MEGYERI KRISZTINA*
Inspirációk a „Mester és
tanítványai” mesterkurzusokon
A
2017/18-as tanévben a zeneiskolás korosztály számára négy zongora mesterkurzus került
megrendezésre a Nemzeti Kulturális Alap (NKA) támogatásával, rendhagyó módon
nem budapesti, központi zeneiskolákban, hanem két kisebb Pest környéki város fejlődő zeneiskolájában, Biatorbágyon és
Piliscsabán. A „Mester és tanítványai” címet kapták e találkozók. Három
jelentős művésztanár, Ábrahám Mariann, Keveházi Gyöngyi és Eckhardt
Gábor tanítását kísérhették figyelemmel az érdeklődő zenetanár
kollégák és a növendékek.
Szervezőként
elsősorban az a cél lebegett a szemem előtt, hogy a Biatorbágyi Pászti
Miklós AMI nagy létszámú zongora-tanszakának legjobb
növendékei találkozhassanak nagyszerű művészekkel, s a helyi
koncerteket jóval meghaladó léptékű zenei élmények részesei lehessenek. De
a rendezvények más zeneiskolákból (Budaörs, Szentendre) is vonzottak
növendékeket és tanárokat, s egy programnappal bekapcsolódott programunkba a
Piliscsabai Páduai Antal AMI is.
A
program első napján Eckhardt Gábort tartott mesterkurzust és előadást
Piliscsabán (2017. október 21.). A tőle megszokott módon, információban
gazdag mondanivalóját a bécsi klasszika mestereiről a gyerekeket és a
közönséget lebilincselően adta elő: zongorázva és képanyaggal is
szemléltette Mozart stílusának ellentmondásait. Előadása a „Zseni vagy nem
zseni?” címet viselte. A végleteket bemutatva-eljátszva,
közvetlenül egymással szembe helyezte a legendás mozarti könnyedséget és a
kísérletező, a korban nagyon is modernül csengő, expresszív-drámai
hangot, amely kontrasztként is megjelenik egyetlen művön belül; s
improvizált gyengébb variánsokat a c-moll zongora-fantázia egyes
frázisaira (KV 475) – „így is írhatta volna” felkiáltással. Ez a fajta
zeneszerzői játszadozás a zeneszerző-növendékeknek bizonyára
ismerős, de a hangszereseknek sajnos nem; zenetanításunkból általában
hiányzik ez a kottát megkérdőjelező, újraértelmező játékosság,
mely valójában nem más, mint csalafinta rákérdezés a zene lényegére.
Eckhardt Gábor tanít (Szabó Nóra Anna, 11 éves)
(Ágostházy Botond felvétele)
Ezt
követte a kurzuson az alapos és szemléletes zenei munka – minden növendékre
mintegy háromnegyed óra jutott, bőven volt idő tehát a darabokat mélyebben
megismertetni a közönséggel is, – a zongoratechnikai kérdésektől egészen a
darabok eredetéig (Mozart Don Giovanni-variációinál) többféle aspektust
felölelve. A klasszikus műveknél (Haydn, Mozart szonátatételeiben és
Bartóknál is) a megmerevedett formai gondolkodás helyett Eckhardt újra és újra
a zene élő, formálandó mivoltát hangsúlyozta. Jutott ideje megtáncoltatni a növendékeket, kimozdítani őket
holtpontjukról, komfortzónájukból: „lökj meg”, „énekeld el, hümmögd el”,
„…magyarázd el, mit jelent ez számodra személyesen ez a frázis, ez a cím?”, „mi
az, hogy népzene, ki az a nép?”… Provokatívan tanított, érezve ugyanakkor azt
is, meddig mehet el, mennyire különböző mértékben tudtak megnyílni a
színpadi szituációban a gyerekek. A legérdekesebb zenei tapasztalat
talán Chopin Asz-dúr Keringőjének 15-féle tempóban való
eljátszatása volt egy tehetséges, tizenkét éves növendékkel „úgy, hogy csak egy
hajszállal játsszál gyorsabbat annál, amit ütök…”
Ábrahám
Mariann tanít (Buzási Emese, 10 éves) (Ágostházy
Botond felvétele)
A
program második alkalma 2018. november 21-én Ábrahám Mariann biatorbágyi mesterkurzusa
volt, amit Megyeri Krisztina Fehérlófia (2016) című mesejátékának
koncertszerű előadása követett, zeneiskolás zongorista gyermekek,
Ábrahám Mariann, valamint a szerző közreműködésével. Sibelius kevéssé
ismert zongoradarabjairól is tartott előadást, melyek virágokról kapták
címüket, s a műveket rögtön el is játszotta. Ábrahám Mariann hatalmas szakmai tapasztalata frissességgel
párosult, és a jelentkezők nagyobb száma ellenére is jutott
idő alaposan átgondolt munkára, a művek előadásának egyes részletproblémáit
is megbeszélve.
Ábrahám
Mariann tanításáról e sorok írója nehezen tud tárgyilagosan beszélni, hiszen a
Bartók Konziban négy évig mestere volt, s egész zenei
gondolkodását formálta, hatással volt rá. Amit mégis legjellemzőbbnek
tart, az egy olyan intellektuálisan átfogó zenei megközelítés, amely a szép
hang iránti feltétlen igénnyel társul, és a gondos-átgondolt frazeálás
megkövetelésével, minden esetben, még a legkisebb gyermeknél is: így hallgathattuk egy Clementi-szonáta
tételt csiszolgatását, egy-egy Kurtág-darabot vagy Corelli-tánctételt mívesen
instruálva a kurzuson). Ez a darabok mélyére néző, a zenét formailag is
elemző-értelmező megközelítés sokat adhat: nemcsak zongorista, hanem egyaránt zenészi-alkotói megközelítést.
Nem véletlen, hogy több igen jelentős kortárs zeneszerzőt és
karmestert is találunk, aki az ő növendéke volt zongorából, mint például
Kovács János vagy Vajda János. Gyermekszeretete és igényessége egyszerre jelent
meg: „Énekelj!”, „Ne nyuszis hangon!”, „…egész karral
indítsd el, tiéd a zongora, a tenyered alatt érezd!” Bátorságra és a hangszer
teljes birtokba vételére inspirált a kortárs műveket előnybe
helyező tematika is, de Ábrahám minden megnyilvánulásán átsütött a mai
zene iránti szeretete, nyitottsága. Tiszta, szépen formált zongorajátéka a Fehérlófia
másodszori előadását is emelte, e sorok írója nagy örömére.
A
másik aspektus, amit hangsúlyozott, technikai jellegű volt: a kar
használatára hívta fel a figyelmet, és evvel együtt a tudatos hangképzés
fontosságára, ahogyan azt pár hónappal később Keveházi
Gyöngyi tette, szinte élesen, szívbe
markolóan: „A zongorán is képezzük a
hangot!...”
Keveházi Gyöngyi
tanít (Bodor Bernadett, 11 éves) (Bodor László felvétele)
A
Keveházi-mesterkurzusra és koncertre 2018. február 20-án, szintén Biatorbágyon
került sor, a Juhász Ferenc Művelődési Központ
Nagytermében, de Budaörsről is sokan jelentkeztek; ugyanúgy, mint a
programsorozatot záró, márciusi Eckhardt-kurzus,
amely iskolánk éves zongorás találkozójának keretében jött létre. Keveházi Gyöngyi lelkesülten, szívvel-lélekkel
tanított, azonnal megtalálva a hangot mindenféle életkorú és karakterű
gyerekhez: „csak azt mond meg, hány éves vagy,
mást nem is kell!” Egy-két instrukcióval megragadta a lényeget, s már rögtön
alakított is a gyerekek darabokról való elképzelésén. Lelkesítő
foglalkozásai sokunknak adtak új szempontokat, a zene örömét. Egész lénye ezt
sugározza. A gyerekek azonnal önbizalmat kaptak, s a kevésbé ügyesek is
rátaláltak a megoldásra. Keveházi a tánctételek
tematikáját választotta (Bach, Moszkowski, Chopin),
de elhangzottak eltérő műfajú Bartók, Beethoven vagy Prokofjev
művek is. Lányával, Falvai Annával közös hangversenyén a mesterkurzus
zárásaként Chopin, Liszt, Dvořák és
Ravel-műveket adtak elő szólóban és négykezesben, lendületes
virtuozitással, nagyszerűen.
Eckhardt Gábor márciusi, délutáni nyilvános óráin elemében volt, erős színpadi vénával, sziporkázva állított a gyerekek elé zenei és a hétköznapi életből vett példákat. Elgondolkoztatta, felrázta és kérdezte őket, újra és újra. Egy-két ügyes gyereknél hosszabban is időzött a technikai problémák megoldásán. Bachtól Orbánig mindenféle zene elhangzott, élményszerűen telt e programzáró délután (2018. március 13.).
Ábrahám
Mariann, Megyeri Krisztina és a gyerekek
Köszönöm
biatorbágyi és piliscsabai kollégáimnak a szakmai programok szervezésében és
lebonyolításában nyújtott hű segítségét, nélkülük nem lehetett volna
színes, jó hangulatú és szakmailag is hasznos, emlékezetes programnapokat
létrehozni.
* Dr.
Megyeri Krisztina zeneszerző, korrepetitor, tanár