Stipkovits
Fülöp: Az esztergomi zeneoktatás elmúlt másfél évszázada
Értékes,
ugyanakkor olvasmányosan is érdekes kiadvány látott napvilágot az Esztergomi
Zeneiskola Alapítványának és a megjelenést támogató intézményeknek
köszönhetően 2017-ben. Talán az alcím még inkább fedi a tartalmat, esetleg
főcímként is szerencsésebb lett volna, hiszen korántsem kizárólag a
zeneoktatás történetét térképezi fel, sőt!
Tudta
ezt a szerző is, hiszen az Előszóban lényeglátóan rámutatott: „A könyv elsősorban nem csak pedagógusoknak vagy
helytörténeti kutatóknak, hanem – többek között – a közügyeire hatást
kifejtő polgármesternek, az iskola pedagógiai programjára befolyással bíró
iskolaigazgatónak, a gyermeke boldogulását szem előtt tartó szülőnek
vagy a köznevelés fejlesztésének irányvonalát kijelölő minisztériumi
tisztségviselőnek is szól. Ők azok, akik felelősséggel tartozva
a jövő generációk életminőségéért – megismerve a magyar
művészeti nevelés világhírű kezdeményezéseit és eredményeit –
döntő mértékben segíthetik, hogy a gyökereket szem előtt tartva még
hosszú évtizedeken át virágozzék a kodályi gondolat fájának lombkoronája.” Olvasható
az előszónak ez a részlete a kötet fülszövegében is, ám ott az
előzménnyel inkább protokollárisnak hat. Pedig nagy az igazságtartalma –
jóllehet, bármely város múltjának és jelenének az áttekintése, valamely
művészeti ágra fókuszálva, hasonló tanulságokat kínál.
A másik
fülszöveg kissé megmosolyogtató, olyannyira részletezi az
intézményvezető-helyettesi tisztséget betöltő szolfézs- zeneelmélettanár pályára kerülésének mozzanatait. Az olyan
mondatok, mint hogy „A Cantate
Vegyeskar kórusénekeseként számos nemzetközi
hangversenykörúton és zenei versenyen való részvétel is a nevéhez
fűződik”, nem kívánt hatásként gyanakvást válthatnak ki a potenciális
olvasóból. A gyermek- és fiatalkori adatok epikus taglalását követően
lakonikus rövidséggel szerepelnek a felsőfokú végzettség adatai. Annak
pedig nincs megjelenési lehetősége-formája szakmai életrajzban, hogy
„milyen” maga az ember, a szakember. Stipkovits
Fülöpnek pozitív megítélését biztosítja ez a könyv, melynek nemcsak írója,
hanem a szerkesztés feladatát is magára vállalta.
Történetileg
ismerteti azokat a fontos intézményeket, központokat, amelyek a korabeli zenei
életben meghatározó szerepet játszottak. Hasznos ez a felépítés, mert az
évszámok megbízható tájékoztatást adnak az „átfedésekről”, az egymás
mellett (egymást segítve, vagy épp rivalizálva) működő társulások
működési elveiről, szándékairól és céljairól, s így élő-eleven
múltébresztés részesei lehetünk.
A
tartalomjegyzékben feltüntetett évszámok felébresztik a játékos kíváncsiságot;
hogy is van az a 150 év? Rövid fejszámolás, és az olvasó lelkesen keresi
1867-t, hogy megtudja, mi történt a kiegyezés évében az esztergomi zeneoktatás
megalapozását illetően. És szerencsével jár, mert az Esztergomi Dalárda
1863-1883 fejezet időrendi áttekintő táblázatában szerepel az adat:
„1867. szeptember 10. Választmányi ülés elnöke Szántóffy
Antal. Elhatározták egy nyilvános hegedű és leány énektanoda alapítását. A
hegedűoktatást Klinda Rezső hétfőn,
szerdán és pénteken végezte a Városi elemi tanoda termeiben”. A következő
évnél megtudjuk, hogy a hegedűiskola és az énekiskola „minden év
novemberében indult”. Másfél évszázad távlatából: irigylésre méltó gyorsaság!
Az
Esztergomi Dalárdát az Esztergomi Dal- és Zenekedvelők Egyesülete váltotta
fel (1883-1923), amely kétszer olyan hosszú ideig bizonyult életképesnek,
közben megalakult a Turista Dalárda (1911-1949), és – ami a zeneoktatás
szempontjából rendkívüli fontosságú: - 1902-ben (jubileumi lehetőségek
bűvöletében: 115 éve) hirdette meg Magán Zongoraiskoláját Brenner Júlia, aki
tanulmányait a pesti Nemzeti Zenedében végezte. Itt azonban csak a jómódú
családok gyerekei tanulhattak zenét, és Brenner Júlia szociális érzékenységét
dicséri, hogy felismerte a városi zeneiskola alakulásának szükségességét.
Hasonló törekvései voltak Buchner Antalnak is, a
Bazilika karnagyának, aki 1928-ban létrehozta a város „első, szélesebb
alapokon nyugvó” zeneiskoláját (ahol egy évig Brenner Júlia is tanított). Az
„Államilag engedélyezett és városilag segélyezett zeneiskola” története két
korszakra tagolódik, mert – megannyi körülmény összejátszásának következtében –
fogyott a támogatás, megszűnni kényszerült, ám hamarosan új tervezet
elfogadásával új életre kelhetett (közben nem szűnt meg a városban a
magántanítás praxisa sem). A következő fejezet 1962-ben kezdődött, az
intézmény állami zeneiskolává alakulásával.
Az
Esztergomi Városi Zeneiskola (1962-1990) élete a közelmúlt, amelynek szerves
folytatásként az Esztergomi Zenede (1990-2005) szinte a „tegnap” története,
majd az Esztergomi Zsolt Nándor Zeneiskola (2005-) napjainkat örökíti a
jövőre.
Ennek az
55 évnek a tárgyalása érthetően-indokoltan részletezőbb, a
szerző sorra veszi a XX. század második felében működő
esztergomi együtteseket (hat kórust,a Városi
Szimfonikus Zenekart és az Esztergomi Régizene
Együttest, a Strigonium Consortot),
valamint azokat a rendezvénytípusokat, amelyek életképesnek, tehát
hagyományteremtőnek bizonyultak (Dunakanyar Művészeti Nyári Egyetem,
Esztergomi Nemzetközi Gitárfesztivál, Tavaszi Dalos Ünnep, Esztergomi Liszt
Hét).
Ez a
könyv nem „alkalmi kiadvány”, nem pályázati lehetőséget kihasználó projekt
eredménye, hanem olyan teljesítmény, amely elsődlegesen belső
indíttatásból született (még akkor is, ha kétségtelenül jól mutat a publikációk
jegyzékében). Az adatok felkutatása időigényes, csakúgy, mint az oral history utolsó
letéteményesei, akik olyan összefüggésekre is rávilágíthatnak, amelyeket az
adatok puzzle-darabkái aligha adnának ki.
Az
olvasnivalóhoz rengeteg illusztráció járul, egykori nyomtatványok, újságcikkek
(egészben vagy részletként), a nehezebben olvashatóak szövege külön közölve, máskor
pedig az olvasóra bízva, kisilabizálja-e a többlet-információkat… A történeti fejezeteknél rendkívül hasznos az időrendi
táblázat (épp azért, mert a fejezetek között vannak időbeli átfedések).
Ahogy
közeledünk a jelenhez, kevésbé áttekinthetőek az élménybeszámolókkal
tarkított folyamatok – a foto-illusztrációk részben dokumentum értékűek,
másrészt próbálnak visszaadni valamit rendezvények hangulatából.
A
terjedelmileg nem jelentős, ám információértékét tekintve rendkívül
értékes „Névjegyzékek” fejezet különleges csemege: az első a zenei vonalon
továbbtanuló növendékek felsorolása, az 1928 és 2017 közötti 9 évtizedből!
Kezdődik a sor Pécsi Sebestyénnel, hamarosan Kurtág Mártát fedezhetjük fel
(Kurtágné Kinsker Márta),
és olyan további ismert nevek sorjáznak, mint Strausz Kálmán, Nitti (Nádor)
Magdolna, Andrejcsik István, Velenczei
Tamás, Blüttner Hedvig, Csurja
Tamás – és még sorolhatnánk. Feltünteti a zeneiskola vezetőségé (külön
táblázatban az igazgatókat és igazgatóhelyetteseket), és tanított tantárgyak
szerint a tanárokat. Szívesen időz itt az olvasó, ismerősöket keresve
és találva. Végül gyönyörködhetünk félszázoldalnyi színes képmellékletben, a
múlt és a jelen képeiben (tárgyakban, épületekben és személyekben).
A könyv
korántsem csupán a zenészekről szól! A város zeneéletének alakításában
szerepet vállalók történelmi-társadalmi környezetben jelennek meg, s kiderül: a
döntésekben mindig mennyi zenén kívüli szempont is szerepet játszott. És nem
utolsó sorban: a stílus! Hivatalos iratok, újságcikkek olvasása az eltelt
idő távlatában is rendkívül tanulságos. Pontosan kirajzolódnak
„erővonalak” az elkötelezett és közömbös hangú beszámolókból. Kétségkívül
nagy felelősség a korántsem dekoráció-jellegű idézetek kiválasztása,
és Stipkovits Fülöp igényességének köszönhetően
élvezetes olvasnivalót kaptunk.
De
letagadhatatlan: a megannyi hivatalos irat, és a különböző korokban
készült írások stílusától nem mindig tudott szabadulni a szerző. Néha
ő is hasonló „magyarázkodásokba” fog, indokolatlan kinagyításával egyes
részleteknek, vagy épp mesterkélt fordulatokkal él (megmosolyogtató képzavarai
valószínűleg csak a figyelmes olvasóknak tűnnek fel). Ám a történeti
szemelvények után mindig üdítő visszatérni az ő szövegeihez. És azt
is belátással fogadjuk, ha a szóismétléseket kerülendő, modoros
fordulatokat alkalmaz, vagy egy-egy megtalált frappáns fordulattal többször
bántó közelségben él (de az azért „durva”, hogy a 235. oldalon öt sorban
négyszer szerepel a „megtartott”, vagy a bekeretezett, áttekintő szövegben
a „hagyomány” számbeli túlhangsúlyozása a 245. oldalon). Viszonylag kevés a
(gép)hiba és a technika ördögének köszönhető
elválasztási hiba a könyvben – azt viszont rosszallom, hogy kisbetűvel
írta a Kájoni kódexet (amely közismert nevét Kájoni János ferences szerzetesről
kapta). És talán azon lett volna érdemes elgondolkodnia, hogy sima fekete
keretet válasszon-e az életrajzokhoz (különös tekintettel az esztergomi zenei
élet élő szereplőire).
Fittler Katalin