Fülep Márk, a
„teljes körű” fuvolás
Párizstól Moldváig – ez a címe egy bemutatkozó lemeznek. Nyugat és Kelet emblematikus
említése sokféleséget ígér. A CD főszereplője,
Mielőtt
bárki mohóságot vélne kiolvasni e tág horizont felmutatásából, e
sokrétűségnek a hallgatókra „borításából”, valami kamaszos félelmet, hogy
ha most nem adok mindenről számot, nem fogják felismerni, mekkora érték
vagyok, bocsássuk előre: nem ez
Barokkot
a korhű szellemből táplálkozó díszítésekkel ad elő, de hogy nem
üveg mögött mutatja meg a „műtárgyat”, hanem kézbe veszi és „saját
szavaival” magyarázza, mindjárt Boismortier h-moll
szvitjének Fantáziájában és Gigue-jében
hallhatjuk, amelynek theorba-kíséretéhez (Tokodi Gábor) saját hangszerelésben
hangulatteremtő ütőket (Varasdy Dávid – kasztanyetta, Barvich Iván – csörgődob és dob) társít. Telemann fisz-moll fantáziáját pusztán basszusfuvolára álmodja át,
nem ellentmondva a barokk hangszerválasztási szabadságának, de olyan hangzást
létrehozva, amely a szerzőre alighanem meglepően hatna, mi azonban
már annyi idő múltán mindent másképpen is hallunk, mint a művek
keletkezésének kora. Bach a-moll partitáját
követően Mozart D-dúr fuvolanégyesét
játssza
Ezután kezdődik a CD látványos sajátossága. Palóc, alföldi majd dunántúli flóta- és moldvai tilinkódallamok csendülnek föl Boismortier, Mozart, Rahmanyinov Láng avatott tolmácsolójától. Nem kirándulásnak hat ez a műsorrészlet. „Mint klasszikuszenészt elsősorban az érdekelt, hogy miben más az a hozzáállás, ami a testvérműfajokhoz, a népzenéhez, a dzsesszhez vagy akár a színjátszáshoz szükséges” – nyilatkozta két éve egy napilapnak. Az 1977-ben, a népzene muzealizálódása után született Fülep a teljes körű („allround”) zenész képességével és igényességével nyúl a Yamaha fuvolához éppúgy, mint „Pál Pista bácsi” faragott flótájához. Köze van az anyaghoz. És mély köze a lélekhez, amely ezeken az anyagokon keresztülhangzik az ismert és ismeretlen szerzők hangjai révén.
A
„ráadásszámmal”, Rimszkij-Korszakov A dongójának ugyancsak Fülep által a Mozart kvartettre
„áthangszerelt” változatával záruló lemeznek külön értéke a füzet. A
művész ismertetője igazán a hallgatóhoz szól: aprólékosan informatív,
de sohasem tudálékos. A
Hollós Máté
*Gramofon, 2013 ősz
Fülep
Márk YouTube-n található filmjeiből:
Fülep Márk fuvolaművész moldvai
népzenét játszik
(6:13)
Moldvai
tilinkós-dobos öves tánc: Fülep Márk Barvich Ivánnal
(Sebő Együttes)
(2009.12.14.)
Paganini-Fülep:
Moto perpetuo
(4:00)
Budavári Kamarazenekar vezényel: Héja Benedek közreműködik: Fülep Márk fuvolaművész (2015. május 10.)
Markus Zahnhausen: Toccata
Altatódal egy kolibrihez (1:53)
Fülep Márk, pikkoló
"Markus
Zahnhausen (1965) neves német
furulyaművész, zeneszerző. Műveinek többségét saját hangszerére
írt darabok alkotják. A Nr. 3 Toccata Altatódal egy kolibrinek (1988/90)
a Flauto dolce solo című altfurulyára írt héttételes ciklus egyik
darabja. A Dél-Amerikában honos, különleges kicsiny madárfajt, a kolibrit
idézi. A kolibri sokkal gyorsabb világban él, mint az ember. Szárnyai
elképesztő gyorsasággal képesek verdesni: egyenletes repüléskor
másodpercenként nyolcvanszor, az udvarlás célját szolgáló légtornász-bemutatók
alkalmával pedig kétszázszor. A madár mérete és gyorsasága adta az ihletet
ahhoz, hogy a fuvola-család legkisebb tagjára, a pikkolóra
írjam át a művet. Az a furfangos szerző még így is lehetetlen feladat
elé állított: akármilyen gyorsan játssza is az ember a darabot, a hangok
egymáshoz mért sebessége meg sem közelíti a kolibri szárnycsapásainak
gyorsaságát… " (Fülep
Márk)
A videót a szerző
azért tette közzé, mert nagyon tetszett neki a körlégzés-technika és a világon
készült felvételek közül ezt találta leggyorsabbnak.
2018.09.06
Budaörsi Városi Televízió (Közzététel: 2016. jún. 7.) filmjében Fülep Márk, fuvolaművész. A művész a budapesti Liszt Ferenc Zeneakadémián Prőhle Henriknél tanult, ahol 2000-ben Summa Cum Laude diplomázott. Játékával és munkásságával mindig komoly szakmai elismeréseket váltott ki. Artisjus-díjat (1998, 2008), Fischer Annie ösztöndíjat (2004, 2005, 2006) és Lajtha László-díjat (2008) kapott. A klasszikus fuvolairodalom teljes repertoárjának megszólaltatása mellett fontosnak tartja a magyar népzene hagyományának ápolását. 2000 óta tanít a budaörsi Leopold Mozart Zeneiskolában.