Reggae Camp, mint zenei szcéna

 

letöltés (2)

 

Lehet sok zenerajongó, aki még nem „tudja”, de biztosan sejtheti mégis: a hazai zenei élet a nyárban nemcsak hihetetlenül gazdag és lebilincselő programokat ígér a zenefogyasztók széles köreinek, de rétegzenék és újonnan kialakuló szcénák terét is bevonja a sodró hangvilágba. Ezek egyike az idén is Ceglédfürdőn (korábban Hatvanban) megrendezett Reggae Camp, ahol a reggae zene kortárs legjobbjai lépnek fel „5 nap Jamaica” hívószóval és jól ismert előadókkal, akik évek óta vendégei a fesztiválszervező Ladánybene 27-nek, mint házigazdának. A tavalyi sztárvendégek között volt például az 1968-ban alakult, ötven éve folyamatosan játszó világhírű, Grammy-díjas Inner Circle jamaicai zenekar, az idei sztárok között pedig érdemes helyet kapott a reggae klasszikusai között szereplő Bob Marley fia, Julian Marley, s a többedszer megtisztelő vendégelőadóként jelen lévő Ras Muhamad, Indonézia első számú reggae dancehall képviselője is.

 

Koncertkritikai szempontú elemző latolgatás nem ehhez a műfajhoz illik. Nehéz is annak megítélése, hogy a reggae mint életérzés, zenei irányzat ritmikai szimplicitása pusztán hangzásképi visszafogottságot tükröz, vagy a „szívdobogást idéző” lüktetés jamaicai mintázata határozza meg a kísérletezők, modernizálók vagy „klasszikus” stíluskeretek között hagyománykövetőként jelen lévők produkcióját. Az előadók többsége a „Peace, Love & Unity!” szellemében alkot és szerepel, a békességesség és szeretet örök üzenetét hordozva és megkövetelve. Mindez lehetne akár metafizikai edzőtábor is vagy szakrális testvériség-találkozó akár, ha nem töltené ki a hang, a mozgás, a ritmikus lüktetés állandósága és mintegy magába fonódó teljessége…

 

Nehéz a négy-öt színpadi tér változó előadóit mintegy „rangsorolni” azok előtt, akik nem hallhatták őket…, s még nehezebb, ha produkciók egészét, meghívásokat, vendégelőadókat is beleszámítunk, hisz több zenei társulás változó, meghívott muzsikusokkal szerepelt. Akire immár tavalyi vagy korábbi fellépése alapján is kiemelő figyelem irányult, Ras Muhamad volt, kinek a szcénán belüli mozgása, reflexiói, s egyszerre énekes, táncos, „koncertmesteri” főszerepe már nem először igézi meg a közönséget.[1] Karakteres hangi dinamikával, látványos színpadisággal és a reggae jellegzetesen amer-indonéz változatával olyan világzenei szereplővé vált, akit saját honában éppúgy, mint New Yorkban, a Babel Sound földvári fesztiválon, a Sziget-en vagy a Camp-en is épp oly szívesen látnak, mint dél-ázsiai etno-folk, soul vagy ska színtereken. Egymagában is mutatja, hogy a reggae alaptónusa a béke és megértés, elfogadás és szíves respektus habitusa, kiegészülve a lélekpendülés mindenkori esélyével, a ritmusok repetitív zöngéivel vagy variációival akár.

 

Megkülönböztető attitűddel, látványos show-val és az énekes direkt beszéd akusztikai cseleivel forgott a színen Teacha Dee is.[2] A „stage” magasából is folytonosan „ki-kiszólva”, a mozgó vagy elbűvölt közönséget is meg-megérintve úgy vonta be nézőit-hallgatóit a műsorba, hogy szolisztikus fensége az ember közvetlen magasztosság élményével egészült ki.

 

De talán a legtöbb fellépőre jellemző volt és maradt a „party-kultúrából” jól ismert, itt azonban több ezer emberrel érintkező „kérdés-válasz” játék, a megszólító gesztusra felelő akusztikai refrén, a folytonos és kölcsönös megerősítés: „Respect…!”, „Yaman…!”. Ennek mintegy poénosan túljátszott, már-már kabaré-gegekre hangolt változatát hozta a jamaikai Daddy Freddy és Blackout Ja páros,[3] kiktől a szinte zenebohócos és performanszra hangolt kihívások adták a mozgósító hatást az értő közönségnek.

 

Felfedezés-értékű meglepetéstől sem volt ment’ az idei Camp: Nkulee Dube dél-afrikai énekesnő (Zambiából) színpompás előadása nemcsak kristályosan hevült tónusú, de szikáran szomorú melankóliával indult, ezt kiegészítette az afrikai törzsi táncosokat megszégyenítő mozgása, sok perces szólótáncok után azonnali és elfulladás nélküli intim énekhangja, meg a saját szerzeményei között balladisztikus díszítettségű ethno-soul rögtönzés, a jazz elemeit invokáló ethno-ragga mélysége és a ska impresszióját is adó folklorikus közvetlensége.[4] Az ének, a tánc, a szimbolikus jelbeszédek látványos mélységei még sokféle majdani sikert ígérnek az énekesnőnek, ki Miriam Makeba örökségében a blues szomorkásságát inkább az életkedv és életerő dinamikájával teljesítette ki, s kivel inkább a hiányérzet, semmint az összehasonlíthatóság társult a színpadon. De jó is volna, ha nálunk ekkora tánchoz ily hang és színpadi méltóság tartozhatna akár a klasszikus műfajokban is…[5]

nku_portrait_story

Nkulee Dube (Reggae Report)

 

Afféle „nyári hakni” helyett a Camp a részvétel mélyáramával és a ráérzés örömével kínálkozott idén nyáron is megismételt eseménnyé lenni, a kiegészítő programok körében nemcsak „raszta-egyetem”, strand-zenésítés (StrandSystem) és éjszakai kalanderdő-hangosítás (Dub Yard) kínált extrákat, hanem kézműves sátrak, raszta ékszerek, hennázás (Mehndi), szabad dobkör (Afrobreakz), „reggae idők mozija”, dia-projekt (Méhkasaula), táncoktatás, jóga, teaház, Camp-történeti fotókiállítás, slackline egyensúlyozás (Gibbon), festő-workshop is belengte a szcéna öt napját.[6] Ahol a zene a barátság ölelésével találkozik, ott minden hangnak többlet-méltósága, minden jelnek más jelentése is van. A Reggea Camp pedig ilyen volt, s marad is talán.

 

A. Gergely András

 



[1] http://www.reggaecamp.com/fellepok/ras-muhamad-ri-meets-toke-ri-d-backed-budapest-riddim-band ; https://www.youtube.com/watch?v=SaPA2ZNLBXo

[2] http://www.reggaecamp.com/fellepok/teacha-dee-jam-backed-budapest-riddim-band ; https://www.youtube.com/watch?v=aGuvNPQII14

[3] http://www.reggaecamp.com/fellepok/daddy-freddy-blackout-ja-jam

[4] http://www.reggaecamp.com/fellepok/nkulee-dube-za-backed-budapest-riddim-band

[5] https://www.youtube.com/watch?v=9CRk_Em2iTg

[6] http://www.reggaecamp.com/fellepok-helyszin-szerint