DEZSŐ MARIANNA*
SZENDI ÁGNES zeneszerzői-
és zongoraHANGVERSENYE
(Óbudai
Társaskör, 2018. okt. 7.)
Szendi
Ágnes és Dezső Mariann
Nagy
megtiszteltetés volt számomra, hogy moderátorként közreműködhettem Szendi
Ágnes zeneszerző és zongoraművész szerzői estjén az Óbudai
Társaskörben.
Közel 30 éve ismerem Ágit
Komárom-Esztergom megye művészeti iskoláinak közös művészeti szakmai
találkozóiról, tehetséggondozó programjaiból, ő a Dorogi Erkel Ferenc
Zeneiskola – én a Tatabányai Erkel Ferenc
Zeneiskola képviseletében voltunk jelen.
Hogy is
kezdődött ez az ismeretség? Az 1990-es
évek elején a Dorogi Erkel Zeneiskola rendezte meg a Komárom Esztergom Megyei
Zeneiskolák soron következő Kamarazene Fesztiválját, kezdő
igazgatóként természetesen én is jelen voltam. Soha nem felejtem el, amikor
a színpadon megjelent 4 aprótalpú kis muzsikus növendék és előadták a
nekik komponált kvartettet. A zeneszerző nevét akkor hallottam először,
Szendi Ágnes:Állatolimpia c. műve szólalt meg. Az egyik kis növendék, 6 év
körüli fiúcska, kis sámlival a lába alatt, alig felérve a zongorát,
fantasztikus lendülettel irányította a kis kamaracsapatot, ő Kálvin Balázs
volt, aki azóta Eckhardt Gábor, Baranyai László növendékeként elvégezte
Zeneakadémiai tanulmányait és jelenleg a Magyar Állami Operaház korrepetítora.
Itt a kamarazene fesztiválon találkoztam Ágnessel, a gyermekeknek írt
Állatolimpia c. művet persze elkértem tőle és néhány alkalommal magam
is tanítottam, ill. propagáltam a kollégáim felé. Azóta is nagyon sok
gyermekeknek írt kompozíciója született.
Személyes
kapcsolatunk az elmúlt évtizedekben tovább folytatódott és elmélyült. Több
alkalommal meghívtam őt a Tatabányai Erkel Ferenc Zeneiskola által
szervezett Őszi Kortársművészeti
Napok rendezvényeire, ahol zeneszerzőként, előadóként
közelebbről is megismerhettük műveit, személyét, gondolkodását a
világról, alkotói hitvallását.
Büszke
vagyok arra is, hogy néhány évvel ezelőtt előadóként is részt vehettem az Óbudai Társaskörben rendezett
Szendi Ágnes- szerzői esten, ahol tatabányai kollégámmal, Weisz Péter
gordonkaművész-tanárral közösen mutattuk be Ágnes egy különlegesen szép
alkotását, a „Megszólítás”-t.
Szendi Ágnes életrajzát olvasva nagy meglepetés volt számomra, hogy ének-zene tanári, karvezetői, zongoratanár-kamaraművészi
diplomái mellett 1998-ban újságírói, 2000-ben
szociológiai diplomát is szerzett. A
dorogi zeneiskola tanáraként dolgozik 1988 óta, de 1995-től az Alkotó Muzsikusok Társaságának zeneszerzőtagja, itt 1998-tól
sajtóreferensi tevékenységet is ellát. Ahogy elmesélte, mindennapi élete, szakmai
munkája, a szűkebb és tágabb környezeti hatások, kapcsolatok elemzése
során fontos és meghatározó szerepe van szociológiai tanulmányainak is, az írás
pedig nagyszerű kiegészítője a szakmai kommunikációnak.
Két
évenként zeneszerzői estekeken mutatja be a nagyközönség számára is
hallhatóan fontos, korábbi és új alkotásait. A 2018. október 7-i előadói est programja részben
emlékeknek szólt, szeretett, kedves művészbarátok, tanárok,
zeneszerzők köszöntése egy-egy alkotással. A 2002-ben elkezdett Zongoramuzsika (op. 277) c. sorozata
kifejezetten ezeket az emlékeket, a szeretet és tisztelet egy-egy zenei
pillanatát gyűjtötte össze. Az est folyamán több ilyen művel is
megismerkedhettünk. A sorozat 44. darabja Tarján Tamás emlékére készült.
A kiváló irodalomtörténészt a 2000-es évek elején ismerte meg Szendi Ágnes,
amikor az Alkotó Muzsikusok Társasága hangversenyét vezette az Építész
Udvarban. Barátságuk nyomán az Óbudai Társaskörben tartott Szendi koncertek
állandó moderátora volt Tarján Tamás, aki 2017 nyarán húnyt el hirtelen. Az
Ő emlékére komponált zongoraművel – mely bemutatóként hangzott
el – indította a hangversenyt a
zeneszerző. A mű kezdeti hangközeiben a kedves barát születési
dátumát idézi: 07.24., vagyis szeptim, szekund, kvart kapnak főszerepet.
Szendi
Ági valamennyi szerzői estjén hallhatunk tolmácsolásában -a saját
művei mellett- kedves zeneszerzőinek alkotásait is. A program elején,
a Tarján Tamásra emlékező műve után Bartók: Három rondó népi
dallamokkal c. művének középső (Vivacissimo – Allegro non troppo) zongoraművét szólaltatta meg. „Bartók Béla, ez a kivételes
nagyságú zeneszerző zeneileg és emberileg is példaképem.” mondta el Ágnes,
nagyon sokat foglalkozom a műveivel. „A Bartók konziban Bántainé Sipos Éva tanárnő mindent
megtett azért, hogy minél jobban megértsük és megszeressük Bartók zenéjét” – tette
hozzá.
Nagy
öröm volt számomra és büszkeséggel jelentettem be Szendi Ágnes Nyári kalandok (op. 379) c. művének két tételét. Nem
véletlenül, hiszen az előadók valamennyien a Tatabányai Erkel Ferenc
Zeneiskolában kezdték tanulmányaikat, nagyon tehetséges növendékeink, több
megyei, regionális és országos verseny díjazottjai voltak. A zeneszerző is itt ismerte meg őket,
hallotta a játékukat és írta meg és ajánlotta számukra ezt a művet. A No.1 Kirándulás és a No.2 Fogócska c. tételeket nagyszerű
előadásban hallhattuk Vida-Kun Áron-zongora, Vida-Kun Dávid-hegedű és
Vida-Kun Gábor- gordonka trió előadásában. Megtisztelő volt mind a
zeneszerző, mind az előadók részére, hogy a növendékek jelenlegi
tanárai is jelen voltak a hangversenyen: Eckhardt Gábor, Szászné Réger Judit és
Weisz Péter.
Vida-Kun Áron (zongora), Vida-Kun
Dávid (hegedű) és Vida-Kun Gábor (gordonka) trió játszik
Komárom-Esztergom
megye egyik kiváló klarinétos művésztanárát is köszönthettük Szendi Ágnes
szerzői estjén Illés Ferenc személyében, aki jelenleg Piliscsabán tanít,
alapítója a Sypus együttesnek, szívügye a basszusklarinét, szervezett már
nemzetközi találkozót is a hangszeren játszó előadók, tanárok részére Tatán.
A 2014 júliusában keletkezett Legenda
(op. 220 No.6) basszusklarinétra
íródott. Legenda címmel több mű is született Ági zeneszerzői
műhelyében: No.1 fuvolára és
gitárra (1997), No. 2 zongorára (1998),
No. 3 oboára és zongorára (1998), No. 4 két fuvolára (2000), No. 5
rézfúvóskvintettre (2001). Az Illés Ferenc tolmácsolásában megszólaló „Legenda” meggyőző előadásban színes,
eleven zenei karaktereket jelenített meg.
Lencsés Lajos dorogi
születésű világhírű oboaművész
műsorán tartja Szendi Ágnes Arabeszk- szóló oboára c. darabját, ezt CD-re
is játszotta (Saltus Hungaricus). Több művet is ajánlott a számára, köztük
a Téli képek (op. 314) oboára
és zongorára komponált művét is amely
a neves művész 65. születésnapjára készült. A 2018. január 18-i születési
dátum ihlette a téli témájú kompozíciót. A mű remek előadásban
szólalt meg Almássy Juhász Andrea– oboaművész,
a Miskolci Szimfonikus Zenakar tagja és
Gárdos Éva zongoraművész, a fővárosi XVI. kerületi „Rácz Aladár” Zeneiskola
tanárának tolmácsolásában.
Almássy
Juhász Andrea (oboa) és Gárdos Éva (zongora)
A
műsorban felhangzott még egy – Lencsés Lajos 75. születésnapjára alkotott mű
–, az Ünnepi trió fuvolára, oboára és klarinétra (op. 389). Az egytételes,
játékos hangvételű mű 5x7=35
ütemes szakaszokból áll, ezzel a 75. születésnapjára utalt a szerző, valamint
fontos motívum a prímből és oktávból álló dallam, amely 01.18-at jeleníti
meg, vagyis a születési dátumot. Sutyinszki
Beáta – fuvolaművész, Girgás Ágnes – oboaművész és Illés Ferenc-klarinétművész
nagyszerű, hiteles előadásban hallhattuk a művet. Mindhárman a
Piliscsabai Páduai Szent Antal Általános Iskola, Gimnázium és AMI
művésztanárai.
A
piliscsabai művésztanárok (Sutyinszki Beáta-fuvola, Girgás Ágnes-oboa és Illés Ferenc-klarinét) triója
Az est
vendégeként Csepregi György
zeneszerzőt, írót, képzőművészt mutatta be Szendi Ágnes, akit az
Alkotó Muzsikusok Társasága tagjaként ismert meg. A fiatal zeneszerző –
polihisztor Simfonietta zongorára c.
romantikus hangulatú, Lisztet idéző művével mutatkozott be.
Csepregi György
A szerzői est második részében újabb 2
művet ismerhettünk meg a Zongoramuzsika
(op. 277) sorozatból Szendi Ágnes előadásában.
A 40. darab Becht Erika zongoraművész-tanár 75. születésnapjára emlékezett,
aki – mindannyiunk örömére – személyesen
is jelen volt a hangversenyen. Szendi Ágnes megköszönte Becht Erikának a nála
töltött tanulmányi éveket. Elmesélte, hogy Becht Erikától 1977-ben
felvételizett a Bartók konziba. A zongoraműben az Ő hihetetlen
lelkesedését kívánta bemutatni mind a tanításban, mind az élet minden
területén. A kezdőtéma a tanárnő nevének a betűiből alakult
ki: B E C H E D E A. Becht Erika javasolta Ágnesnek, hogy konziban zeneszerzést
is tanuljon.
A 41. számú Zongoramuzsika egy másik
kedves tanárát, Rőczey Ferencet
köszönti 90. születésnapján. A tanár
urat a Miskolci Egyetem Bartók Béla Zeneművészeti Intézetében ismerte meg,
mint a zongora módszertan tárgy tanárát. Feri bácsi 9/8-os zongoradarabot
kapott a 90. születésnapjára, kottája a Parlando zenepedagógiai folyóiratban
is megjelent. Két részre tagolódik a
mű, a második rész az első rész rákfordítása.
Köszönet
ihlette a Virágzás (op. 385) c.
alkotást is, amely Frank Oszkár 95.
születésnapjára készült, aki zeneszerzés tanára volt a szerzőnek a
Continuo Zeneiskolában. A darab bemutatása az Alkotó Muzsikusok Társasága
koncertjén volt 2018. március 25-én a Nádor teremben, ahol szintén a Budapest
Fúvósötös játszott. Ahogy Szendi Ágnes elmondta, Frank Oszkárt 90 feletti 5.
születésnapján egy kvintettel köszöntötte. A darab 3 tételes. Az I. tétel a
tavasz ébredése , korálszerű résszel kezdődik, megindul a
rügyfakadás. A II. tétel a tulajdonképpeni virágzás, a kiteljesedésben
különböző metrumú szakaszok váltják egymást. A III. tétel már a virágok
hullása, a szél elröpíti a szirmokat, mindez 7/8-ban megjelenítve. A Budapest Fúvósötös: Duleba Lívia- fuvola, Kiss Katalin- oboa,
Szűts Péter-klarinét, Mohai Bálint- fagott és egyben művészeti
vezető is, valamint Farkas Tamás -
kürt nagyszerű előadásban
tolmácsolták a művet.
Budapest
Fúvósötös
Szendi Ágnes zongorajátéka zárta a
szerzői estet, másik kedvenc zeneszerzőjének . F. Schubert – R. Metzdorff: Margit a
rokkánál c. daláriratával. Az érzelmekben gazdag, vibráló muzsika, az
előadó kifejező játéka hatásos összefoglalása volt a Szendi
művekből is sugárzó hitnek, szeretetnek, mindenkihez szólni akaró és
tudó életerőnek. Köszönjük!