„Nem engedményekkel, megfelelő képzéssel kell
elérni, hogy elég pedagógus legyen”
Ember Csaba
értéktárról, Kodály-évről, pályázatokról és muzsikustáboráról
Ember Csaba (Pénzes Géza
felvétele - Nyugat-nógrádi Napok)
Ebben az
esztendőben közel száz iskola számolhatott be arról, hogy elnyerte a
Magyar Alapfokú Művészetpedagógia Értéktára címet, s a kötet, amely összegzi ezeknek
az intézményeknek az eredményeit, nagy tetszést aratott, lényeges dokumentummá
vált. Ember Csaba bízik abban, hogy két éven belül megjelenik a sorozat
következő része, hiszen sokat segít abban is, hogy az iskolák egymásról is
többet megtudjanak. A Magyar Zeneiskolák és
Művészeti Iskolák Szövetségének
elnökével emellett a Kodály-év programjának lezárásáról, az októberre tervezett
konferenciáról, az osztályfőnöki pótlék máig megoldatlan kérdéséről,
valamint az általa több mint három évtizede szervezett, balassagyarmati
muzsikustáborról is beszélgettünk.
- Hogyan
értékeli a Magyar Alapfokú Művészetpedagógiai Értéktár első kötetét?
- Rengeteg
nagyon jó visszajelzést kaptunk, s igazán hiánypótló kiadvány született, hiszen
ilyen jellegű kötet az elmúlt ötven esztendőben nem készült. Amikor
meghirdettük a pályázatot – a minisztérium támogatásával – meglepődtünk,
hogy eleinte nem jelentkeztek sokan. Ezért hívtuk életre – Magyar Margit
vezetésével – a szerkesztőbizottságot, kérdőíveket állítottunk össze,
s így már valóban szép lista született. S szinte akkor, amikor a kötet
megjelent, döbbentek rá sokan, hogy nekik is pályázniuk kellett volna. De nem
is baj, hiszen ez a kiadvány a reményeink szerint csak az első lépés volt.
A zeneiskolák hatalmas hálózatot alkotnak, s értékeiket, történetüket nem is
lehet egyszerre bemutatni. Most száznál kevesebb intézmény került be az
értéktárba, miközben hatszáznál is több iskolával büszkélkedhetünk
országszerte. Az értéktár nemcsak könyv alakban létezik, a MZMSz honlapján is
megtalálható. (Ez a gyűjtemény a Parlando 2018/6. számában is
megtekinthető. A Szerk. megj.) Ez nem minősítés, nem önértékelés, de
úgy vélem, nagyon hasznos volt, hogy az iskolák összeállították a bemutató
anyagukat. Más és más stílusban születtek meg ezek az írások, de a bevezető
tanulmányokkal együtt kiválóan prezentálják, milyen hatalmas értéket képvisel a
hazai alapfokú művészetoktatás. Azt is nagyon lényegesnek tartom, hogy
mind a négy művészeti ágról készült tanulmány, s hogy a
szerkesztőbizottságban résztvevő muzsikusok között akad történész,
nyelvész is. Ahogy komoly értéket képviselnek azok a videók is, amelyeken több
neves zenepedagógus – köztük például Dénes László, Sapszon Ferenc vagy
Záborszky Kálmán – mesél a módszereiről. A portréfilmekből olyan
életutak rajzolódnak ki, amelyek nemcsak példát mutatnak, hanem nagyon sok
tapasztalatot is megosztanak arról, hogyan érdemes a kisgyermekkortól egészen
a művészpályáig végigkísérni
egy-egy tanítványt. Ezek a kisfilmek is elérhetőek a honlapunkon, s azt is
remélem, hogy ezt a sorozatot ugyancsak folytani tudjuk. Bízunk benne, hogy a
Magyar Művészeti Akadémia támogatását elnyerve két éven belül elkészülhet
az értéktár következő kötete, ami aztán interaktívvá is válhat, és
folyamatosan bővülhet.
-
S az értéktár összeállításakor érték
meglepetések? Kiderültek iskolákról olyan részletek is, amelyeket Önök sem
tudtak?
- A közel
fél évszázados zenei pályám, s az MZMSZ élén eltöltött, másfél évtized alatt
azért sikerült mindenkit alaposan megismernem. Bár a pedagógusok esetében, akik
bemutatták a saját tevékenységüket, azért még engem is értek meglepetések, mert
ilyen mélységekig nem voltam tisztában a munkásságuk összes részletével. S az
is kiderült, hogy még ma, az internet korában is mennyire keveset tudnak
egymásról a kollégák… Az értéktár olyan értékteremtést, megőrzést folytat,
ami nagyon lényeges, valóban értékeket őriz a jövő számára, ráadásul
erre az anyagra lehet támaszkodni. Jó, hogy a minisztériumban is ott van az
asztalokon, és ebből még pontosabban tudják, hogy hol, mire lehet
büszkének lenni. Nagyon sokat segít abban is, hogy a zeneiskolák minél többet
tudjanak meg egymásról, s hogy ennek köszönhetően a magyar zenei nevelés
is sokszínűen, de egységes és később is magas színvonalú legyen. A
kiadvány egyébként azt is kiválóan tükrözi, hogy mennyi lehetőség rejlik a
magyar zenepedagógiában, a Kodály-módszerben. Ennek terjesztése a mi
feladatunk. S korábban azt éreztük, hogy mindenütt halmozódik a tudás, de ezt
valahogy nem adjuk tovább… A kiadvány talán ebben is segít.
-
A folytatáson tehát folyamatosan
dolgoznak. Mi mindennel foglalkoznak még a következő hónapokban?
- A
Kodály-év előtt tisztelgő rendezvénysorozatunkat 2018. októberben
szeretnénk lezárni, s akarunk egy konferenciát is szervezni. Amelyen többek
között arról is szót kell ejtenünk, hogyha egy pedagógus mesterré válik, attól
kezdve sok esetben csak a többi kollégát ellenőrzi, sokkal kevesebb ideje
marad az addig hasznos, értékes belső munkára. Ezért néha nem is tudom eldönteni, hogy a mesterré
válás nyereség vagy veszteség, hiszen így a nagy tudású kollégának már szinte
nem marad ideje a tanszak vezetésére sem… Hogy mindez miként működhet majd
másként, ezt nekünk kell kialakítanunk, hiszen ez az egész új minősítési,
mesterpedagógusi rendszer elég friss, s még nem tudta megfelelően kiforrni
magát. Mindenesetre van értéktárunk, akadnak jócskán mestereink, de a
hagyományok őrzése mellett sem szabad, hogy őskövületek maradjunk,
azzá váljunk. Még mindig hittel vallom, hogy előre kell tekintenünk, s meg
kell keresnünk a megújulás lehetőségeit. Miközben az elméleti
szolfézsoktatás sokféle utat keres, azon vitatkoznak, hogy ez hány évig legyen
kötelező… Alapvetésnek tartom, hogy felkészült embereket neveljünk, s ne
csupán egy-egy darabot tanítsunk meg. Izgalmas kérdés, hogy hogyan…
-
S már csak azért is érdekes, hogy milyen
utakat követnek, hiszen nagyon komoly múltra tekinthetnek vissza, a
fővárosi állami zeneoktatás fél évszázados születésnapját ünnepelhette
ebben az esztendőben, májusban koncerttel is tisztelegtek a jubileum
előtt.
- Nagyon
fontos ez az évforduló. Nem csak a kerek szám miatt. A fővárosi kerületi
zeneiskolai hálózat kialakításával létrejött egy egységes rendszer, ahol a
világhírű magyar zenei nevelés egységesen hozzáférhetővé vált, s máig
őrizzük – gyakran sok önkéntes munkával, a kerületi zeneiskolai
vezetők, tanszakvezetők együttműködésével – azt az együtt
gondolkodó oktatást-nevelést, ami értékes szakmai műhellyé teszi az egész
fővárosi zene, s ma már alapfokú művészetoktatást. Fontos
megőrizni ezt a kiérlelt rendszert, folyamatosan javítva a kiemelkedő
pedagógiai teljesítményekhez a technikai feltételeket is.
- Milyen
pályázatok, s ügyek érintik a zenepedagógusokat a 2018/19. tanévben?
- Folytatódik
a pianínó-program, az az iskola, amely nem kapott még eddig instrumentumot, az
reménykedhet benne a 2019-es esztendőben, ez az iskolák felét érinti. A
hangszerbeszerzési támogatásra a következő évben is számíthatnak az
intézmények, közel kétmilliárd forint értékben, s karbantartásra is normatív
módon jut létszám alapján támogatás. Az ismét meghirdetésre kerülő iskolai
kórustámogatási, kórusalapítási pályázat révén sok iskola 300-500 ezer forint
közötti összegű támogatást nyerhet. Erre tavaly jelentkezhettek
először az általános és a középiskolák, s most nagy örömünkre – kérésünket
is meghallgatva – bővült az érintettek köre. Jelentős
előrelépést jelent, hogy a művészeti iskolák kórusai is pályázhatnak.
2018. szeptember 21-ig lehetett pályázni.
Sok ilyen együttest ismerek, s ebből a pénzből kottavásárlásra,
működtetésre, kórusalapításra is lehet költeni. S tényleg örömmel
invitáljuk a zenepedagógusokat arra az őszi konferenciára, amelyet
októberben rendezünk a fővárosban, ahol már arról is beszélni fogunk az
értéktár és a Kodály-év kapcsán, hogy hogyan tovább zeneiskolák, hiszen régen
tekintettük át az alapfokú zeneoktatás egyes tantervi követelményeit. Nagyon
sok új mű születik, sok az új zeneszerző, s ma már a kortárs mű
alatt nem Bartókot kell érteni… S ez a fajta áttekintése a zenének, a zeneoktatásnak
még nem történt meg… Itt az ideje a tantervi korrekciónak, világossá kell tenni
azt is, hogy a korszerű technikai eszközöket hogyan lehet használni.
Fontos, hogy például a mobil telefont – s azokat az eszközöket, amelyeket a
mindennapokban használnak a gyerekek – miként lehet akár a programozásban, a
házi feladat elkészítésben használni. Hiszen
további inspirációt nyújthat ahhoz, hogy kevesebb idő alatt többet és
jobban tanuljanak a kicsik. S arról is érdemes tanácskoznunk, hogy a
mesterpedagógusok idejét hogyan lehet jobban hasznosítani. Szót kellene
ejteni arról is, hogy – miután a tankerületek önállóak és a térítési díjszabás
nem változott – így rendkívül nagy térítési díj-különbségek alakultak az egyes
iskolák között, ami nem igazságos. Ahol idősebb a tanári gárda, nagyobb a
felszereltség, jóval magasabbak a díjak. Mindez nem tükrözi azt, hogy az állam
egységesen látja el ezt a feladatot mindenütt. A kiegyenlítési törekvések nem
jelennek meg igazán, talán ez meg fog változni. A fejlődés része, hogy a
kötelező eszköz- és felszerelési jegyzék jelentős módosításra szorul.
Részt veszünk javaslatainkkal a jogszabály módosításának előkészítésében.
-
S mi a helyzet az évek óta
visszatérő témánkkal, az osztályfőnöki pótlékkal?
- Ez a
kérdés megoldódik, bár másképp, mint képzeltük, de döntően ez esetben nem
tudunk változtatni javaslatainkkal. Változik a jogszabály, s így a
tanszakvezető kollégáknak jár majd a pótlék, ami azonos nagyságú lesz az
osztályfőnöki díjazással. Ahogy a nyugdíj melletti munkavállalás
egyszerűsödését, esetleg a vállalható órák számának változását is
reméljük. Nem biztos, hogy ez ebben a tanévben már megvalósul. Azonban ez az
intézkedés sem oldja meg a zenetanár-hiányt, amely persze hangszer és
területfüggő is, de permanensen jelentkezik. A tanárképzés évek óta nem
tudja követni a nyugdíjba vonulók számát. Sokféle képzettséggel
vállalnak-vállalnának zeneoktatást, de a jogszabályok helyesen irányadóak. Nem
engedményekkel kell elérni, hogy elegendő tanár legyen, hanem megfelelő
képzéssel… Ez nagyon fontos volna a minőség érdekében. Szinte minden
évtizedben volt valamilyen – államilag jelentősen támogatott – zenetanári
kiegészítő képzés, ami ideiglenesen sokat segített a tanárhiányon, s nem
kompromisszumokat keresett. Az viszont jelentős előrelépés, s
örömhír, hogy végre az igazgatók figyelmét is felhívja a minisztérium arra,
hogy folytassanak jogkövető magatartást, s délután engedjék el a
gyerekeket a zeneiskolai, művészeti iskolai óráikra. Az lenne az igazi,
hogyha ez legalább az alsósok esetében azt jelentené, hogy délután négyig részt
vehetnének a zeneórájukon is. A kicsiknek hatalmas teher és nagy motiváció kell
egy két gyerekes zenetanárnak is ahhoz, hogy este héttől még órát tartson
egy hét-nyolcévesnek… S most azt nem is említem, hogy a délután négyig tartó
foglalkozások miatt a zeneiskolai órákat sem könnyű megtartani, hiszen
alig akad üres terem… Mindenkinek be kell látnia, hogy ugyanazokért a
gyerekekért dolgozunk, s együttműködés nélkül ez biztosan nem megy.
-
Hogyan látja most a zeneoktatás
helyzetét?
- Nyugodtabb
légkörben dolgozunk, párbeszédet folytatva a minisztériummal, az MMA-val, a
Klebelsberg Központtal, a szakszervezettel. Nagyon jó, hogy most már az
eszközökkel kapcsolatos gondok rendeződnek. Mindenképpen több éves folyamat, aminek
első eredményei már ősszel látszanak az iskolákba érkezett
hangszerekkel, azonban a tanárképzésen is segíteni kellene, megfelelő
feltételeket teremtve.
Az IPOLY TV alábbi linken
megtalálható riportfilmjében Matuz István, Ember Csaba, Klenyán Csaba és Tokody
Ilona beszél a 2018. évi 32. “Zene határok nélkül” c. táborról:
-
S milyen a nyugdíjasélet Balassagyarmaton?
- Most is
mindennap bejárok az iskolába, megvan az irodám, s azt látom, hogy az utódom
kiválóan irányítja az intézményt. Nagyon örülök, hogy ezen a nyáron már a 32. nemzetközi
muzsikustábort szervezhettük meg, amelyen két Kossuth-díjas művészt is
üdvözölhettünk: Tokody Ilonát és Matuz Istvánt. A tíznapos kurzusok kiválóan
sikerültek, számos országból érkeztek hallgatók. Én magam kórust vezettem, s
Jenkins Adiemusát tanítottam be. Szokás szerint remek hangulatú volt a tábor, s
már szervezzük is a következőt. Remélem, hogy a 33. találkozón is
rendszeresen visszatérő tanáraink foglalkoznak majd a növendékekkel,
köztük Perényi Eszter vagy az a Banda Ádám, aki akkor született, amikor az
itteni sorozat elindult. Jön Klenyán Csaba, Kiss Péter, Eckhardt Gábor,
Fenyő Gusztáv is, s ismét tíz-tizenkét koncerttel, kortárs zenei
versennyel várjuk az érdeklődőket. A növendékeink általában a
nemzetközi megmérettetéseken is kiválóan szerepelnek. Azt szoktam – némileg
tréfásan – mondani, hogy aki legalább egyszer nem volt Balassagyarmaton, az nem
került zenei pályára…
Réfi Zsuzsanna