EmlékLAP
Melis László
(1953.08.14
– 2018.02.12.)
Melis
László (papageno.hu)
A Parlando 2018.
márciusi számában már közölte rövid (MTI) hírben a hegedűművész, zeneszerző,
előadó halálának tényét. A tényen túl azonban a szerény emlékezet gesztusát is
érdemli Melis László, kinek mintegy kétszáz színházi, rádiójáték-, film- és
opera-kompozíciója talán csupán elnagyolt kivonata lehet az életműnek.
Filmzenéi közül a legtöbb elismerést a Saul
fia Oscar-díjas film zenéjével érte el, de további húsz filmzenéje /Álombrigád, Anarchisták, Glamour,
Presszó, Céllövölde, Nyomozó, Miss Universe 1929, Halálutak és angyalok, Az Alkimista
és a szűz, Kísértések, Dolina (Az érsek látogatása), Senkiföldje,
József és testvérei, A nyomozó stb./ is egyéni
vagy szerzőtársi sikerei közé tartozik, ezek részbeni elismerésképpen a San
Remó-i filmfesztivál zeneszerzői nagydíjában (1993), a filmkritikusok díjában
(1995), Erkel Ferenc-díjban (2008) is részesült, állandó partnerei között Jeles
András, Forgács Péter, Gödrös Frigyes, Kamondi Zoltán, Elek Judit, Sas Tamás, Nemes-Jeles
László, Varga Csaba, Sopsits Árpád található. Színpadi művek zeneszerzőjeként
jegyzi a Holdbeli csónakos, a
Hazámhazám, a Csongor és Tünde, a Faust, a Honderű, a III.
Richárd kísérőzenéjét. Írt többek között
kamaraoperát (A mosoly birodalma; Kleist meghal), több
nagyzenekari művet, kamara- és szólóművet, megannyi dalt, balettkantátát,
balettzenét is. Nevéhez fűződik a Gyöngykánon (1994), a Black
and White (1999), Az időről és a folyóról (2000), a Csellómánia
(2000) és az Örmény legenda (2001), a Maldoror énekei valamint A mosoly birodalma című
alkotás is. Több filmszerepe közül sokan
emlékezhetnek A halál kilovagolt Perzsiából című moziban főszereplőként,
Az Árvai-Művek című dokumentumfilmben is fókuszban álló karakterként
vállalt arcára. Egyik alapító tagja és tizenkét éven át résztvevő szereplője
volt a 180-as Csoport nevű kortárs
kísérleti zenét játszó formációnak, számukra több saját darabot komponált,
évekig hazai és külföldi színpadokon fellépett velük.
Nem lehet felszínes
ismertetés vagy pro memoria-rovat föladata az alapjában véve részint
multikulturális, részben a John Cage-típusú kísérletező műfajok, avagy inkább a
műfaji határokat minduntalan át-meg-átjáró szertartásosságok összefoglaló
elemzése, de akár csak áttekintése sem. Az Örmény legenda (2001) című
tánckantátájának egész expresszív belvilága, a hangszerelési megoldások
fenségessége például a Wohltemperiertes
Cymbal (2005) II. Fúga-tétele (https://www.youtube.com/watch?v=gJlim3KpQ8c) esetében, vagy a Csellómánia
(2000) https://www.youtube.com/watch?v=opeBHWwhqAg
kamarazenekari szenvedélyessége, vagy a Victor Vasarely tiszteletére komponált Etude for Three Mirrors (https://www.youtube.com/watch?v=2dim4-skhFQ) dinamikai tükörcselei
éppúgy mutatják kivételességét, mint a szólózongorára elképzelt Black and White
kompozíciók (https://www.youtube.com/watch?v=EvLyS8zterc), meg a Déri Györgynek
2003-ban dedikált ŕ la Carte –
Csúsztatott palacsinta (https://www.youtube.com/watch?v=g2Jb_sNOc2k&list=PLSILTqSnmD4uQOzi5qMbCFDk83sNAI-w5&index=6) vagy a Hamisch Gulasch Levesek (https://www.youtube.com/watch?v=U9JlPuGUr6g) című szerzői darabok.
Melis László
halálát követően sokan, a legkiválóbb magyar alkotóművészek köréből is számosan
személyes nekrológokat, emlékező nyilatkozatokat tettek… Nemes Jeles László az
MTI-nek felidézte: az életének 65. évében, hétfőn meghalt Melis Lászlót
gyerekkora óta ismerte és szerette, nagyra tartotta, tisztelte munkásságát és
büszke rá, hogy együtt dolgozhatott vele. Az ő zenéje nélkül a Saul fia
kevesebb lenne. Boldog vagyok, hogy megoszthattuk a díjak örömét. Kivételes
művésznek tartom, a most készülő Sunset zenéjét is Melis László szerezte. Az
utóbbi hónapokban nagyon szoros kapcsolatban dolgoztunk, a közös munkával a
napokban lettünk készen. Nekem ő sokkal többet jelentett, mint egy munkatárs.
Elmondhatatlanul fáj a hiánya – írja”.
Nehéz lenne
minden irányát, térfelét, körvonalát vagy trendjét föltárni annak, amit Melis a
kortárs magyar zenében véghez vitt. Ehhez valószerűen évtizedek kellenek majd,
míg helyére kerül Kurtág, Ligeti mellett/mögött…, de hogy Velük egy körben kap
emlékezeti helyet, az talán bizonyosra vehető. Nehezíti mindezt, hogy (miképp
színpadi és filmes részvételei, saját műveinek címadásai, szerepkörei és
attitűdjei is) tükröznek valami kihívóan századvégi sértettséget, mélyült
bántódást, szarkazmust, keserű életvilágok fölötti lenéző mosolyt, megértő és
felülmúló gigantikusságot, melyet oly kevesen bocsátanak meg Neki jó szívvel. A
Monteverdi Birkózókörtől a hamisgulyásig, a jól hangolt cimbolától a Maldororig,
a Csongor és Tündétől a Bakkhánsnőkig mindmegannyi szerepe, arca,
késztetettsége és kreativitása annyi féle, oly hibrid dinamikákkal telített, s
összességében is a polgárpukkasztó röhögcsélésig feszített, hogy műveit ha a
Hólyagcirkusz zenei műhely tolmácsolásában halljuk, vagy ha a Száz év magány főtémájának
orgonál-patetikus tónusát (https://www.youtube.com/watch?v=tta4USAg9Y&index=8&list=PLSILTqSnmD4uQOzi5qMbCFDk83sNAI-w5),
Az alkimista és a szűz kesernyésen
ironikus fohászait (https://www.youtube.com/watch?v=vLmdNbpcnUM&index=23&list=PLSILTqSnmD4uQOzi5qMbCFDk83sNAI-w5)
szemléljük is, szinte végig állandó marad a kihívás gyanúja. Valahol a végtelen
zsenialitás és a fennkölten nyomot hagyni gyermekded szándéka ül nagyjából
munkássága egészén.
De ahogy Neki
sem érdemes elhinni, hogy mindez csak packázás, élveteg tehetség, szent őrület
lenne, nekem sem érdemes hinni azt, hogy csakis ezért kedveltük Őt. Inkább
érdemes akár csak a fennebb jelzett színtéren is utána hallgatni, mennyi a
realitás a létezés e különleges formátumában…