Díjkiosztó
hangversennyel zárult
a Magyar
Zeneszerzők Egyesülete zeneszerző versenye
A Magyar
Zeneszerzők Egyesülete Kodály születésének 135. évfordulója alkalmából
pályázatot hirdetett népzenei fogantatású zeneművek komponálására. A
pályázat célja nem a hagyományos népdalfeldolgozások irodalmának gazdagítása,
sokkal inkább mai zeneszerzői nyelvezetű, a népzene által inspirált
alkotások létrejöttének segítése volt. A legfeljebb 5 előadót
foglalkoztató, 10 percnél nem hosszabb kompozíciókkal nevező jeligés
pályázatokat korhatár nélkül nyújthatták
be a zeneszerzők. Pályázni csak
még bemutatásra nem került alkotásokkal lehetett.
A
pályaműveket öttagú szakmai zsűri bírálta el: Beischer-Matyó Tamás, Borbély Mihály, Sáry László, Tóth Péter és a zsűri
elnöke, Jeney Zoltán.
A
díjnyertes kompozíciókat az Artisjus Színháztermében rendezett hangversenyen
mutatták be május 10-én, s az előadást hangfelvételen rögzítették.
Az
első díjat a zsűri Vizeli Máté Kalotaszegi
szonátájának ítélte, amelyet szerzője mutatott be. A második
helyen Dobos Dániel Vale /Istenhozzád című négy népi énekesre és
nagybőgőre írt kompozíciója végzett, míg a harmadik Cservenák Ármin Quintetto all’ungherese /
Csángó című, klarinétra és vonósnégyesre szánt műve lett.
A
verseny megrendezésének indítékait Hollós
Máté, a Magyar Zeneszerzők Egyesületének elnöke ismertette, majd a
20-nál több művet tartalmazó mezőnyt Jeney Zoltán értékelte.
A
versenyt az Emberi Erőforrások Minisztériuma és a Nemzeti Kulturális Alap
támogatta.
Vizeli
Máté (BMC
- Magyar Zenei Információs Központ)
Vizeli
Máté
1988-ban született Pécsett. Édesapja, Vizeli József és nagybátyja, Vizeli
Balázs is népzenész prímás, így nem csoda, hogy öt évesen hegedülni kezdett.
Alapfokú zenei tanulmányait a nagykanizsai Farkas Ferenc Városi Zeneiskolában
és a budapesti Tóth Aladár Zeneiskolában végezte Plánder
Katalin, Jakobovics Árpád és Véghelyi Kriszta
növendékeként. Már ez idő alatt, tizenkét évesen elkezdte érdekelni a
zeneszerzés is, amit a számítógépes kottaszerkesztéssel együtt Baráth Zoltántól
tanult. 2003-ban felvételt nyert a budapesti Bartók Béla Zeneművészeti
Szakközépiskolába, ahol hegedű szakon Kertész István, zeneszerzés szakon Kocsár Miklós és Csemiczky Miklós
tanítványa volt. 2007-ben a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen folytatta
tanulmányait, ahol Kertész István és Banda Ádám tanítványaként 2013-ban
hegedűművész-tanári diplomát szerzett. Ugyanebben az évben felvételt
nyert a Zeneakadémia népi brácsa mesterszakára, ahol 2015-ben tanári oklevelet
szerzett Nagy Zsolt és Árendás Péter tanítványaként. 2013 szeptembere óta
klasszikus hegedűt és népi vonós hangszereket tanít a Tóth Aladár
Zeneiskolában. Alapító tagja a tizenegyedik éve működő, népzenét és
világzenét játszó Góbé zenekarnak, valamint a hatodik éve működő,
régi zenét játszó Simplicissimus Kamaraegyüttesnek.
A művet azért ajánlottam Kiss-B.
Ádám barátomnak, mert tizenegy évvel ezelőtt felkért egy olyan hegedű szóló szonáta megírására, amely egy „Hajnali-Legényes-Csárdás-Szapora” összetételű
kalotaszegi zenét ötvözne Bach szóló hegedű műveinek „Adagio-Fuga-Andante-Allegro” felépítésével. Elkészülése nem
tudom, meddig váratott volna magára, ha ez a verseny most nem provokálja ki. A
középre beékelődő, nagyon rövid, egy pár helyi román zenei motívumot
feldolgozó, átvezető jellegű intermezzóval együtt végül öt tételes
formát kapott. A többi tétel a magyar zenei anyagból használ rengeteg, pár
hangos dallamrészletet, illetve helyenként utalást tesz Bach és Bartók bizonyos
műveire, olykor elég nagyfokú paródiával élve. Sokszor kifejezetten nehéz
technikai feladatok elé állítja a hegedűst, ugyanakkor az előadásához
a kalotaszegi zene legalább alapvető ismerete is szükséges, mert bizonyos
díszítések, ritmusok, sőt egyes tételek alaplüktetése sem jelölhető
teljesen pontosan a kottában.
Dobos
Dániel (Fotó: Munkácsy Barbara / Facebook)
Dobos
Dániel
1994-ben zenész családban született Debrecenben. 7 éves korától a Simonffy Emil Zeneiskolában csellózni tanult. 2007 óta
folytat zeneszerzés és zongora tanulmányokat. A Szent Anna Székesegyház
kántorképzőjén zeneelmélettel és egyházzenével foglalkozott.
A Kodály
Zoltán Zeneművészeti Szakközépiskola zeneszerzés szakán Szigeti Máté, majd
Barabás Árpád növendéke. 2014-ben felvételt nyert a Zeneakadémián Fekete Gyula
osztályába. Ettől kezdve immár nemzetközi színtéren folytatódott
versenygyőzelmeinek sorozata.
Neves
professzorok kurzusait látogattam többek között: Martha
Ptaszynska (USA), Paolo Furliani
(Olaszország), Ilya Levinson
(USA), Veli-Matti Puumala
(Finnország), Johannes Kretz (Ausztria), Yann Robin (Franciaország), Francesco Filidei
(Olaszország).
Istenhozzád/Vale
című 4 népi énekesre és nagybőgőre írt 8 perces művem a népi
siratókat veszi alapul, azonban a műfajt egy új, fiktív környezetbe
helyezi. A kezdeti hideg, statikus atmoszféra jeleníti meg az elfojtott gyászt.
A darab során fel-feltörő jajkiáltások végül földöntúli siratóba
torkollanak. A sirató tetőpontján megjelenő hanghatások a koporsóra
zúduló föld és eső elemeire emlékeztetnek. Ezt a jelenetet egy fokozatosan
elcsendesülő rész követi, mely mégsem vezet megnyugvásra. A nagybőgő a szertartásokon gyakran
közreműködő népi zenekarra utal. Emellett az anyagi világ és a
túlvilág (gyászoló és halott) közötti végtelen távolságot is megjeleníti.
Egyszerű, szinte primitív harmóniáival a történelem előtti idők
őszenei rétegeit hivatott megidézni.
Cservenák Ármin (Fidelio)
Cservenák Ármin
1995-ben született Gyulán. Hét éves korában kezdett hegedülni a helyi
zeneiskolában. Zeneszerzés tanulmányait 2010-ben kezdte meg a Szent István
Király Zeneművészeti Szakközépiskolában Szalai Andrásnál. A
szolfézs-zeneelmélet mellett elvégezte a hangkultúra szakot is. A Bartók Béla
emlékére megrendezett VI. Országos Zeneszerzés Versenyen első helyezést
ért el. 2015 őszétől a Grazi Zeneművészeti Egyetem hallgatója.
Főtárgy tanára Beat Furrer, mikrotonális
zeneszerzést Georg Friedrich Haas-nál tanul.
Nagyon érdekel a különböző zenei
stílusok, nyelvezetek keveredése, egymásra való kölcsönhatásuk. Az „Ahol én
elmegyek” kezdetű csángó népdalnak több változatát meghallgattam a
komponálási folyamat idején, mindegyiket Kallós Zoltán 1960-as évek első
felében készített felvételeiről. Magával ragadott a különböző
előadások sokszínűsége, dallambeli, szövegbeli változatosságuk,
alkalmazkodóképességük. Kvintettemet a magyar népzenében is használt
hangszerekre komponáltam. A műben visszaköszönnek az autentikus népzenei játékmódok,
gesztusok pl. virtuóz futamok, díszítőelemek, különböző hangszerek
hangja: furulya, ütőgardon vagy éppen
tánclépések, figurák ám teljesen új, modern hangzásvilágban. Darabomat az
idén elhunyt Kallós Zoltán néprajz- és népzenekutató emlékének ajánlom.
(Forrás: Magyar Zeneszerzők Egyesülete)