2018
Kevesen
tudják, hogy Beethoven a Kreutzer-szonátát az ünnepelt mulatt
hegedűvirtuóz, George Bridgetower számára komponálta, neki ajánlotta és
vele együtt mutatta be a bécsi közönségnek 1803-ban. Az eredeti partitúra
első oldalán a Sonata mulattica
cím szerepel a Bridgetowernek írt kedves, baráti szavak kíséretében.
Később az impulzív zeneszerző megharagudott Bridgetowerre egy
italozás közben elhangzott könnyelmű megjegyzése miatt, az ajánlást
visszavonta, és a helyébe a neves francia hegedűművészt, Rodolphe
Kreutzert választotta, aki egyébként soha nem játszotta el a remekművet.
Kreutzer neve fennmaradt, Bridgetower neve feledésbe merült. Az ő hiteles
történetét eleveníti fel pompás színekkel ez a fejlődésregény.
George Bridgetower 1789 elején
hegedűvirtuóz-csodagyermekként érkezik Párizsba kiváló fellépésű, sok
nyelvet beszélő, fekete bőrű apjával, Frederick de Augustus-szal, aki a nagyobb hatás kedvéért abesszin
hercegnek adja ki magát. Ausztriából jönnek az Esterházy herceg udvarából, ahol
Frederick de Augustus Esterházy Miklós komornyikjaként és tolmácsaként
szolgált. Kivételes tehetségű kisfiát Haydn tanította a kismartoni
kastélyban, és az apja – Mozart apjának példáját szem előtt tartva –
világhírt és sok-sok pénzt ígérő fellépéseket szervez számára.
A sikeres hangversenyek nyomán bekerülnek a
párizsi szalonokba és a felvilágosodás pezsgő szellemi életébe, de
hamarosan kitör a forradalom, és nekik Londonba kell menekülniük. Ott majd a
walesi herceg veszi pártfogásába George-ot, Frederick
de Augustus pedig csatlakozik a néger rabszolgaság eltörléséért küzdő
mozgalomhoz…
Emberközelben találkozunk a kor számos
ismert közéleti személyiségével, tudósával, zeneművészével ebben a
regényben. A magyar olvasó számára külön érdekesség, hogy George Bridgetower
életét meghatározó alakként megjelenik benne Angelo Soliman, Péterfy Gergely A kitömött barbár című
nagysikerű regényének címszereplője.
Emmanuel DONGALA
(1941) kongói, francia nyelvű regényíró.
A brazzaville-i egyetemen tanított, első regényét 1973-ban adták ki
Párizsban, ez magyarul is megjelent (Kezünkben puska, zsebünkben költemény,
Európa Könyvkiadó, 1981). Hazáját a kilencvenes évek végén dúló polgárháború
idején kellett elhagynia, azóta felváltva az Egyesült Államokban és
Franciaországban él. Csoportkép a nagy folyó partján c. könyvét 2010-ben a
legjobb francia regénynek választotta a legolvasottabb francia irodalmi
folyóirat, a Lire. 2017-ben jelent meg A Bridgetower-szonáta, amely 2018-ban
megkapta a Montesquieu-díjat.
RÉSZLET A
KÖNYVBŐL:
Frederick
de Augustus gondolatban újból végigjárta tekintetével az impozáns koncerttermet
a padjaival, páholyaival, zsöllyéivel, és amit korábban nem vett észre, most
szinte kiszúrta a szemét: mindenki előtt nyitva állt ez a terem, a helyek
elosztása nem a születési hierarchia alapján, hanem a jegyekért fizetett összeg
nagysága szerint történt; olyan hely volt ez, ahol az arisztokrácia
összetalálkozik a módos polgársággal, ahol súrolják egymást a felső
körökhöz tartozó dámák és a sikeres színésznők, énekesnők, és ahol
névtelenek is helyhez jutnak – úgy tűnt, mintha a korábbi társadalmi
sorompókat már felemelte
volna a pénz hatalma.
A
véleménynyilvánítás szabadsága, az egyéniség és a szellemesség
felértékelődése, a társadalmi diverzitás – mindez új volt Frederick de
Augustus számára. Mint minden elnyomott, azt tudta, mit jelent az, hogy valaki
nem szabad, de azt nem, hogy mi a szabadság. Nem-szabadnak lenni fizikai dolog
volt, amit önmagán érzékelt az ember, ennek a hiánya lehetett a szabadság. A
szabadság egyedül a megszabadulás volt a szolgaságban tartó béklyóktól: a
rabszolga-kereskedő hajók fedélközén raboskodó négerek lábára
nehezedő, súlyos vasláncoktól, az ültetvényen robotolók testét marcangoló
ostoroktól, a rabszolgatartó kegyetlenkedésétől. Erről a szabadságról
álmodott a nagyapja a Barbados felé tartó hajó fenekére láncolva... De az a
fajta szabadság, amelyet itt fedezett fel Frederick de Augustus, teljesen más
volt: ezt a szabadságot csak olyan emberek fundálhatták ki, akik már szabadok.
Ez a szabadság elméleti volt, de mégis reális, jóval túlment azon, amiről
a szolgaságban szenvedők álmodtak, de őket is magába foglalta. Ott
lebegett Párizs levegőjében, és Frederick de Augustus a karosszékében azt
forgatta a fejében, hogy ez a szabadság talán már még nagyobb változások
előjele.
(Fordította: Pataki
Pál)
Ajánlott fogyasztói ár: 3450 Ft