PÉCSI
TUDOMÁNYEGYETEM MŰVÉSZETI KAR
ZENEMŰVÉSZETI
INTÉZET
(2015)
Kedves Olvasó!
Zenepedagógiai
tankönyvünket elsősorban a zenetanár képzésben
tanuló egyetemista hallgatóknak szánjuk, de bízunk abban, hogy minden gyakorló
zenepedagógus is haszonnal forgathatja. Ahogy a zeneoktatásról alkotott
víziónkban kifejtettük (Vas 2012), gondolkodásunk és stratégiánk
középpontjában az un. zeneiskolai diákprofil áll. Egész pontosan ez a fogalom
azt takarja, hogy hogyan gondolkozunk, mit képzelünk el egy felnőttről,
aki fiatalkorában aktívan tanult zenét, énekelt és hangszeren tanult játszani.
Felnőttkori életvitelébe mennyire és hogyan épül be a muzsikával való
napi foglalatosság, azaz lelki egészségét, emberi mivoltának teljességét hogyan
éli meg. A diákprofil rögzíti azokat a fő irányokat; érzelmi,
kognitív, intra- és interperszonális felületeket,
amiben „vállaltan kulturális, szellemi és kommunikációs igényeket szeretnénk a
zeneiskolában és közelebbi-távolabbi környezetében generálni, melyek által
jobbá tehetjük a társadalom működését és egyes tagjai életminőségét”
(Gönczy IX. fejezet), tehát hiszünk az aktív
muzsikálás társadalmi jelentőségében. E tankönyv és e sorozat további
közel 1500 oldalán számtalan megerősítését találjuk ennek a víziónak.
Tankönyveinkkel és tanítás-módszertani sorozatunkkal a közel öt éve
érlelődő zenetanári képzésünk megreformálásának jelentős
állomásához értünk. Egységes egészben tudunk gondolkozni róla, és zenetanári
mentorképzésünkkel együtt új ’lokomotívját’
indíthatjuk útjára oktatásunknak. Reményeink szerint – hacsak
a közel 30 szerző élettapasztalatait tekintjük – a múlt évtizedek
legmélyebb tudását építettük belé, de mégis szellemében, frissé és újjá tudtuk
varázsolni azt. A múlt jó hagyományai és a képzelt, zeneiskolát végzett felnőtt
polgár zenei attitűdje, lebegett szemünk előtt akkor is, amikor ezen
a tankönyvünkön dolgoztunk, mely jól láthatóan (a bibliográfiát
áttanulmányozva) csakis egy töredéke, de reményeink szerint fontos töredéke az
egész zenepedagógiai gondolatkörnek. Habár nem hiszünk az elmélet mindenek feletti hatalmában, mégis hiszünk annak életet
megtermékenyítő erejében. Azt is tudjuk, hogy tanárrá hallgatónk is csak
az iskolában, a gyakorlat során válik, de elméleti tudás nélkül – mely
idővel beépül mindennapjaiba – semmiképp nem válhat sem jó tanárrá, sem
mentorrá! Hasonlatos ez a zenei élmény posztkognitív
elméletéhez [Stachó (2005), Zenepszichológia tankönyv
utolsó fejezete]. A mintázatok, szerkezetek felismerése, sémákká alakulása
bennünk előfeltétele a posztkognitív
zeneesztétikai világba jutásnak, aminek révén képessé válhatunk
hozzávetőlegesen megjósolni az elkövetkező zenei eseményt és
megérezni annak beteljesülését vagy annak hiányát. Ez a rendkívül magas
szintű esztétikai, érzelmi élmény csak a birtokba vehető és
átgondolható, megérthető és értelmezett zenei világon túl létezik (lásd: Gönczy VIII. fejezetében King’s Singers:
Kodály Esti dal utolsó akkordja előtti taps). A zenepedagógiában is a
tudás, az elmélet ‚birtoklása’, a rendszerben való gondolkodás képessége révén
ismerhetjük fel és fogadhatjuk el azokat a jelenségeket, melyeket a gyakorlat
során tapasztalunk, de nem tartoznak az ismert és várt pedagógiai szituációk
közé. Ezek ismeretében lehetünk szabadok és ítélhetünk meg helyesen
eseményeket, melyek bennünket érnek a zeneiskolai környezetben. Ahogy Czövek
Erna mondta: „Van a zene, van a hangszer, van a gyerek meg vagyok én és ezt meg
kell oldani.” (Dolinszky 2004. 7). A
tankönyvekben található sok ‚haszontalan’ elmélet pedig sok esetben segítség lehet,
ha élünk és jól élünk vele. Végül e nagyszabású 18 kötetes munka legvégén egy
utolsó gondolatsort engedjen meg a kedves olvasó! A zenetanulásnak meglátásunk
szerint nem az a lényege, hogy egy véletlen vagy bármely okból kialakult
„muzsikusi szakma” egzisztenciális biztonságát fenntartsa, hanem az, hogy az
aktív zenéléssel járó érzelmi, intellektuális, szociális, intraperszonális
folyamatokon keresztül az egyén – tágabb értelemben a közösség – egészséges és
teljes életet élhessen. Megfordítva, az ember nem élhet teljes életet (ide
értve megalkotottságunk teljes vertikumát és horizontját) zenével kapcsolatos
praxis nélkül. A zenével való kapcsolat pedig ezen
célrendszernek a tükrében nem lehet időszakos, vagy esetleges, mivel
hatása csak a folyamatos, rendszeres zenének való aktív kitettségünkkel éri el
hatását. Ennek megvalósulására alakultak ki a templomok karzatai, a
hangversenytermek, színház- és operatermek, a házimuzsikálás
gyakorlatai, az amatőr kórusok, fúvós-, vonósegyüttesek,
zenekarok, kamaracsoportok. 16 Nem lehet az ember célja más, minthogy
mindazokat a képességeket, lehetőségeket, amelyek benne szunnyadnak
maradéktalanul felébressze és kiteljesítse. Bár ez irreális igény már csak
azért is, mert a fejlődésünk során nem lehetünk egyszerre minden, ami
lehettünk volna, és az együttélés és a társadalmi berendezkedésünk – mely
létezésünk alapja – sem engedi meg minden potenciálunk kiélését, mégis
belső ‚viszonylagos’ teljességünk megélése alapvető vágyunk (!?). A zene becsatornázottsága személyiségünk, emberi
mivoltunk ágai-bogaiba oly nagymértékű és generikus, hogy ezen
‚közművek’ használatának hiányát még a legértéktelenebb zenei szennyen
nevelkedett fogyasztó is súlyos elvonási tünetként élné meg.
Meggyőződésünk tehát, hogy az emberi élet teljessége nem élhető
át zene nélkül. Ám nem mindegy, hogy mit is hallgatunk, játszunk, minek tesszük
ki magunkat. A zene teljessége – horizontja, vertikuma és mélysége – szintén
hatalmas birodalom. Annak felszínes kapargatásával, eszközeinek silány
színvonalú és mennyiségű használatával valóban nem gyógyírt, hanem drogot
és zsibbasztó kábítószert veszünk magunkhoz. A ‚közművek’ célja a ‚tiszta
forrás’ vizének hozzánk juttatása. A silány eszköztárt használó és ‚konzum’
gondolatokat, érzelmeket hordozó zene szennyvízként áramlik belénk ugyanazokat
a csatornákat használva, melyek a zene általi épülésünkre szolgálnak; és
amennyire hasznos a ‚tiszta forrás’ vize teljességünknek, úgy árt és betegít a
szennyvíz! (vö. Gönczy IX. fejezet). Tragédia, hogy a
zeneművészet évszázadok alatt felhalmozott oeuvre-je már nem az ‚elit’
kultúrához tartozik, hanem egy a sok szubkultúra között. Az eliten itt azt az
igényt és attitűdöt értem, amiben a zene – tágabb értelemben az ember –
lehetséges világának teljességét kívánjuk megragadni annak minden eszközével és
módjával. [Igenis itt számos ‚könnyűzenének’ nevezett teljesítmény is
joggal tart igényt e csoportba tartozáshoz (vö. Gönczy
IX. fejezet)]. Az értékválság egyik tökéletes jele, hogy
a művészetben – a diákjaink egy részének életében is – a teljességre
törekvés már nem jelent minőségbeli különbséget, követendő ethoszt.
Zenetanárként az a feladatunk, hogy eljutassuk diákjainkat és egész
társadalmunkat az értékes, a zene teljességét bemutató átélő élményhez,
vágyat ébresszünk bennük arra, hogy rendszeresen éljenek ezen
megtapasztalásokkal és képesek legyenek kerülni az értéktelent, végső
soron pedig mindezt az implicit tudást tovább tudják adni másoknak!
2015. július 19.
Dr. habil. Vas Bence
gitárművész-tanár tanszékvezető egyetemi docens
PTE Művészeti Kar, Zeneművészeti Intézet
szak-, szarány- és szakképzettség felelős,
intézetigazgató
Szerzők:
Kertész Attila Liszt díjas karnagy, pedagógia
tanár címzetes egyetemi docens PTE Művészeti Kar, Zeneművészeti
Intézet
drs. Gönczy László
zenetörténész egyetemi docens SZTE, Zeneművészeti Kar PTE Művészeti
Kar, Zeneművészeti Intézet
dr. Ittzés Mihály PhD.
karnagy, zenepedagógus LFZE tanára a Magyar Kodály Társaság elnöke
dr. Bredács Alice PhD.
egyetemi adjunktus PTE Művészeti Kar, Zeneművészeti Intézet
dr. Gocsál Ákos PhD.
egyetemi adjunktus PTE Művészeti Kar, Zeneművészeti Intézet
Körtesi András zongoraművész-tanár Liszt Ferenc
Zeneiskola, Pécs PTE Művészeti Kar, Zeneművészeti Intézet
Szerkesztő:
dr. habil. Vas Bence
gitárművész-tanár tanszékvezető egyetemi docens PTE Művészeti
Kar, Zeneművészeti Intézet
szak-, szarány- és
szakképzettség felelős, intézetigazgató
Tartalom:
A szerkesztő előszava 13
I. Az általános pedagógia
összefoglalása
(Bredács
Alice, Gocsál Ákos) 17
Nevelés és művelődéstörténet 19
A neveléstörténet helye a tudományok között,
neveléstörténet módszerei 19
Az európai művelődés történetének főbb
csomópontjai 20
A nevelés és oktatás története 20
A pedagógusszakma története 20
Bibliográfia 21
Nevelés
és iskola 22
Neveléselmélet
Bibliográfia 24
Iskolaszociológia 24
Bibliográfia 26
Ifjúságvédelem – inkluzív pedagógia 26
Bibliográfia 28
A tehetségfejlesztés pedagógiája 31
Bibliográfia 32
Tanulás
és tanítás 37
A tanulás és tanítás
mint a pedagógia
egyik dinamikusan fejlődő részterülete 37
Bibliográfia 40
Tantervi kitekintés (tantervelmélet) 47
A pedagógusok egyéni tervei, ezek funkciói és
rendszere 47
Bibliográfia 48
II. A
zene jelentősége az archaikus kultúráktól a 19. századig (Gönczy László) 51
Bibliográfia 57
III.
A magyarországi zeneoktatás,
hangszeres képzés és énekoktatás vázlatos története (Kertész Attila) 59
Az alsó-és középfokú zenei oktatás története 61
A
zenei nevelés szerepe az ókori társadalmakban 61
A középkori Európa és Magyarország 61
A reformkor felé haladó ország zenei nevelése
65
Az állami zeneoktatás megszilárdulása (20.
század első fele) 68
Zeneoktatás a politikai változások
időszakában (1945-1956) 69
Alapfokú és középfokú zeneoktatás 1956-tól
napjainkig 72
A
zenei felsőoktatás és a Zeneakadémia rövid története 74
Liszt és Erkel Zeneakadémiája 74
A Mihalovich –
korszak (1887-1919) 76
A Zeneművészeti Főiskola
működése 1919 és 1956 között 77
1957-től napjainkig 78
Ének-zenei nevelés a reformkortól napjainkig 79
Ének-zene oktatás 19. a századi Magyarországon 79
Az ének-zenei nevelés helyzete a 20. század
első felében 80
A különböző iskolatípusokban folyó ének-zenei oktatás
a fordulat évétől (1948) napjainkig 83
Bibliográfia 89
IV.
Életreform és alternatív
zenepedagógia (Gönczy László) 91
Helyzetkép a 19. és a 20. század fordulóján 93
A 20. század: a „válság” állandósulása 93
Mit tehet az iskola az életminőség javításáért?
94
Életreform, reform-pedagógia, alternatív pedagógia 95
Miért
kapott a zene kiemelt jelentőséget
az alternatív pedagógiában? 96
Bibliográfia 103
Tartalomjegyzék
V. Alternatív
zenepedagógiai törekvések Magyarországon az 1980-as évektől
napjainkig (Kertész Attila) 105
Kokas Klára zenepedagógiai filozófiája, gyakorlata 107
Integratív, komplex művészeti nevelés 109
Gonda János jazz-pedagógiája 111
Sáry – módszer 112
Yehudi Menuhin Musique-Europe
programja 113
A zenei munkaképesség-gondozás pedagógiája, a
„Kovács-módszer” 114
Bibliográfia
116
VI.
A zenei nevelés magyar módszere
Kodály Zoltán zenei nevelési elvei, tanításai (Ittzés
Mihály) 119
Bevezetés 121
Kodály és a zenei nevelés-oktatás 122
Kodály személyes tanári tevékenysége – tények
és vélemények 123
Kodály zenei nevelési koncepciójának történeti
kialakulása és gyakorlati bevezetése – a gyermekkaroktól az óvodáig és a
felsőfokig 126
Művészetfilozófiai,
esztétikai, etikai, szociális, kulturális és pedagógiai alapvetés 132
Célok, feladatok 133
Időbeli feltételek 134
Köznevelés, szakképzés, zenei
művelődés 135
Személyi feltételek – pedagógusképzés 136
Zenei
tartalom, eszközök 138
Az éneklés kitüntetett szerepe 138
Az ének-zene tanítás anyagáról 140
A zenei írás-olvasás
mint cél és eszköz. A relatív szolmizáció 143
A kétszólamúság szerepéről 145
Kodály Zoltán énekgyakorlatai – összefoglaló
áttekintés 145
Gyakorlati módszertani tanácsok 152
Néhány zenén túli szempont: a zenei nevelés áttételes
hatásai; a nevelés egyéb területei: testnevelés és nyelvművelés 153
A „Kodály módszer” a nagyvilágban 154
Összefoglalás: A zenei nevelés kodályi alapelvei.
Nevelés és hivatás 155
Bibliográfia
157
VII.
Zenetanári és hangszeres tanári
mesterség (Kertész Attila) 159
Művészetpedagógia és zenepedagógia, kapcsolódások
a neveléstudomány területeihez, a zenepedagógia specifikus irányultságai 161
Személyiségfejlesztés a zenepedagógiában az elképzelt
ideális diákmodell tükrében 162
A csoportos közösségi zenei tevékenységek
hatásmechanizmusai, a csoportdinamikai hatások érvényesülése, azok vezetői
érvényesítése 165
Zenetanári
kompetenciák a tanulói személyiségfejlesztés hathatós támogatásában, zenetanári
szerep 169
A tanárjelölt, a kezdő pedagógus „zenepedagógiai
státusának” megvalósíthatósága a gyakorlat területén, mentori szerep 176
A zenetanulás, a zenetanulási folyamat alapelvei
századunkban 179
A zenei nevelés és oktatás célrendszere 186
A zenei nevelés és oktatás tartalmi jegyei, a
tantervek szerepe a zeneiskolai oktatásban 187
A zenetanulás stratégiai csomópontjai 189
A zeneoktatás szervezeti keretei, szervezési módjai
192
Pedagógiai értékelés, az értékelés specifikumai a
zeneiskolai oktatásban 193
A különleges, egyéni bánásmódot igénylő gyermekek
helye az alapfokú zeneoktatásban 195
VIII.
A zene befogadása – zeneértés –
zeneközvetítés (Gönczy László) 205
Tartalomjegyzék
IX.
Populáris zene és iskola (Gönczy László) 223
Bibliográfia 229
X. Kitekintés
– Gondolatok az iskolai zeneoktatás és zeneiskolai oktatás néhány külhoni
vonatkozásáról (Körtesi András) 231
Óvodáskorúak és felnőttek 233
Iskoláskorúak 234
Zeneiskolák 234
Egyéni és csoportos oktatás 235
Finanszírozás 235
Zeneoktatási modellek 236
A szovjet-orosz iskola 236
Kelet-európai modell/Románia 237
Közép-európai modell/Ausztria 238
Angolszász modell 239
Az amerikai modell 241
Az El Sistema-tól a
szentegyházi Gyermekfilharmóniáig 242
1. függelék 244
2. függelék 244
Bibliográfia 248
A Pécsi Tudományegyetem Művészeti Kar Zenei Intézet és dr. habil Vas Bence egyetemi docens, intézetigazgató szíves
engedélyével.