„Minden velem történik”
Beszélgetés
Frideczky Katalinnal zongoraművész-tanárral, íróval*
Az Irodalmi Jelen idei
prózadíját Frideczky Katalin vehette át. A zeneművész-író azt vallja, ugyanaz a
titka mindkét művészeti ág magas szintű művelésének: a tiszta hang. A hamisság
kiszűréséről, gyerekkorról, a párválasztás buktatóiról, a csattanósan tömör
novellák titkáról kérdeztük Frideczky Katalint.
– Sokszor volt már
alkalmunk beszélgetni, akár rendezvényi, „hivatalos” keretek között, akár
kötetlenül. Mindig nagyon megfogott a kiegyensúlyozottságod, a csendes
nyugalmad, ami valahogy rám is átragadt. Miből meríted ezt a harmóniát?
Szerencsés természetem
van. Azt mondják, mindenkinek megvan a maga harmóniaszintje, ami, ha ki is
billen negatív vagy pozitív irányba, mindig visszaáll az eredeti állapotra. Az
én alapállapotom egyfajta békesség, nyugalom, derű és bizalom. Nagyon hevesek az
érzelmi reakcióim, de a sérelmeket sosem dédelgetem, az euforikus állapotból
pedig hamar kijózanodom, így elég hamar helyreáll az egyensúly. Nem vagyok
haragtartó, nincs bennem irigység vagy bosszúvágy. Elkerülnek ezek a mérgező,
negatív érzelmek. A sérelmek persze fájdalmasan érintenek, főleg, ha
igazságtalanul érnek. Ilyenkor inkább elcsodálkozom, hogy vajon mivel
érdemeltem én ezt ki, hogy ilyen méltatlanul bánnak velem. Az élethez úgy futok
oda, mint egy kölyökkutya, és aztán csodálkozom, ha orrba vernek. Viszont
minden nehéz helyzetet úgy fogok fel, mint egy feladványt. Rendesen meg is
oldom őket.
– Szerepet játszhat
ebben az, hogy muzsikus lettél? Egyre több tudományos bizonyíték is szól
amellett, hogy a zene ténylegesen „csodát” tud tenni. Metaforikusan még inkább.
A szüleim nagyon
szerették egymást és ez erős bizalmi hátteret adott nekem. Kicsi koromtól fogva
ápolgatták bimbózó érdeklődésemet a művészetek iránt. Akármihez fogtam,
dicsértek és biztattak. Meséket írtam, szépen szavaltam, rajzoltam, ügyesen
táncoltam, tisztán énekeltem.
Lehettem olyan
négyévesforma, amikor frissen festett falra egyszer egy hatalmas nyuszit
rajzoltam. Lelkendezve hívtam be anyámat a konyhából, nézd, mit csináltam! Ő
egy pillanatra meghökkent, de azt mondja, olyan mókás volt az a nyuszi, hogy
nem volt szíve megszidni, inkább megdicsért.
Apám kicsi koromtól
foglalkozott a zenei nevelésemmel. Ő akkoriban járt a Zeneakadémiára, amikor én
három-négyéves lehettem. Sokat énekeltünk együtt is, duetteket a Varázsfuvolából
például. Állandóan szólt a rádióban a komolyzene. Egyszer a szüleim nem tudtak
megegyezni, hogy Haydn vagy Beethoven szól. Én félálomban megszólaltam: de szép
ez a Mozart-muzsika! És tényleg az volt. Sokat jártunk hangversenyre, operába.
Amikor lemezjátszóhoz jutottunk, a gyűjtemény hétről hétre gyarapodott. Apám
esténként amolyan házi „Ki nyer ma” vetélkedőket tartott. Olvastunk, zenét
hallgattunk, képzőművészeti albumokat böngésztünk.
A legfogékonyabb
években szeretet és bizalom vett körül. Ha anyámék megölelték egymást, közéjük
furakodtam, én is, én is! Már kamaszkoromban történt, hogy egy tárlaton a
szüleim egyszerre sóhajtottak fel egy kép láttán. Én kissé lemaradtam tőlük.
Amikor utolértem őket, apám megkérdezte, vajon melyik képet tudnám elképzelni a
lakásunkba? Én ugyanazt jelöltem meg, amit ők. Ennyire szép összhang volt
közöttünk.
Szóval, bármi lehettem
volna, de a zene vonzása mindennél erősebbnek bizonyult. Hogy gyógyító ereje
van, azt magamon is tapasztaltam. Egyszer szörnyű migrénem volt, és játszani
kellett. Amíg játszottam, megszűnt a fájdalom, de mihelyt meghajoltam,
elindultak a gőzkalapácsok a fejemben.
Frideczky Katalin (Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár)
– Hasonló élményt ad
az írás is? Vagy más az előadó- és az alkotóművészet?
Senki nem léphet túl a
saját határain, akár előadó-, akár alkotóművész, persze mindkét esetben
perfekcióra törekszik. Az ember azt gondolná, hogy interpretálni valamit
könnyebb, mint eredeti alkotást létrehozni, hiszen az előadó számára ott a kész
mű, csak elő kell adni. De hogy ki mit lát meg a műben és mennyit tud kihozni
belőle, az már maga művészi alkotómunka. Mindkét minőségemben a spontaneitásra,
az oldottságra, önfeledtségre törekszem, de hogy ezt a hatást elérjem, nagyon
sokat és keményen kell dolgozni.
Mi a közös
bennük? A tiszta hang. A hamis hangot mindig észre lehet venni. Mindkét
művészeti ág az önkifejezésre irányul, az egónak viszont mindkét esetben
háttérbe kell szorulnia, sőt teljesen fel kell szívódnia. Ez egy érdekes
paradoxon.
– Az irodalom mikor,
hogyan lépett be az életedbe? Gondolom, olvasóként kezdted…
Természetesen, bár
szinte az írás-olvasás elsajátításával egy időben meséket kezdtem kitalálni,
amiket később a Dörmögő Dömötör le is hozott. Utóbb elolvasva
ezek eléggé sematikus kis írások voltak, magukon hordozva Kiss Jenő tanító
bácsink elképzelését egy fogalmazvány helyes mibenlétéről.
Mindegyiknek a vége az kellett legyen, hogy „példáját követem”, amennyiben
pozitív hősről szólt a történet, illetve, „példáját nem követem”, amennyiben
negatívról. Azóta ez családi szállóigévé vált, és nagy röhögések közepette
ragasztjuk ismerőseinkre egyik vagy másik címkét.
Frideczky Katalin (atempo.sk)
– És „komolyan” mióta
írsz?
A negyvenes éveim
közepétől. Egy bonyolult szerelem tartotta örökké éberen az érzelmeimet és a
gondolataimat, amit valahogy formába kívántam önteni, hogy ha már a kapcsolat
nyugvópontra nem is jut, legalább adagokban megszabaduljak a felgyülemlett
feszültségektől.
Ami a stílusomat
illeti, sokáig kerestem, az ízlésem eklektikus volt és kommersz. Nem becsültem
a stílbútorokat és lecseréltem gyárira, az öltözködésemben pedig nem követtem
anyám angolos, kiskosztümös ízlését, hanem a divat után mentem, akár jól állt
nekem, akár rosszul. Mára ez talán már megváltozott. Helyemre kerültem minden
tekintetben.
Leningrád teljesen
rabul ejtett, olyannyira, hogy amikor egy itthon töltött vakáció után
visszatértem, és megpillantottam a Névát, sírva fakadtam a meghatottságtól.
Ennek a városnak varázslatos légköre van. Minden sarkon felbukkannak Lermontov,
Puskin, Tolsztoj, Dosztojevszkij, Gogol hősei. A városalapító Nagy Péter cár
gigantikus látomása nyomán felépült város vetekszik Velence vagy Párizs
szépségével. Az embereknek tartásuk van. Ettől elpusztíthatatlanok. Még a
szocializmus sem tudott nekik ártani. Akik a blokádot átélték, azok mindent
átvészelnek. A blokád ideje alatt, amikor tömegével haltak éhen az emberek,
esténként elmentek a koncertterembe, és Sosztakovicsot hallgattak
télikabátban ülve. Van saját értékítéletük, nem tapsolnak egy külföldi
művésznek csak azért, mert híres. Fischer Annie-t például nagyon szerette a
leningrádi közönség, pedig Oroszországban minden bokorban terem egy kiváló
zongoraművész. Mert meg tudta szólítani a lelküket. Az orosz embernek lelke
van, hosszútűrő és áldozatos. Nagyon megszerettem őket.
Frideczky Katalin (Irodalmi Jelen)
– Úgy tudom, nagyon
mély, személyes szálak is kötnek ehhez a leningrádi időszakhoz…
Ez a nép adta a
férjemet is, akinek a képe rögtön az elején feltűnt nekem a
Rimszkij-Korszakovról elnevezett Zeneakadémia dicsőségtábláján. Ez a szerelem
is viharosan indult, ugyanis én itthon már eljegyzett menyasszony voltam.
Sokáig vacilláltam a két férfi között, akárcsak Nasztaszja Filippovna A
félkegyelműből. Anyám ki is utazott, hogy „rendet csináljon”. Aztán, mikor
meglátta, hogy mennyire szeretjük egymást, azt mondta, itt minden rendben van,
áldásom rátok. A férjem Togobickij Viktor volt, sajnos már csak múlt időben,
mert lassan húsz éve, hogy halott. Nagy tehetségű zeneszerző volt, de itthon
csak a halála előtt pár évvel ismerték fel és el, egy Erkel Ferenc-díjjal.
Togobickij Viktor (Виктор
Тогобицкий) (Kupino, Szovjetunió, 1952. május
3.– Budapest. 1999. március
13.) Erkel Ferenc-díjas zeneszerző
és Frideczky Katalin
(Frideczky
Katalin családi archívumából.)
– Amit itt elmeséltél,
kész regény. Novelláid ugyan születtek az időszakról (most is olvashatnak egyet
itt az Irodalmi Jelenben), de nem gondoltál-e arra, hogy valóban megírd
regényként is?
Már kiskoromban is én
voltam az osztály „bölcs kádija”. Mindenki nálam kereste az igazságot. Valahogy
ösztönösen éreztem, hogy mi a jó, és mi a rossz. Például megvédtem a rossz
tanuló gyereket, ha automatikusan minden csínyt a rovására írtak, még ha nem is
ő követte el őket. Vagy ellenálltam a tanító néni bájolgó csábításának, hogy
beáruljam a többieket, hogyan csúfolják őt a háta mögött. Én szégyelltem magam
helyette. Valahogy zsigerileg tiltakoztam a hamisság ellen. Engem sosem kellett
a feladatomra figyelmeztetni, vagy ellenőrizni. Természetesnek éreztem, hogy az
ember teljesíti a kötelességét. Ugyanezt várnám el mindenkitől, társadalmi
szinten is. Ma is éppúgy felháborít az igazságtalanság, a hamisság, az
álszentség, a durvaság, mint gyerekkoromban. Ebből a szempontból teljesen
infantilis maradtam. Mindent a saját bőrömön érzek. Érdekes visszaemlékezni,
hogy már gyerekként is én lapítottam a más bűne helyett, én viselkedtem
gyanúsan, kvázi átvettem a bűnt. Minden velem történik. Az is, amit én követek
el, az is, amit mások.
Frideczky Katalin (Irodalmi Jelen)
Csak arról írok,
amiről személyes tudásom van. Mivel lusta vagyok a kutatómunkához, nem is fogok
olyan tárgyú írásba, amihez az kéne. Mivel fantáziám sincs, nem találok ki
történeteket. Minden írásom mögött megélt élmény, érzés vagy gondolat lapul.
Más kérdés persze, hogy ezek aztán menet közben alakulnak, önálló életre
kelnek, jótékonyan leválnak a „valódiról”, és – ha szerencsém van –
„igazzá” lesznek. (József Attila: „Az igazat mondd, ne csak a valódit!”) Ha
létezik alanyi költő, miért ne lehetnék alanyi prózaíró?
– Akkor mélyültem el
alaposabban az írásaidban, amikor megjelent az Irodalmi Jelen Könyvek gondozásában
a Fehér árnyék című köteted. A műveidben különös hangsúlyt
kapnak azok az emberi viszonyok, ahol az egyik fél érzelmileg ki van
szolgáltatva a másiknak, mindenekelőtt a férfi–női kapcsolatokra gondolok. Hogy
látod: a szerelem, a szeretet óhatatlanul patthelyzetet teremt –
hogy egy novellád címét használjam?
Minden voltam, ami
csak egy nő lehet: menyasszony, feleség, anya, elvált, özvegy, szerető. (A
nagymamaság még várat magára.) Anyám azt mondta, kislányom, hallgass a
szívedre! Csakhogy a szív néha mond ezt is, azt is. A mai eszemmel már tudnám,
hogyan kéne párt választani. Sajnos az ember a tegnapi eszét veszíti el, ha
szerelmes. Valahol írtam, hogy a férfiak úgy rétegződnek az életemben, mint a
rakott krumpli: egy sor humán, egy sor reál. A reálértelmiségiek józansága,
pragmatikussága és biztonságot nyújtó támasza egy idő után nem volt elég
izgalmas számomra, és belefutottam nyugtalanító, kiszámíthatatlan, megfejtésre
váró művészek karjaiba. A párválasztáshoz elsősorban önismeret
szükségeltetik. A hormonok viszont akkor követelik legjobban a magukét,
amikor az ember személyisége még kiforratlan. A legtöbb első
házasság sikertelen. Nekem csak első házasságom volt. A válásom után a szeretők
keserű kenyerét ettem. Egy szerelmi háromszög eleve kiszolgáltatott helyzetet
teremt minden szereplő számára. Írásaim jelentős része ezt a témakört járja
körül, nemegyszer a női szolidaritás szemszögéből nézve (Szövetségesek, Szökés, Krízishelyzet).
Ami a párkapcsolataimat illeti, legjobban a kölcsönösség és az „együttség”
hiányzott belőlük. Egy barátnőm szerint azért futok a bonyolult kapcsolatokba,
mert meg akarom tapasztalni a szenvedést. Sikerült. Ma egész nap ez a mondat
motoszkált bennem: „Az ember kínjában ír, ahogy a fenyő gyantát sír.”
– Egy másik sajátossága
a novelláidnak a rendkívüli tömörségük, koncentráltságuk. És ha van igazi írói
kihívás, az a rövidség. Fokozatosan „rövidültél”, vagy már az elején
megtaláltad ezt a hangot?
Első kiadóm, a
megboldogult Balázs Tibor megjegyezte, hogy helyenként bőbeszédű vagyok. Ez
abból adódhatott, hogy egy mondatot, kifejezést, jelzőt körbejártam, és más-más
megvilágításban, de gyakorlatilag ugyanazt a képet adtam. A szerkesztők,
akárcsak a sebészek, imádnak vágni. Ebben magam is gyakorlatot szereztem mint
zongorakísérő, és vígan meghúztam remekműveket – Karinthyt idézve, a
szájnyílást egyenesen összekötve a bárzsinggyűrűvel. Azonkívül ott volt bennem
a szorongás, hogy nőként talán fecsegőnek fognak tartani, és tudatosan
törekedtem a tömörségre, míg végül csaknem meztelen mondatok születtek. Ma már
talán érzem az arányokat, de inkább a meztelenség híve vagyok, és nem
öltöztetem túl a mondataimat. Kár, hogy nem vagyok költő, mert a mondanivalóim
többsége, tömörségük révén, inkább versbe kívánkozik.
– Elébe mentél a
követező kérdésemnek, mert némelyik prózád már-már prózaversnek vagy versnek
érzem. Itt van mindjárt a Fehér árnyék címadó
novellája, ami színtiszta líra. Magadnak sem írtál verset soha?
Nem, nem írtam verset
soha, még magamnak sem. Gyerekkoromban viszont apámmal sokat
játszottunk „versírósat”, ami abból áll, hogy egy megállapodott ritmusban
írunk egy sort, majd behajtjuk a papírt, és csak a rímhívó szót írjuk fel.
Zenész mivoltomból eredően jó a ritmusérzékem, és ma sem lenne gond valamiféle
verset rittyentenem, mondjuk, ősi magyar nyolcasban. De ezt kizárólag játékból
tenném, akár valamiféle improvizációs pódiumjáték alkalmával. A vers ennél
sokkal komolyabb dolog. Viszont mégsem kerülhettem el, hogy verset írjak.
Kizárólag antológiában való felkérésre, grafikákhoz, fotókhoz kapcsolódóan. A
Kossuth Rádióban ezekből a tankákból, haikukból olvastam föl egy csokrot.
Érdekes, hogy a Rekviem című novellát, melyet férjem emlékére
írtam, egy felvidéki online lap versben tördelte. (A
Requiem az interjú után megtalálható, a Szerk. megj.) Gyimesi László, a
„Csillaghegyi esték” vezetője kifejezetten költőnek aposztrofált, bárhogy is
tiltakoztam. Tagadhatatlan, hogy némely prózám tartalmaz lírai elemeket, de ezt
nem merészelném költészetnek nevezni.
Egyáltalán nem.
Viszont úgy gondolom, a címváltoztatással az Irodalmi Jelen és az
olvasószerkesztőtök, Hudy Árpád is nagyban hozzájárult az érdeklődés
felkeltéséhez. Eredetileg az „Áldozat” címet szántam neki. A „Haláljel” jóval
ütősebb. Meg is lett az eredménye. Ami a sikert illeti, soha nem számítok rá. A
lényeg, hogy jól megcsináljam, amit akartam. Nem közömbös persze, hogy
olvassák-e és hányan, de a lényeg mégiscsak az, hogy jó legyen, amit kiadok a
kezem közül. Talán már meséltem neked, hogy életem legjobb produkciójának nem
volt fültanúja. Schubert: op. poszt. B-dúr szonátájának lassú tételét
játszottam otthon, a négy fal között. Talán senki nem hallotta, de én úgy
éreztem, hogy valami létrejött,valami megvalósult. És ez fontosabb
bármilyen sikernél.
Frideczky
Katalin (a kép jobb oldalán) az Irodalmi Jelen 2018-as díjátadóján
– Igen, emlékszem erre
a meghatározó élményedre, talán az Írók Boltja-beli könyvbemutatón is
megosztottad a közönséggel. Említetted nemrég, hogy épp a születésnapodon
hozták meg az új zongorád. Sikerült helyet találni neki? Tudom, hogy
költözködnöd is kellett egyszer a zongora miatt – nem könnyű egy művész
élete...
Közel harminc évig
laktam a szülői házban. Aztán viszont nyolc-tíz évente lakást váltottam.
Legutóbb kényszerűségből, mert egy kellemetlen lakótárs állandóan kopogott, és
rám hívta a rendőröket. Azóta „kopogófrászom” van. Anyám volt túlzottan
tapintatos. Senkit nem akart zavarni. Én is így vagyok ezzel. És amikor az a kellemetlen
szomszéd nem hagyott játszani, bejártam a zeneiskolába gyakorolni. Most
újra a szülői házban lakom, ahol az emberek hallhattak a kezdetektől a
diplomáig, sőt azon túl. Azóta ugyan kicserélődött a lakók összetétele, de
itt nem bántanak. El kell mesélnem egy most nyári élményemet. Füreden
töltöttem három hetet, és bejártam a kultúrházba gyakorolni. Egyszer csak az
utcáról bekérezkedett egy párfős csoport, hogy hallgathatják-e a játékomat.
Ilyen még sosem fordult elő velem, de nagyon jólesett. Hiába, nem egyformák az
emberek!
– Azt hiszem, a
felolvasásodra is ugyanúgy „bekéredzkednének”, mert a csattanós és bölcs
novelláidban mindig ott csillog a humor is. Például a Reflektorfényben című
kis örkényi remeked az irodalmi kerekasztal „elzárhatatlan” beszélőjéről,
melynek utolsó sora: „Én beszélek”. Sosem hagy el az (ön)iróniád?
Nem hagyhat el! Elébe
megyek, nehogy más nevessen ki. Mint mondtam, minden én vagyok, és minden velem
történik. A nevetséges, a groteszk is. Ha balul üt ki valami az életben, mindig
először azt nézem, hol rontottam énel, miben vagyok én a hibás. Az
„én” mindig kéznél van, legegyszerűbb ott kezdeni. Nem szégyellem magam
pellengérre állítani. Hátha valaki mégis magára ismer. Hasztalan dugdos az
ember más arca elé tükröt. Magunknak kell belenéznünk, és a torzképet is
vállalnunk kell. Írtam egyszer egy aforizmát: „Két tükröm van. Az egyik
szebbnek mutat. Annak hiszek. Szépre nem lehet torzítani.”
*Laik Eszter interjúja, 2018.VII.31. /
**
A 2018. augusztusában készült filmen Frideczky Katalin
felolvassa „A szüzesség ára” és a „Haláljel”
c. novelláját:
http://www.irodalmijelen.hu/2018-aug-10-1438/hangok-szinek-frideczky-katalin-olvas-fel-novellaibol
♫
Frideczky Katalin**
Rekviem
**Togobickij Viktor (Виктор Тогобицкий) 1952 -1999) zeneszerző emlékére
Olyan
árván üldögélt ott, a konyha sarkában, hogy megesett rajta a szívem.
A
könnyem is kifolyt volna, ha rég el nem apadt volna.
Frissen
mosott, szép szőke haja megcsillant a lámpafényben.
Szelíden,
megadóan nézett maga elé.
Már
csak ez a kis terület maradt a látószögében: a konyha sarka.
Lassú
és hosszú visszavonulás vezetett idáig.
Nem
volt ez mindig így.
Felsejlik
egy mese a fiúról, aki tág horizontok mezejéről indult.
Szilaj
sztyeppék lovasa ő.
Beláthatatlan
távolságok szabad gyermeke.
Elindult
egy hajnalon, hogy meghódítsa a Földet.
Poros,
unalmas falujából felkerekedett, hogy világot lásson, s magát a világnak
megmutassa.
Isten
feltarisznyázta tehetséggel.
Az
anyja már zordabb útravalóval látta el: Ugyan, hová mész te? Ahogy mentél, úgy
is fogsz visszajönni!
Nem
sejtetted akkor, hogy bizony még a hamvaid is idegen országban fognak
elporladni.
Tizenhét
éves voltál akkor.
A
poros szülőfalut hideg, szürke város váltotta föl, hogy tehetséged lisztjéből
kelesztett kenyeret süssön.
A
meleg cipóval indultál tovább, mindig csak Nyugat felé.
Nagy
Péter szépséges városa fogadott, ahol asztalhoz ülhettél végre.
Ott
kaptál meg mindent, ami egész életedre kitartott. Tudást, bizalmat,
mesterséget, nagy elődök örökségét.
Ott
találkoztál a lánnyal, aki erről az óriásföldről Lilliputba elvezetett.
Izgalmas,
színes világ volt ez.
Apró,
nyüzsgő, eleven, zajos.
Szeretted
volna kiismerni, elmerülni benne, otthonra lelni végre.
De
hát túl nagynak bizonyultál.
El
sem láttak a fejedig, melyet derengő sugárkéve övezett.
Csak
poros cipődet látták meg.
–
Ki ez a fickó, és mit akar itt? Láthatná, hogy piciny földünk minket sem tart
el.
Egész
nap lótunk-futunk, hogy valamire jussunk! Még elveszi a kenyerünket, jaj!
Pedig,
ha dologra fogták volna, ha hatalmas erejét, szolgálatait elfogadták volna!...
Egy
kis szeretet… nem sok. Annyi kellett volna neki cserébe.
Ehelyett
kipányvázták, fektében, míg aludt, hasmánt.
Szeme
a poros földre szegeződött, és azontúl csak álmában tekintett föl az égre.
Álmodni
jó volt.
Álomhozó
italokat ivott, amik elszakították ettől a földtől.
Egyre
távolabb taszigálta őt minden, és mindenki.
Még
a családja is.
Nem
szerették az ébren álmodót.
Mert
bizony az ébren álmodónak járása tétova, léptei nem igazodnak a józanokéihoz.
Nyelve
nem forog, nem találja a szavakat, melyen ember megszólítható.
Csak
Istennel vagy Ördöggel társalog immár.
Befelé,
némán.
Elszakadt
ágytól-asztaltól, munkától, jogtól.
Csak
a konyha sarka maradt meg neki.
De
a haját, azt szépen megmosta.
Megcsillant
rajta a lámpafény.
Olyan
árván üldögélt ott, hogy megesett rajta a szívem.
Talán
egy simogatás a szép szőke hajon… talán egy néma ölelés…
Gondolatban
elindult felé egy tétova kéz.
Az
is csak megállt, félúton a levegőben.
Nem
jutott el az érintésig.
És
most már nem is jut el soha.
Részletek a Togobickij Viktor Erkel Ferenc-díjas
zeneszerző emlékérére a budapesti Orosz Kulturális Központban 1999. március
13-án rendezett koncert műsorából:
Előadja: Frideczky Katalin
Előadják: Németh Márta (brácsa), Frideczky
Katalin (zongora)
A nyírfa - dal orosz népi szövegre; Szívek
messze egymástól - Sóhajtás a hajnalban - a Lelkek a pányván c. dalciklusból;
Előadják: Szűcs Katalin (szoprán), Frideczky Katalin (zongora
Előadják: Bóni Andrea és Vadászi Vivien, ill.
Várkonyi Viktória és Lipták-Pikó Zsuzsanna (A Bartók Béla Konzervatórium növendékei)
Előadják: Büki Mátyás (hegedű), Frideczky
Katalin (zongora)
Előadják: Farkas Sára (fuvola), Rimaszécsi János (gitár) (a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola hallgatói)