“Minden hang mögött legyen aranyfedezet… “
Szokolay Balázs koncertezésről, tanításról, az idő sokszorozás
művészetéről
Szokolay
Balázs
Fantáziák Bachtól
Szkrjabinig. A Zeneakadémián május
31-ei hangversenyére
Szokolay Balázs virtuóz
zongoradarabokból válogat,
amelyek komoly intellektuális kihívást is nyújtanak az előadóik számára. A művész
szívesen játszik tematikus programokat, ennek a válogatásnak a bemutatását
is már
több mint 15 esztendeje tervezgeti. Szokolay Balázs Liszt
Ferenc-díjas zongoraművésszel
a koncertezés és a tanítás egyensúlyáról, s az átadandó legfontosabb
ars poeticáról beszélgettünk.
- Egy korábbi interjúban felsorolta, mely
zeneszerzőkkel találkozott volna szívesen. Közéjük
tartozik Schumann is, akinek szintén játssza a
fantáziáját a Nagyteremben…
- Így igaz, és bár Brahms most nem
szerepel a programban, de talán vele sajnálom legjobban, hogy nem találkozhatok
soha. Tartok azonban tőle, hogy akkor sem tudnék meg róla lényegesen többet,
ha tényleg beszélgethetnénk. A zene nyelvén
keresztül azt hiszem, a legfontosabbakat érzem meg
mindenkiből. Gyakran mondogatom, hogy rosszkor születtem, hiszen állandó nosztalgiát
érzek a XIX. század közepi Németország,
a XX. század eleji Párizs vagy a 20-30-as évek Amerikája, a jazz
születésének kora iránt. Persze, nem tudom, hogy valóban
tudnék-e ezekben a korszakokban élni, hiszen a technika
nyújtotta előnyöket is szívesen használom, viszont a zenei atmoszférájuk
nagyon erősen vonz.
(Joseph Haydn (1732-1809) Fantasia in C major
for Piano)
“Sonata quasi una
Fantasia”
Beethoven: cisz-moll szonáta, op. 27. No.2, I. Adagio
sostenuto
- Hét fantázia hangzik fel május utolsó estéjén.
Szívesen állít össze tematikus programokat?
- Időnként
igen, érdekesnek találom, hogy egyetlen szálra fűzzem fel a
műsort. Volt, hogy csak Beethoven-szonátákból
válogattam, később egész estét adtam variációkból,
aztán impromptu-k és rapszódiák következtek, majd
"felhívás keringőre", de az eddigi legnehezebb műsorom
csak balladákból állt. Nagy kihívást jelent ez a program is, talán
befogadni sem könnyű ilyen mélységű
műveket egymás után, de izgalmas… Hasonló műsoraim
szerkesztésénél az jelenti a nehézséget,
hogy mit hagyjak ki a sok remekmű közül, amelyek annyit
adtak nekem már gyerekkoromtól kezdve. Ezt a fantázia-válogatást
valamikor az ezredforduló után álmodtam meg, tehát jól
kivártam a megfelelő időzítését. Annyira
szeretem, hogy most szívesen abbahagynék minden más tevékenységet, és csak ezzel a programmal foglalkoznék hónapokig... Persze az élet nem ilyen
egyszerű.
Szokolay Balázs egyik tanítványával
- Más teendője is akad azért
jócskán, hiszen lassan hét éve
professzor Weimarban, s több mint három évtizede tanít a Zeneakadémián.
Unokaöccse, Szokolay Ádám például példaképének
nevezte, mert a koncertezést, s a tanítást is képes
egyszerre szívvel és lélekkel folytatni.
- Emlékszem, Ádám először
ötévesen négykezesezett velem a Festetics Kastélyban,
és egy rövid próba után
már teljesen megbízható partner volt a koncerten, természetességével
a közönséget könnyekig hatotta…
Igen, szeretek tanítani is, de nem sokáig bírnám ki
koncertek nélkül. A legnagyobb nehézséget
az jelenti, hogy mindezért milyen kompromisszumot kössek. Hogyan teremtsek
több időt a gyakorlásra? A végtelenségig
nem lehet időt lopni se az alvásból, se a
családtól.
Sokszor felteszem magamnak a kérdést, hogy jól
csinálom-e. Lehetetlen: hol az egyik területen, hol a másiknál érzek
lelkifurdalást. Szinte percre van beosztva életem, de amikor jól
csinálom a dolgaimat, az boldoggá tesz.
- A mostani koncert darabjait játszotta már?
- Legnagyobb része teljesen új: Bach,
Beethoven, Schubert, Szkrjabin. A többi felmelegítése
is most szinte olyan, mintha először
látnám a kottaképet. Igyekszem újra
megfejteni. Viszont amikor elgondolkozom, hogy jól éreztem-e
annak idején, 20 évesen Schumann
fantáziadarabjait, akkor pozitív választ
ad rá fejem is. A német romantikát
azt hiszem, 16 éves korom óta lényegileg
értem.
- A darabok is hatnak egymásra, amelyek egy
programba kerülnek…
- Igen, s hogy ebből milyen összhatás születik, az
az első előadáson derül ki… Mindig fontos, hogy az ember
kipróbálja a kész koncertprogramját, s én
általában ezt a növendékeim előtt teszem meg. Ez persze a legnehezebb: az embernek a
szavai mögé állnia! Mindig maximalista vagyok. Ha jól
tanítok, sokszor négy ütemről szól félóra.
Ugyanaz az intenzív energia, vagy koncentráció jellemzi
ilyenkor óráimat is, akárcsak az előadásaimat. Minden hang mögött
ott kell legyek, ez morális kérdés.
Alma materem a Zeneakadémia, ahol – Richter hangversenyeitől kezdve – a
legnagyobb zenei alapélmények értek, és nagyterme az, ahol a
világon legjobban szeretek koncertezni. Felemelő számomra mindig ezen a
helyen zongorázni, azzal a tudattal, hogy növendékeim és kollégáim
is hallgathatják. Mindig izgattak a kihívások...
- Zsűrizik, annak idején
pedig számos versenyen nyert rangos díjakat, s a növendékei
is sikerrel követik ezen az úton. Athén és
Kijev után nemrég Leedsbe jutott be egy tanítványa. Mi a titka a sikeres szereplésnek
egy-egy megmérettetésen?
-
A személyiség a legfontosabb, az adja meg a hitelét,
erejét egy produkciónak!
Persze fel lehet készíteni igazán jól
versenyekre azokat a profikat, akikből ma rengeteg van. Én megpróbálom a
tanítványaimnak azt adni, amire nekem volt, vagy lett volna annak idején
szükségem. Van, ami rövid, és
van, ami hosszú távra hasznos. Amikor
valakinek nincsenek igazán jó alapjai nem szívesen készítem fel
versenyre. Először is mi a technika? Érthetetlen számomra a
hatásos vagy színes, s biztos hangszeres játék, ha mögötte
felszínes a tartalom. Azokkal dolgozom szívesen, akikkel kölcsönösen
motiválni tudjuk egymást, egyébként nincs értelme.
Szakmai illetve igazi intellektuális alapok nélkül rémes valakit versenyre felkészíteni.
A konzervatóriumi tanárok
felelőssége tehát a legnagyobb, abban a korban dőlhet el a
diákok sorsa! Tisztelem hát azokat, akik egy akadémiai felvételire
jól fel tudják készíteni a növendékeiket,
közéjük tartozik például Kékesi Judit, Radványi
Mária, Belák Erzsébet…
Szokolay Balázs tanít
- Ősztől
pedig ismét rendszeresen foglalkozik a fiatalokkal a Zeneakadémián is…
- Igen, s éppen
ezért mindent beosztok, nagyon pontosan megtervezek. Weimarban
a vizsgákat, felvételiket évekre előre megnézem.
Két hetente utazok haza ismét tanítani,
amit örömmel teszek majd. Ezenkívül a következő hónapokban
Kínában is adok hangversenyeket, lesz mesterkurzusom, emellett zsűrizek.
Ilyen feladatok várnak még rám
Bresciában, Bergamóban, Pécsett,
Svájcban, Németországban… Itthon
még egy zeneakadémiai hangversenyem lesz október 5-én, Perényi Miklóssal.
Kaptam emellett egy különleges megtisztelő felkérést is. Egyik régi
tanítványom
Hollywoodban lett rendező,
Liszt késői korszakáról forgat
majd dokumentumfilmet, és engem kért fel benne
főszerepre. Több hónapon keresztül dolgozunk majd
ősszel itthon és Weimarban egyaránt.
Szokolay Balázs
- Többektől
hallottam, hogy ma a zongoristákkal Dunát lehet rekeszteni. Milyen útravalót
tud hát a növendékeinek adni most ehhez a hivatáshoz?
-
Nagyon elkeserítő az, amilyen irányba megy a világ, és szomorú a közízlés
romlása szinte mindenütt. Sajnos eladható (megfelelő
reklámmal a háttérben) sok felületes művészet is, a valódi értékekhez nem mindig van
köze, és ha sokan elhiszik, az katasztrófa... Hál
Istennek itthon is, Weimarban is van még igazi
jó közönség, akik
a lényegre figyelnek.
Kétféle előadóművész
típus van: az egyik kielégíteni akarja a közönség igényeit, amivel könnyebb rövid távon sikert elérni,
a másik tanítani, felemelni szeretné azt..
Én ez utóbbira biztatom azokat, akik igazán nagy tehetséggel
születtek, hiszen ezzel szebbé tehetik a világot!
Gyakran
mondják nekem, hogy a saját álomvilágomban élek, de én
nem bírnék enélkül létezni.
Ragaszkodom ahhoz az illúziómhoz, hogy érdemes tennem a
dolgomat. Mindaz, amit tanítok - a darabok legfinomabb csiszolása - lehet, hogy
egyre kevesebb hallgató számára fontos, mégis ezt érzem
feladatomnak, missziónak, és olyan szintű örömet
ad, hogy néha nem is számítom munkának. Ajándékot jelentenek azok az
órák, amelyeket a zenével töltök.
Persze, szomorúvá tesz, amikor belegondolok, hogy mit fognak ezek a fiatal
művészek később csinálni, de biztatom – akit
érdemes –, hogy ne adja fel. Próbálja
elérni, hogy a közönség
ugyanolyan éhes legyen a minőségi muzsikára, mint
ő, s hogy hozzá tartozzon a napi szükségleteihez! Számomra
pedig nincs nagyobb elismerés, mint amikor a hangverseny végén
könnyes szemeket látok, ha azt tapasztalom, hogy
megrendítette a publikumot a mű. Ez a célom - hogy eljuttassam
hozzájuk az adott kompozíció üzenetét. Radu Lupu mondását idézem
– s ebben azt hiszem, minden benne van – „szívesebben játszom
hatvan embernek, aki a Schubert-szonátáért ül be a koncertre, mint hatezernek,
aki az én nevemre jön…”
- Meg lehet ezt a hozzáállást tanítani a növendékeknek?
- Nem. De mégis érdemes
megpróbálni! Van ugyanis, aki éppen ettől talál majd magára, illetve
megérzi az alázat lényegét, ami a legnagyobbak
sajátja. Tehát irányítani lehet a fiatalokat, s a közönséget
is, ez szép feladat, mert mindig lesznek igazán érzékeny
lelkűek, akik nyitottak ennek befogadására...
Réfi
Zsuzsanna