25 éve hunyt el Bartha Dénes
zenetörténész, zeneakadémiai tanár
(Budapest, 1908. október 2. – Budapest, 1993. szeptember 7.)
--
BATTA ANDRÁS**
BARTHA DÉNES
Bartha Dénes érettségi után a berlini Egyetemen hallgatott zenetudományt a
szakma néhány óriásának (Abert, Blume, Wolf, Sachs, Hornbostel, Schering)
vezetésével. Itt doktorált 1930-ban. Hazatérte után az Országos Széchényi
Könyvtár munkatársa lett, néhány év múlva egyetemi magántanár és a Zeneakadémia
óradíjas tanára, 1947-től kinevezett tanára, 1951-től tanszakvezetője. Közben
zenekritikusként a Pester Lloydnak dolgozott, szerkesztette a Magyar Zenei
Szemlét illetve később a Zenei Szemlét, a Zenetudományi Tanulmányokat és a
Studia Musicologicát. Eközben kutató és ismeretterjesztő munkát végzett,
1956-tól rendszeresen vett részt rangos külföldi konferenciákon, 1961-ben
meghívást kapott az Egyesült Államokba, ahová többször visszatért, és egy sor
nevezetes egyetemen (Smith, Harvard, Cornell, Pittsburgh, Wash) tanított sok
éven át. Elnökségi tagja volt a Nemzetközi Zenetudományi Társaságnak, levelező
tagja lett az Amerikai Zenetudományi Társaságnak és a Magyar Tudományos
Akadémiának, jeles külföldi kitüntetésekben részesült (Dent Medal of England
1963, Ehrenkreuz für Kunst und Wissenschaft Austria, 1982).
Bár a Zeneakadémián már az alapításkor is stúdiumként szerepelt a
zenetörténet – Ábrányi Kornél oktatta –, az első tanári generáció, amelynek
tagjai hivatalos és hivatásos zenetudományi képzésben részesültek, Bartha Dénes
és Szabolcsi Bence generációja volt. Szabolcsi 1923-ban Lipcsében, Bartha Dénes
1930-ban Berlinben, Gárdonyi Zoltán 1931-ben Berlinben, Kókai Rezső 1933-ban
Freiburgban szerezte meg zenetudományi doktorátusát. Zenetudományi tanszak,
zenetörténész képzés akkoriban még nem volt a Zeneakadémián. Bartha Dénes
együtt kezdte meg a tanítást Kókai Rezsővel és Tóth Aladárral. Szabolcsi Bence
a zsidótörvény miatt nem taníthatott. Már „bent" volt Bárdos Lajos és
1941-ben csatlakozott Gárdonyi Zoltán is ahhoz a tanári karhoz, amely 1951-től
a zenetudományi tanszak megalapítása után igazi tudományos műhelyt teremtett a
Zeneakadémián.
Bartha zeneakadémiai tevékenysége kezdetétől zenetudományi tanszak létrehozásán fáradozott. Saját lemezgyűjteményét kínálta fel a Zeneakadémiának megvételre, hogy megalapozza a zenetörténeti stúdiumokhoz nélkülözhetetlen hangarchívumot, később, az államosítás után a His Master's Voice magyarországi raktárának anyagára „csapott le", s vitte át sikerrel az ötletet Révai minisztériumán. Hasonló körültekintéssel, módszeresen fejlesztette a könyvtár beszerzéseinek stratégiáját. Ő adott elsőként rangot a zenetörténet-oktatásnak a gyakorlati muzsikusok körében is. Ebből a gesztusból nőtt ki a zenei ismeretterjesztés nagyszabású projektje, a nagy zeneszerzőket és remekműveket hanglemez-illusztrációkkal bemutató sorozat a Váci utcai Bartók-teremben. Ezeket a TIT-előadások őseként tekinthető kurzusokat százak látogatták lelkesen, zenészek is, akik a nyugati importfelvételek hét szűk esztendejében szívesen hallgatták a zene mellett a nagy tudású, lobogó szellemű fiatal zenetörténet-tanárt. Még a zenekritikus Bartha Dénes írásai is magukon hordják a tanári attitűdöt és a Zeneakadémia iránti elkötelezettséget. Ő hívta fel a nagyközönség figyelmét a Régi Zeneakadémia épületének méltatlan helyzetére, s talán elsőként arra, hogy az 1907-ben eladott épületnek vissza kellene kerülnie a Zeneakadémia használatába; ő jegyezte meg Hans Swarowsky budapesti karmester kurzusával kapcsolatban, hogy a Zeneakadémiának is meg kellene alapítani a karmester-képzőt; mintának állította a „sekélyes népszerűsítő zeneírók által uralt könyvpiacunkon" Jens Peter Larsen hírneves dán Haydn-kutató alapművét, és lelkesen adott hírt a Zeneakadémia ének- és zenekarának Ádám Jenő vezette hangversenyéről (Haydn:Évszakok). 1953-ban szerepelt először hivatalos formában a zenetudományi tanszak, amely két részből állt: zenetudomány (benne: zenetörténet és népzene), és operarendezés (!). Előbbinek Bartha Dénes, utóbbinak Oláh Gusztáv lett a vezetője, akinek korai halálával (1956) meg is szűntek a gyakorlati opera-stúdiumok. A tanszak első két tanéve oly jó sikerült – jelenlétének súlyával maga Kodály Zoltán is támogatta – , hogy 1954-ben „főtanszakká" (ma úgy mondanánk: tanszékké) léptették elő, és vezetőjévé Szabolcsi Bencét nevezték ki. A tanszék zenetörténeti arcélének két meghatározó professzora amúgy is Szabolcsi és Bartha volt. Markáns hatásukra mi sem jellemzőbb, hogy kezük alatt tipikus Szabolcsi- és Bartha-növendékek nevelkedtek, és ez egész életre szóló programot jelentett. A két legerősebb példa: Kroó György – a Szabolcsi-tanítvány és Somfai László – a Bartha-tanítvány.
Bartha Dénes pályafutása 1956-ban vett fordulatot, amikor a
vasfüggöny-évek után először engedték külföldre, sőt nyugatra: Bécsbe,
Hamburgba. Bartháért (és Szabolcsiért is) valósággal kapkodott a nemzetközi
zenetudomány. Kettőjük közül – az idők távlatából úgy tűnik – Bartha élvezte és
ambicionálta inkább a nemzetközi karriert, amely 1961-re meghozta az első
amerikai meghívást is. Barthát egyre jobban idegesítette a provincializmus, és
az, hogy nyugati tapasztalataira nem fogékony a Zeneakadémia akkori vezetése.
Amikor a hatvanas években az amerikai egyetemekre utalt egy értekezleten, az
akkori igazgató, Szabó Ferenc epésen meg is jegyezte: nem kötelező a
Zeneakadémián tanítani. Nyilván nem ez a megjegyzés érlelte meg Bartha
Dénesben, hogy egyre hosszabb időre fogadja el amerikai egyetemek meghívásait.
Ugyanakkor az is érezhető, hogy kapcsolatai fokozatosan lazultak a hivatalos
magyar zenei élettel, külhonba szakadt, még akkor is, ha rövidebb-hosszabb
időre hazalátogatott, és kollégáival, különösen kedves tanítványaival,
rendszeresen érintkezett.
Az egyik hosszabb látogatásán ismerte meg őt – tanárként – az én
generációm, 1974-ben (másfél évvel Szabolcsi halála után), amikor is a
zenetudományi tanszék valamennyi növendékének egy szemeszteren át Schubert
dalairól tartott kurzust. Már a kurzus meghirdetése is sajátos volt. Emlékszem,
egy régi írógéppel írt, személyes hangvételű cédula várt bennünket a Király
utcai bejáratnál: „Jöjjünk össze" ekkor meg ekkor, hogy megbeszéljük az
anyagot és a tanmenetet, aláírás: Bartha Dénes. (Tehát nem a tanulmányi
osztályon keresztül fordult hozzánk.) Megjelentünk, és ő hihetetlen
közvetlenséggel, mintha már évek óta tanítana bennünket, vágott a dolgok
közepébe. Rettentő gyorsan beszélt, és mindig több dologról egyszerre – alig
tudta utolérni a fejében rajzó gondolatokat. Precízen készült és önfeledten
improvizált, állandóan kérdéseket tett fel magának, és rögtön válaszolt is,
sziporkáztak a szójátékok – minden nyelven. Bámulattal hallgattuk, és nem
mindent értettünk. Félévkor kis tanulmányt kellett írni, emlékszem, nekem a
Claudius-versekre írott Schubert-dalok jutottak. „Túlmegy rajtam" – írta a
rá jellemző túlzással széljegyzetként a nyitó oldalra. Láthatóan nagyon
élvezte, hogy magyar növendékeket taníthat, talán tehetségesebbnek is tartott
bennünket, mint az amerikaiakat. Utólag olybá tűnik: nosztalgiázott is egy
kicsit.
Batha a 20. századi magyar zenetudomány egyik legjelentősebb
alakja volt. Kozma Erzsébet, a Zeneakadémia egykori igazgató-helyettese így
jellemezte „káderjelentésében", 1956-ban: „Megbízható, korrekt és
becsületes ember." Tanítása, tudományos etikája, közéleti szerepvállalása
bizonyította ennek az egyszerű mondatnak az igazát. Egy biztos: bármit veszünk
elő alkotásai közül, biztosak lehetünk abban, hogy a lehető legnagyobb
komolysággal, felkészültséggel, meggyőződéssel bocsátotta ki a kezéből. Tiszta
üzeneteket hagyott hátra, amelyek épp ezért állják ki az idők próbáját.
ˇ
Akadémiai Jutalom (1961),
ˇ
Dent-érem (Nemzetközi Zenetudományi
Társaság, 1963),
ˇ
Erkel Ferenc-díj (1969),
ˇ
Állami Díj (1988).
A Musicologica
Hungarica című
sorozat szerkesztője volt Isoz Kálmánnal 1934 és 1941 között. A Pester Lloyd zenei rovatvezetőjeként és kritikusaként
dolgozott 1939 és 1944 között. A Magyar Zenei Szemle
(1941-1944), illetve
a Zenei Szemle szerkesztője (Szabolcsi Bencével, 1947–1948), főszerkesztője
(1953–1962). A zenetörténet kézikönyvei szerkesztője (1947–1948). A Zenei lexikon főszerkesztője (I–III. Bp., 1965).
ˇ
Benedictus Ducis und Appenzeller. Ein
Beitrag zur Stilgeschichte des XVI. Jahrhunderts. (Egyetemi disszertáció,
Wolfenbüttel, 1930)
ˇ
Probleme der Chansongeschichte (1931)
ˇ
A jánoshidai avarkori kettőssíp.
(Archaeologica Hungarica, 1934; németül is)
ˇ
Szalkai érsek zenei jegyzetei 1490-ből.
(Musicologica Hungarica, 1934)
ˇ
A népköltés kutatásának új feladatai.
(Bp., 1934)
ˇ
Egyetemes zenetörténet. Stílustörténeti
összefoglalás. 1–2. (Bp., 1935)
ˇ
Az összehasonlító zenetudomány új
célkitűzései. (Bp., 1935)
ˇ
Erdély zenetörténete. (Történeti Erdély.
Bp., 1936)
ˇ
Franz Liszt. Sein Leben in Bildern. (Leipzig, 1936)
ˇ
Studien zum musikalischen Schrifttum des
XV. Jahrhunderts. (Leipzig, 1936)
ˇ
Magyar népzene gramofonlemezeken.
(Magyar Szemle, 1937)
ˇ
Beethoven. (Bp., 1939)
ˇ
A magyar zenetörténet első fejezete.
(Magyar művelődéstörténet. I. Bp., 1939)
ˇ
A renaissance-kor zenéje. (Magyar művelődéstörténet.
II. Bp., 1940)
ˇ
Magyar zenekultúra a török hódoltság
korában. (Magyar művelődéstörténet. III. Bp., 1941)
ˇ
Untersuchungen zur ungarischen
Volksmusik. 1–2. (Leipzig, 1941)
ˇ
Die ungarische Musik. Kodály Zoltánnal.
(Bp.–Leipzig–Milan, 1943)
ˇ
Pelléas és Mélisande. Tanulmány és
ismertetés. (Bp., 1944)
(Zeneműkiadó Vállalat Budapest, 1948; 2. jav. és
bőv. kiad. 1974; 3. jav. és bőv. kiad. 1986)
(Zeneműkiadó Vállalat Budapest, 1956; 3. bővített
kiadás 1967)
(Gondolat Kiadó Budapest, 1960)
(Zeneműkiadó
Vállalat Budapest, 1956; 3. jav. kiad.1975)
ˇ
Beethoven szimfonikus művészete. Doktori
értek. (Bp., 1957)
ˇ
A „Sieben Worte” változatainak
keletkezése az Esterházy- gyűjtemény kéziratainak tükrében. (Zenetudományi
tanulmányok. 8. Bp., 1960)
ˇ
Joseph Haydn élete dokumentumokban.
Révész Dorittal. (Bp., 1961; 2. kiad. 1970)
ˇ
szerk.: A XVIII. század magyar dallamai. Énekelt versek a
magyar kollégiumok diák-melodiáriumából. 1770–1800. (Bp.,
1935)
ˇ
Liszt Ferenc-emlékkiállítás. Leíró
lajstrom. (Bp., 1936; franciául is)
ˇ
Ötödfélszáz énekek. Pálóczi Horváth Ádám
dalgyűjteménye az 1813. évből. Szerk., a bevezető tanulmányt írta. Kiss
Józseffel. (Bp., 1953)
ˇ
Haydn als Opernkapellmeister. Die Haydn-
Dokumente der Esterházy-Opernsammlung. Somfai Lászlóval. (Bp., 1960)
ˇ
Bericht über die internationale
Konferenz zum Andenken Josephs Haydns. Szabolcsi Bencével. (Bp., 1961)
ˇ
Joseph Haydn: Gesammelte Briefe und
Aufzeichnungen. Szerk., a bevezető tanulmányt írta. (Bp., 1965)
ˇ
Szerk. és utószó Geiringer, Karl: Joseph
Haydn című írásához. (Bp., 1969)
---
*Bartha Dénes tanulmányait az Arcanum Adatbázis Kft. szíves hozzájárulásával közöljük.
(Nagy tanárok, híres
tanítványok. 125 éves a Zeneakadémia. Szerkesztette: Gádor Ágnes és Szirányi
Gábor (Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem – Zeneakadémia, 2000)