobb rutinnal rendelkező tanárok
a résztvevők. Ennek a szemléletmódnak a relevanciája a második kurzuson be
is igazolódott és a folytatást is ezen tapasztalatok
alapján tervezem. A második kurzushoz összeállított oktatási segédanyag is
hasznosnak tűnt, mert a résztvevők kezükben a módszertani anyaggal
így aktívan részt tudtak venni a feladatokban, a folyamatos jegyzetelés
szükségtelen volt, mellyel rengeteg időt tudtunk megspórolni az
improvizációs gyakorlatok kipróbálására. A kurzus anyagából jelenleg egy
nagyobb terjedelmű tankönyv is készül, melyet reményeim szerint az év
végén a kezükben tarthatnak a zenetanárok.
Végezetül köszönettel tartozom Magyar Margitnak, a Tóth
Aladár Zeneiskola igazgatónőjének a kurzusok létrejöttéhez való
támogatásáért, az iskola munkatársainak a technikai segítségekért, a
tanulóknak, hogy részt vettek a bemutató órákon, és végül, de nem utolsósorban
a kurzuson résztvevő tanárok érdeklődéséért és értékes
visszajelzéseikért.
Források, hivatkozások:
Benedek, M. (2015). The role
of piano improvisation in teaching harmony, using combined materials selected from the Baroque
period and jazz standard repertoire:
towards a comprehensive approach. PhD dissertation. Jyväskylä: University of Jyväskylä.
Dobszay, L. (1966–1972). Útmutató a Hangok világa
I./II./III./IV./V./VI. szolfézs- tankönyv tanításához.
Budapest: Zeneműkiadó / Editio Musica Budapest.
Dolan, D. (2005). Back to the future: Towards
the revival of extemporization in classical music performance. In: Odam, G.,
Bannan, N. (Eds.): The Reflective Conservatoire: Studies in Music Education. Aldershot: Ashgate, 79–131.
Gröger, B. (2009). Loop Songs. 44 Warm-Up and
Performance Studies for Jazz, Pop and Gospel Choirs. Maniz: Schott.
Ilomäki, L. (2013). Learning from one another's
musicianship: Exploring the potential for
collaborative development
of aural skills with pianists. In: H. Gaunt, H. Westerlund (Eds.): Collaborative Learning in Higher
Music Education. Surrey: Ashgate,
123–133.
Melléklet a 3/2011. (I. 26.) NEFMI rendelethez
(2011). Az alapfokú művészetoktatás hatályos követelményei és tantervi
programja. Magyar Közlöny 8 (2011. I. 26.), 299–2635.
NAT
2012. A Nemzeti Alaptanterv (110/2012. [VI. 4.] Korm. rendelet) ének-zene
fejezete (szerzői: Nemes László Norbert, Stachó
László, Körmendy Zsolt, Pécsiné Uzsaly
Rita, Bokor György). Magyar Közlöny 66 (2012. I. 26.), 10784–10790.
Rikandi, I. (2012). Negotiating
musical and pedagogical agency
in a learning community: A case of redesigning a group piano vapaa säestys course
in music teacher education. PhD dissertation. Helsinki: Sibelius Academy.
Sarath, E. (2010). Music Theory
Through Improvisation: A
New Approach to Musicianship Training. New
York: Routledge.
Szőnyi, E. (1963). Az
improvizáció, mint a forma és harmóniaérzék fejlesztésének eszköze a
szolfézstanításban. Parlando 1963/2, 2-6.
http://www.parlando.hu/1963/1963-2/1963-02-01-Improvizacio.htm
Szabó, H. (1976-1983). Énekes improvizáció az iskolában.
I-IV. Budapest: Zeneműkiadó.
Varvarigou, M. (2016). Collaborative
playful experimentation in higher education:
A group ear playing study. Arts and Humanities in Higher Education. http://www.artsandhumanities.org/journal/collaborative-playful-experimentation-in-higher-education-a-group-ear-playing-study/
Woosley, K. D. (2012). The Lost
Art of Improvisation: Teaching
Improvisation to Classical Pianists. DMA dissertation. Alabama: The University of Alabama.
A szerzőről
Dr. Benedek Mónika 2017 óta a
Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Budapesti Tanárképzési Csoportjának
kutatója és gyakorlati fejlesztő pedagógusa (EFOP – Művészeti
képességfejlesztő nevelési-oktatási program). 2015 tavaszán szerezte meg a
zenepedagógiai doktori fokozatát a finnországi Jyväskylä
Egyetem Zenei Tanszékén, ahol az egyetem ösztöndíjasként 2010 óta folytatta
doktori tanulmányait, továbbá zeneelméletet (klasszikus és jazz), szolfézst és
karvezetést is tanított. 2005-ben szerezte meg Mester Oklevelét a Liszt Ferenc
Zeneakadémián ének-zene és karvezetésből, 1997-ben pedig kitüntetéssel
végzett a Zeneakadémia Tanérképző Intézetének
zeneelmélet-szolfézs és karvezetés szakán.
2015-ben az angliai Canterbury
Christ Church Egyetemen tartott előadást a
doktori kutatásának eredményeiről és a hágai Royal Conservatoire-ban
megrendezett Master of Research Szemináriumon külső témavezető és
bizottsági tag volt. Számos nemzetközi konferencián és szakmai napon tartott
előadást a társas-improvizáció alkalmazásáról a szolfézs-zeneelmélet
oktatásban, és a kórusvezetésben (pl. Berlin Brandenburg International School 2013, Kodály Intézet 2018, 2010). 2017-ben oktatott
a bukaresti Kodály Szemináriumon, 2009-ben az ausztrál Queensland
Egyetem Summer School-ján.
2007 és 2010 között a Kodolányi János Főiskola Jazz Tanszékén és a Dr Lauschmann Gyula Jazz
Zeneművészeti Szakközépiskolában klasszikus zenei tárgyakat tanított. 2000
és 2006 között az Artisjus nőikar és a Kodolányi János Főiskola vegyeskarának vezetője volt, továbbá 2012 óta vezeti a
JazzBirds kamarakórusát a finnországi Jyväskylä Felnőttoktatási Központban. Publikációi
között kiemelendő a Harmony through Relative Solfa – A practical
approach using fine music examples
selected from different eras c. könyv (2015)
Prof. David Vinden társszerzőjeként.