M. Dr. Losonczy Katalin
„Az Értől az Oceánig”
Czövek Lajos, főiskolai tanár,
karnagy, zeneszerző
református indíttatása
(Poroszló, 1918. március 27. – Debrecen,
2008. február 11.)
Czövek Lajos
A
zeneszerető poroszlói cipészmester és felesége, Farkas Julianna a zene
légkörében nevelte jó hallású és a zenére igencsak fogékony fiát, aki korán
hegedülni kezdett, de egy baleset következtében a rosszul összeforrott
könyökcsontok lehetetlenné tették a további hegedülést. Ezért nem nyert
felvételt 14 évesen a Debreceni Református Kollégiumba, ahol kötelező volt
a vonós hangszer tanulása. Így a Tiszáninneni Református
Egyházkerület Tanítóképző
Intézetébe, Sárospatakra íratta be édesapja, ahol zongorázni tanult, majd a
harmónium játékban való gyors előrehaladás után 16 évesen már orgonált.
Bolvári Zoltán a kollégium kiváló zenetanára szerettette meg vele a magyar
zenét, hívta fel figyelmét Bartók Bélára és Kodály Zoltánra.
Czövek Lajos (A családi
archívumból)
Tanítói diplomája megszerzése után
szülőfalujában, Poroszlón Arany Géza mellett kántorkodott, a helyi
dalárdát pedig édesapjával immár ketten vezették. Abádszalók, a kárpát-aljai
Szőlősgyula, ahol népdalgyűjtéssel is foglalkozott, majd Tiszaszőlős
kántori munkája egy - egy állomás a fiatal, lelkesedéssel teli muzsikus
pályáján, aki azonban tanulni vágyott, érezte, hogy jóval többre képes, mint
amire eddigi tudásával juthatott. Hajdúnánáson
általános iskolai és gimnáziumi tanári állást kapott, így beiratkozhatott Debrecenben
a zenedében oktató Szabó Emil osztályába, akire nagy szeretettel és
tisztelettel emlékezett évtizedekkel később is. A háború elől Ausztriába menekült, ahol
egy kis faluban orgonált. Hajdúnánásra visszatérve gyermekkart épített, Kodály
műveket tanított, sőt Bartók- művekből összeállított
műsorával Debrecenbe is eljutottak. Ne felejtsük el, hogy 1945-46 táján járunk, a Bartók
kórusművek alig tíz éve, 1935-ben születtek.
Az újra, főleg a
magyar zene új üzenetére nagyon fogékony volt, ez csak mélyült az
elkövetkezendő évtizedek hangyaszorgalmú munkájában!
1946
őszén felvételt nyert a Zeneakadémiára, énektanár és karvezetés szakra, így
régi álma vált valóra!
Itt Ádám
Jenő, Gárdonyi Zoltán, Vásárhelyi Zoltán, majd Bárdos Lajos tanítványaként
1948-ban szerzett diplomát!
A
karcagi gimnáziumban töltött három tanév alatt komolyan felhívta magára a
figyelmet! Gimnáziumi kórusával Kodály Székely keserveséből, valamint a
Mátrai képek népdal szvitjéből rádiófelvétel is készült.
Czövek Lajos 1949-ben került Debrecenbe.
A Szent
Anna utcai tanítóképzőben és a konzervatóriumban kapott rangos állást,
feladata többek között az intézeti vegyeskar
megépítése volt. 1950-ben átvette a Csenki Imre vezette Megyei Tanács Népi
Együttese Kórusát. Konfliktusokkal teli időszak következett, mert a
városvezetés szakmai hozzáértés nélkül avatkozott be az együttes munkájába, azonban
a sikerek így sem maradtak el!
Rádiófelvétel, külföldi utak, és egyre komolyabb felkérések követték
egymást. Ezek sorából ki kell emelni 1953-ban a bukaresti Világifjúsági
Találkozón szerzett kiemelt díjat, és az ugyanebben az évben előadott
Psalmus Hungaricus oratóriumot, Haydn Évszakok c. oratóriumát, két évvel
később Mozart Requiemjét, végül 1956-ban a kórus
nagysikerű franciaországi koncertkörútját! Nem volt más vidéki kórus az országban, aki
csak megközelítette volna a Debreceni Népi Együttes Énekkarának színvonalát!
1956! Az
énekkar sorsát megpecsételte a tragikus helyzet, ellehetetlenült a rendszeres
próbák megtartása, a kórus feloszlott, Tanár Úr Egerbe távozott. 1958-ban tért
vissza Debrecenbe, hogy újra építse az életét.
A
Kossuth Gimnázium énektanáraként azonnal pezsgő zenei életet teremtett!
Idézeteket szeretnék felolvasni olyan nekem érkezett levelekből,
amelyeket tanítványok, kórustagok írtak, akik ma mind legalább hatvan évesek,
vagy annál idősebbek, de énekeltek Tanár Úr keze alatt, és az azóta eltelt
idők tapasztalatain átszűrve emlékeznek ma már Czövek Lajos Tanár
Úrra, a szeretett és tisztelt emberre és karnagyra.
Tóth Mariann Sopronból írta:
„Egyszer volt, hol nem volt, de
szerencsére igaz volt,…nyolcadikosként Czövek Lajos
volt az énektanárom. Akkor volt negyven éves, rendkívül sármos,
elegáns, csillogó fekete hajú, jó humorú és nagyon igényes, aki magázott
bennünket, soha nem kiabált, s gyönyörű népdalokat tanított, melyek a
könyvben nem voltak benne.
Nagyon
"kirítt" a tanári karból, rajongtunk érte…
Az 1958/59-es tanévben ünnepelte a gimnázium a centenáriumát, s az énekkar az
egyetem aulájában adott hangversenyt. Abban a szerencsében volt részem, hogy
betett a gimnazisták közé a kórusba. Máig emlékszem a műsorra, akkor
tapasztaltam először, hogy milyen egyéni ízléssel és igényesen választja a
műveket. Énekeltük többek között Csajkovszkij Málnaszedő lányok
karát, Britten Rügyfakadását, Bartók Keservesét és a Leánycsúfolót, Kodály Négy
olasz madrigálját. Nagyon aprólékosan próbált, nagy figyelmet fordított a
hangképzésre, magyarázta a műveket, jó hangulata volt a próbáknak, sokat
"ugratott" bennünket. …..Óriási élmény volt!”
A
levélből kiderül, hogy Tóth Mariann zenetanári végzettséget szerzett, és
mint zenetanár, kollégája lett Czövek Lajosnak a Tanítóképző
Főiskolán. Levelét így folytatja:
„Akkor
megtapasztaltam azt is, hogy nemcsak vezényléskor egyenes a gerince, hanem
mindig. Nem hódolt be "semmiféle szélnek", a saját igaz, egyenes
útját járta. Emelt fejjel viselte a mellőzést, azt is humorral
"ütötte el". Sokkal korszerűbb volt a tanártársainál és nem
utolsó sorban jóval műveltebb.
Czövek
Lajost mindenki szerette és tisztelte tudásáért, az emberségéért, pozitív
személyiségéért.”
A
Debreceni Tanítóképző Főiskola tanáraként Czövek Lajos szervezte meg
a hamarosan országos hírűvé fejlődött Maróthi
György Kórust, melynek nevét ő választotta, és amelyet három évtizeden át
vezetett.
Czövek Lajos országosan híressé
vált Maróthi György Kórus élén (A családi
archívumból)
Nem
véletlenül választotta Maróthi György nevét! Emlékezzünk meg az 1715-ben
Debrecenben született kiváló fiatalemberről! Fiatal maradt, hiszen mindössze 29 évesen távozott az
élők sorából!
Zürichben,
Schaffhausenben, majd Groningenben, Utrechtben, Hagaban
és Amsterdamban tanult. Éveken át Baselben fejlesztette tovább zenei tudását,
itt ismerhette meg Goudimel többszólamú zsoltárfeldolgozásait.
1738-ban
tért haza, 23 évesen lett a
kollégium tanára, és alapította meg a Kántust, először csak négy
énekessel.
Debrecen
zenei életének bölcsőjénél állunk, 280 évvel ezelőtt!
Nem
lehetett véletlen tehát, hogy Czövek Lajos a kiváló tehetségű, és messzire
látó ifjú polihisztor nevét választotta alakuló vegyeskara
névadójául. Benne szellemi társát, közös református gyökereket, és távoli
célokban való összekapcsolódást látott. Példát állított a debreceni fiatalság
elé! Debrecen történelmének messze ható kulturális örökségébe vonta be a 20.
század második felében élő, az ő hatósugarába kerülő fiatalokat,
akik ezzel a szellemiséggel csak véletlenszerűen találkozhattak azokban az
időkben.
A kórus
fennállásának harmincéves évfordulója alkalmával rendezett koncerten elhangzott
köszöntők sorából Tibori Tímeát idézem:
„ Egy kórust nem megalakítani, hanem
megtartani a legnehezebb. Ám az, hogy ennyi ideig és ilyen eredményekkel tette,
azaz tartotta fenn, mindenképpen kivételes fegyverténynek számít az öntevékeny
művészeti csoportok életében. Amatőr
kórusról, független emberek önkéntes társulásáról van ugyanis szó, ahol a fegyelem kényszerítő eszköze csak a jó mű és a közösség,
amiben mindenkinek öröme telik.”
A kórus repertoirejában kiemelt szerepet játszottak a Kodály művek.
Nagy magyar költők, így Balassi Bálint, Berzsenyi Dániel, Petőfi
Sándor, Ady Endre, Weöres Sándor verseinek megzenésítései, valamint egyházi
kórusművek, mint a Heinrich Schütz Karácsonyi oratóriuma, vagy Kodály
Zoltán 50. genfi zsoltárfeldolgozása, és a csodálatos magyar népdalfeldolgozások
mind arról vallanak, Czövek Lajos mely műveket érezte magához a
legközelebb állónak, mely művek megtanítását tette a középpontba. Az
alábbi kórusműveket egy volt tanítványa, ma már hatvanon túli „dalostárs”, Csigás Attila küldte el nekem, amikor arra
kértem, sorolja fel a legemlékezetesebb élményeit. Ő az alábbiakat
választotta:
1. Schütz:
Karácsonyi oratórium
2. Kodály:
50. genfi zsoltár
3. Kodály:
Adventi ének (Veni, veni
Emmanuel)
4. Kodály:
Székely keserves
5. Kodály:
Esti dal
6. Kodály:
Molnár Anna
7. Kodály:
Túrót eszik a cigány
8. Kodály:
Mátrai képek
9. Kodály:
Norvég lányok
10. Kodály:
Székelyfonó
11. Giardini -
Éljenek a víg nők
12. Bárdos
Lajos - Hej, igazítsad!
13. Hajdu
M.: Rímjáték havas esőben (Tavaszi motetták III.)
Hadd idézzem
Őt, levelének záró sorait:
„Egy keddi 6 órás próba előtti fél
órában keresztbe vetett lábbal ült a zongoránál és vizsgáztatta hallásomat,
énekhangomat. Az első pillanattól
kezdve sugárzott róla a határozottság, a szeretet, s (ma így mondanám) a
profizmus. Az 1971-1978 közötti gyermeki, majd fiatalemberi évek egy életre
nyújtottak nekem csodálatos élményt, (ma már tudom) értékrendet: zenéből,
szeretetből, közösségi szellemből, a tradíciók tiszteletéből, a
célért való kemény és legmagasabb szintű szakmai munkából, puritán
egyszerűségből, rendíthetetlenségből, emberi tartásból, s abból,
hogy ma tudhatom: hol a helyem a Világban, mi a feladatom itt a Földön. Ma is
bennem él, általa is vagyok az, aki vagyok. Mindörökké tisztelettel és hálával
tartozom Neki!”
Czövek Lajos
az alma materből, a Sárospataki Református Tanítóképzőből hozta
magával az elérendő cél biztos tudását és a hozzá vezető úthoz való
erőt.
Kevés
szabad idejében, majd idősödve egyre inkább foglalkoztatta a régi magyar
református énekek megzenésítésének ügye. Milyen sokat árul el, hogy a tanár, a
nemzedékeket felnevelő leendő tanítók zenetanára olyan
összeállításban és texturában gondolkozik, amelyről
meggyőződött, hogy gyülekezeti énekkarok is meg tudják őket tanulni.
Tudta,
és vállalta, hogy a legnagyobb feladat a teljesen avatatlan fiatalt megnyerni a
zenére való odafigyelésre, annak tanulására, és aktív művelésére.
„Karizmatikus ember
volt. A kórusba való belépésem pillanatától éreztem a felénk irányuló
természetes szeretetét és emberségét, ami a művek betanítása és a
vezénylés mellett mindig jelen volt minden gesztusában.” Dr. Gévay Gábor – matematikus
Nem csak a kóruspróbákon voltunk szívesen jelen! Élveztük vidám társaságát, könnyedségét a
fiatalokkal, közvetlen, baráti gesztusait, szeme ragyogását, huncutságát és nem
utolsó sorban a humorát!
Ime egy
visszaemlékezés: Papp Péter Attila Németországból
„A kórussal egy Nyírbátorban rendezett Zenei Napok keretében
egy oratóriumot adtunk elő. Az egyik szólista…Gregor
József volt, aki akkorra már a New Yorki Metropolitant is megjárta. Gregor nem szeretett
egyedül beskálázni fellépés előtt, ezért mindig egy basszistát kért a
karnagytól a beénekléshez. Lajos bácsi értem küldött és a szeme sarkában a jól
ismert hamiskás mosollyal közölte a megtiszteltetést. Sejtettem, hogy valami
huncut tréfa fog kisülni a dologból. Megkezdtük a skálázást, s amikor a nagy ciszhez érkeztünk, nagynevű vendégművészünk
kezdett "befulladni". Lajos bácsi pedig, arcán széles mosollyal
indította a fél hanggal mélyebben végződő skálát, amelynél egyedül
maradtam. Mikor még egy félhanggal mélyebb hangot ütött le a zongorán, már csak
én énekeltem. Gregor művész úr csípőre vágott kézzel hallgatta, Lajos
bácsi meg szinte már kacagott, amíg el nem érkeztünk a kontra gisz-ig. Ennél
már művészünk morcosan kérdezte meg Lajos bácsit, hogy direkt szívatni
akarja őt. „Ó, én csak be akartam neked mutatni, hogy az én kórusom milyen
"készlettel" dolgozik.” Ekkor
már mindhárman nevettünk, és Gregor József - engesztelésül, és barátsága
jeléül - meghívott egy kis vörös borra bennünket a fellépés utánra.”
2003-ban Czövek Lajost kitüntetésre
terjesztették fel, melyre az alábbi ajánlást Tibori Tímea készítette:
„Tanítványi szeretettel hajtom meg fejem
az Ünnepelt előtt. … ajándékot kaptam az élettől: megismerhettem, és
éveken át tapasztalhattam, van olyan egyéniség a környezetemben, akit nem tör
meg az őt körülvevő irigység, politikai sandaság. Mosolyogva, szikáran, lobogó tekintettel nézett farkasszemet a
támadókkal, és mindig igazat mondott. Csodálta a magyar népzenét, Bartókot, Kodályt,
Palestrinát, Lassust. Komponált, de műveiből csak keveset és kevesen énekelhettünk.
Impulzív, ugyanakkor mindig szerető, megértő volt. Hittel,
elkötelezettséggel vallotta, a zene lélektől lélekig ér, lebontja a
kicsinyességből emelt falakat, megszégyeníti az irigyeket.”
Dr.
Fekete Károly így emlékezett meg Czövek Lajosról 2008. február 20-án, a
temetésen:
„…intésére
pedig a kórustagok megnyíló szája egy behatárolt mozgásterű korszakban
hirdethette: lelkünk nincs bilincsbe verve és a szívünk nincs kalodába zárva.
Énekük nem kiégett mozgalmi dal volt, nem üres szólam, nem egy korosztály múló
slágere, hanem „felségesen művészi munka és életteljes” értékőrzés.”
Befejezésül
Bárdos Lajos, Czövek Lajos zeneakadémiai tanára, 1975-ben írt sorait idézem:
„Kedves
Druszám Uram! Már jó párat aludva Debrecenre – a hazai kórusok közül állandóan
a te ragyogó Mátrai képek előadásod cseng vissza a legmélyebb élménnyel a
fülembe. Sok szép produkciót hallhattunk – de ez! Ahogy forgatom a műsorfüzetet, látom,
hogy magyar kórusaink közé egyedül ehhez a számhoz írtam a fenti jelzőt:
RAGYOGÓ! Ha Kodály hallhatta volna… ugyanazt mondta volna, mint 1952-ben a
Rádiókórusnak: „Ilyen jól még senkitől nem hallottam!” … Föl a fejjel!
Hasonló nagyszerű muzsikálásokat – és hitelesebb zsűriket – kívánok.”
Czövek Lajos élete a protestáns etika
megtestesítése: lankadatlan szorgalom, tartás, ugyanakkor alázat, szeretete nem
kért, nem hivalkodott, hosszan tűrő és kegyes volt!
Emlékét tanítványok, kórusénekesek százai
őrzik, szeretettel, köszönettel és el nem múló hálával! Itt szeretném
megköszönni Czövek Juditnak, Czövek Lajos lányának, hogy számos dokumentumot a
rendelkezésemre bocsátott!
Hálás vagyok Czövek Lajos régi tanítványainak,
és a kórustagoknak, akik megosztották velem emlékeiket, hogy ezt az
előadást hitelessé, és igazán élővé tehessem velük, írásaikat idézve,
még akkor is, ha az időkeret csak néhány levél részletet engedett szó
szerint felolvasni.
A szerzőről
M. Dr. Losonczy Katalin, DLA a Leopold Mozart Zeneiskola címzetes igazgatója. Előadásának első elhangzása a SCIETIA AC EDUCATIO konferencián
volt a Debreceni Református
Hittudományi Egyetem tudományos konferencia sorozatának részeként 2018. április
11-én. Másodszor a MEGYEI KÓRUSFÓRUMON hangzott el Nagyrábén, melyet a Hajdú-Bihar Megyei Zenei
Egyesület rendezett a Kossuth Lajos Művelődési Ház és Könyvtárban
2018.május 19.-én.