Interjú Olga
Ivusheikovával
a 2018.
szeptember 28-30-ig megrendezésre kerülő
V. Nemzetközi Fuvolafesztivál
vendégművészével
Készítette:
Csalog Benedek
B:
Interjúnk apropója, hogy meghívást kaptál Pécelre, az V. Nemzetközi
Fuvolafesztiválra, amelynek keretében mesterkurzust tartasz, a záró napon pedig
koncertet adsz Pétery Dórával. A fesztivált a Péceli Parnasszus Alapítvány
hozta létre 2010-ben, amely azóta minden 2. évben megrendezésre kerül a péceli
Ráday - kastélyban. A rendezvény program-koordinátora: Fábián Tímea.
Olga, te
egy sikeres, sokoldalú, fiatal orosz fuvolista vagy. Karriered kezdetén jelentkeztél lipcsei osztályomba, ahol barokk-fuvola
diplomát is kaptál. Játszol modern- és barokk fuvolán, és
mindkettőt tanítod is minden lehetséges szinten, tehát zeneakadémiai
(konzervatórium) , közép- és alsó fokon is Moszkvában. Tanítványaid rendre
nyerik a nyugat-európai és oroszországi versenyeket, legutóbb a Holland Nemzetközi
Fuvolaversenyen hoztak el két első helyezést. Mesterkurzusokat adsz
Nyugat-Európában (Svájc, Luxemburg, Hollandia), vendégprofesszor voltál
Japánban, zsűritag vagy nemzetközi versenyeken... Egy ilyen történet
elképzelhetetlen lett volna húsz vagy harminc évvel ezelőtt egy
szovjet-orosz fuvolista esetében. Ebben az interjúban tehát megpróbálunk utánajárni
ennek. Van egyáltalán valami titok itt?
O:
Nincsen semmi ilyesmi. Ezt csak a politikai változások tették lehetővé. A
Szovjetunióból egy idő után már utazhattunk külföldre, és nagyon érdekeltek
a fuvolajáték különféle iskolái. A peresztrojka előtt csak egy régimódi
iskolát követtünk, szerencsétlen módon Oroszországban a német iskola terjedt
el, nem a francia. Néhány német fuvolista is működött Oroszországban, pl.
Krecsman, aki a szentpétervári konzervatóriumban tanított, és tanítványai is a
német iskola szerint játszottak. Krecsman tanítványa volt Szibin, nála tanult
Platonov, és az ő tanítványa volt Dolzsikov. A forradalom után nem volt
kapcsolatunk a nyugati fuvolás világgal, a tanárok rendkívül konzervatívok
voltak, nem volt semmiféle információjuk a fuvolázással kapcsolatban.
Ebből következően az összes orosz fuvolás régimódian és csúnyán játszott.
Ez egy idő után úgy változott meg, hogy csereprogramok keretében néhány
fuvolista kiment nyugatra, két-három hónapra. Ott aztán szembesültek egy másfajta
tehnikával, pl. látták, hogy az ajkak erős feszítése nélkül is lehet fuvolázni.
Jurij Dolzsikov volt az egyikük, aki eljutott Rampalhoz, és visszatérve többek
között a légzés terén indított el valóságos forradalmat. Ez a nyolcvanas években
történt. Én is tanultam nála amikor a konzervatóriumban tanított, és itt találkoztam
ezzel a másfajta stílussal. Rampal játékát is ismertem magnófelvételekről,
megvoltak a Mozart-koncertek vele, és megpróbáltam a játékát leutánozni. A másik
fontos fuvolista akinél tanultam, Leonyid Mironovics volt, aki később az
USA-ba emigrált, ő is érdeklődött a nyugati fuvolaiskola iránt.
Fiatal korában egy külföldi zenekar oroszországi vendégjátéka során a fuvolistától
megkérdezte, hogy hogyan kell vibrátót játszani (!), aki elmagyarázta, hogy nem
torokból, hanem "hasból" , és
mutatott neki néhány gyakorlatot is. Később sikeres karriert futott be, és
ő tanította nekem ezeket a légzőgyakorlatokat, amelyek sokat segítettek.
Ez azonban nem ugyanaz volt, mint amit Dolzsikov csinált. Mironovics továbbfejlesztette
iskoláját, a Rampalnál tanult Dolzsikov viszont leragadt a korábban tanultaknál.
És mivel az oroszok nagyon konzervatívak, ortodoxok, továbbra is Dolzsikov
iskolájában hittek, és megint csak elmaradtak az újabb iskoláktól. A változás
csak nagyon lassan történik.
B: Ez
azt jelenti, hogy a pályád elejét még a régi iskola határozta meg, de te voltál
az egyik, aki az új iskolát meghonosítottad?
O: Igen.
B:
Kijelenthetjük, hogy ugyan sok minden változik Oroszországban, de általában nem
adoptálták a legújabb trendeket a fuvolázásban?
O: Igen.
De tanításom során megpróbálom ezt, és talán ezért is jönnek hozzám azok
tanulni, akik az újabb dolgok iránt érdeklődnek.
B: Tehát
azt mondod, hogy a régi orosz iskola lényegében a német iskolának felel meg...
Erről a német iskoláról nekem is vannak emlékeim, hiszen első tanárom,
Bántay Vilmos, aki egy nagyszerű fuvolista volt, lényegében a német iskolát
követte. Érdekes viszont, hogy hogy több kiváló fuvolistát nevelt, akik képesek
voltak később változtatni ezen. Tehát a történetük hasonlít a tiédhez...
Olga,
tanítasz a Gnyeszin Intézetben alap- és középfokon, és a Csajkovszkij Konzervatóriumban,
ami egyetemi szintnek felel meg. Mindkét intézményben oktatsz modern- és barokk
fuvolát is. Lehet azt mondani, hogy te vagy az első számú orosz fuvolatanár?
Hiszen ez a két intézmény a két legfontosabb oktatási intézmény az országban...
O: Van
azért egy másik nagyon jó iskola is, a Központi Zeneiskola, az a Csajkovszij
Konzervatórium előkészítő iskolája, és a Gnyeszin iskolának is van
egy akadémiai szintje. Én tehát ezen két intézményt kombináltam keresztbe.
B: Azt mondod,
hogy a régi iskola még mindig erős Oroszországban...
O: Ez
területi eltéréseket mutat. Vannak olyan helyek, ahol egyszerűen nincsen
internet, így nem tudnak olyan jól tájékozódni. Voltam pl. Szibériában, ahol a
zenészek rendkívül konzervatívak, az újabb iskoláról nem is hallottak még. Nem
ismernek felvételeket sem, CD-ket, videókat... Nagyon csodálkoztak, amikor néhány
új dolgot mutattam nekik. De készek voltak változtatni, és amikor újból arra jártam,
már sokkal jobbak voltak.
B: Ez elég
érdekes! Azt hittem volna, hogy még Oroszország kevésbé fejlett részein is magától
értetődő és esszenciális az internet, a YouTube a fiatal generáció számára,
de úgy látszik, ez nem így van…
O:
Kamcsatkában csak telefonvonalon jön az internet, egy videó letöltése kb. egy hétbe
kerül…
B: Tehát
ez egyfajta múzeum a számodra, amikor odamész…
O: Igen,
ezeken a távolabbi helyeken kb. ötven évvel ezelőtti módon tanítanak.
B: Itt Közép/Nyugat-Európában
elterjedt vélekedés, hogy a zeneoktatás válságban van, egyre kevesebb jó növendék
van, aki tanulni akar és professzionális zenész szeretne lenni, a zenei oktatás
színvonala pedig egyre alacsonyabb. Úgy gondolom, hogy ez Magyarországon
mindenképpen így van, de hasonló véleményeket hallottam más országokból is. Mi
a helyzet Moszkvában, Oroszországban?
O: Ez
érvényes is meg nem is. Konkrétan a mi iskolánkban éppen az ellenkezője,
mert a Gnyeszin iskola frissen felújított épületében kollégium is van, és ennek
köszönhetően más helyekről is tudunk növendékeket fogadni. A fiatal
tehetségeknek kevesebb lehetőségük van a szülővárosukban tanulni,
interneten tájékozódnak az itteni színvonalról, megértik, hogy jó tanárra, jobb
oktatásra van szükségük. Még nagyobb városokból is, mint pl. Jekaterinburgból
vagy Szentpétervárról is jönnek felvételizni ebbe az iskolába, ahol nagyon
magas a színvonal, és ahol lakni is tudnak. A múltkor volt nyílt napunk, 32
fuvolista jött, 18 év alattiak, sok nagyon tehetséges, máris jól játszó növendék.
Ezek júniusban felvételizni fognak.
B: Mesélj
arról, hogy hogyan jött a barokk fuvola az életedbe?
O:
Amikor a konzervatóriumban tanultam, volt valaki, aki sok fiatalt inspirált, régizenei
felvételeket mutatott nekünk. Az USA-ban tanult fél évig barokk hegedülni, volt
hangszere, és megkért, hogy játsszam el vele a Musikalisches Opfer triószonátáját.
Akkoriban már volt egy régizene együttes Oroszországban a fuvolistájuk Oleg
Kugyakov volt, velük játszott Tatyana Gringyenko és Alexej Ljubimov is.
Kugyakov kölcsönadta a fuvoláját, de nem igazán sikerült megszólaltatnom, úgyhogy
modern hangszeren adtuk elő a darabot. De egy hónap múlva már J. Chr. Bach
kvintettjét játszottuk régi hangszereken, rögtön TV-felvétellel... Később
Lipcsébe mentem tanulni hozzád.
B: Azóta
sok minden változott, és moszkvai mesterkurzusaim során azt tapasztaltam, hogy
a barokk fuvolán való játék ott a legtermészetesebb dolog a világon, minden
szinten, még a zeneiskolások körében is. Találkoztam tízéves növendékekkel,
akik barokk fuvolán is játszottak. A te kezdeményezésed volt ennek bevezetése
az iskolában, vagy egy természetes igény volt erre?
O: Semmi
különöset nem tettem ezért, de van a szülőknek egy fanatikus csoportja,
akik megpróbálnak megadni a gyerekeknek mindent, már nagyon fiatal korukban.
Ők kezdeményezték ezt, tehát azt lehet mondani, hogy a szülők ambíciójából
fakadt. Rávettek, hogy vetessek az iskolával barokk fuvolákat. Én magam nem
hiszem, hogy szükség van barokk fuvola tanulmányokra ilyen fiatal korban.
Fontosabb, hogy a modern fuvolát gyakorolják, ha profik akarnak lenni, úgysem
fognak munkát találni csak barokk fuvolával. Megszerveztem mégis egy kis régizene-tanszéket
a Gnyeszin iskolában, barokk hangszerekkel, fagottot, kürtöt, fuvolát, csembalót
lehet tanulni, de ezért fizetniük kell a növendékeknek, mert az állam ezt már
nem támogatja.
B: Mi történik
a modern- vagy barokk fuvolás, végzős növendékeiddel? Mik a lehetőségeik?
Állásra? Jövedelemre?
O: Van néhány
barokk zenekar, de állandó állást csak az egyik tud nyújtani. Ezen kívül
alkalmi együttesekben lehet játszani, rendszertelenül. Tehát barokk fuvolával
nem lehet megélni, kell modernen is játszani. Ezért is hoztuk létre a
Csajkovszkij Konzervatórium régizene tagozatát úgy, hogy mind régi, mind modern
hangszeren kell tanulni.
B: Mik a
lehetőségei egy jó modern fuvolásnak, aki nálad végez a Csajkovszkij
Konzervatóriumban vagy a Gnyeszin iskolában?
O:
Vannak lehetőségek zenekarokban, az egyik tanítványom éppen most kapott állást
a Marinszkij színházban, tehát Oroszország talán legjobb zenekarának lett szólófuvolása
18 éves korában, de néhányan külföldre mennek.
B: Néhányan vagy sokan ? Merthogy a nyugati zeneakadémiák
tele vannak oroszokkal...
O:
Tőlem nem olyan sokan, mert aki a Gnyeszinben végez nálam, az általában a
Csajkovszkij Konzervatóriumban szeretne velem maradni.
B:
Amikor Moszkvában tanítottam, akkor feltűnt, hogy már a kezdő növendékeknek
is nagyon jó, drága ezüst hangszereik vannak, H-lábas, lyukas hangszeren
kezdenek, nem ritka az arany vagy platina fej... Ezek állami vagy iskolai
hangszerek, vagy inkább saját tulajdon? Tehát a család megveszi?
O: Ezek
saját hangszerek, de tudni kell, hogy Moszkva és maga az iskola egy rendkívül központi
hely, láthatod a rengeteg drága autót, stb., az ország gazdagjai mind Moszkvában
laknak. Ezek sokszor úgy döntenek, hogy zenére taníttatják gyerekeiket, aztán
megveszik nekik a drága hangszereket. De más régiókban inkább az a
jellemző, hogy nagyon rossz hangszereken játszanak.
B: Ez
azt jelenti, hogy Moszkvában csak a gazdagok gyerekei tanulhatnak?
O: Ez
nem feltétlenül van így. Az iskolánk ingyenes, de van néhány fizetős hely
is, és ha a gyereknek nincsen hangszere, akkor az iskola tud néhány hangszert
adni, akár barokkot is. Vannak alapítványok is, amelyek segítenek a hangszervásárlásban.
B: Mi a
kapcsolatod Magyarországgal? Azon kívül, hogy nálam tanultál barokk fuvolát...
Hallottál a magyar fuvolások közül valakit, találkoztál valakivel? Voltál
valaha Magyarországon?
O: Természetesen
ismert itt, hogy a magyar fuvolisták hagyományosan nagyon jók, magas szinten játszanak.
Növendék koromban hallottam id. Kovács Imréről, mert sok itt használt kottán
láttam a nevét. És tanulmányaim során lehetőségem volt elmenni valahová külföldre
is tanulni, így az első utam éppen Budapestre vezetett. Itt találkoztam
Matúz Istvánnal, akinek nagyon tetszett a játéka. Később találkoztam
veled, Ittzés Gergellyel és Bálint Jánossal.
Tehát nagyon jó benyomás alakult ki bennem a magyar fuvolásokról, tudom,
hogy gyakran nyernek versenyeket, és Doppler is nagyon népszerű itt...
B:
Amikor Moszkvában találkoztam növendékeiddel és más fiatal fuvolistákkal,
feltűnt, hogy milyen sok kortárs és 20. századi zenét játszanak, már egészen
fiatal korukban. Ez a te érdemed, motiválod őket, hogy új zenét játsszanak,
vagy ez amúgy is teljesen természetes Moszkvában manapság?
O: Talán
az én személyes érdeklődésem miatt is van, szeretek modern zenét játszani,
és amikor a növendékeimet nemzetközi versenyekre kell felkészítenem, akkor
általában kortárs zene is van az anyagban. Nagyon szeretik, nyitottak rá, de
nem lehet azt mondani, hogy ez az egész országra érvényes, és hogy másokat is érdekelne.
Nem igazán tudják, hogy hogyan kell modern darabokat játszani, tanáraik sem
tudták.
B: Tehát
ezen a téren is kicsit úttörő vagy...
O: Talán..
De ez úgy is működik, hogy az egyik végzett növendékem külföldre került, és
ott a legújabb zenékkel foglalkozik. Ha valamit nem tudok, amire egy kortárs
darab előadásában szükségem lenne, akkor hozzá fordulok.